Hoofdsponsor

1/24 chevrolet camaro ss 2010 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

oldieman

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2016
Berichten
1.343
Het is niet mijn gewoonte om met twee projecten tegelijk bezig te zijn(impala)Iemand heeft me gevraagd om zijn camaro na te bouwen.De opdrachtgever wil echter niet dat ik foto's maak van zijn auto dus moet ik zijn wens respecteren en informatie zoeken via het internet.Hij heeft me de kit bezorgd alsook de lak die hij heeft laten mengen(spuitbus)Ik ben nu wel aan het overwegen deze te decanteren en met de ab aan te brengen.Maar eerst een woordje over deze wagen.De vijfde generatie van deze wereldberoemde amerikaanse sportauto loopt al sinds maart 2009 in seriebouw.Uiterlijk lijkt het retro desing van de camaro op zijn 40 jaar oudere voorganger.Ook bij deze camaro is er de stoere voorsteven,de lang uitgevallen motorkap,een gedrongen dak en een relatief kort achterstuk,maar alles omgezet in moderne styling.Kenmerkend voor een pony car wordt deze sportwagen aangedreven door een potige V8-motor.Bij de Camaro Super Sports,afgekort tot SS wordt dat een V8-small-block motor met 6,2 liter inhoud,een vermogen van 432 pk/318kw en het legendarische koppel van 570 newtonmeter.In iets meer dan 5 seconden spurt de SS naar 100 km/u.Volgens de fabrikant ligt de topsnelheid rond de 250 kilometer,ook al laat het sonore motorgebrom nog meer vermoeden.En dan nu foto's van de kit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
Marc S.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo ? Ben je er aan begonnen , ik wist het natuurlijk al wel
Marc ik weet dat gij dat tot een goed einde zal brengen maar makker als je technisch advies nodig hebt ge weet waar he
Beste vriend ik wens u alle succes en dat alles goed mag verlopen
Grt
Marc
 
Dat wordt er ook eentje om te volgen, succes.
 
Veel plezier met de bouw Marc.
 
Niet dat het mijn zaken zijn Marc , maar als iemand aan mij zou vragen zijn auto na te bouwen , en vervolgens niet zou toelaten dat ik foto’s maak van het ding , zou ik zeggen dat hij hem lekker zelf zou mogen bouwen. Soit dat ben ik.
Maar ik wens je toch veel plezier met deze Pony , ik zal zeker volgen want heb nog iets vergelijkbaars in de kast liggen.
Veel succes en bouwplezier.

Greetzzzzz Modest.
 
Veel bouwplezier en succes met het project.

Heb zelf ook wel een klein beetje mijn bedenking bij het feit dat hij niet toelaat om referentiefoto's te nemen. Dat je de foto's niet publiek mag zetten, ok, dat snap ik. Maar als referentiemateriaal lijkt me dat toch de logica zelve. Is een beetje als "wil je mijn portret schilderen, maar ik wil niet model staan".
 
Heel veel succes met deze
 
Succes met de bouw van de camaro.
 
Vind het zelf ook raar dat ik geen foto's mag nemen van zijn wagen.Heb wel onder de kap mogen kijken maar dat is dan ook alles.Ik had zeropaints in gedachten voor de body maar hijzelf heeft de kleur laten mengen in een spuitbus.Alle info moet ik zoeken via internet.Ik zal misschien wel op wat problemen stuiten om wat extra's toe te voegen.
Marc S.
 
Het is niet alleen heel raar dat je geen foto's mag maken van de auto, maar -zonder nadere uitleg- voor mijn gevoel ook wat respectloos. Als hij er een goede reden voor had, zou hij die mijns inziens wel mogen geven. Jullie hebben namelijk niet zomaar een overeenkomst van opdracht (jij maakt wat hij wil dat jij maakt), het is een bijzondere in die zin dat veel modelbouwers er niet aan zouden beginnen. Ikzelf als voorbeeld want ik ken mezelf natuurlijk, zou ik onder geen enkel beding een model voor iemand anders maken. Natuurlijk heb ik wel een paar onderdeeltjes gemaakt, tandwielen bijvoorbeeld voor Peter, maar dat was bedoeld om een medebouwer uit de nood te helpen.

Maar zodra je geld ervoor krijgt, is het een echte opdracht. En dan mag de opdrachtgever blij zijn dat jij al je uren en energie in het model steekt; want je gaat er bijna nooit een representatief bedrag voor terug krijgen, tenzij je een paar euro per uur een representatief bedrag vindt (of professioneel modellen voor anderen bouwt). Dan te verlangen dat je iemands model namaakt, impliceert dat er foto's worden gemaakt. Zowel de kleur van alle onderdelen, dus niet de lak die je al hebt gekregen, moet precies kloppen (maar misschien heb je de kleurcodes gekregen) als de velgen moeten precies kloppen (maar misschien hoeft de bouwer geen precieze weergave? Dat zou echter atypisch zijn) et cetera. Minstens had hij kunnen stipuleren, dat de foto's niet openbaar gemaakt zouden mogen worden. Als hij dat vertrouwen in jou niet heeft, dan vraag ik mij af hoe het vertrouwen ooit wederzijds zal zijn. Zal hij, met jouw afgeronde model, wel tevreden zijn als je het stuur en stoelen de verkeerde tint hebt gegeven? Als je dacht dat het rode bougiekabels waren maar hij heeft gekozen voor de optie geel?

Ik ken verschillende bouwers die in opdracht modellen naar het 1:1-evenbeeld bouwen en bij allen worden foto's genomen als voorbeeld.

Zonder verdere toelichting, vind ik de opstelling van opdrachtever vooral een beetje arrogant overkomen. Ik vind het knap en getuigen van bescheidenheid dat je de opdracht überhaupt alsnog hebt aangenomen. Ik had hem gezegd, shove it up!

Dit alles terzijde, wens ik je natuurlijk wel succes met de bouw.
 
@Roy.Het geeft me inderdaad gemengde gevoelens(wanneer is het goed wanneer niet)Lichtjes heb ik het vermoeden dat het niet zo juist moet zijn omdat hij in het begin zei als het maar een gele is.Ik heb hem toen gezegd dat het voor beide partijen toch leuker is de werkelijkheid te benaderen.Ik had toen zeropaints aanbevolen maar hij heeft dan lak laten mengen en dit in een spuitbus dus zal ik deze gebruiken.Ik ga toch nog eens proberen om wat foto's te bemachtigen.De reden die hij geeft om geen foto's te gebruiken van zijn wagen is omdat hij ooit gecarjackt is en zijn auto pas een drie maanden later teruggevonden is.De schrik die hij heeft begrijp ik maar een foto van interieur en motorruimte zeggen toch niet van wie de auto is.
Marc S.
 
Zeker niet en moest de man eisen van de privacy te respecteren en niets naar buiten te laten komen van de beelden wat dan ? En wat heeft dat met een carjacking te maken we geven toch geen gegevens vrij
Dat ruikt louche men moet toch enig raakpunt hebben van juistheid anders kan hij gemakkelijk ene in metaal kopen in de winkel he
Dikke flauwe kul maar ja
Marc zal er wel een mooike van maken
Marc
 
Ik snap dat hij bang is na gebeurtenissen in het verleden. Maar hij moet begrijpen dat hij jou een ondoenbare opdracht meegeeft als hij enerzijds op zoek is naar realisme en anderzijds jou geen referenties ten behoeve van dat realisme meegeeft, behalve wat zich in je geheugen bevindt.

Ik heb meermaals foto's van (extreem veel zeldzamere en kostbaardere) auto's en vliegtuigen gemaakt en telkens werden er wel afspraken gemaakt met, meestal, de desbetreffende museumcuratoren. Bijvoorbeeld van de Delage in Florida, daar was de afspraak dat ik geen foto's van alle motorkappen gedemonteerd, dus ook de zijpanelen, zou publiceren. Natuurlijk was ik al als een kind zo blij dat ze voor mij (=geen opdracht, mijn eigen model) de motor-zijpanelen losschroefden (!) en dat ze me twee dagen lang lieten meten en foto's maken. Vanzelfsprekend deel ik die foto's dan ook niet (maar ik mocht ze wél maken!) hoe zonde ik het ook vind dat dat stukje automobielkunst verborgen blijft. Maar als zij het ooit willen tentoonstellen, dan is dat logischerwijze hun keuze en ik begrijp dat ze hem inderdaad een keer per half jaar regulier open maken om het publiek ervan te laten genieten. Maar ook dan mogen er door het publiek geen foto's worden gemaakt.

Bij Louwman museum heb ik ook eens voor een vriend van mij foto's gemaakt. Hij is bezig met de Pocher Bugatti 50T en ik bood aan, mits ik toestemming kreeg de hele auto te fotograferen, referentiefoto's en filmpjes te maken. Met wat heen en weer gecommuniceer heb ik dan toestemming gekregen. Uiteindelijk zat ik zelfs met mijn knieën op de achterbank foto's te maken van het interieur achterin de auto (normaal gesproken verscholen achter een luik) om een vet-smeerpunt te kunnen traceren. Ben daar ook denk ik ruim een uur bezig geweest om zoveel mogelijk details van de Bugatti op de foto te zetten. Daar was de afspraak, dat ik de foto's niet zou delen met wie dan ook behalve mijn vriend en dat ik typenummers etc., zoals te zien in de motorruimte (die ook speciaal voor de gelegenheid werd opengemaakt), zelfs niet aan hem zou doorsturen maar strikt geheim zou houden. Kijk, dat zijn redelijke voorwaarden en natuurlijk al helemáál als het museum je al een gunst verleent door je de auto (op je eigen verzoek) te laten fotograferen.

Heinkel 111 bommenwerper gefotografeerd in Londen, maar met als voorwaarde dat we niet in het toestel zouden klimmen. De reden was, dat het daarbinnen gevaarlijk is i.v.m. giftige vloeistoffen in de klokjes of zoiets. We mochten nog net wel IN het entreeportaal onderaan het vliegtuig, dat stond namelijk open. Maar niet richting cockpit lopen dus. Allemaal goed te begrijpen. En ook hier was het een gunst.

In het geval van jouw opdrachtgever beschouw ik het juist als gunst dat jij voor hem iets wilt bouwen, waar de beloning in financiële zin niet opweegt tegen de moeite die het kost om het model te maken. In dat geval vind ik dat hij jou redelijkerwijze die foto's zou moeten laten maken, om jou ook het vertrouwen te geven dat hij daadwerkelijk blij zal zijn met het gerede model (in plaats van dat hij allerhande op- of aanmerkingen heeft). Maar denkt hij dat hij de enige is met een Camaro? Je maakt toch ook geen adresgegevens bekend o.i.d.? In het uiterste geval kan hij toch gewoon zijn kentekenplaat afplakken en je dán foto's laten maken, zonder zijn adres kenbaar te maken? Of als hij helemaal paranoïde is, spreek je af bij de dichtstbijzijnde McDonald's parkeerplaats en plakt hij daar de platen af, doet hij daarna jouw blinddoek af en laat hij je dan alle foto's maken die je nodig hebt.
 
Ik heb op zaterdag bezoek gekregen van de opdrachtgever.Hij kwam me duidelijk maken dat er geen foto's mogen genomen worden.Zo zijn we terecht gekomen in een discussie.Ik wil er wel bijzeggen dat dit op een vriendelijke manier is gebeurd.Hij is dan op het besluit gekomen om de opdracht te stoppen.Alles staat nu wel al in de primer ondertussen.Hij heeft me daarom de kit geschonken voor de gedane moeite.De spuitbus met bodykleur heeft hij wel meegenomen.Dus heb ik er nu een mooie kit bij en ga deze afwerken samen met mijn impala.Eigenlijk voel ik me opgelucht want op deze manier zou het niet makkelijk geweest zijn want het is tenslotte een hobby en dan is het natuurlijk de bedoeling dat het plezant blijft.
Marc S.
 
Gezien jouw opluchting is het maar goed dat het zo afgelopen is ;)
Met zo'n onderbuik gevoel bouwen zou ook niet ten goede komen van het eindresultaat.

Je bent in ieder geval wijzer in het land van opdrachtgevers en kunt verder met een gratis model :)

Bouwze :)
 
Klinkt misschien hard, maar eind goed al goed zou ik zeggen.
 
Beste Marc spijtig voor u want ge was er blij mee langs de andere kant moogt ge blij zijn want ik persoonlijk heb er slechte gedachten over die ga ik nu niet openbaar maken , maar er is iets wat niet klopt
maar eind goed al goed ge hebt er een mooie kit aan over gehouden
Suc6 makker
Marc
 
Marc, ik ken uw relatie met die opdrachtgever niet, maar als ik het zo hoor mag je blij zijn dat je ervan af bent. En je hebt nog een kit erbij. Eind goed al goed zou ik zeggen

Greetzzzz Modest
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan