Hoofdsponsor

1/24 Subaru Impreza WRC '05 Tour de Corse [ WIP ]

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.065
Beste vrienden van de modelbouw ,

Omdat ik zoveel fun had bij het bouwen van de Subaru WRC 99 , had ik op het eind van de bouw aan jullie verteld dat ik er goesting in had om er nog zo eentje uit de reeks te bouwen. Ik was al aan iets anders begonnen toen ik vorige week op een tweedehandssite aan het neuzelen was. Een verkoper bood deze doos aan tegen een spotprijsje :

attachment.jpg

Na wat onderhandelen overeen gekomen en ik kon de doos ophalen , was hier in de streek.
Thuisgekomen en de doos geopend , wat snuisteren en een en ander proberen en voor ik het wist was ik al aan het bouwen , ik had al een soortgelijke wagen gebouwd en alles liep voorspoedig ,primen ,spuiten decallen...

Voor ik het wist was de body klaar......

attachment.jpg

Niet slecht he ?!......

Tot je wat dichter gaat kijken :nowink: :wacko: :@


Ik had het al gemerkt toen ik begon te decallen : de decals in deze kit zijn echt ondermaats van kwaliteit
Ze zijn super delicaat en breken of silveren dat het een lieve lust is :huh::worried:
Een paar fotos om te tonen wat ik bedoel :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Wat moeilijk te zien op de foto's maar deze laatste heeft gereageerd op de clear en staat vol blazen , de swirls op de zijkanten staan ook vol kleine blaasjes en silvering

Ook de decals voor de ruiten zijn echt k*t :

attachment.jpg

Deze is gewoon in twee gebroken, zonder aanleiding overigens had het ding gewoon van het vel gehaald met een pincet

attachment.jpg

ook deze zijn gebroken en silveren , zucht......

Nu is er een tijd geweest dat ik zou gezegd hebben : wat polijsten en wrijven en je ziet er bijna niets meer van......
Echter die dagen liggen achter mij , temeer de mooie complimenten die ik mocht krijgen voor de vorige Sub.....
Tijd dus voor plan B dus ( geloof het of niet er is zelfs een plan C , hopelijk komt het niet zover...)
Deze middag naar Domino geweest ( das lekker makkelijk als je in W Vlaanderen woont ;) ) en volgend setje meegebracht ( ook nog andere stuff, kan het niet laten he , ben daar net een kleine in een snoepwinkel )

attachment.jpg

attachment.jpg

Eigenlijk zijn dit dezelfde decals als bij de kit , alleen is Monte Carlo veranderd in Tour de Corse en is het een eerdere versie van de auto, ik kon ook voor een volledig andere versie gegaan zijn maar dan moest ik alle andere delen ook opnieuw spuiten en daar had ik niet echt zin in, bovendien is dit mijn lievelingsverf van ZP , het spuit zo heerlijk makkelijk en is super mooi , mijn mening he...

Plan B dus:

Even volgende spullen uit de kast gehaald:

attachment.jpg

Kunnen jullie meteen kennismaken met Gizmo : dat is mijn hulpmecanicien in de Subaru garage :):):)

attachment.jpg

En zo zit de body nu lekker te baden in remolie.... En binnen enkele dagen kunnen we lekker opnieuw beginnen. Voor de groene jongens : na gebruik gaat het goedje gewoon terug in de fles voor een volgend gebruik , dus geen milieuschade hier na het modelbouwen.

Ondertussen had ik al een en ander afgebouwd , wat wel is gelukt

attachment.jpg

Vier wielen die al geverfd zijn in de juiste kleur , krijg je van Tamiya , maar heb ze toch een laagje primer gegeven en een paar laagjes van deze verf :

attachment.jpg

je krijgt ook vijf decals voor op de banden (dezelfde kwaliteit als de rest maar heb ze toch op de banden kunnen zetten met een iets of wat treffelijk resultaat )

De centers zijn voorzien van een kleurtje alsook de bouten : Valleyo Magnesium uit hun metal reeks, nog een washje later en ze kunnen op de wagen

attachment.jpg

De schijven zijn ook al klaar en moeten nog een wash krijgen

attachment.jpg

De stoelen dan, deze moesten op de achterzijde een jasje van Carbon krijgen met een stel decals , maar helaas.... deze vielen uiteen bij de minste aanraking , daarom zijn ook de achterzijde van de stoelen gespoten in Magnesium van Valleyo , deze krijgen later nog harnassen met PE delen aangezien ik nog de set van Studio 27 heb van de vorige build.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de rolkooi is zo goed als klaar en past als een bus , wat niet evident is gezien hij uit een tiental onderdelen bestaat en ik die buiten de bodemplaat heb moeten bouwen om te kunnen spuiten.

attachment.jpg

En die bodemplaat heeft ook al wat kleur gekregen , voor de rest is dit een echte Tamiya kit en alles vliegt in elkaar , jammer van de decals , misschien is het doordat de vorige eigenaar van de kit er niet goed voor zorgde , wat me zou verwonderen ,alles zat nog in gesloten zakjes , of misschien hebben al deze kits hier last van ,ik weet het niet.....
In ieder geval amuseer ik mij weeral kosteloos met deze Sub , en das het belangrijkste toch ?!!........

Greetzzzzzz Modest
 
Dat gaat vooruit hier en volg in stilte.
 
Hoi Modest ziet er weer heerlijk uit zulke wagen zijn toch topper
1raad wil ik nog even vermelden oude decals kan je best inspuiten met een speciale spray te sealen Brouwers heeft er een grote spuitbus voor
Decal fixer , heb zoal enkele decals kunnen redden
Marc
 
Inderdaad opnieuw leuk om volgen en ik kan bevestigen wat Coachke zegt over die oude decals, heb er ook al met kunnen redden.
 
Tja mannen , ik geloof jullie wel over die decals , maar zoiets weet je niet op voorhand, die uit mijn eerste Subaru waren ok terwijl de kit ouder is deze stamt uit 2006 , Ah ja de geneugten van het modelbouwen zeker ?! ...

Greetzzzz Modest
 
Heel veel succes, jammer van de decals
 
Ik heb geen ervaring met zo'n grote decals. Het lijkt me zelfs heel moeilijk als de decals in goede staat zijn.
 
Kleine update :

Gisteren de body uit de remolie gehaald , hij heeft anderhalve dag geweekt , heb daar geen foto van wegens een smerig boeltje , de grootste smurrie er afgeveegd met wat keukenpapier en daarna de body in een sopje met afwasmiddel en een schuursponsje helemaal schoongemaakt , en dan had ik dit :

attachment.jpg

Body is voor 80% proper , vervolgens alles nog een beetje nat bijgeschuurd met korrel1000 ( ben daar toch een uurtje mee bezig geweest ) en vervolgens de panellines terug proper gemaakt door ze nog eens uit te scribben met de achterkant van mijn hobbymesje
Ik kon weer primer spuiten , Alclad grey primer :

attachment.jpg

attachment.jpg

twee fijne laagjes verder en de Subaru is weer lekker strak , ondertussen de AB helemaal schoongemaakt en de body lichtjes opgeschuurd met korrel 7000 (droog)
Vervolgens alles mooi afgestoft en schoongeblazen met de AB en vier zeer fijne laagjes van mijn favoriete ZP verf gespoten :

attachment.jpg

Dit is het resultaat :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Lekker strak , zoals ik het graag heb
We kunnen weer aan de decals beginnen :O

Nu had ik zitten denken dat het misschien toch beter zou zijn om een tussenlaag tussen verf en decals te spuiten, ik heb dit nog nooit gedaan en toen ik vrijdag bij Domino was eens gekeken voor een oplossing en volgend flesje meegebracht

attachment.jpg

Wat denken jullie ? een goed idee ? Plan is de body te clearen hiermee en evt te schuren en polieren om vervolgens de decals op een gladde ondergrond aan te brengen. Alle raad is welkom heren :D

Tot slot heb ik nog een raadseltje :
Op het bouwplan staat de volgende instructie om verf te mengen denk ik voor de kleur van de cardan ( denk dat dit zo heet niet zeker, Coachke ? :laugh: )

attachment.jpg

Het gaat hier over Tamiya Deck Tan maar hoe of wat is mij een raadsel zien jullie klaarheid ?

Hoop van jullie te horen

Greetzzzz Modest
 
Modest ik denk niet dat het de cardan zelf is maar een holle buis waar een dunnere cardan zit in gebouwd , Porsche 928 heeft dat ook dus een omhulsel ook zit er geen schuifmof in de as daarom denk ik dat
Die schuifmof dient als de auto uitveerd de achterbrug ook een beetje kantelt en daarom moet de cardan langer of korter worden hier zit de achterbrug ( pont ) vast aan de cardan , de twee verdikkingen aan pont en versnellingsbak zijn flectors dat zijn rubberen homokinetische koppelingen
Hopelijk ben je er iets mee
Marc
 
Merci Marc , denk dat je gelijk hebt, enig idee over het verfraadsel of de clear ?

Greetzzzz Modest
 
Dat zou ik persoonlijk niet kunnen, tweemaal hetzelfde model (maar ik ken bouwers die -letterlijk!- driehonderd Spitfire-doosjes hebben staan en daadwerkelijk van plan zijn ze ooit te bouwen.

Jammer van de decals, het is toch altijd even spannend hoe die op veroudering reageren. Succes met de bouw...
 
P.s. Alclad grijze primer, dat is toch een wondermiddeltje he. Werkt perfect (ik gebruik 'm zelf verdund met Mr Color verdunner). Korrel 6.000 opschuren, ik denk dat je nog wel een paar korrels grover kunt nemen bijvoorbeeld 2.000 (licht schuren) of 2.500. De 6.000 doet niet zo heel veel aan de primer-korrel, maar misschien heb jij andere ervaringen (ieder drukt ook weer anders op zo'n schuurpapiertje natuurlijk).

Je plan om een laag tussen verf en decals te plaatsen is een goed idee. Hoe gladder de ondergrond, des te minder silvering zul je krijgen op de decals. Ik zou als ik jou was een paar laagjes vernis aanbrengen, goed laten drogen en daarna opschuren en polijsten. Het gaat erom dat je een gladde basis krijgt.

Wat het verfraadsel betreft, dit is de mengverhouding. Je zult 4 delen XF-55 ('Deck tan') moeten mengen met 1 deel X-6 ('Oranje').
 
Hartelijk dank voor de tips Roy. Das duidelijk. Maar het is niet dezelfde wagen he. Akkoord zelfde merk en zelfde model maar paar jaar verder, maar zoals ik al zei ik had me zo geamuseerd met de Subaru dat ik meer wou. En vooral beter doen is het plan. Kijk maar eens hoeveel uitvoeringen er van deze subaru zijn
attachment.jpg

Ik kan er nog een paar bouwen he.;) :nowink:
Nogmaals bedankt voor de tips.
Greetzzzz Modest
 
Ik doe altijd een gloss tussenlaag voor de decals, werkt uitstekend.

Uiterst strak jasje heeft ie gekregen, echt topwerk en een mooie kleur.
 
Gents ,

De Subaru fabriek draait op volle toeren , ik had verteld over de pre-mixed clear van ZP, beginnen spuiten en een laagje of vier gespoten :

attachment.jpg

Had een beetje gemengde gevoelens over dit product , iedere laag had toch wel veel last van "orange peel" , heb vanalles geprobeerd : dikke laag , dunne laag , verdunde laag , misschien ligt het probleem bij de temperatuur , ik spuit nl in de garage met open raam en het was deze week nogal koud. Soit niet getreurd een dagje of drie laten uitharden en schuren en polijsten dan maar

attachment.jpg

eerst het dak gedaan bij wijze van proef , begonnen met nat schuren 3000-4000-5000-7000-8000-12000 en dan met de dremel en polijstwieltje en mijn geliefde commandant de boel bewerkt. Ik stel vast dat deze clearcoat zich makkelijk laat schuren en polijsten maar het is bijlange niet zo hard als de 2K clear( had met mijn duim wat te hard op het dak geknepen bij het behandelen van de body en die bleef er instaan ,maar met opnieuw te polijsten was die weer weg ), voordeel is wel dat de eindlaag er toch dunner uitziet als bij 2K , conclusie voor mij : prima idee voor een tussenlaag maar voor de eindlaag ga ik toch 2K clear blijven gebruiken.
Vervolgens de rest van de body ook dezelfde behandeling gegeven en dit was het resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Door het decal debacle in het begin van dit verhaal met een klein hartje en wat tegenzin toch beginnen decallen met het AM setje van hierboven.
ik overdrijf misschien een beetje maar ze vlogen er bijna vanzelf op :) Had ik maar eerder naar jullie geluisterd en ook op de vorige Sub een clear tussenlaag gebruikt, geen silvering meer , geen scheuren en eigenlijk geen enkele moeilijkheden gehad , set aanbrengen , decal er op en met oorstaafje droogrollen, nog wat sol erover en de decal zat als gegoten , kwaliteit van het AM setje zal ook wel hebben meegespeeld in dit succesje dus : thumbs up voor Reji Model
Hier het resultaat :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nodeloos te zeggen dat ikke weer zeer content ben , plan was om vandaag de clear laag nog te spuiten , maar het zal er niet meer van komen wegens het was voor mij vandaag een werkdag en ben al van heel vroeg op , en om te clearen heb ik een helder hoofd nodig en moet de concentratie top zijn om een mooi glad resultaat te hebben , dus het zal voor volgende week zijn.
Laat maar weten of jullie het ook wat vinden

Greetzzzzzzzzz Modest
 
Ik wou dat ik kon bouwen zoals jij. Ziet er heel goed uit.
 
Fabelachtig knap , dat echt polijsten krijg ik niet goed onder de knie het gaat wel maar de resultaten zijn niet hoe jullie ze hier boven toveren
Marc
 
Heel knap werk!! Ik zou het niet kunnen, zo mooi gepolijst! Blinkt harder dan mijn 1:1 auto ooit heeft gedaan 😁
 
Ja mooi die afwerking zo strak gespoten.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan