Hoofdsponsor

1/72 FiSk 199 [wip]

Erwin,

Slecht passende kits en/of onderdelen….
Kan inderdaad soms een beetje frustratie opwekken maar geven des te meer voldoening wanneer het eindresultaat aan de verwachtingen voldoet. Met uw ervaring en kennis zal dit wel lukken.

Succes

mvg
airbus56
 
Kan inderdaad soms een beetje frustratie opwekken maar geven des te meer voldoening wanneer het eindresultaat aan de verwachtingen voldoet.
airbus56

Dat klopt, maar het is wel prettig als het een beetje past...veel succes verder met de bouw Erwin.
grtz Ed
 
Spijtig dit te lezen en volg verder in stilte Erwin.
 
Niettegenstaande de slechte kit toch langzaam vooruitgang geboekt: het toestel steekt in elkaar en werd tot 3x toe in de grondverf gespoten en terug aangepast.

Deze avond eens naar de resin onderdelen gekeken die van de Me 109 een FiSk moeten maken en deze opgekuist. Heel veel flash, gaten in de resin die moeten opgevuld worden maar slechtste van al een misvorming op het extra been van het landingsgestel. De U vorm waar het wiel moet in passen is vervormd. We gaan dus in de spare box op zoek naar een vervanging voor die U, heb dat wel liggen.

attachment.jpg

Was er van uitgegaan dat de bom kon opgehangen worden zoals voorzien in de kit maar daar was ik dus mis en heb dit ook moeten aanpassen om een nieuw resin onderdeel onder aan de buik te plakken.
De opening voor het 3de been van het landingsgestel staat op de juiste plaats afgaande op de foto's van het echte toestel.

attachment.jpg

Alles nog in dryfit.
 
Leuk onderwerp.
Niet alledaags en gedurfd gezien de kwaliteit van de onderdelen.
Succes met de zoektocht.

Gr
Thiery
 
Ziet er weer goed uit. Blijft een bijzondere.
 
Vliegtuigen blijven moeilijk om te maken vind ik persoonlijk maar knap om te zien.
 
Heel lang geleden dat ik bij deze nog eens gepost heb.

Ik heb eindelijk de AB weer aan de praat gekregen en dus heb ik er van geprofiteerd om het vliegtuig te spuiten. Onderzijde en flanken in Vallejo Model Air 71.008 Hellblau RLM65 en het bovendeel van de vleugels met AK Air Series RLM 73 Dunkelgrün / RLM 72 Schwarzgrün.
Na alles goed te laten drogen ging ik de vlekken op de flanken spuiten doch de AB weigerde opnieuw dienst en dus werden deze met de hand aangebracht door tamponage met licht grijs.

attachment.jpg

Ik ben zeker niet tevreden met het resultaat maar het zal zo blijven en ik hoop dat de nog aan te brengen decals het verfwerk wat zullen verstoppen.

attachment.jpg

De weinige foto's van dit vliegtuig zijn vaag maar blijkbaar droeg dit toestel de registratie BD + GC en had dit swastika's op de staart. De boxart van de conversieset vertoond verder nog een gele band achter op de romp en gele vleugeleinden onderaan, teken dat dit toestel voordien aan het Oostfront was ingezet.
Er steken echter geen decals in de set en dus werd de spares box aangesproken waar ik gelukkig de nodige letters vond in rest decals van een Fieseler Storch en een Henschel 126.
Deze decals hebben nu decal spray gekregen en zullen nog deze week aangebracht worden.
De bouw verloopt momenteel zonder veel enthousiasme maar we geven niet op want er moeten nog vliegtuigen gebouwd worden dit jaar in het kader van een project dat ik mezelf ga opleggen (meer daarover later).
 
Met de decals later krijgt het gelijk een ander zicht denk ik dan.
 
De FiSk is bijna afgewerkt !
Het plaatsen van de decals verliep heel vlot dank zij hun voorbehandeling met de decal spray van Modelbrouwers. Als ze weer een stand hebben in Hoboken en ze hebben die spray in reserve dan koop ik mij zeker en vast er nog één bij in reserve.

Ik had mijn twijfels over het plaatsen van een letter binnen de gele staartband maar foto's van andere Me's tonen aan dat dit wel degelijk gedaan werd.

attachment.jpg

Voor de puristen onder ons: de lettercodes zijn in feite iets te klein en de swastika is iets te groot maar we moeten roeien met de riemen die we hebben en ik ben al meer dan tevreden dat ik de juiste lettercodes BD + GC in de spares box gevonden heb. De swastika komt uit een Italeri Gotha 242 set.

attachment.jpg

Wat mij ook opgevallen is aan de Heller kit is dat de wielen te smal zijn en de schroef te klein. Tevens was de schroef bij zijn plaatsing zo vriendelijk om de schroefas te breken en dus is het geheel nu volledig verlijmd.
De foto's en de boxart tonen ook dat de velgen beschilderd waren met een witte of grijze band en deze werd ook aangebracht.

attachment.jpg

De foto vooraan toont de PE grilles in de luchtinlaten, de uitgeboorde luchthapper aan de motor en de resin droptanks.

attachment.jpg

Hij blijft nu even op de tarmac staan en maandag zal ik trachten de laatste zaken te verwezenlijken zoals een lichte wash, een laag matte vernis, bijtekenen van de cockpit stijlen en het aanbrengen van een antennedraad.
Hierna zal hij zijn plaats vinden in mijn museum om hooguit eens naar buiten te komen op de volgende ledendag.
 
Blijft een apart toestelletje. Ik vind 'm mooi geworden maar wil je wel in overweging geven het rechter wiel uit te lijnen met z'n landingspoot. Waar het rechterwiel iets te ver naar buiten staat (teveel negatief camber), daar staat het linkerwiel iets te ver naar binnen (teveel positief camber) maar dat laatste valt wat minder op. Ik denk daarom dat aanpassing van het rechterwiel zou volstaan.
 
Klein en fijn toestel Erwin. Waarom gebruik je decal spray? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
 
Mooi met die decals erop.
 
Bedankt voor de comments, Roy je hebt gelijk, zal dit aanpassen.

@Michel: Ik gebruik decal spray omdat ik veel met oude bouwdozen en dus ook oude decals werk. Uit ondervinding weet ik dat oude decals, zelfs nog zo goed bewaard, de neiging kunnen hebben om te kraken (barsten) of te breken van zodra ze in aanraking komen met water of bij het plaatsen zelf. Zo een decal spray breng je gewoon aan op het decalvel voordat je de decals gaat uitsnijden. Na enkele minuten is de spray droog en kan je aan de slag.
Let er wel op dat je de decals goed uitsnijd, als je deze gewoon zou laten glijden dan krijg je tevens een restant film mee en deze is dan weer ongewenst.

Heb even een foto genomen van de spuitbus in kwestie en van een gelijkaardig product van Microscale dat je eventueel op kleinere decalvellen kan aanbrengen. Weet echter niet of deze van Microscale met de AB kan verstoven worden, vrees dat die een film kan achterlaten.

attachment.jpg
 
Hey,

Die ziet er wel goed uit voor zo'n oudje te zijn.
Wel een heel speciaal model met dat achterwiel....
 
Ben helemaal fan van aparte verschijningen, dus ook van deze.
Ziet er goed uit.
Omdat je er de aandacht op vestigde, merk ik je puntje over de decals.

Wat heeft deze smalle bandjes...
Succes met de afwerking.

Gr
Thiery
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan