Hoofdsponsor

1/24 Ford Focus WRC 01 [wip]

Schaal 1/24 - 1/25
We doen rustig verder, de onderkant is ondertussen klaar.
Wel even wennen helemaal in het wit, maar het ziet er best al OK uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat was het tot nu toe.
Ondertussen is de bestelde Zero Paints 2K lak toegekomen en gaan we daar al eens mee oefenen.
 
Je bent goed vertrokken! Ziet er netjes en strak uit.

Greetzzzz Modest
 
Het ziet er allemaal keurig uit (op enkele gietnaadjes na) maar het komt mij over dat bijna alle geverfde delen een stevig sinasappelhuidje hebben ?
Bewust gedaan of niet, of zie ik het verkeerd...
 
Strak en proper wat ik steeds bewonder bij bouwers.
 
Bedankt voor de reacties.

Peter, Op een foto ziet men echt alles hé. Ik heb m'n beste gedaan om de gietnaden weg te werken, maar blijkbaar toch nog een gedeelte niet gezien.
De sinaasappelhuid is zeker niet bewust, het zwart is gespoten met X18 op een zwarte basis met zwarte primer. Ik zie zo al moeilijk of alles goed bedekt is, maar alles met eenzelfde kleur is nog slechter. Het de buitenzijde is met XF11 gedaan met een borstel.
Alles wat aan de onderkant zit hoeft voor mij niet glad te zijn, daar mag wat structuur inzitten. Hopelijk lukt dat wel bij de cabine want die moet wel glad natuurlijk.
 
Ik ben toevallig nu net Karmijn aan het airbrushen met X18. Als je onze laatste vlog hebt gezien, zag je specifiek over deze verf een belangrijke tip: gebruik NIET de X20A thinner want daar verpest je je laklaag mee.
 
Ik ken jouw model niet maar ik vermoed dat de delen van de aandrijving en motor die nu zichtbaar zijn ,op het einde toch niet zichtbaar zullen zijn omdat er beschermplaten over moeten komen. Is veelal zo bij rallywagens, zie mijn Subaru bvb, is ook zo bij de Peugeot, en de Toyota van Tamiya ( de rallyversies welteverstaan). Voorts kan ik je nog meegeven dat verschillende verfsoorten met een andere druk moeten gespoten worden. ZP spuit ik bvb met 1 bar. Tamiya 1,5 bar. Ook in verdunnen is belangrijk,zeker bij Tamiya verfjes, anders heb je gegarandeerd sinaasappelhuid.Alles om een gladder resultaat te bekomen. Probeer ook zoveel mogelijk met de AB te spuiten dat is veel beter dan kwasten, ook kleine onderdelen, het is vaak sneller om een borsteltje te gebruiken , maar spuiten zal altijd mooiere resultaten opleveren
Zoals hierboven al vermeld vind ik dat je goed bezig bent, bovenstaande raad is vrijblijvend en enkel bedoeld om nog betere resultaten te bekomen.

Greetzzzz Modest
 
Roy, de X18 is inderdaad verdunt met X20A thinner. Ik heb sinds gisteren ook een busje lacquer thinner van Tamiya dus voor de volgende keer komt dat wel goed.

Modest, er komt inderdaad nog een beschermplaat over, enkel de zijkanten blijven zichtbaar. ( was ik eigenlijk al vergeten )
Tamiya spuit ik meestal op 20PSI ( ong 1,4 bar ) dat lukt best aardig. ZP verf staat nog niet direct op het programma, wel de 2K lak.
Op welke druk spuit je die het best?
 
Tamiya verf met hun lacquer thinner verdunnen werkt inderdaad bijzonder plezierig... ik zou zeggen smooth :)

Ik verspuit dat op 0,75 tot 1,0 bar met naald 0,2.
 
Als je als richtlijn voor airbrushen aanhoudt 1 bar, voor elke verf, dan zul je bijna altijd een goed resultaat krijgen. Op een gegeven moment zegt je gevoel je wel wanneer je iets hoger of iets lager moet zitten om een nog beter resultaat te krijgen.
 
Wat Roy hierboven zegt klopt als een bus. Voor de blanke lak kan ik je de volgende tips geven : volg goed de richtlijnen op de verpakking ttz 1deel clearcoat 1/2 deel hardener en 10-15% thinner. Voor een automodel gebruik ik 5ml clear , 2,5ml hardener en 1ml thinner (je gebruikt best van die wegwerp pipetten om alles af te meten). Daarmee kun je met gemak 3 lagen spuiten. Voor je aan de laatste laag begint doe je nog een paar extra druppels thinner in de rest van je clear. Die laatste laag zal dan wat makkelijker nivelleren zodat je een supergladde afwerking zal hebben.

Greetzzzz Modest
 
Kleine update.
Er is wat verder gewerkt aan het interieur en ook de velgen zijn klaar.

De zetels in het mat zwart met logo en namen van rijder en navigator. Er zaten ook decal gordels bij, maar vermits er figuren inkomen zijn die niet nodig. De decals moeten nog wat drogen en dan kan er nog een laagje matte lak over.
attachment.jpg

Enkele accessoires hebben ook al hun plaats gevonden in het interieur.
attachment.jpg

attachment.jpg

Hier komt het reservewiel op te liggen.
attachment.jpg

Ook de velgen zijn klaar.
attachment.jpg

De decals zijn niet zoals ik het gewend ben, 10 seconden in het water, even laten intrekken en klaar voor gebruik.
Bij deze duurt het veel langer tot al het water in de drager is doorgedrongen , al naar gelang de grootte van de decal toch meerdere minuten. Op zich helemaal niet erg, gewoon wat meer geduld.
Maar de decals breken/scheuren ook makkelijk als je ze te veel moet manipuleren om op de juiste plaats te krijgen.
Nu valt het nog mee met die kleine decals, maar het wordt toch oppassen bij die van de body.

Dat was het tot nu toe, de volgende stap is het dashboard met rolkooi.
Alvorens die kan geplaatst worden moeten eerst de figuren erin, nog wat werk dus.
 
Beste,

Fragiele decals kunnen worden beschermd (geseald) met een laagje “Liquid decal film” (een product van Microscale) of een laagje vernis.

Mvg
airbus56
 
Die Liquid decal film had ik al eens willen kopen voor decals van Heller die al op het blad in stukken waren. ( bijna niet te zien en pas bij gebruik valt alles in stukken natuurlijk )
Zal ik toch eens moeten proberen alvorens deze decals verder te gebruiken.

De velgen zijn trouwens nog niet helemaal klaar zie ik, de dop aan de binnenkant moet nog in het goud kleurtje en de bouten in zilver of allu kleur.
 
Bedankt voor alle goede tips, de decals zijn inmiddels behandeld met liquid decal film en dat schijnt te helpen.
Tot nu toe geen gescheurde decals meer.
De lacquer thinner heb ik nog niet gebruikt, ik heb nog een klaargemaakt potje X18 met X20A thinner, het is bijna leeg dus.... dat komt goed.

Het bouwen gaat langzaam vooruit, dit zijn de vorderingen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Stuk van de rolkooi met het dashboard
attachment.jpg

Piloot en Co-piloot.
De armen van de piloot kunnen er maar op als die op z'n plaats zit en de rolkooi eroverheen is geplaatst.
Figuren is nog steeds niet m'n ding, dat kan uiteraard nog beter.
De gordels zitten al op de figuren gegoten, een setje kopen vond ik nogal duur, dus een gulden middenweg gekozen.
Het onderste gedeelte blijft origineel, het bovenste gedeelte is gemaakt van Tamiya tape en ziet er toch al iets realistischer uit.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Piloten, dachboard en rolkooi zitten op z'n plaats.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een gedeelte van de rolkooi en de wielen erop en dan kan er aan de body gewerkt worden.
De meeste bouwers beginnen dikwijls met de body.
Ik haal nog lang niet de resultaten die je hier ziet op het forum en stel de body uit tot het allerlaatst.
Een mooie body geeft toch een extra uitstraling ook al is binnenin niet alles goed gelukt.
 
Leuk idee die gordels. Ziet er trouwens zeer realistisch uit. Je binnenkant ziet er best mooi uit. Alles mooi geschilderd en strak gebouwd. Voor dat reservewiel kun je misschien nog met wat tape of lint een constructie maken om het wiel vast te maken , maakt het wat realistischer omdat dat wiel anders in de nek van de piloten zal terechtkomen bij het rijden en remmen. Kijk uit naar de body.

Greetzzzz Modest
 
Heel mooi werk ziet er goed uit
 
Bedankt allen.
Een goed idee om het reservewiel vast te maken Modest, het moet wel lukken om daar iets voor te maken.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan