Hoofdsponsor

1/35 M35 Vietnam Gun Truck Quadruple Mount

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken.

Gisteren dan maar begonnen met de mitrailleurs in elkaar te steken.
Van de Kirin set gebruik ik het lichaam en het pinnetje op het einde van de mitrailleur. De Griffon set levert dan weer de loop en het koelingsstuk en wanneer deze zijn samengebracht krijgen we dit:

attachment.jpg

Uit de docu blijkt dat de handgrepen met trekkermechanisme, visieren en de handgreep aan de loop allemaal werden achterwege gelaten wanneer gemonteerd op de quad gun en dus gaan ze in deze toestand gemonteerd worden.
Ze zijn ondertussen gespoten in zwarte primer.

De panelen van het schild op de quad gun werden in de remolie gestoken ten einde alle verf verwijderd te krijgen. Dat is gelukt maar ik heb vastgesteld dat de remolie blijkbaar ook ingewerkt heeft op de resin onderdelen die zachter geworden zijn. Ik ga ze nu goed laten uitdrogen in de hoop dat ze opnieuw harder worden.

Het letterprobleem:
Steven, ik heb de lettermal teruggevonden en heb die vandaag uitgeprobeerd maar mijn witte stift heeft een te dikke punt en het lukt dus niet. Zal eens moeten uitkijken naar iets fijner.

Maar niet getreurd, er is een oplossing gevonden voor een deel van het decalprobleem nl. de bumper kentekens.
Toen de collectie mij te beurt viel stak er ook een doos met reserve decals bij; deels Duits WO2 en deels US post WO2.
Ben er eens in gaan snuisteren op zoek naar letters en cijfers en heb genoeg gevonden om de bumper kentekens aan te kunnen brengen met de registratie die ik op het oog had.

attachment.jpg

De vermelding is dus 8GP 27T 58T 12 en dat staat voor:
8 GP: 8th Transportation Group
27 T: 27th Transportation Battalion (Truck)
58 T: 58th Transportation Company (Lt)
12 : Vehicle number 12

De (Lt) staat voor "Light" en in hun termen was dit de M35 2 1/2 ton truck die ook in die tijd nog altijd de "Deuce" genoemd wordt. De M35 is trouwens de grote opvolger van de GMC uit WO2 (al zaten er enkele modellen tussen)

De 8th Transportation Group opereerde in Vietnam in hoofdzaak rond Qui Nhon en had zijn hoofdkwartier en kamp in de Thanh Valley. Eén van hun hoofdbevoorradingsroutes was naar Pleiku en zij dienden daarbij te rijden via de An Khe Pass en de Mang Giang Pass en het was deze laatste die de bijnaam "Ambush Alley" kreeg omwille van de vele aanvallen op de konvooien.

Volgende stap zal het uitpluizen zijn van het registratienummer op de motorkap. Deze registratie was in de loop der jaren enkele malen veranderd en heeft bijna geen vergelijking meer met deze uit WO2. Heb al een goede site gevonden en moet juist nog effe bijlezen.
 
Erwin, je moet de letters een voor een spuiten met de mal als masking, anders zal het er niet gespoten uizien.
 
Mooie foto van robuust monster op wielen.
 
Ziet er weer een snoepje uit , heerlijk zulke vrachtwagens zeker als ze langs uw deurtje passeren
Marc
 
Kleine update zonder foto's.
Gisteren de restjes resin van de Kirin set nagekeken wat er weg mocht en wat er nog moest verwerkt worden. Kom ik iets tegen waarvan het lijkt op een afgebroken of niet volledig gegoten stuk maar iets zegt me dat dit een nog te plaatsen onderdeel is. Nummer nagekeken en ja, het staat vermeld op de instructiefoto's van Kirin maar het is niet goed op te maken wat het doel is en welke stukken eventueel moeten weggesneden worden. Instructies van Tamiya er bij gehaald en ook deze eens goed nagekeken en daar blijkt dat het resin stuk wel degelijk die vorm heeft en in de quad mount moet geplaatst worden. Blijkbaar verbond dit stuk de beide zijkanten met de zitting.

De vier ammo boxen en drie andere stukken zijn gespoten en kunnen hopelijk dit weekend geplaatst worden.
 
Deftige tegenslagen gehad zo te lezen.
Maar niets dat niet op te lossen is :nowink:
De bouw ziet er verder voortreffelijk uit, I like it.
 
Denk dat hij klaar is.
Het enige dat ik niet verricht heb is het bevestigen van de ammo boxen aan de vier mitrailleurs en dit om de simpele reden dat er geen aanhechtingspunt is aan de kistjes en ik moeilijk een ammo box kan bevestigen enkel met iets wat op een handvat lijkt.

attachment.jpg

Alle foto's zijn genomen met mijn gsm en dus is de kwaliteit niet optimaal en is er kleurverschil te zien tussen de foto's onderling.

attachment.jpg

Het registratienummer 4C 3397 van de truck is fictief maar werd wel opgesteld naar de regels welke geldig waren tussen 1960 en 1968.
Tijdens WO2 begon de registratie van alle gewone 2 1/2 ton trucks met 44, vanaf 1960 bleef de 4 maar werd deze gevolgd door een letter en daarna door 4 cijfers.
Men begon dus met 4A 0001 en ging zo verder tot 4A 9999 waarna de letter veranderde en men overging naar 4B 0001 enz....

attachment.jpg

In het begin van de gun trucks, zoals deze er één is, werden de witte sterren nog gevoerd op de deuren. Daarna zijn deze verdwenen om plaats te maken voor de vele kleurrijke beschilderingen van deze trucks.

attachment.jpg

Omdat ik geen truck wou zonder opschriften (hoewel ze bestonden) heb ik dus enkel gebruik gemaakt van een foto van een dergelijke quad gun mount gemonteerd op een truck.

attachment.jpg

Het opschrift is niet identiek als op de foto maar al met al ben ik er toch tevreden mee. Het kon waarschijnlijk beter maar ik zou er mij maar enkel druk in gemaakt hebben en dat is iets wat ik momenteel wil vermijden.

attachment.jpg

Het alom aanwezige roodbruine zand werd ook in de laadruimte aangebracht. Er was geen ontkomen aan vermits er bijna geen beschutting was.

attachment.jpg

De sterren heb ik ondertussen wel al een beetje minder wit gemaakt door toepassing van een groene wash.

attachment.jpg

Eentje van boven,

attachment.jpg

en we eindigen met de onderzijde.

attachment.jpg

Mijn conclusie:
Tevreden met de bouw? Ja omdat ik een oud model kon redden en een oude conversieset op een redelijk deftige manier verwerken tot een nieuw voertuig.
Jammer van de gebrekkige instructies, in feite enkel foto's, van Kirin maar de kwaliteit van de resin was niet te slecht.
Door het ontbreken van decals heb ik deftig in mijn docu en op internet moeten neuzen om de juiste registraties te vinden maar op die manier leren we weeral bij en dat is ook belangrijk.

Zou ik het opnieuw doen? Ja, zeker en vast. Er ligt hier trouwens al een tweede ombouw naar een gun truck te wachten alsook een om te bouwen Ford MUTT dus jullie zijn voorlopig nog niet verlost van mijn Vietnam uitstap.

Kan de truck nog verbeterd worden? Waarschijnlijk wel en daarvoor reken ik op jullie opmerkingen dus laat ze maar komen.
 
Dat ziet er wel goed uit, Erwin, misschien nog proberen om een van bovenste twee .50 in het gelid te brengen. Ik heb al gezien op de flyer van KMK dat er een thema Vietnam gaat zijn, ik hoop dat je dat met deze kan uitproberen. Voor de Mutt vraag ik me af of we dezelfde uitbreidingsset hebben liggen, D-toys Dt35-022 gun jeep.
 
Van dichtbij gezien en zeer mooi bevonden .
De truck is een geweldig beest geworden.
 
Hey,

En ziet er goed uit maar zou je wat stofpigment gebruiken in de hoeken inde laadbak zelf, temeer omdat de banden ook een vuile indruk geven. Ik zou persoonlijk wat pigment inwrijven zodat iets meer 'gestoft' is.
 
@ Steven: niet dezelfde set, zie nieuwe topic.
Wat die mitrailleurs betreft: aankomen = breken dus beter afblijven. Of hij KMK haalt weet ik niet, ik bouw hem voor Middelkerke op 10 Mei.

@ Pascal: bedankt en ja, komt flink over hé.

@ Swaken: Goed idee, zal er eens naar kijken.
 
Mooie bak geworden Erwin ! Hergebruik van gebouwde modellen kan goed uitpakken en dat heb je weer eens laten zien.

Een spectaculair voertuig om wegen mee te beveiligen, overgoten met een 'Wild West' sausje, ik mag dat wel peScxE.gif

Had 'm nog stoerder gevonden in het zwart eigenlijk..
 
Knap, knap, knap meer kan er niet over zeggen de stofferige banden en truck vind ik fantastisch gedaan , ik zal weer zeer tevreden zijn als ik hem in het echt kan en mag bewonderen
Goe gedaan
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan