Hoofdsponsor

1/35 BSA Folding Bike

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.341
Nu de Opel Olympia bijna afgewerkt is, is het opnieuw tijd om een doosje open te trekken.

Het gaat om de BSA Folding Bike ook wel Parabike genoemd om reden dat deze fiets kon samengevouwen worden om zo minder plaats in te nemen bij transport per vliegtuig. Je ziet, er is niets nieuws in de lucht, dit is de voorloper van de moderne vouwfiets.
De kit is van het merk Diopark, eerder onbekend, en werd mij toegespeeld door het koopspook op de beurs te Affligem.

attachment.jpg

Er steken twee fietsen in de kit en deze laat je de keuze om ze opgevouwen of open te maken.

attachment.jpg

attachment.jpg

De instructies zijn duidelijk wat het gebruik van PE betreft en er steekt zelfs een mal in om de spaken in de juiste vorm te krijgen.

attachment.jpg

Dit zijn de onderdelen per fiets.

De fietsen werden aangekocht om geplaatst te worden op de GMC Airfield Refueller zoals ze te zien zijn op de foto. Ik zal bij deze wel nastreven om één fiets normaal te bouwen en de andere opgevouwen.
Ik val in feite noodgedwongen terug op deze fietsen want er zijn geen US fietsen te vinden in bouwdoos; dit niettegenstaande de US en meer in het bijzonder de Air Force wel degelijk fietsen had in zijn dotatie.
Nu maar hopen dat de PE niet te veel kopzorgen brengt.
 
Je hebt er zin in Erwin ;) en alweer een leuk kitje ! (of eigenlijk 2)

veel plezier ! :)
 
Heel veel succes met de ze tweeling dubbelgevouwen kit
 
Zalig. Tong tussen de tanden en knippen die PE handel (vooral de spaken) maar resultaat is steeds af vind ik.
Volg graag want hou wel van modelbouw fietsen..
 
Fietsen had ik nog niet gezien, is wel tof. Eentje om te volgen.
 
Dank aan de volgers.
Wel tot zover kan ik jullie vertellen dat het zeer onhandige dingen zijn om in elkaar te steken. Alles is zo fijn dat de minste onhandigheid afgestraft wordt.

Ondertussen toch er al in geslaagd om de voorvork met wiel en het achterdeel in elkaar te steken (van 1 fiets).

attachment.jpg

Geen ideale foto (gsm) want om de één of andere manier laat mijn fototoestel het af om in te zoomen en scherp te stellen. Moet toch dringend eens beginnen uitkijken naar een ander.
Op de foto is te zien dat er nogal wat spaken verwrongen zijn, zal nog aangepast worden.
 
Uiteindelijk zal het het er vast goed uit gaan zien, maar nu is jouw geworstel met de spaken inderdaad goed te zien ;)

In het voorwiel sluit de PE 'spaakring' ook nog niet goed aan op de velg.
Zijn de velgen te ruim of te krap voor de PE ?
Indien te ruim (te grote diameter) kun je de ring op één of meerdere plaatsen doorknippen zodat de ring zich makkelijker in de velg laat manipuleren.
Met dat ik dit schrijf schiet me te binnen dat Terry Ashley van PMMS dit liet zien.
Kijk hier voor bouwreview met extra howto voor de spaken montage.

Met jouw kundigheid komt het vast in orde attachment.gif
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer eens niet goed bezig, dju toch.
Hoe komt het? Weet niet maar denk dat een zekere vorm van overmoed er dicht zou kunnen bij liggen. Je weet wel: het is een kleine kit, zal wel snel in elkaar zitten, beetje PE dat is toch geen probleem, al veel met gewerkt, enz...

Mijn stomste fout is dat ik er niet op gelet had dat de PE wielspaken ook elk een halve "soupape" hadden die natuurlijk recht op recht moest verlijmd worden. tevens had ik er bij de eerste wielen ook niet op gelet dat de randen van de PE met elkaar in contact moesten komen.
Gevolg? Tegen dat we de fout ingezien hadden en een poging ondernomen om de PE terug los te maken was het te laat en het los maken ging niet zonder beschadigen.
Gelukkig dat er 2 fietsen in de kit steken en de bouw van de 2de fiets verliep veel vlotter.

attachment.jpg

Wat nu met fiets 1? Wel, gelukkig had ik de spaken mooi uitgesneden en opzij gelegd. De PE exemplaren werden er terug afgehaald, de binnenzijde van het wiel opgekuist en de oude, plastieken, spaken teruggeplaatst. Het is minder mooi maar zeker beter dan niets en deze fiets zal dan ook in opgevouwen toestand gebouwd worden.
 
Jaja, sorry Erwin maar kreeg hier spontaan een lachje daar ik weet wat je beschrijft en was direct herkenbaar maar het resultaat maakt alles weer goed he.
Nu je ze samen ziet is de plastiek toch een dood doener hoor en eerder goed om een karretje te maken.
 
Let wel de plastieken versie van de wielen zijn wel anders gespaakt , niet gekruist zoals wij ze allemaal kennen deze zijn gewoon recht naar de naaf werd ook al eens later toegepast op bepaalde types mountain bikes ik heb lang zo een velg gehad en dat oogt tuurlijk helemaal anders
Op zich vind ik natuurlijk ook de gekruiste spaken veel mooier
Komt wel goed
Suc6 verder
Marc
 
Erwin, het probleem met deze velgen is dat ze iets te wijd zijn en ook dat men verwacht dat ze licht ingedrukt worden om de naaf ertussen te krijgen. Er werd door iemand aangeraden ze op vier plaatsen door te snijden en er een klein stukje uit te halen en zo verdwijnt ook de torsie die er in zit door het indrukken. Gelukkig lukte het met de tweede fiets beter, maar de kromme spaken die daar nog te zien zijn, kan je volgens mij beter inkorten met een scherpe scalpel, die willen namelijk niet recht door de te grote diameter.

Een tip die Peter Van Dijk me ooit gaf: https://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/diopark/dp35010d01.html
 
Laatst bewerkt:
@ Steven, die spaken op de tweede fiets komen waarschijnlijk wel in orde hoor.
Ik had trouwens het filmpje gevolgd en de velgen doorgesneden. Werkt inderdaad iets beter.
Ga zeker de miskleun niet bij de kit leggen maar bij mijzelf. Voor de rest wel een leuke bouw hoewel zeer fijn en het lastig is de gietpunten weg te schuren zonder de elementen van het frame te breken. Zeer fijn geduldwerkje, voor mij toch.

@ Coachke en Pascal: Tja, als je bedorven wordt met PE is de rest niet meer vergelijkbaar of accepteerbaar.
Maar als ik de plastieken spaken vergelijk met wat we vroeger kregen (= niets) is deze uitvoering toch zo slecht niet.
 
Ik vind het wel mooi en volg je topic maar aan dit begin ik niet hoor :D Ik zou met een circus fiets eindigen.
 
Zoals voor alles…Oefening baart kunst…
Ik zou ook niet direct weten hoe ik iets dergelijks moet aanpakken. Het zijn inderdaad zeer kleine en fragiele onderdelen. Gelukkig kunnen we op het forum rekenen op de ondersteuning en de ervaring van onze collega’s.
Succes met de verdere afwerking.

Mvg
airbus56
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan