Hoofdsponsor

1/32 Felixstowe F.2a late (WNW)

Dit weekend een begin gemaakt met de rigging..... 80 turnbuckels met draden bevestigd aan de onderste vleugel....

de gaatjes voor de turnbuckels zijn al aanwezig, bijkomend voordeel is dat je meteen ziet hoeveel draden en moeten en kun je geenfouten maken.

attachment.jpg

de turnbuckels met de 'kabels'
attachment.jpg

p.s.het klosje ez-line is helemaal op gegaan.....10 meter

turnbuckels zwart geverfd met een drybrush, als de draden bevestigd zijn even kijken of er hier en daar misschien nog wat bijgewerkt moet worden
attachment.jpg

het verstevigde gedeelte van de vleugel naast de motor is wat 'gesleten'
attachment.jpg

de eerste delen van de vleugels zit vast aan de romp
attachment.jpg

grtz Ed
 
Indrukwekkend! Ik zou heel graag eens een WWI vliegtuig bouwen, maar die rigging schrikt me toch behoorlijk af...
 
Echt de moeite om volgen knap.
 
Indrukwekkend! Ik zou heel graag eens een WWI vliegtuig bouwen, maar die rigging schrikt me toch behoorlijk af...

Gewoon doen en beginnen meteen eenvoudige tweedekker :)

het lijkt moeilijker dan het is. Als je de juiste materialen hebt gaat het vanzelf goed komen.

grtz Ed
 
Mooie arbeid Edwin ! dat ribben effect ziet er overtuigend uit, overall mooi spuitwerk.

Heb je de turnbuckles met pennetje gebruikt of het type waar je een oogje-met-pennetje (eyelet) aan moet maken ?

80 turnbuckles..10 meter draad...klinkt indrukwekkend... ben benieuwd...

Indrukwekkend! Ik zou heel graag eens een WWI vliegtuig bouwen, maar die rigging schrikt me toch behoorlijk af...
Je zou kunnen beginnen met een vliegtuig waar weinig rigging op zit.
Bijvoorbeeld : de Fokker D VII heeft minimale rigging, de Hansa-Brandenburg W.12 ook weinig en zijn er wel meer.

Op ww1aircraftmodels staat een artikel dat je kan helpen bij het maken van een keus wanneer je
zou willen beginnen met een twee- (of één)dekker.

Als laatst : die afplakvellen zijn ook verkrijgbaar van AK (Masking Sheet, 2x A4)
 
Laatst bewerkt:
Even slikken 10 meter draad dat begint al he , nu is dat ook weer niks voor mij hoor als ik nog maar een verlengdraad oprol en hem later terug uiteen doe zitten zeker twee knopen in
Nu ok het ziet er geweldig uit ik volg u met alle plezier want zulke machientjes zie je niet gauw passeren op eender welk forum
Knap kerel
Marc
 
Knap, schilder je de metalen delen metaalkleur (ook op de vleugels) of laat je deze in camo...

sowieso succes, en deze draadjes rekken redelijk wat, dus...
 
Je zou kunnen beginnen met een vliegtuig waar weinig rigging op zit.
Bijvoorbeeld : de Fokker D VII heeft minimale rigging, de Hansa-Brandenburg W.12 ook weinig en zijn er wel meer.

Op ww1aircraftmodels staat een artikel dat je kan helpen bij het maken van een keus wanneer je
zou willen beginnen met een twee- (of één)dekker.

Supersite, merci voor de tip!
 
Knap, schilder je de metalen delen metaalkleur (ook op de vleugels) of laat je deze in camo...

sowieso succes, en deze draadjes rekken redelijk wat, dus...

ik heb ze aan de onderkant gedrybrushed met metaal kleur, bovenop ga ik ook doen (vml)

inmiddels de roundels op de bovenste vleugels gespoten, die waren een stukje groter (9cm doorsnee) en de ringen / bevestiging voor de bewapening gemaakt, de ringen moesten blauw grijs volgens de bb, maar dat is niet mooi, ik heb ze zwart gespoten en daarna een drybrush van metaal.

verder is het even wachten op het nieuwe draad en een standaard van vertigo om de vleugels goed uitgelijnd te monteren.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

grtz Ed
 
Ziet er heel overtuigend uit. Ik las dat je na het afplakken eerst een laag clear spuit om 'lekken' te voorkomen, die had ik nog niet gehoord, goeie tip!
De ringen voor bewapening zijn goed gelukt! Misschien kan er nog een voorzichtige donkerbruine of roestbruine wash/filter erop, om er wat meer gebruikt uit te zien?
Maar in ieder geval topwerk dit, ver boven mijn niveau :-)
 
Ziet er heel overtuigend uit. Ik las dat je na het afplakken eerst een laag clear spuit om 'lekken' te voorkomen, die had ik nog niet gehoord, goeie tip!
De ringen voor bewapening zijn goed gelukt! Misschien kan er nog een voorzichtige donkerbruine of roestbruine wash/filter erop, om er wat meer gebruikt uit te zien?
Maar in ieder geval topwerk dit, ver boven mijn niveau :-)

De clear heel dun net over de tape heen, vooral bij veranderingen in het oppervlak kan lekken ontstaan. ik spuit altijd heel dun en heel verdund met vallejo (tussen de 50 en 90 % verdund)

ik ga nog even kijken naar het roest / verweren.

Dank voor de tip en het kijken

Grtz Ed
 
Blijft een knap werk en volg op de voet
 
Dank allemaal

er zit even wat vertraging in de bouw.....alle onderdelen zijn klaar en de volgende stap is het monteren van beide motoren en het middenstuk van de bovenste vleugel.
Ik wacht echter op een 'jig' om alles goed te kunnen uitlijnen. Omdat de vleugels zo lang zijn zal een kleine afwijking aanbhet eind van de vleugel veel groter zijn.

er is al wel een nieuwe kist gearriveerd.... weer een WNW nu een pfalz D.IIIa die ik in een kleurenschema van jasta 30 ga maken (oranje ruit op vleugel enromp)

ook die wordt hier gepost..

grtz Ed
 
Handige tool die jig. Hopelijk snelle levering.

Gr
Thiery
 
Ed prachtige tool zeker voor vliegtuigbouwers , het ziet er heel knap uit
een streling voor het oog
Zit al vol ongeduld te wachten op het vervolg
grt
Marc
 
na ruim 4 weken is de jig binnen...... kunnen we verder met de bouw.

eerst de motoren maar monteren.
attachment.jpg
ook meteen de draden tussen de steunen aangebracht, kom je straks niet meer goed bij....

Dat is wel een 'ding' voor deze kist. Eerst goed kijken waar alle kabels moeten komen en hoe ze lopen en dan de volgorde bepalen om het jezelf niet te lastig te maken bij de volgenden kabel (of onmogelijk...)

beide motoren geplaatst
attachment.jpg

vervolgens het middendeel van de bovenste vleugel.
attachment.jpg

het past allemaal perfect!

de kabels weer aangebracht.
attachment.jpg

attachment.jpg

aankomend weekend maar eens beginnen aan de jig (is eenbouwpakketje) en dan de vleugels aanbrengen......

grtz enbedankt voor het kijken en de comments
 
De bouw is ondertussen reeds goed gevorderd en het resultaat voldoet absoluut aan de verwachtingen. Bij de eerste fases van de bouw bleek reeds dat je weet hoe je dit project moet aanpakken. Ben wel benieuwd naar het eindresultaat en zeker nu je ook aankondigt dat de opvolger reeds in de “planning” staat.
Wat de jig betreft. Kan je hier een klein beetje uitleg bijvoegen (montage en gebruik) van dit stukje gereedschap? Ik ben zinnens om mij ook zo’n exemplaar aan te schaffen en zodoende leer ik direct iets bij over het gebruik er van.

Mvg
 
Dat is al een ferm werk dat je daar gepresteerd hebt. De planning met betrekking tot de bedrading is heel belangrijk. Lig hier bijv. nog met een 1/72 Gotha waar ik bijna niet aan durf te beginnen omwille van zijn omvang en de hoeveelheid bedrading. Bij mijn laatste 2-dekker, de Pfalz DIII, was het al de mist ingegaan.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan