Hoofdsponsor

1/35 Panzer Ia (Tristar)

Merci voor je doordachte reactie en de fijne steun!

Helaas was het niet echt de bedoeling om hem er te laten uitzien als bij een schroothandelaar :D Maar je brengt me wel op ideeën, misschien maak ik er nog wel een ondergrondje voor dat iets in die aard verbeeldt. Maar dan zou alles wat los zit er af moeten om geloofwaardig te zijn, dus dat wordt toch wat moeilijk... :O

Less is more was exact mijn uitgangspunt, maar da's bij de laatste fase helaas de pigmentsoep ingedraaid...

Je hebt zeker een punt wat die mitrailleurs betreft, maar hoe verweer je dat dan? Chippen gaat niet, een wash heeft geen zin. Beetje stof dan?
 
Ik vind em geslaagd. Ik doe het je in ieder geval niet na.
Ik vind pigmenten ook moeilijk te doseren.
 
Ik vermoed dat de european dust de boosdoender is om dit tankje een afgerag uiterlijk te geven, die pigmenten leunen stevig tegen een roest kleurtje aan :) Ach weer wat opgestoken toch. BTW geen tweede wereld oorlog tankje ;) meer iets met francofielen net even voor WWII.
 
Ja een beetje Tamiya buff of wat stofkleurige pigmenten ('earth') zou kunnen bijvoorbeeld.

Overigens lees ik mijn reactie nog eens en merk ik te zijn vergeten op te merken dat de stap voorafgaande aan bestoffing / verroesting er ontzettend goed uitzag. Zoals 'ie nu is, kan prima maar dan zou ik er wel een verhaaltje bij bedenken onder het mom van 'vergane glorie' of iets dergelijks. Om een ideetje te geven (puur vrijblijvend natuurlijk), kun je een klein vignet maken met enkel wat gras, waarbij je dan dat gras onderaan het voertuig een wat zandkleurig of zelfs roestig uiterlijk geeft en waarbij je een doek drapeert over een deel van de tank (net dat deel wat je zelf wat minder geslaagd vindt, bij mijn modellen is er altijd wel een stukje dat daarvoor in aanmerking komt haha) en een paar olievaten of een tractorwiel bovenop het voertuig.

Niet altijd wordt al het loszittende verwijderd trouwens, in opslag. Zeker als 'ie op een afgesloten terrein staat.


BTW geen tweede wereld oorlog tankje ;) meer iets met francofielen net even voor WWII.


Ah excuus, dat had ik niet in de gaten!
 
Beste,

Je hebt het zelf even aangegeven dat de laatste bewerking er iets teveel aan is. Beetje spijtig want de tank zag er goed uit. Deze bouw belooft veel goeds voor de toekomst. Je hebt inderdaad de kennis en het talent. Met de juiste dosering komt het volgend project zeker goed.
De suggesties van Roy vormen een goede basis om de panzer alsnog in een correcte context te zetten.

Mvg
airbus56
 
Ik heb me even wat huisvlijt gepermitteerd ;)

Ter inspiratie... hoe het er ongeveer uit zou kunnen zien.

Het gaat er mij niet om of je er iets mee doet, enkel dat ik zie dat je de tips tot je neemt en dan is dit misschien een interessante visualisering voor de gedachtevorming.

48996351316_428ce3697e_c.jpg

Niet de beste fotobewerking uit de geschiedenis, maar het gaat om het idee.


 
Geniaal!!!

Ik zag het met je beschrijving ook al helemaal voor me, met een tractorwiel ertegen, het heeft iets... Een dekzeil, tractorwiel, één of twee olievaten, wat rommel - een oliespuit bv...

Ik ga het even laten rusten en me op een ander projectje concentreren, maar ik moet zeggen dat het wel kriebelt om er in die richting iets van te maken, het komt er nog wel van! Erg bedankt voor het meedenken, en de fotobewerking, zalig :-)

En Ron :
Ik vermoed dat de european dust de boosdoender is om dit tankje een afgerag uiterlijk te geven, die pigmenten leunen stevig tegen een roest kleurtje aan :)

Inderdaad europe dust... Gemengd met andere pigmenten wel, maar deze is heel dominant van kleur, en inderdaad roestig. Goed om te weten voor als ik eens écht een roestbak wil maken :-)
 
Daar klopte toch iets volledig niet aan die foto!

Paar tandwieltjes toegevoegd:

48996430036_ff896eb1f3_c.jpg

Leuk dat het kennelijk tot overpeinzing instigeert! :)
 
Ik ga eens spelbreker spelen bij dit Franco tijdperk tankje.

Vind 'em zeker niet slecht rekening houdende met het feit dat je een hele tijd stilgelegen hebt.
Franco = Spanje = zon maar de grote gevechten speelden zich niet af op de stranden maar in het binnenland en dat Spaanse binnenland, voor zover ik mij kan herinneren, heeft toch redelijk donkere aarde. Zodoende vind ik dat Europe Dust niet zo slecht niettegenstaande het meer gericht is naar de oostelijke zijde van Europa dan naar onze contreien.
Persoonlijk vind ik dat er wat meer klare pigmenten mochten gebruikt worden in combinatie met dat Europe Dust. Ik dacht hierbij aan wat zand kleuren zoals MiG Sand of zelfs Gulf War Sand dat goed kan inblenden met het Europe Dust.
Vooral het feit dat de toren, het hoogste punt van de tank, bleker aftekent in kleur dan de rest vind ik geslaagd: vangt ook net dat ietsje meer zon op.

Wat mij persoonlijk het meeste stoort is de kleur van de uitlaat.
Iedereen gaat er van uit dat een uitlaat altijd roest is en het zijn altijd de buizen die het meest roest zijn en in geval van jouw tank ligt de roest er dik op. Roest wordt echter veroorzaakt door lucht + water en in het geval van het Spaanse binnenland kan het heel droog zijn. Natuurlijk zijn die dingen verrekt warm maar van zodra de hete uitlaatgassen in de buizen komen beginnen ze al af te koelen (logisch) doch natuurlijk niet met tientallen graden ineens (ook logisch) en hun warmte zal ook hun directe omgeving aantasten. Dat wil zeggen dat de onder en rond de buizen liggende verf ook zal aangetast worden en zeker ook die roosters die over de uitlaat liggen. Moeten die dan ook zo roest zijn? Neen, maar het lijkt meer dan logisch dat de normale verf zal aangetast zijn door de warmte en dat er dus een verkleuring zal zijn. Die aantasting/verkleuring vind ik terug op het rooster waar er subtiele roesttinten op te zien zijn en dat is prima zo. Wel op letten in het vervolg dat je alle gaatjes in het rooster open maakt, nu zijn er enkele dicht door verf.

Ben voor alle zekerheid ook nog eens in mijn docu gedoken en heb artikels en foto's nagekeken in SteelMasters 75 en 124 alsook in VMM (Véhicules Militaires Magazine) n° 70. Geen enkele toont roestvorming op de uitlaten zoals op jouw model, juist verkleuring door de warmte.

Wat de zware aanslag ter hoogte van de loopwielen betreft moet je eens proberen om er met een oude tandenborstel over te gaan. Dit zal waarschijnlijk het ietsje teveel aan pigment wegnemen en wat meer van het loopwerk te voorschijn toveren. Idem op de uitlaten trouwens.

Wat Roy inbrengt kan ik goed volgen en het is inderdaad misschien een idee voor later, alles hangt af hoe jij jouw bouw wil zien.
Ik blijf er bij dat je werk mag gezien worden maar dat enkele kleine aanpassingen het toch nog dat tikkeltje meer kunnen geven.

Deze bemerking enkel ter ondersteuning in je verdere werk.
 
Mooi werk en respons is leerrijk om lezen.
 
Bedankt Pascal & Erwin!

Persoonlijk vind ik dat er wat meer klare pigmenten mochten gebruikt worden in combinatie met dat Europe Dust. Ik dacht hierbij aan wat zand kleuren zoals MiG Sand of zelfs Gulf War Sand dat goed kan inblenden met het Europe Dust.

Dat heb ik idd getracht te doen, maar dat ging niet zo vlot en ik ben er mee gestopt zodra het een beetje effect had, ik wou niet opnieuw met een stof-massacre zitten :D Ik had dan het beeld voor me van een tank die heel wat kilometers heeft afgelegd, waardoor er zich best veel oud stof heeft gehecht aan de tank, en de meest recente ritjes hebben wat lichter stof achtergelaten. Je kan er maar best een verhaaltje rond maken zeker :-)


Vooral het feit dat de toren, het hoogste punt van de tank, bleker aftekent in kleur dan de rest vind ik geslaagd: vangt ook net dat ietsje meer zon op.

Danku!!! Dàt was nu eens wél zo bedoeld :-)

Wat mij persoonlijk het meeste stoort is de kleur van de uitlaat...

Ja, ik ga er zoals zovelen zonder nadenken van uit dat dat erg verroest moet zijn, maar ik heb er inderdaad niet echt over nagedacht. Ik heb je uitleg met veel aandacht gelezen en neem het mee naar volgende projecten, ik ga zelf mijn referenties ook checken dan. Bij deze ga ik het laten afhangen in wat voor context ik hem uiteindelijk ga plaatsen, en dan nog wat wijzigingen conform daarmee uitvoeren.

Die gaatjes in de roosters, die zijn helaas wat dichtgeslibd bij de matte vernis aan te brengen, dat ging ook niet zo lekker - spuitbus van Vallejo, vond ik persoonlijk toch minder goed gaan dan Tamiya.

Merci voor je visie!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan