Hoofdsponsor

1/35 M35 Vietnam Gun Truck Quadruple Mount

Mooi project Erwin, succes ermee.
Ga proberen om af en toe eens te komen kijken.
 
Kleine update:

In dryfit beginnen alle stukken (opnieuw) te passen

attachment.jpg

Extra docu leert dat men vergeten is om de accu te verbinden dus maar een box gemaakt en een kabel gelegd

attachment.jpg

blijkbaar waren de batterijen in die tijd voorzien van gele doppen, leuk detail met dat beetje kleur.

Ook al eens aan het snuisteren geweest hoe ik deze truck dat tikkeltje extra zou kunnen meegeven zonder daarvoor de realiteit uit die periode te vergeten en kwam uit bij deze foto uit de beginperiode van de gun trucks

attachment.jpg

Zou niet misstaan denk ik.
 
@ Steven: Ik ben in bezit van de Griffon Model set LB35024 American M2 12.7 (Cal .50) HB Machine Gun Barrel (4 in 1)
 
OK, blijkbaar zijn deze lopen oorspronkelijk van de Royal M16 editie. Ik lees nog het volgende:

Note: If you plan on using these barrels on the M16 MGMC you shouldn’t use the barrel changing handles as these were not fitted to operation vehicles during WWII. There is some restored museum M16s with cal.50s that have the changing handle but this is not authentic for WWII vehicles.

https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/griffon/lb35024.html

Dat betekent dan waarschijnlijk dat het later wel gebruikt werd?
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat hier ferm komen zo te zien.
 
Het gaat redelijk vooruit.
Gisteren deze gepresenteerd op de club bijeenkomst en men was verwonderd dat ik een resin set toepaste op een recup truck i.p.v. op een nieuwe kit.
Wel moeilijkheden ondervonden bij het uitlijnen van de quad mount, de panelen groeien uit elkaar dus de mount heel voorzichtig opnieuw gedemonteerd.

Even alles tot nu toe in dryfit gestoken:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De motorkap heb ik opzettelijk in de witte primer gespoten om 2 redenen:
1: wil eens proberen of er een licht zenithaal effect kan bekomen worden als de ondergrond bleek is ten overstaan van de donkere ondergrond bij de andere stukken,
2: uit foto's bleek dat veel van die trucks het voorste deel van de motorkap in het geel geschilderd hadden maar dat is ondertussen achterhaald. Bij mijn truck zal deze slechts in één kleur zijn.

Morgen lettertjes zetten, dat zal iets anders worden!
 
Vind hem nu al schitterend met de verschillende kleuren op de eerste 2 foto's.
 
Schitterend Erwin , ben weeral 1 en al interesse
Marc
 
Door jouw vermelding van de Griffon set heb ik daar meteen ook maar twee setjes van gekocht, Erwin. Het verbaasde me wel hoe weinig er nog van te vinden waren, of van andere merken. Naar foto's kijkende, vroeg ik me wel af hoe de chauffeur nog in de cabine kwam, moest dit dan langs achter?
 
Dat heb ik mij ook al afgevraagd Steven maar nog geen antwoord op gevonden. Op foto's is duidelijk te zien dat er geen deurklinken staan aan de buitenzijde en op de weinige foto's binnen in de cabine zijn deze ook niet te zien. Evenmin scharnierpunten.
Idem met die gepantserde voorruit, op de foto's kan je niet opmaken of er nu glas in steekt of niet. Er zijn echter wel ruitenwissers voorzien op het stuk uit de kit en in verslagen heb ik gelezen dat chauffeurs soms getroffen werden door rondvliegend glas dus ik ga er van uit dat er wel degelijk glas in stak.
Die trucks werden allemaal gebouwd te velde en vaste plannen bestonden er niet; de bemanningen pasten ze aan in onderling overleg en aan de hand van de beschikbare bewapening of opgedane ervaring. Deze die ik wil bouwen "The Mud, The Blood and the Beer" komt zelfs niet voor op de lijsten van gun trucks die in het boekje staan maar de foto bewijst dat hij bestaan heeft.
 
Erwin, ik heb de indruk dat de pantserplaten gewoon op de bestaande deuren aangebracht werden. Er zijn plaatjes waar je door een kier van achter tot in de cabine kan zien. Ik heb nog even naar deze documentaire gekeken:

 
Het aanbrengen van het opschrift "THE MUD THE BLOOD AND THE BEER" op de panelen van de quad wil niet lukken.
Ik ben niet in het bezit van witte kleefletters of doordruk letters, enkel zwarte.

Poging 1: Paneel geschilderd, zwarte doordruk letters Decadry aangebracht: alles ok ziet er goed uit maar zwarte letters op een donkere ondergrond daar zie je bijna niets van. Letters wit overschreven mits een witte stift Signo Uniball, noppes, lijkt wel graffiti en dat is niet de bedoeling.

Poging 2: Verf van de panelen gehaald en deze in basis wit geschilderd, zwarte letters op aangebracht, alles ok.
Het is de bedoeling om nu de panelen te overspuiten en dan de zwarte letters weg te halen zodat hun witte ondergrond er opnieuw doorkomt.
Pruts, de doordrukletters zijn te dun om ze door de verf terug te krijgen. Je kan ze amper zien door de verf maar wegschrappen brengt beschadiging mee.

Poging 3: Via Word typen we de tekst en kleuren we die in een zeer lichtgrijs, nog net genoeg om te zien als het geprint wordt.
Letters uitgesneden en op de opnieuw donker geschilderde panelen gekleefd, retoucheren met de donkere verf. Voor het paneel THE MUD schijnt het te lukken, de andere panelen zijn een flop. Beetje bijgewerkt met de witte stift maar staat mij niet aan, alles opnieuw weggehaald.

Nu hoor ik jullie al zeggen: maar man, print dan toch die letters zelf maar ik herinner mij nog goed de problemen indertijd met het opschrift "La Bastille" bij het bouwen van de gelijknamige jeep. Neen, niet meer aan mij besteed, ik zoek wel een andere opschrift of een ander design.

Foto's heb ik er niet van genomen, zou toch maar om van te wenen zijn en het heeft de laatste dagen al genoeg geregend.

Nu op zoek naar iets anders en als ik niets vind, well so be it, dan blijft het maar een gewone gun truck zonder opschrift. Niet getreurd.
 
Hey Erwin,

Ik meen mij te herinneren dat er vroeger een site bestond waar je decals kon laten printen. Geen idee of dat nog bestaat maar dat zou een oplossing kunnen zijn.
Misschien weet iemand hier nog waar dat kon...
 
Erwin,

Onderstaand adres is eveneens een mogelijke oplossing.
Een lid van onze club heeft daar onlangs een decal laten afprinten en het resultaat ziet er OK uit (ontwerp decal in witte inkt + zelfde decal in full color zodat deze over elkaar kunnen worden gezet)

https://www.decalwinkel.nl/

Mvg
 
Michel en Airbus, bedankt voor de tips, zal er zeker over nadenken.
Misschien overwegen om eerst ook de andere gun truck te bouwen, als ik daar dan ook decals voor wil kan het misschien samen op één blad.
Nogmaals bedankt.
 
Erwin, deze letters hoeven niet strak uitgelijnd te staan, dus kan je dit makkelijk met een lettermal oplossen, ook het deel in spiegelschrift. Misschien is het opschrift dan iets groter dan het voorbeeld, maar het zal er wel realistisch uitzien.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Steven.
Verdorie, hoe ik daar nog niet aan gedacht heb, moet hier nog zo iets liggen hebben, gaat effe zoeken worden.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan