Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Colin Archer serie 606 Billing Boats [DONE]
Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 15 van 88

Discussie: Colin Archer serie 606 Billing Boats [DONE]

  1. #1

    Lightbulb Colin Archer serie 606 Billing Boats [DONE]

    --------------------------------------------------------------------------------

    Hallo

    Eventjes voorstellen.
    Ik ben Luc (38j) woonachtig te Beringen in Limburg Belgie..

    4 weken geleden ben ik bij een vriend langsgeweest in Hasselt en naast de woning is een nieuwe modelbouwwinkel begonnen (nl caracars)
    Deze zaak is vooral gespecialiseerd in auto's maar er liggen ook een paar boten, waaronder de colin archer voor beginnelingen.
    Daar ik altijd een intresse heb gehad voor modelbouw , (maar als jonge knaap te duur, daarna gebouwd en nu op rustige leeftijd)besloot ik direct de doos te kopen.

    Ziehier de doos :




    Colin Archer 606 voor beginnelingen
    Hoogte 50cm
    Breedte 12.5 cm
    Lengte 47.5 cm
    Schaal 1:40
    Handleiding : een paar (onduidelijke) tekeningen (vooral voor een beginner)
    De romp bestaat uit 2 halve delen die apart gemaakt moeten worden en achteraf tegen elkaar geplakt.

    De bedoeling is hier een bouwverslag te maken en hoop dat jullie mij af en toe kunnen helpen
    --------------------------------------

    Begin bouwverslag :

    De boot bestaat uit 2 halve kiels die tegen elkaar geplakt moeten worden.
    De spanten kunnen maar op 1 plaats in de kiel gestoken worden,waardoor verwisseling van nummering onmogelijk is.

    Om de spanten haaks uit te lijnen op de valse kiel heb ik gebruikt gemaakt van legoblokjes zoals je kunt zien op onderstaande foto.



    Terwijl de lijm droogt begonnen met het dek.
    Ipv met een potlood lijnen te trekken of latjes erop te plakken, heb ik met een botte krasnaald(nagel gaat ook denk ik) diepe groeven getrokken in het dek. Daarna met een bot potlood door de groeven gegaan waardoor alleen de zijkanten worden geraakt en de diepe groef wit blijft. De kopse planken heb ik niet getrokken omdat ik die lange banen mooi vindt en nog niet echt de authentieke tour op wil met deze boot.




    Nadat de spanten zijn geplakt en het dek erop staat , ben ik begonnen met het schuren van de spanten, voor alle zekerheid balsahout gaan halen en de boeg en achterkant ermee opgevuld om een beter hechting van de huidplanken te krijgen.




    Nu komt het moeilijkste , de beplanking

    De beplanking bestaat uit latjes van 1.8 x 5 materiaal obechi. Als je de latjes droog buigt beginnen ze vlug te splijten en in veel latjes zitten ogen waardoor ze daar direct over zijn als men ze maar een beetje buigt.
    Dus latjes 30 min laten weken in warm water.
    Volgens de instructie van BB moet ik aan het dek beginnen en zo naar de kiel. Dit gaf voor mij direct een probleem?
    De huidplanken moeten zowel de kromming van de romp volgen en de kromming van het dek(beetje ovaalachtig).
    De eerste 5 latjes werden geplakt zonder verjonging maar vanaf het zesde latje kwam er zoveel spanning op te staan dat ze niet meer vlak op de spanten konden worden gehouden.(zie ook de kier)



    Ben dan vanonder begonnen aan de kiel en de eerste 8 huidplanken gingen redelijk goed, tot ik in de buurt kwam van de bovenste huidplanken.




    Om deze laatse 5 huidplanken te plaatsen heb ik de vrije ruimt van iedere spant opgemeten en gedeeld door 5.
    Gevolg 5 huidplanken maken die van 1.7 mm opliepen naar 4.9 mm en daarna afliepen naar 1.9 mm.

    Geplakt en dit is het resultaat.


    Ik weet niet of dit de juiste bouwwijze was , ik kon ook gewoon het gat dichtmaken omdat de boot toch geverfd wordt, maar op deze manier bleven mijn huidplanken van voorkant schip tot achterkant schip lopen zonder verspringing.

    Volgend stap schuren, en dit is het resultaat.





    en kijk de eerste helft is beplankt.

    ps. verklaring naam newbie : Is iemand die voor het eerst start aan een triathlon. Nat van het zweet en veel stress. Zo voel ik mij soms ook als ik met mijn boot bezig ben

  2. #2

    Standaard

    --------------------------------------------------------------------------------

    2de helft beplankt volgens instructies van BB.
    ziet er beter uit dan mijn eerste helft.
    Volgens instructies "beplanking van peter" wist ik dat mijn planken op het uiteinde niet dunner mogen worden dan 3mm.

    Vraag mijn af of die instructies voor iedere boot geldt.(bv boot met een zwaard)



    Ga nog een tweede beplanking erop zetten met plankjes van 06*3mm (kwestie van te oefenen.
    _________________
    beagle
    V.I.B.
    --------------------------------------------------------------------------------

    newbie schreef:
    Volgens instructies "beplanking van peter" wist ik dat mijn planken op het uiteinde niet dunner mogen worden dan 3mm.


    De woorden niet met elkaar verwarren. !!!!!!!

    Je schrijft dunner; dwz. in de dikte van de planken .
    In de dikte,mag je niets afnemen. !!!!
    Maar

    Je mag niet verjongen, t.t.z. in de breedte smaller maken, dan 1/2 van de originele breedte van je huidplanken. Die 3 mm. is dus maar een indicatie.
    Zijn je huidplanken 6 mm. breed dan is die 3 mm. goed. Maar als je huidplankjes 5 mm. breed zijn dan mag je verjongen,= smaller maken tot 2.5 mm.

    Wat ik wel zie is dat je aan de kop niet de huidplanken hebt afgeschuind zodat ze vloeiend tegen de kiel komen. Eén plankje is bijna goed, namelijk het tweede latje, aan SB-Achterkant, bovenaan tegen het dek.



    een kleine schets onderaan met wat ik bedoel van afschuinen tegen de kielbalk.

    Dus niet meer verwarren.
    je hebt:
    afschuinen = een schuine kant aanbrengen in de dikte of breedte
    Zoals het hier aan de kop zou moeten zijn.

    kanten = de smalle zijkant van een plank schuin maken, ( nodig bij een overnaads schip om de planken op elkaar te laten passen.

    Dunner = de dikte van een plank verminderen. Bijna nooit op een schip.
    verjongen = iets van de breedte van de plank afnemen. Konstant bij huidplanken.
    _________________
    --------------------------------------------------------------------------------

    Bedankt voor de uitleg, zal het onthouden.

    Ik heb door de dag mijn fout opgevuld met houtvulpasta van polyfilla en afgeschuurd.Dit om een betere afwerking te kunnen maken van de tweede beplanking.

    Alleen onderkant romp aan de boeg bij de opening is er een rare kromming weet niet of het daar gaat lukken met de beplanking.














    _________________
    huidig project :

    Colin Archer 606 (Billing Boats) schaal 1:40

  3. #3

    Standaard

    --------------------------------------------------------------------------------

    Voordat ik begin met de 2de huidplanken moet ik eerst een berghout plaatsen en om die te plaatsen moet ik eerst het latje waarmee de reling wordt gemaakt bevestigen.

    Dit alles moet een beginner maar zelf uitzoeken zonder geschreven instructies. Een dikke 0/10 voor billing boats. Men kan beter een paar euro meer uitgeven en een fatsoenlijke handleiding hebben dan wat hout in een doos met een tekeningetje erop. :mad::mad::mad:

    De reden waarom ik boos ben is dat het plankje waarmee de reling wordt gemaakt niet volledig symmetrie is. Normaal moet het laatste gaatje gelijkvallen met de achterkant van het (scheepsgat) en nu komt het er bijna 1cm achter. Voorkant gaat de reling nu te kort zijn.Dit alles pas gezien nadat het goed gelijmd is en 8uur gedroogd heeft.

    Stomme leerfout (nog beter kijken en nadenken voordat men iets doet)maar toch met een ietswat fatsoenlijke instructie was dit niet gebeurd.

    rechterklemmetje zit juist voor het gat dat voorkant had moeten zitten.


    Nog zo een fout van Billing boats . :mad::mad:
    Eerst beplanken en dan pas de helften tegen elkaar. Gevolg de dunne halve kielen trekken een klein beetje krom ,met als gevolg dat ze niet goed tegen elkaar komen om dit te bekomen veel klemmen nodig met grote spankracht maar vermits alles beplankt is houden de klemmen bijna niet . Wat het resultaat gaat zijn of er ergens nog een klein spleetje is weet ik morgen pas. Alles is zo delicaat dat ik het moeilijk kan ronddraaien om te kijken of alles goed is.



    Conclusie : direct de 2 helften voordat men begint te beplanken tegen elkaar lijmen bespaart achteraf veel zorgen. ps. Achteraf ook geen indrukken van de spanvijzen op het hout.
    _________________


    zelfs als ervaren rot, al zeg ik het zelf, leer ik uit dit bootje toch ook weer wat.
    nml.
    1) Nooit nog een model dat uit twee romphelften bestaan beplanken zonder eerst de twee halve spanten en valse kiel aan elkaar te lijmen.
    2) Zoals ik altijd al dacht : de BB van een kit moet je heel kritisch bekijken. Beter nog eerst een goede methode kiezen uit het een of ander boek of bouwbeschrijving, die jou past en vooral kijken hoe anderen het gedaan hebben.
    3) Hoe je een goed romp moet bouwen, is al honderden keren uitgelegd in verschillende bronnen en toch ????. Ik denk dat men het moet leren ,vooral door te kijken hoe anderen het gedaan hebben en dan ook zeer goed kijken in detail. Hoe deed men de plankuiteinden, werd er verjongd? gebruikte men vulstukken?
    4) ik blijf bij mijn theorie dat 80% van een model, in de romp steekt.
    Zowel de 80% van de bouwtijd als de 80% van de finale schoonheid ervan.


    Daar is onze "newbie" natuurlijk niets mee. maar hij zegt het zelf, --> leergeld.
    dus goede raad. Kijk en kijk en kijk en lees en lees en lees de verschillende topic's door en herhaal het tot je slapende denkt "Zo moet ik het gaan doen." Moeilijk zeg je beplanken !!
    Neen maar het is maar één of twee goede methodes en spijtig genoeg vindt je die niet in de BB.
    _________________

    Ptèr
    Brouwkoning

    --------------------------------------------------------------------------------

    Betreft het verjongen van de huidplankjes heeft Beagle al geantwoord.
    Betreft de 2 halve kieldelen, zie het als een leermoment, ook voor mij want ik vermoedde dit wel en nu is het ook bevestigd!
    Mijn dank voor het delen van dit vervelende neveneffect.

    Billing Boats zijn niet al te beste bouwdozen wat telkens weer terug komt in iedere bouwverslag. Nu wil het zijn dat de bouwdozen vaak door beginners gekocht worden en door de slechte bouwbeschrijving en minder goede materialen, stranden helaas vele nieuwe bouwers...

    Om deze reden heb ik mijzelf daarom ook een Billing Boat kit aangeschaft, mede voor mijn research in het bouwen van bouwdozen en de verschillende fabrikanten die er te krijgen zijn!
    Dit is voor mijn Syllabus...

    Peter
    _________________
    --------------------------------------------------------------------------------
    Vriendelijk bedankt allemaal om te reageren en mijn fouten weg te halen.
    En nu het resultaat na het wegnemen van de klemmen.
    Al bij al valt het mee.

    Als ik het dek opmeet zit er tussen de 2 helften een hoogteverschil van 0.5 mm (dit is weg te schuren).(zie de witte lijntjes van het laserbranden in het mansgat)
    Als men kijkt naar de 2 achterste gaten op het plankje die de reling moet gaan vormen dan meet ik een verschil van 2 mm tov het middelpunt van de kiel.Dus het ene gaatje ligt verder naar achter dan het andere gaatje.



    De voorkant heeft nog een spleet van 27mm op0.5mm.(op te vullen)
    Maar de neus van de boeg klopt nog niet. De middellijn ligt niet juist in het midden van de kiel maar iets erlangs.




    De achterkant heeft een spleet van 40 mm op 0.5mm (op te vullen) maar ook al heb ik een hoogteverschil van 0.5mm tussen de 2 halve dekken toch komen de berghouten niet overeen aan de achterkant. Een verschil van 1.8 mm. Aan stuurboordkant heb ik een beetje hout onderkant berghout weggesneden zodat de onderste lijn gelijkloopt maar bovenkant kom ik nog1.5 mm te kort. Is duidelijker te zien op de eerste foto van het dek.



    Foto van de onderkant.
    Het gat stoort mij enorm. Iedere persoon die de boot gaat bekijken gaat de opmerking geven dat de boot gaat zinken omdat er een gat in is.
    Hoe ik dit allemaal ga oplossen en wat ik moet oplossen of mee moet leren leven weet ik nog niet., maar tijd en forum brengen raad , daar ben ik zeker van.



    vermits ik wil bijleren had ik graag mijn menig willen geven (kijken of mijn denkwijze voor oplossingen mag/kan in de modelbouw).

    voorstel modelengeneer :
    Het voorstel met de latjes is een goed idee.
    Ik dacht in het begin alles opvullen met houtvulpasta en daarna alles rond vijlen en passend vijlen naar de de bestaande kiel.

    Bedenking : Houtvulpasta is een lapmiddel en deze wijze is misschien een modelbrouwer onwaardig.

    voorstel peter:

    Ik heb schrik om de latjes weg te nemen eerlijk gezegd, alles is goed gelijmd en wat voor schade ga ik als onervaren brouwer maken.
    Kan ik misschien niet beter een stuk valse kiel erop plakken en dit dan opvullen met hout en alles afronden.
    Nadeel de vorm van het schip veranderd.

    Voorbeeld van zo'n valse kiel (hoogt van de valse kiel is nu gelijk aan de grootste breedte van de romp waar het gat is)












    _________________
    huidig project :

    Colin Archer 606 (Billing Boats) schaal 1:40

  4. #4
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Luc,

    WOW, wat een entree hier.
    Dit is een schitterend verslag, ook al heb je de huidige problemen bij het bouwen.
    Ikzelf ben helaas geen houten bouwer, dus helpen kan ik je niet echt.
    Maar als ik zie wat er hier in 2 maanden al op het, overigens volledig nieuwe, forum is besproken, én het aantal leden die we hier reeds hebben, zal er in de toekomst ongetwijfeld iemand zijn die je verder kan helpen.

    In elm geval, veel succes ermee enblijf hier posten. Ook de negatieve dingen, want dat is net hetgeen waar anderen veel van kunnen leren.

  5. #5

    Standaard

    Pas op er volgt nog maar het is zaterdag en met 2 actieve kinderen moet onze hoby eventjes stoppen. (Vetorecht van mijn vrouw)

  6. #6

    Standaard

    Hoi, luc.

    U heeft de smaak te pakken zie ik, U heeft er een geweldige introductie gemaakt. Leuk om te zien.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  7. #7

    Standaard

    En dan nu het resultaat.

    Eerlijk gezegd sta ik toch een beetje versteld van mijn eigen zonder in grootheidswaanzin terecht te komen, maar toch ,ik ben fier op mijn eigen



    achterkant. (toestel staat niet haaks op de kiel gericht sorry)


    stuurboord


    bakboord


    boeg




    _________________
    huidig project :

    Colin Archer 606 (Billing Boats) schaal 1:40

  8. #8

    Standaard

    Daarna het dek gedaan. Omdat ik te vroeg ben beginnen te schuren kreeg ik een donhkere nerf.

    Beagle vertelde me achteraf dat een dek waar er breeuwnaden zichtbaar zijn nooit geschuurd mogen worden maar gescraapt.(ww= schrapen,scrapen).






  9. #9
    Banned
    Geregistreerd
    06-12-07
    Berichten
    3.079

    Standaard

    Dat heb je tot een mooi resultaat gebracht. Die valse kiel is een goede oplossing.

  10. #10

    Standaard

    En toch heeft u een resultaat dat heel dicht bij een echt dek komt. Dekken hebben altijd een grijsachtige kleur. Dit is vaak de weersinvloeden. Deze worden altijd perfect bij gehouden met een puimsteen. Ik kan mijn toppen nog wel eens voelen. Terwijl wij een teakdek op een vakantie scheepje hadden. Die moets elke week geschuurd worden met puimsteen. En was niet gelakt. Dat is de reden dat het grijs werd.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  11. #11

    Standaard

    Wow man
    Dit is ook een prachtig schipje aan het worden, je hebt dat goed gedaan met die kiel luc,
    het dek vind ik een prachtig resultaat zo.

  12. #12

    Standaard

    Ondertussen nog wat door geprutst :

    De 2de beplanking diende vooral om te leren , en wat heb ik geleerd.

    Toen ik het gat in de bodem nog had , wist ik exact waar de spanten stonden (hartafstand spant was telkens hetzelfde).
    Gat dichtgemaakt en waar stonden de spanten, inderdaad.
    Probleem : waar moet ik hoeveel verjongen ?

    Dus invervolg als ik een 2de beplanking ga zetten, ga ik telkens bij elk latje die ik zet een streepje zetten zodat ik weet waar een spant is en waar ik moet verjongen.
    en geloof mij ongeveer is niet goed genoeg.

    maar toch mag het resultaat gezien worden voor de eerste keer vind ik













    nu natuurlijk alles nog opschuren.

  13. #13

    Standaard

    Dat ziet er voor de eerste keer heel goed uit. Ik deed het echt niet beter.

    Toch voor de volgende wel een kleine tip. Wanneer de latjes aangebracht worden, zorg er dan voor dat ze net iets strakker tegen elkaar aan liggen. Dan heb je wat minder last van de kieren. Ook nu weer om jou op een hoger niveau te brengen.

    En nu maar schuren. Heel veel succes. Ga vooral zo door. Ik heb gezien dat je je eigen fouten als leerpunt beschouwd, dat is heel goed. Zo doe ik dat ook. Dat komt met elk model dat je maakt ten goede.
    Met vriendelijke groet, Rik ----------mijn site, www.furioza.nl

  14. #14

    Standaard

    Dat ziet er mooi uit voor een eerste keer beplanken.
    En jij gebruikte het verjongings methode zeer goed, zal ik ook doen bij de volgende bootjes, maar moet je dan verjongen alleen aan de bovenkant of moet je soms boven en onder verjongen??? Zie foto:
    Is het zoals vb 1 of mag het ook zoals vb 2 ???
    Laatst gewijzigd door ExSerCo; 13-08-08 om 17:39

  15. #15

    Standaard

    dag dirk
    verjongen,ik doe het enkel aan de onderkant van de huidplank.
    groetjes,ronny

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

  1. Billing Boats America #609
    By PA FIFI in forum Houten Schepen
    Reacties: 129
    Laatste bericht: 13-10-11, 17:07
  2. Varend - Norden van Billing boats
    By Michel in forum Afgewerkte projecten zonder bouwverslag
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 02-08-08, 13:59
  3. Colin Archer van Billing Boats
    By newbie in forum Afgewerkt project houten schepen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 11-07-08, 22:57

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •