Hoofdsponsor

1/32 Felixstowe F.2a late (WNW)

@ airbus

de jig of standaard is van vertigo -miniatures. Ik heb de biplane gekocht met upgrade naar gewoon... link. Hij is van plexiglas van 5mm. je krijgt hem in losse onderdelen die met secondenlijm goed gelijmd kunnen worden.de beschrijving is prima.

in de volgende foto's kun je zien hoe de standaard werkt. Het mooie vindt ik is dat de vleugels vast gezet kunnen worden, uitgelijnd en in een hellingshoek. kost even tijd om alle variabelen goed te zetten, maar daarna hoef je niets meer te doen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg



Hij staat stevig en je model kan er niet afvallen....

nog een link naar een video de basisversie van de vertigo link

gr Ed
 
Laatst bewerkt:
Verder met de rigging

Veel geduld en veel tijd..... maar het resultaat is super (al zeg ik het zelf).

Aan de onderzijde van de bovenste vleugel heb ik oogjes gemaakt waar de draden naar toegaan.... Dat was een goed idee, hoewel het somsprusten was om de draden door de kleine oogjes te krijgen (een loeplamp is noodzakelijk).
Probleem waren de dradenaan de voorzijde,daar komen er vanuit de romp naar de wingtip telkens twee parallel... 2mm uit elkaar.. om het achterste draadje in het achterste oogje te krijgen heeft nogal een wat gevloek opgeleverd.....

gullukig is het allemaal gelukt, ook helemaal onder het uiteinde van de wingtips.

hieronder het resultaat in werkvolgorde..

onderste vleugels geplaatst.
attachment.jpg

bovenste vleugel geplaatst en de draden tussen de voorste en de achterste struts in kruisvorm vast gemaakt.
attachment.jpg

vervolgens de draden aan de voor en achterzijde tussen de struts in kruisvorm vastgemaakt.
attachment.jpg

daarna de draden vanaf de laatste struts naar de wingtip, ook een kruisvorm...
attachment.jpg

een helft klaar en drie uurtjes verder
attachment.jpg
attachment.jpg

vervolgens de andere kant gedaan en dit is het resultaat....
attachment.jpg
attachment.jpg

volgende stap, het staartstuk met richtingroer en besturingskabels....

grtz Ed
Bedankt voor het kijken
 
Laatst bewerkt:
Edwin,

Bedankt voor de informatie over de jig.
Hiermee kan ik verder.

Succes nog voor de verdere bouw.

Mvg
 
Wow Ed dat zou nu niks voor mij zijn heb het soms al lastig om mijn veters tegoei te knopen , zou niet goed komen , respect man voor het geduld en de klasse hoe jij bouwt
Marc
 
Mooi hoor de rigging maakt het model wel af.
 
Dank allemaal

vandaag gewerkt aan het staartstuk inclusief alle besturingskabels. Opletten dat alle kabels vrij kunnen bewegen en niet tegen andere kabels aan komen....

attachment.jpg

de besturingskabels lopen tot in de romp.

attachment.jpg

er hangt nog een draadje los....maar er moet ook nog een strut onder de roervlak... ik had de verkeerde uit het raamwerk gehaald en gespoten...

cerder begonnen met de kabels boven op de vleugel en de kabels voor de ailerons....de kabels lopen van de hevels naar de voorzijde van de vleugel naar twee katrollen (zilveren knopjes) en dan helemaal naar voren naar de romp. Dit aan de bovenkant en onderkant..

attachment.jpg

zo staat ze er nu bij
attachment.jpg


grtz Ed
en bedanktvoor het kijken en de comments
 
"bedankt voor het kijken" leest een beetje vreemd overkomend, Denk dat we eerder jou moeten bedanken voor dit prachtige bouw verhaal en het mogen mee genieten via de foto's die je post.
Veel respect voor wat je hier neerzet.
 
Wat een prachtig resultaat en een geduld om u tegen te zeggen om dit zo klaar te krijgen top.
 
Ik zou graag iets inhoudelijks zeggen maar verder dan "ontzagwekkend" kom ik niet!
 
Rigging is zeer mooi aangebracht.
Mag ik vragen welk product je hier voor gebruikt?
Het geeft het model toch wel veel meer...
 
Dank allemaal

ik heb ook best een keer of wat gevloekt als het draadje weer losschoot uit het pincet of niet bleef zitten met de lijm.....
ik ben er langzaam aan ook achter gekomen dat je niet te zuinig moet zijn met de lengtes van het draadjes. langer is makkelijker hanteerbaar en voorkomt veel frustratie, nadeel veel 'draadafval'


Rigging is zeer mooi aangebracht.
Mag ik vragen welk product je hier voor gebruikt?
Het geeft het model toch wel veel meer...

Ik had eerst draad van ushi von der rosten, maar daar kon ik niet fijn mee werken.... zit heel veel rek in maar als het losschiet uit de pincet of niet meteen pakt met de lijm krult het mega veel op en als er dan een heel klein beetje lijm aan het uiteinde zit zit alles in de knoop....
ik heb toen EZ Line gekocht in Engeland en daar zit iets minder rek in,maar nog steeds heel veel en hier had ik veel minder problemen mee als het een keer mis ging. Ez line is niet rond maar plat als het in normale 'doen' is. Bij uitrekken word het dan nagenoeg rond (zekerbij de fine) en zie je dat niet meer.

De fine variant van EZ is voor1/48 en groter geschikt,voor 1/72 is het denk ik iets te grof. De dunste van Uschi is echt dun en bijna niet te zien....
EZ line isook in verschillende kleuren te krijgen,uschi alleen in zwart
Ik had eerst een klein klosje besteld maar toen die op was gelijjk eentje van 10 meter gekocht. Ik kon het alleen in Engeland vinden bij link binnen 7a8 dagen op de deurmat.

grtz Ed
 
Bedankt voor de duidelijke toelichting :)
Hier heb ik de drie diktes van Ushi liggen, maar dezelfde "ongemakken" reeds ondervonden hiermee.
Gebruik het wel liever dan gewoon touw/garen :8
Zal eens uitzien naar die EZ line.
Merci :)
 
Prachtresultaat !
Je zal wel een plaatsje moeten vinden om dit juweeltje veilig tentoon te stellen.
Ik vermoed dat het erg fragiel is en niet compatibel met bvb een poetshulp.
Dirk
 
Prachtresultaat !
Je zal wel een plaatsje moeten vinden om dit juweeltje veilig tentoon te stellen.
Ik vermoed dat het erg fragiel is en niet compatibel met bvb een poetshulp.
Dirk

Hahahah..... ik denk niet dat hij poetshulp proef is.....maar fragiel valt reuze mee hoor...
De constructie is zeer stevig en daar gebeurd niets mee... de spandraden hebben rek tot 700 x en zijn aangebracht met minimale rek dus die kunnen ook nog wel een onverwachte aanraking hebben.

Hij staat nu veilig boven op een kast, maar nog niet ideaal om hemin volle glorie te bewonderen...

grtz Ed
 
1/32 Felixstowe F.2a late WNW Done!!!

vandaag is de Felixstowe F2.a gereed gekomen door de details (wapens) en laatste spandraden van de vleugel naar de neus aan te brengen........ ik ben zeer tevreden over het eindresultaat, hier en daar had het iets beter gekund, maar zelf ben ik altijd kritisch op mijn werk....

hieronder de eindfoto's;

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


ik ben geen fotograaf helaas, maar hopelijk een goed beeld van dit enorme gevaarte

ter vergelijking nog een foto met 2 1/48 modellen uit die tijd.....

attachment.jpg

Nogmaal iedereen bedankt voor het kijken en de comments

grtz Ed


next een 1/32 WNW Pfalz d111.a
 
Is mooi geworden Ed
 
Laatst bewerkt:
Een fantastisch mooi model. Met al die rigging, ik zie het mezelf niet doen. TOP!
Ik kijk al uit naar je volgende bouw.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan