Hoofdsponsor

1/72 Archer FH77BW, 155mm Howitser, W-Model

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
De archer is een volgende generatie zelfaangedreven 155mm artilleriesysteem ontwikkeld door Zweden en Noorwegen.

De basis is een Volvo A30D 6x6 alle-terrein gearticuleerde arctische trekker, waarop een volautomatisch 155mm/L52 geschut geplaatst wordt en een M151 Protector afstandsbediend machinegeweer. De gepantserde cabine is bestand tegen kogels en fragmenten van granaten. In de koepel kunnen 21 granaten worden meegenomen in een automatisch magazijn. Bereik van het geschut is 35km, en met speciale munitie wordt dit verhoogd naar 60km (XM982 excalibur die via GPS wordt aangestuurd en gecorrigeerd in de vlucht). Het systeem is onwikkeld als een hoogwaardig tactisch en operationeel systeem, waarbij een snelheid van 70km/h kan gehaald worden, en binnen de 30 seconden is het syteem vuurklaar of klaar om te vertrekken vanuit de vuurpositie, wat tegenartillerie moeilijk maakt. Ook kunnen er 75 rondes/h afgevuurd worden gedurende 24h, en een intensief vuur van 20 rondes in 2.5min of 3 rondes in 15s. Ook kunnen tot 6 rondes afgevuurd worden die op hetzelfde moment inslaan. Bemanning bestaat uit 4 personen.

Het project werd gestart in 1995, en in 2004 werden 2 prototypes getest. In 2008 werden de eerste units besteld:

Het basis-chassis:
volvo-a30d.jpg

en de Archer:
2-archer-vehicle.jpg

De kit:
1233570-11789-34-720.jpg

en de onderdelen:
661187-11032-58.jpg

661188-11032-21.jpg

Deze zijn op een paar kleine onderdelen na gerecht en opgeschoond, dus klaar voor assemblage
 
Laatst bewerkt:
Jij weet er de specialekes wel uit te kiezen, veel succes met deze.
 
Om te zeggen dat dit een alledaags voertuig dat hier in Haarlem op elke hoek van de straat geparkeerd staat, zou tegen het overdrijven aan zitten. Ik sluit me aan bij de woorden van Erwin en zie vooruit richting bouwreportage.
 
Amai. Maar weet dat ze zeer flexibel zijn als truck dus begrijp ik het opzet wel .
Sta wel versteld van het kunnen zijwaarts opstellen en dan nog te vuren .
 
Bedankt, er wordt meer en meer naar wielvoertuigen gegaan, niet enkel omdat de terreinvaardigheid beter is, maar ze zijn lichter, mobieler, goedkoper, enz... dan tanks.

De koepel kan 85° naar links en rechts draaien, de loop kan van -1° naar 70° in het vertikale vlak. Dat ie zover kan draaien en nog schieten heeft misschien ook te maken met de terugstootdempers.

het begin:

de eerste 2 onderdelen:
661292-11032-87.jpg

en in dryfit:
661294-11032-30.jpg

er zijn geen houders voorzien om deze plaat op hoogte te houden, dus eerst positioneren met tape, meten hoeveel je ongeveer nodig hebt en met het afval (de gietblokken van de resindelen een verhoog maken:

661293-11032-34.jpg

op maat vijlen en droogpassen:
661295-11032-55.jpg

klaar om te lijmen.

661296-11032-17.jpg

Net zoals Roy zijn paneellijnen vulde maak ik gebruik van de CA om de overgang tussen de twee delen te vullen. daarna het teveel wegvijlen en nu is ie klaar om de naden te testen met verf:

661297-11032-31.jpg
 
Zo lijkt het net een groot model... misschien de obligatoire knikker of eurocent erbij leggen zodat we een indruk krijgen van hoe groot het is.

Ziet er al mooi passend uit (natuurlijk moet je soms wat dingen zelf erbij verzinnen, zoals hier nu al, maar toch).
 
in 1/72 is ie echt wel een reus, het mes is 15cm, de lengte overmeten is iets meer dan 20cm...:

661300-11032-95.jpg
 
ik zet er ook een stoeltje bij. Moest ik deze ooit tegenkomen op schaal 1/35 aan een betaalbare prijs gaat ie ook mee naar huis.
Zeker performant speelgoed dat onze zweden gebouwd hebben.
Benieuwd naar jouw versie.
 
Indrukwekkend stuk oorlogstuig !, zowel qua looks alsook de prestaties. (6 afgevuurde granaten die gelijktijdig inslaan...:| knappe aansturing!)

Veel plezier met de bouw :)
 
Heel veel succes met dit indrukwekkende voertuig en kanon.
Deze voertuigen hebben ook mijn bijzondere belangstelling
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan