Hoofdsponsor

1/32 Felixstowe F.2a late (WNW)

edwin1269

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 okt 2010
Berichten
439
Felixstowe F.2a late (WNW) (done!)

Na een tijd afwezig te zijn geweest vond ik het weer tijd om een nieuw project op dit forum te plaatsen. Ik wilde altijd al een Wingnut Wings kit bouwen, en onlangs heb ik er een gekocht….. de Felixstowe F2a late.

attachment.jpg

Een machtige kist, in 1/32….. lengte van het rompdeel aan de spreu is al 50 cm en de vleugeldelen 48 cm…..
Ik ga niet alle spreu’s posten er zijn genoeg unbox video’s te vinden op internet.

attachment.jpg
attachment.jpg

Omdat ik nog geen enkele ervaring had met hout imitatie, linnendoek en natuurlijk de rigging heb ik eerst maar even 2 modellen van eduard in 1/48 in elkaar gezet. Een Sopwith 2F.1 Camel en een Albatros d.Va. Ik heb EZ lines en Ushi rigging uitgeprobeerd en ga de EZline gebruiken (fantastisch draad met goede rek eigenschappen)

attachment.jpg
attachment.jpg

Zie foto album voor meer foto’s.


Naast de kit die al super compleet is en geen aftermarket spul nodig heeft (is ook bijna niet te koop) heb ik de airmodelers guide gekocht waar een verslag instaat van de felixstowe (als referentie materiaal)

attachment.jpg

Ik ga alleen nog gaspatch turnbuckels en een goede standaard kopen en dan maar afwachten wat het resultaat wordt….

Er zijn 5 versies te bouwen, welke het wordt weet ik nog niet, maar 1 van deze 2.

attachment.jpg
attachment.jpg

Hoop dat jullie hier net zo veel plezier aan beleven als dat ik dat dat hopelijk ga hebben tijdens de bouw.

Gr Ed
 
Laatst bewerkt:
Succes met deze rakker... Schitterend toestel, enneuh ook op het verlanglijstje, maar de prijs he....
 
Damn we worden wel verwend hier, op een ander forum wordt al een Zoukei-Mura gestart en nu hier een Wingnut Wings, nadat Peter van Dijk eerder deze week al aankondigde een Wingnut Wings kit te starten.

Iemand nog een Miniart in de aanbieding, om de serie topkitbouwers compleet te maken?

Natuurlijk ga ik dit volgen, een vliegtuig in mijn favoriete schaal van zo'n kwaliteit. En dan nog een, binnen het Wingnut Wings-spectrum, die niet vaak gebouwd wordt... mijn zegen heb je!
 
Mooi toestel en zet me erbij.
 
Leuk toestel. Ik hou op zich wel van die tweedekkers. En aangezien ik toch zoveel over die Wingnut Wing kits hoor, ga ik volgen.

Iemand nog een Miniart in de aanbieding, om de serie topkitbouwers compleet te maken?!

Miniart en Wingnut Wings hebben niet echt kits in mijn interessegebied. Maar als mijn viking schip af is (zit in de laatste fase) ben ik wel van plan eens een Belkits open te trekken. Die passeren ook niet dikwijls.
 
Prachtig toestel Ed !!

Uiteraard zal ik deze bouw aandachtig volgen omdat ikzelf bijna zover ben om met mijn Bristol F.2b van WnW te beginnen.

Op de site van WnW wordt nog een andere rigging draad aangeboden namelijk "RAF Flat Rigging Thread".
Dit is ook elastisch en heeft een wit-achtige kleur (glanzend).
Op de foto ervan staat wat het feitelijk is : Knitting-in elastic, oftewel Brei garen.

Dit kun je kopen bij shops die naai spullen verkopen. Kost ± 3 euro .
Zoek op "Prym 977 770"
Ik heb het gekocht bij Gerrie's Naaiatelier (niet bedoeld als reclame)

Veel plezier oNYSjg.gif
 
Een Felixtowe, wow!
Al veel beurzen gedaan en nog maar enkele werkelijk afgewerkt gezien maar wat een lust voor het oog als het zover is.
Veel succes, ik volg zeker met heel veel belangstelling.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor de reacties

Dit kun je kopen bij shops die naai spullen verkopen. Kost ± 3 euro .
Zoek op "Prym 977 770"

ik zal eens kijken, misschien koop ik wel een klosje, alleen 0,5 mm is wat aan de dikke kant, heb je er al ervaring mee (rekverhouding en bevestiging dmv lijm?)

gr Ed
 
Iemand nog een Miniart in de aanbieding, om de serie topkitbouwers compleet te maken?

Wil er volgend jaar wel één opstarten als ik je daar een plezier met kan doen, zal wel een vrachtwagen zijn.
 
Bedankt allemaal voor de reacties
ik zal eens kijken, misschien koop ik wel een klosje, alleen 0,5 mm is wat aan de dikke kant, heb je er al ervaring mee (rekverhouding en bevestiging dmv lijm?)

gr Ed
Nee heb nog geen ervaring ermee behalve dat ik het in handen heb gehad (rigging is totaal nieuw voor mij).
Ik ben dus niet vertrouwd met rigging in 1:32 maar dit spul ziet er goed uit en oogt mijns inziens niets te dik !
Mind you, Wingnut Wings biedt het zelf aan, die zullen gezien hun benadering van modellen zeker geen verkeerde draad aanbieden :$

O, wacht even.... jij zei 0,5mm... Dat zijn de 2 klosjes aan de linkerkant, ik heb het over "Prym 977 770", het rechtse klosje.
Dat draad is veel dunner, ik schat 0,15 of 0,2mm.
Het uiterlijk heeft iets weg van visdraad. Kan met superlijm vastgehecht worden.

Misschien ook een tipje : op de site van WnW staat een aantal tips en trics .

Overigens zien jouw gebouwde tweedekkers er goed uit.
Goed idee ook om eerst te oefenen met een 'mindere' kit :8
 
Misschien ook een tipje : op de site van WnW staat een aantal tips en trics .

Ik ga nog eens kijken en wat bestellen. Ik heb veel tips en trucs, tutorials en filmpjes op bouwsites/youtube gekeken van ervaren bouwers mbt rigging en houtimmitatie. EZ-lines wordt veel gebruikt en bevalt mij ook super. Ushi von der Rosten heeft meer rek, maar als het uit je pincet vliegt krult het gelijk in elkaar, (tip koop goede punt pincetten)
 
Deel1. Cockpit

De bouwbeschrijving begint met het vloergedeelte van de cockpit /binnenzijde van de kist. Omdat dit van hout was kost dit veel tijd en zal ik soms uitwijken naar andere bouwdelen zoals motoren.

Eerst de delen in de basiskleur (gele zandkleur) gespoten
attachment.jpg

en daarna komt er olieverf (raw sienna en hieren daar een klein dotje engine grease (abteilung 502)) op (eerst een uurtje of twee de olieverf op keukenrol laten liggen, dan trekt er al veel olie uit wat het droogproces op de delen weer versnelt)
attachment.jpg

Dan met een zachte platte kwast de houtstructuur aanbrengen.
attachment.jpg
attachment.jpg

Hierna moet de olieverf goed drogen, ik hou een week aan. Na het droog proces komt er nog een geel of oranje filter overheen en een verouder filter waarna het met gloss lak wordt geseald.

De ”palen” staande houtendelen zijn basiskleur hemp en olieverf burnt umber.
attachment.jpg

grt Ed
 
Hout ziet er mooi uit!

Een week droogtijd voor olie is wel het minste, zou ik zeggen. Lijkt soms alsof die verf nooit droogt, maar dit zijn dunne laagjes he. Leuk weetje: wetenschappers zijn van mening dat in sommige schilderijen van Karel Appel, gemaakt in de jaren 70, de dik aangebrachte olieverf 50 jaar later nog steeds niet helemaal is uitgehard...

Goed begin met deze bouw, ik zie uit naar het vervolg.
 
Knap het houtkleur , dat is een trucje dat François Verlinden mij geleerd had in de jaren eind 70 dan had hij nog dat winkeltje in Lier
Ziet er heel echt uit
Blijf trouw kijken
Marc
 
Tijdens mijn eigen speurtocht naar referenties kwam ik op PhotoBucket iets tegen over de Felixstowe.
Paar foto's, technische tekeningen en text, zie hier
 
He Peter

Bedankt!! er is helaas niet heel veel te vinden op het internet!
 
He Peter

Bedankt!! er is helaas niet heel veel te vinden op het internet!

Graag gedaan :)

Werkt mijn geplaatst linkje correct ? wanneer ik erop klik kom ik namelijk in een map betreffende een Airshow.
Mocht iemand dat ook zien : links in de Albums lijst eind omlaag scrollen, daar vind u de map met Felixstowe info.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan