Hoofdsponsor

1/24 Ford Focus WRC 01 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Bibolann.

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jul 2019
Berichten
157
Terwijl het landingsvaartuig op z'n eind loopt, ik ben nog aan het oefenen voor de figuren, is het tijd om iets nieuws te beginnen.
De keuze is gevallen op de Tamiya Ford Focus WRC 01.
Iets helemaal anders, maar ik hou wel van variatie.

De oorspronkelijke kit is uit 1999 en een heruitgave in 2001 met enkele nieuwe onderdelen en andere decals.

De boxart.
attachment.jpg

De handleiding, waar voor een leek zoals ikzelf alles mooi uitgelegd is.
attachment.jpg

attachment.jpg

Een apart velletje voor de locatie van de decals.
Op het eerste zicht nogal druk, we zien wel.
Het is de bedoeling om nr 4 te gebruiken, Colin McRae en Nicky Grist.
attachment.jpg

De ramen zijn in wit en zwart en op het eerste zicht geen flash.
Een setje rubberen banden en clear voor de ramen.
attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de rallypiloot en bijrijder zijn aanwezig. Wat ik wel raar vind zijn de body en armen. Die zijn in een soort hard rubber gegoten, dat had ik nog niet tegen gekomen. Ik vermoed dat dit ook met 'gewone' plastic lijm aan elkaar moet gezet worden, ik zal voor de zekerheid eerst maar eens testen op een stukje sprue.
attachment.jpg

2 velletjes Decals, nog apart nr 14 en ( iets nieuw voor mij ) voorgesneden masks voor de ramen.
attachment.jpg

Het begin vind ik al niet zo makkelijk, ik ben gewend om het onderstel 'eentonig' zwart te maken en wat te drybrushen.
Deze is helemaal wit maar er moet ook al een en ander afgeplakt worden om wat kleur aan te brengen.
Dat wordt nog tof.
Nu eerst alles in een sopje zetten en dan kunnen we er aan beginnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel succes en bouwplezier met deze. Ziet er spectaculair uit.


Greetzzzz Modest.
 
Niet zozeer mijn ding maar een mooie rallywagen kan mij wel bekoren. Zal zeker een goede oefening worden wat betreft het werken en plaatsen van decals.
Succes!
 
Beste Gerry ik stond ruim 30 jaar onder auto's en heb nooit een zwarte bodem gezien eind jaren 60 werden de auto's met dinitrol gecoat maar stilaan werd het een soort grijze of beige rubberlaag en iedereen wil dat zwart ik weet niet waarom is dat blijven hangen vanuit de vroegere jaren , nu ieder doet zijn ding dat wel , maar ik vind het niet mooi
Trouwens elke rally auto word helemaal onderaan van alle coating ontdaan zelfs de pekplaten in deuren en zijpanelen worden verwijderd om zoveel mogelijk gewicht te besparen dat kan tot 60 kg opleveren
Ok terug naar de Focus , het ziet er een geweldige kit uit spreekt me wel aan
Suc6 ermee ik volg je op de voet
Marc
 
Ha, als er een Ford passeert, zit ik op de eerste rij. Veel succes en plezier met deze kit. Heb dit model Focus zelf ooit nog gehad.
 
Heel veel succes met deze kit
 
Ik ga proberen om er iets moois van te maken en niet te vlug willen gaan.
Ondertussen volg ik de Subaru van Modest om nuttige tips op te doen.

Marc, ik had vroeger al enkele voertuigen gebouwd maar allemaal 'stadswagens' en daar is het chassis haast altijd zwart. ( Toch volgens de handleiding, al weet ik ondertussen dat deze niet altijd juist zijn)
Voor een rallywagen lijkt het me logisch dat men gewicht zal besparen op alles wat mogelijk is, maar wit is maar wit hé.
Men kan toch een ander kleurtje kiezen voor het chassis dacht ik.
 
Word bijna nooit gedaan , zelfs van binnen de cockpit word gewoonlijk wit gespoten ook is de wagen rood of groen of ……..
Ook de onderzijde heeft te maken met alles goed te kunnen zien zeker bij rallywagens omdat de jongens dikwijls 's nachts eronder kruipen op de grond met een zaklamp
Marc

P.s. ik heb vroeger nog circuit gereden en daar hadden we een teamgenoot en die zijn auto was onderaan in de beschermlaag en die zelfs gesimonizeerd echt waar om minder luchtweerstand te hebben die blonk onderaan even mooi als boven en die was licht grijs onderaan
 
Deze volg ik wel als niet autofanaat maar er worden hier op modelbouw.be mooie auto's gebouwd en mooi is mooi .
 
Hey, zie ik daar opeens de snelle versie van mijn vorige autootje passeren.... Af en toe eens binnenspringen dus!

Om even een domme vraag te stellen, maar zit de Duval variant er ook tussen? of is dat in een periode geweest van andere sponsors?
weet dat mijn focus die vermelding had namelijk, maar geen idee hoe die destijds rondgereden heeft.
 
Rally auto's vind ik pas echt mooi wanneer het gebruik ervan terug te zien is op de buitenkant : vuil, stof, modder ;)

Maar hoe je'm ook gaat afwerken Gerrie... veel bouwplezier ! :D
 
Rallywagens zijn niet zo mijn ding maar ik ga zeker volgen. Veel succes ermee.
Marc S.
 
Bedankt allemaal.
Ondertussen is er een voorzichtig begin gemaakt.
Vroeger werden er redelijk veel delen met de borstel geverfd, maar nu ga ik toch proberen om wat meer te airbrushen.
Het is veel meer werk, maar de resultaten zijn toch beter. ( althans dat zou toch moeten als het goed is )

Het chassis en nog wat andere onderdelen werden eerst in de witte primer gezet. Wit op wit is al niet makkelijk te zien en zeker voor mij niet, maar het lijkt toch est gelukt. Nu leek het mij wel niet nodig om er nog een witte verflaag op te leggen en heb ik daarna maar een laklaag aangebracht.
Zo hoort het waarschijnlijk niet, maar ik zie geen verschil.
Dan werd er een en ander afgeplakt om verschillende delen in een kleur te zetten.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu nog eens afplakken om nog een soort afdekplaat in het semi gloss zwart te doen.

Ook een gedeelte van de aandrijving en de uitlaat zijn al klaar.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg .

Het vordert langzaam maar zeker.
 
Ik ben zeer gecharmeerd door die onderkant van de wagen. Welke laklaag heb je gebruikt na de witte primer ? Het ziet er echt goed uit !

Greetzzzz Modest.
 
Peter, voor de "schacht" in het midden heb ik semi matt Aluminium gebruikt ( Metal potjes van Vallejo ), die vind ik heel makkelijk spuiten met de AB.
De motor in Gun Metal ( Vallejo ) , de "stangen" en stukje uitlaat in X11 van Tamiya.

Modest, voor de laklaag heb ik het me gemakkelijk gemaakt , dat is een spuitbus Gloss van AK Interactive.

Misschien nog wat details aanbrengen.
 
De start is gemaakt en het ziet er goed uit. Wil ook meer en meer met airbrush werken, dus ik ga goed volgen...
 
Ziet er allemaal al mooi strak uit.
Marc S.
 
Inderdaad is het normaal gesproken beter om na de primer nog een laagje reguliere verf aan te brengen, theoretisch zelfs als de kleur identiek zou zijn. Dat heeft ermee te maken dat primer een andere structuur heeft dan gewone verf. Primer heeft als het ware 'tandjes' die zich bijna overal aan hechten, terwijl gewone verf glad van structuur is. Zelfs als je primer gaat schuren en zélfs met de lichtste korrel, hou je iets van die tandjes. Daarom kun je primer ook rustig schuren voordat je andere verf aanbrengt, zonder te vrezen dat die andere verf niet zou hechten.

Resultaat is, dat primer -zelfs in geschuurde staat- een iets matter uiterlijk geeft dan gewone verf.

In jouw geval heb je dit echter opgelost door (een paar?) laagjes vernis aan te brengen. Vernis bestaat er in verschillende ruwheden: mat, satijn en glossy zijn de bekendste. Vernis werkt als een nivellerend laken over je basis-verflaag. Als je een paar laagjes glossy vernis over een goed geschuurde primerlaag hebt gespoten, zul je normaliter geen verschil zien met soortgelijke laagjes vernis over een geschuurde normale verflaag.

Conclusie, je hebt het goed gedaan (mits je een paar laagjes vernis hebt gespoten en die vervolgens mooi hebt geschuurd / gepolijst, ziet nooit iemand het verschil)
 
Roy, voor de carrosserie ga ik dat wel nog overspuiten met wit maar voor het chassis leek mij dit zo goed genoeg.
Ik heb 2K lak van Zero Paints besteld, de eerste keer dat ik dit ga gebruiken. Ik heb nog een oude wagen staan en ga daar toch eerst eens op oefenen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan