Hoofdsponsor

1/48 Grumman TBM 3 Avenger

Vanja

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 jan 2015
Berichten
239
attachment.jpg


Een kleine inleiding.

De Grumman TBF Avenger (TBM voor de vliegtuigen gefabrikeerd door General Moters) is een Amerikaanse Bommenwerper die uitsluitend ontwikkeld is voor de Amerikaanse marine en de mariniers, later werd het vliegtuig gebruikt door verschillende luchtmachten.
De Avenger is indienst gegaan in 1942,en heeft de eerste keer actie gezien in de slag om Midway.Ondanks het verlies van 5 van de 6 Avengers op zijn vuurdoop is de avenger uitgegroeid tot de torpedo/bommenwerper van de tweede wereldoorlog.Na verdere ontwikkelingen aan het toestel bleef het in dienst tot de jaren 60.

De Douglas TBD devastator,de Amerikaanse torpedo bommenwerper geïntroduceerd in 1935 was al verouderd tegen 1939.Verschillende firma's hadden hun prototype voorgesteld maar het prototype van Grumman was geselecteerd als de vervanger van de devastator en in april 1940 zijn er 2 prototypes besteld door de marine.
Uitgetekend door Leroy Grumman het eerste prototype was genaamd de XTBF-1 die zijne erste vlucht maakte op 7 augustus 1941,ondanks één van de twee prototypes crashte in de omgeving van Brentwood,New York,productie werd bevolen.
De Avenger was de zwaarste enkelvoudig van de tweede wereldoorlog,enkel de P)47 thunderbolt kwam in de buurt van het maximum beladen gewicht van alle eenmotorige vliegtuigen, sommigen enkel 181kg lichter dan de Avenger tegen het einde van WWII.Om het gemakkelijker maken om de vliegtuigen te stockeren in de vliegkampschepen,Grumman ontwikkelde de opplooibare vleugels de genaamde sto-wings.
De motor gebruikt door het toestel was een zeer krachtige motor een wright R-2600-20 duo cycloon 14 cilinder motor welke 1900 pk/1417kW


In het toestel was er plaats voor de 3 crewmembers namelijk de piloot, boordschutter en radioman/bombardier/schutter.

fijne weetjes:
George W bush,senior was een piloot op dit type vliegtuig tijdens WWII
Acteur Paul Newman was een boordschutter
 
Vanja veel succes met de bouw van dit mooie vliegtuig
Marc
 
Enkele foto's over de TBM-3 Avenger binnen-en buitenwerk


attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
Heel veel succes en plezier, ik schuif een stoeltje bij
 
Mooi toestel, zeker volgen, succes met de bouw.
 
Mooi toestel indeed ! (zolang-ie vliegt)

Mijn eerste kennismaking met dit vliegtuig was lang geleden in het stripblad Robbedoes, in het verhaal Tarrawa, dat ging over de strijd in de Pacific.
Ik tekende het toestel enkele malen na en heb het toen nog als 1:72 kit gebouwd.
Momenteel heb ik van dat modelletje alleen de staart nog over, wat op zolder tegen een balk zit geprikt ;)


Veel bouwplezier ! :)
 
Bedankt voor de aanmoedigingen.Nu ben ik eens aan het denken om wat te gebruiken als basis.Ik dacht om een "carrier deck" te scratchbuilden om nadien misschien nog enkele figuren er bij te plaatsen.
 
Bedankt voor de aanmoedigingen.Nu ben ik eens aan het denken om wat te gebruiken als basis.Ik dacht om een "carrier deck" te scratchbuilden om nadien misschien nog enkele figuren er bij te plaatsen.

klinkt goed, ik zeg..doen ! :)
 
Nu de doos geopend is kunnen jullie al eens meepiepen.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
 
Mijn excuses voor de foto's die op hun zij liggen maar bekijk het als een oefening om de nek los te maken :D:
 
Silenoz,ja ik ben al een beetje aan het zoeken geweest en ben deze kant en klare basisen ook tegengekomen maar ik denk er toch aan om een"carrier deck"te scratchen hoor(kant en klaar is zo saai:P)
En btw er staat op de doos dat dit vliegmasjien op de uss bunker hill was gestationeerd dus kan ik niet anders dan hem alle eer aan te doen.
 
Morgen kunnen de sprue's in het sopje, drogen en dan kunnen we eraan beginnen.voorvandaag genoeg gedaan nu nog een beetje werken voor het werk.Tot later
 
Mooie kist

Succes met de bouw en ik ga je zeker volgen. Ik heb vorig jaar eb SBD-3 gebouwd. Weet zo niet meer van welke fabrikant maar de canopydelen was nog wel een dingetje.

Veel succes
En op pintererst zijn veel mooie dio's te vinden van WWII vliegtuigen op dekdelen van een carrier.

Grtz Ed
 
Hey Edwin Bedankt de SBD-3 dat is toch de Dauntless?
Bedankt voor de tip
 
Met een beetje vertraging maar deze week zijn de "sprue's" in het sopje geweest.
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

ps:Mooie dauntless Edwin,hopelijk komt mijn avenger in de buurt.
 
succes met de bouw, en komt vast goed met wat geduld en passie.

grtz Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan