Hoofdsponsor

1/72 VT-55, Armada hobby

Bedankt voor de complimenten, men zou er nog van blozen...

@Airbus56: het is niet mijn proefstuk, maar oefening baart kunst, en ik had een goede leermeester.

@Michel: belangrijkste is propere oppervlakken, alles op temperatuur laten komen, niet teveel soldeer of flux. En oefenen, zoals met alles. Lijmen kan je ook. Gaat niet zo stevig zijn. Ook een proper oppervlak creëerden, en werken met dunne secondenlijm. Een druppel op een niet zuigend oppervlak zoals een stukje alufolie is +/- 20-30 bruikbaar. Het stukje op zijn plaats houden en met een draadje een beetje CA uit deze druppel nemen. Daarna de verbinding aantikken. De capilaire werking zorgt voor een quasi onzichtbare verbinding. Geen lusje maken, dan breng je teveel lijm aan. Eventueel nog eens herhalen.

Beste,

In plaats van een druppeltje CA lijm op een stukje aluminiumfolie aan te brengen alvorens deze te verwerken kan je hiervoor beter een stukje opgekuiste marmer gebruiken. Ik heb zelf een aantal resten van vloertegels en marmeren bladen (gevraagd aan een bevriende vloerder/ marmerbewerker).
In tegenstelling tot bepaalde andere materialen reageert marmer niet met de CA lijm en is de lijm iets langer te gebruiken. Een blokje marmer is bovendien stabieler en handiger in gebruik dan een stukje aluminiumfolie.

Mvg
airbus56
 
Laatst bewerkt:
sst... ik bouw liever dan ik schilder... ik heb niet teveel kaas gegeten van verweren enz... dus geen te hoge verwachtingen AUB
 
Ach een fabrieksnieuw model is ook mooi eventueel een hele lichte verwering in plaats van een afgerachte bak die al 50 jaar dienst doe zonder onderhoud.
 
1/72. Zelfs met een vergrootglas zou ik het waarschijnlijk nog niet zien. Respect man en puik werk.
 
Hey,

Yep, goed bezig zou ik zeggen.
Persoonlijk zou ik lijmen. Ik gebruik meer en meer de Gator om PE te lijmen, gaat ook maar je moet het laten drogen. Voordeel is hier dat het 'soepel' blijft.
 
Swaken,

Ik veronderstel dat je hier de "Thin Blend" bedoelt (flesje met wit vignet)?

airbus56
 
Hey,

@airbus56, neen het is een gekleurd etiket, Gator's Grip, acylic hobby glue.
Dit droogt transparant op, blijft een soort van soepelheid behouden, er tegen botsen mag en zit stevig vast, enige voorwaarde, goed laten drogen; +/- 1/2 uurtje en desnoods nog meer.
Ik lijm er ook de schoenvetters mee, lees rubberen tracks van de oudere modellen, maar laat deze 24 uur drogen. Tot nu toe geen miserie gehad.
 
Hey Swaken,

Gator’s heeft naast de “Acrylic Hobby Glue” (groen etiket) ook een “Thin Blend” (wit etiket), speciaal voor Photo Etch.

Beide flesjes vind je op bijgaande foto.
Het flesje Vallejo heb ik er bij geplaatst om de grootte van de flesjes Gator’s aan te duiden.

attachment.jpg

De “Thin Blend” heb ik nog niet gebruikt (is voorzien voor een volgend project) maar met de andere lijm heb ik goede ervaringen (vooral voor wat het lijmen van doorzichtige delen en zo betreft).
Ik heb deze lijm in mijn laatste bouw (translunar Injection) in verdunde vorm gebruikt met zeer goed resultaat. Het voordeel van deze flesjes Gator’s is dat deze lijm zeer lang houdbaar is (in tegenstelling tot de bruine Gator’s die slechts zes maanden houdbaar is).
De flesjes die ik hier heb getoond zijn bijna vijf jaar oud en nog perfect bruikbaar.

Mvg
airbus56
 
Hey,

Ja de linkse heb ik, maar van de dunne heb ik nog niet gehoord.
Ik vermoed dat Steven deze ook wel zal hebben, dan komt ie zeker mijn richting uit.... :)
 
Even het stof afblazen en bijbenen...

Waar ben ik gekomen:
Na een onvrijwillige duik was dit het resultaat (de landing was al even gecontroleerd als de lancering):
679871-11032-28.jpg

met een paar gebroken delen als gevolg. Gelukkig waren het vooral "schone" breuken, dus redelijk recht en zonder veel nevenschade. Ook was ik gelukkiglijk nog niet bezig met de PE details aan het toevoegen.

Nu bezig met de componenten in droogpassing toe te voegen:
680848-11032-98.jpg

680849-11032-84.jpg

680851-11032-70.jpg

Er gaat nogal wat schuurwerk nodig zijn om alles passend te krijgen. Door het rechten van de fenders naar de romp zijn alles steunpunten van de accesoires schuin gaan staan... dus jah... meer schuren...

ook voor de tracks...

Zoals geleverd:
680852-11032-94.jpg

en jammer genoeg met het detail aan het blok gelijmd, wat gaat zorgen voor veel en leuk schuurwerk, openen van de gaten en herstellen van het detail... JOY (to the world... )

Dus basic losgesneden, klaar om aangepakt te worden... (waarom heb ik die tracks niet bijbesteld van OKB Grigorov???)
680850-11032-79.jpg

Ik ben begonnen met het opschonen van het eerste trackstuk... zoveel mogelijk wegvijlen, openingen voor het sprocketwiel opnieuw maken enz...

na 1.5h was ik hier:
681880-11032-96.jpg

en dan was ik nog niet op het einde, integendeel... en dan komen er nog 5 achter

daarom gekeken waar ze tracks 1/72 in voorraad hebben en deze besteld:
208926-12155-40-pristine.jpg
van ACE...

Verder de basis van de kraan nog eens bekeken. Vorige foto was dryfit (nu nog steeds, maar...)
De basis schuin afgevijld/-geschraapt en dan een plaatje styreen opgekleefd
681885-11032-98.jpg

en hier past ie al beter, ook de basis van de kraan iets bijgewerkt zodat die ook beter staat, maar hier heb ik nog geen foto van, nu enkel nog de cilinders rechten:
681886-11032-40.jpg

Het dozerblad vooraan zou ik neerwaarts willen positioneren:
681883-11032-13.jpg

Deze zit momenteel vastgegoten.

Eerst een beetje creatief met styreenstaaf, stukjes sprue en restjes van een PE-fret tot ik de volgende puzzel had:
681882-11032-23.jpg

en na assemblage staat de vervanging van het meegegoten stuk klaar.:
681881-11032-95.jpg

De staaf van de cilinder is nog te lang, maar die wordt bijgewerkt bij het passen van de andere onderdelen
 
Toch snoepen van wat er hier te zien valt.
 
Vervanging van die tracks lijkt hier wel meer dan een must ook al zal hun plaatsing vermoedelijk ook niet van een leien dakje lopen.
Mooie scratch vervanging die je daar uitgewerkt hebt.
 
Op 1/72 een herkenbaar fenomeen, de povere tracks...
De aanpassingen aan de kraan zien er alvast veel beter uit ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan