Hoofdsponsor

1/35 Leopard 1 [wip]

Volg in stilte hoor en ziet er knap uit al.
 
Waarschijnlijk een domme vraag van mij,maar waarom gebruikte je Solplus....😉
 
Zalige tank he zo'n leopard 1! En een perfect verfjasje erop!

Wordt het een Belg?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk een domme vraag van mij,maar waarom gebruikte je Solplus....

Het is zeker geen domme vraag Danny. Misschien wel een dom antwoord want ik ben amateur tov van jouw :)

Ik heb de gewoonte om na schilderwerken deze te 'sealen' met solsplus. Niet als ik details schilder maar de grote werken zeg maar. Het zorgt voor een flinterdun laagje dat keihard wordt en de verf goed beschermd.
Ik breng het gewoon aan met een dik penseel en een erg dun laagje. Ik bevochtig het model als het ware ermee. Het kost geen moeite en geen geld.

Het zorgt ook voor een goed oppervlak om decals te plaatsen. Op de romp zitten er een paar op en heb geen silvering. Op de koepel komen er geen decals maar toch doe ik uit gewoonte die handeling.

Je kan ook zo zonder enig probleem switchen tussen olie gedragen verf en acrylverf. Gewoon een dun laagje solsplus er tussendoor. (tot nu toch zo geen problemen gehad)

Ik heb dit model gespoten met revell aqua en dat geeft een erg matte laag en als je met een nagel over die laag gaat heb je een blinkende streep. Na de solsplus geen problemen meer van dat. Ik vind dat de kleur ook iets meer diepte geeft. Al is dat misschien omdat het minder mat is...

Bij vb. vallejo vind ik de verf wat frajiel dus daar komt bij mij ook een laagje solsplus op.

Met verweren heb ik nog nauwelijks ervaring maar vb. een wash zal ook wel iets beter vloeien op de solsplus dan op de matte verf. Al zal daarvoor glansvernis nog wel beter zijn. Of misschien meerdere laagjes solsplus. Zoals ik al zei, weinig ervaring met verweren...
Uiteindelijk komt er nog een matte vernis overheen zodat de zijdematte glans zal verdwijnen.

Waarom geen laagje glans vernis? Wel, voor mij werkt dit evengoed. Het is eenvoudiger aan te brengen en is zo dun dat het geen enkel detail zal doen verliezen.

Dat is mijn persoonlijke en beperkte ervaring hiermee.

Het enige nadeel is dat je de geparfumeerde geur erbij moet nemen :D

Ik hoop dat het wat duidelijk is.

Gebruik jij glansvernis alvorens te verweren of rechtstreeks op de 'matte' verf.
 
Gebruik jij glansvernis alvorens te verweren of rechtstreeks op de 'matte' verf.

Zoveel verweren heb ik ook niet gedaan, maar gladde verf, daar "glijd" hecht niet direct de verwering en kruipt naar/in hoekjes, prima om een accent bij bv boutkoppen aan te brengen. Voor verwering over de brede delen moet de verwering blijven zitten waar ik het aanbreng, dus dan moet hey direct hechten, dus gebruik ik matte vernis. Verweren doe ik met sterk verdunde gewone verf
 
Ik kan het me inderdaad voorstellen dat het met glanzende vernis er gewoon afloopt maar dat heeft ook zijn mooie effecten denk ik dan. Met het dun laagje solsplus is het zijdemat en nog een beetje ruw dus het is een middenweg denk ik.
 
De schilderwerken zijn klaar. De dingen waar ik me comfortabel bij voel zitten erop. Nu proberen om lichtjes te verweren. Ik ga niet chippen enz... maar een wash proberen en wat stoffig maken met pigmenten. Ik heb pigment fixer gekocht en heb dat nog nooit gebruikt dus het zal wat uittesten worden.

Hoe het er nu bijstaat:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


Ik heb jaren geleden deze wash gekocht en ga deze gebruiken:

attachment.php
 
Opgelet met pigmenten, ze drogen veel lichter en minder transparant op dan je zou denken als ze nat zijn. Dus een beetje met de keer :-)
 
Ferm werk en kijk uit naar vervolg.
 
Mooie Luipaard !

mijn ervaring met washes is dat ze het best aan te brengen zijn op zijdeglans ondergrond.
Op mat oppervlak wil het slecht vloeien en overmatig aangebrachte wash verwijderen met penseel laat altijd vlekken na.
Op glans oppervlak vloeit het te goed en wil het moeilijker blijven zitten waar je het juist wil hebben.

Pigmenten 'altijd' als laatst doen. De subtiele kleur effecten en nuances vervlakken wanneer je er nog eens
overheen gaat met een wash of een laagje vernis.
 
Laatst bewerkt:
Ok. Bedankt voor de tips
Dus eerst wash. Dan vernis en vervolgens pigmenten :)
 
Ziet er al goed strak uit zo. Ik vond de Revell doos zelf niet zo makkelijk eigenlijk. Ge doet da goed. Voordat je begint, doe wel even een proefstukje op de onderkant. Die acryl wash is heel moeilijk weg te halen zodra ze droog is.
 
Ok. Bedankt voor de tips
Dus eerst wash. Dan vernis en vervolgens pigmenten :)
Dat is een prima volgorde, maarrrr :

Tijdens het hele proces van verweren kan het gebeuren dat een bepaald aangebracht effect een beetje of veel
teniet wordt gedaan door een volgende stap.
Dan zul je het een beetje moeten herstellen.

Eigenlijk is de volgorde dus niet echt een vaststaand recept.
Ook af en toe weglopen van je model zodat je een verse kijk houdt op wat je aan het doen bent want
men kan zich namelijk makkelijk verliezen in de bezigheid.

Zorg er ook voor dat chippen en vervuiling e.d. onregelmatig aangebracht worden.
Voorkom patroonvorming waardoor het effect van camouflage kan ontstaan.
Wat daarbij helpt is dat je je voor de geest haalt hoe het voertuig gebruikt wordt en wat het allemaal meegemaakt heeft zoals :
de invloed van de crew, het weer, terrein.

Happy Weathering :D
 
Laatst bewerkt:
thnx fot the tips Frank en Peter!

En ik zal aan de ophanging en wielen beginnen.

Ik weet al niet meer of de kit moeilijk of makkelijk was, het plakken is al even geleden :)
 
Ik heb gisteren 2 washes uitgevoerd. De eerste met de model color acryl wash sepia kleur.

Dit sloeg tegen. Het loopt niet goed uit en ik had dus penseelstrepen. Het gaf de tank een matte vuile laag maar geen schaduwen.

Mischien is de sepia wash te licht van kleur voor dit donkergroen, ik heb die ook in zwart maar die heb ik niet gebruikt

Eens droog dus niet tevreden en m'n model wat verpest dus. Ik wou het er terug afwassen zoals een sludge was maar de acryl kwam er niet meer af.


Dan 's avonds een uur of twee bezig geweest met een pinwash van AK nato wash. Deze zag vrijwel zwart en het zag er goed uit maar het droogt grijzig op en geeft dus niet veel contrast met de donkergroene kleur. De tank was ook mat geworden van de acrylwash dus misschien had ik beter een laagje solsplus tussen de twee washes aangebracht. Maar ik was wat te ongeduldig...


Ik heb deze techniek gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=OjvtAb2wM0c


De AK enamel wash vloeide stukken beter dan de acryl wash en ga in de toekomst dus geen acryl wash meer gebruiken.

Het doek tussen het kanon en de koepel ga ik terug opnieuw schilderen want deze ziet er niet goed uit na de acryl wash. Ook de blauwe glaasjes krijgen terug een nieuw laagje verf want deze zijn nu mat en grijzig door de AK wash.


Ook merk ik nu op dat er silvering van de decals is ontstaan. Dit was niet te zien voor ik met de washes begon...

Dus ik ben teleurgesteld maar het is nu zo. Het verweren blijft me als een duiveltje achtervolgen...



Nu de foto's:



49233279718_a1b6bc6a9d_c.jpg



49233966962_7429dfc085_c.jpg

49233966652_8138a9a5ed_c.jpg



49233278543_317cbd834b_c.jpg



49233965957_3efdf5bd28_c.jpg



49233964982_1dd58caf72_c.jpg



49233965602_7d56856849_c.jpg



49233965297_9839dd637c_c.jpg



49233739961_faa32c7f65_c.jpg



49233276758_b0095d535f_c.jpg

49233276358_f81e849e5d_c.jpg



49233963762_da928fa2f5_c.jpg



49233275018_4014271d6a_c.jpg



Dus in plaats van m'n bedoeling om de tank lichtjes te verweren is die nu heel vuil smile.png



Misschien kan ik het nog een beetje redden met stoffig te maken.
 
is jammer, op sommige foto's ziet het er wel uit zoals ik ze in herinnering heb. Wat me wel opvalt is dat het metaal er op veel plaatsen sterk doorkomt "persoonlijk vind ik het teveel" En de wash met Sepia heeft wel het effect gecreëerd van doorkomende roest.
Ik heb jammer genoeg geen oplossing of direct klare truck. Het is een mooi model maar het verweren in deze vorm past jammer genoeg niet bij een Belgische Leopard.
Zonder afbreuk te doen, de deck is normaal een MAG M2 ik weet natuurlijk niet of die in het model voorzien is.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan