Hoofdsponsor

1/72 Diorama voor de Mech (Ik kan geen naam verzinnen).

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Voor de eerder gebouwde Mech: http://www.modelbouwen.be/threads/16754-Mech-(kitbashing-1-72) ben ik nu een diorama aan het maken. Het leek me beter te passen dan gewoon zomaar in de kast te zetten.

Een naam voor het diorama heb ik nog niet gevonden maar de inspiratie zal wel komen.

Omdat ik verschillende technieken wilde proberen is er ook water op te vinden en een houten platform naast het water. Achter dat platform komt er een stuk beton waar de verlaten Mech zal op staan en op de grens van dat beton komt er een draad met op verschillende plaatsen gaten waar mensen door kruipen. Op de rand aan het water zal een figuur zitten vissen. Aan de andere kant van de draad komt er een aarden weg met een rand van gras, onkruid en wat struiken. De details zullen dan wel toegevoegd worden naargelang de bouw verder gaat. Afval en affiches en zo.

De voorbije maanden heb ik heel veel filmpjes over modelbouw bekeken en iemand in Zweden heeft een manier van water maken die me aanspreekt. Via deze link kan je het filmpje bekijken (in het Engels):

Het is gebaseerd op toiletpapier, houtlijm, verf en vernis. Het resultaat ziet er goed uit vind ik. Het is het proberen waard want de manier van gieten vind ik maar niets. Teveel factoren die kunnen verkeerd gaan.

Mijn foto van de werken tot nu toe. Een deel van het toiletpapier is blijkbaar opgelost bij mij maar de golven zijn er nog. Later zal ik meer detail foto's posten.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant dio opzet :8

Het water gedeelte lijkt me wat groot, wat ga je daar mee doen ?
Je zou de Mech net onder de knieën kunnen afzagen en in het water zetten

Over de water demo :
Op zich een mooie manier om golvend water te maken. Ik miste wel de afwerking met wit om lichte schuimvorming te simuleren.
Maar dat kan natuurlijk achteraf (indien wenselijk) met bijv. witte verf.

Ben benieuwd hoe dit verder gaat...

Have fun oNYSjg.gif
 
Het water gedeelte is inderdaad wat groot maar dat komt omdat het zo het beste in verhouding was tot de rest van het diorama. Ik heb een plank genomen die in de schuur lag die dan weer in verhouding stond met de Mech.

De Mech afzagen zal ik niet doen maar eerder vandaag was ik aan het nadenken hoe verder te gaan met de hobby. Er zijn namelijk 2 richtingen en dat is ten eerste alle spare parts gebruiken vooraleer iets nieuws te kopen of ten tweede af en toe eens iets nieuws kopen en daar dan spare parts bij gebruiken.

Het zit zo dat ik geen enkele complete kit meer heb maar wel een kast die bijna vol zit met geplunderde dozen. Peter, je hebt me in verband daarmee op een idee gebracht. Ik zal nog een stuk van een nieuwe Mech bouwen speciaal om die in het water te zetten. Of liggend, dat is ook een optie. Vanavond bekijk ik dat en ook hoe het op te lossen dat die Mech op een natuurlijke manier in het water staat of ligt.

Dat van dat schuim viel me ook op in het filmpje maar kan inderdaad opgelost worden met witte verf. Zo zal ik het doen.
 
Op welke manier zou ik een vislijn kunnen maken voor schaal 1/72? De figuur die zit te vissen zal geloofwaardiger overkomen als er effectief een lijn aan z'n hengel hangt denk ik maar dat moet dan wel een heel dunne lijn zijn. Momenteel kan ik niets bedenken dat zou kunnen gebruikt worden als vislijn.
 
Een vislijn is al 0,3 mm als je dat gaat vertalen naar 1/72 kom je op 0,004 mm terecht. het enige wat ik hierbij kan verzinnen is, neem een hoofdhaar. Zal je niet echt zien, maar met de juiste belichting wel de schaduw ervan
 
Je zou het eens uit kunnen proberen met een stuk sprue dat je verwarmt boven een vlammetje en dan uitrekken.
Je kunt zo heel dunne draadjes trekken.
Zal niet meteen lukken, maar de manier is goedkoop en na een aantal keer zit er vast een bruikbaar stukje tussen.
 
Aan spreu heb ik ook gedacht maar dat zal niet lukken omdat er een lijn van minstens 10cm nodig is. Spreu kan niet zo dun en zo lang uittrekken.

Het zal een mensenhaar worden, zelf heb ik geen haar meer maar ik ken wel enkele vrouwen met lange haren die er een paar willen doneren. Je zal het misschien niet zo goed kunnen zien dat haar maar het is er wel, zonder vislijn is het bijlange niet zo overtuigend.
 
Aan de afwerking van figuren hoef je nu toch nog niet te denken? Ze kunnen niet het hoofdonderwerp van het dio worden, want de mechs zullen alle aandacht opeisen omdat ze veel groter zijn en de ondergrond zo groot is. Maak eerst een tekening van hoe het diorama er uit gaat zien en hoeveel mechs je nodig hebt. Als dit zo'n halve vierkante meter is, kunnen er wel een tiental op. Het lijkt me al interessanter dan de vorige opzet met de nederzetting (dit is toch dezelfde ondergrond? Komt de trein er ook nog op?).

Ik las dat 90 procent van je modellen al onderdelen mist voor scratch, ik neem dus aan dat je geen modellen uit de doos meer bouwt, ofwel heb je een kleine stash. Hoe dit in verband staat met het kopen van nieuwe modellen, begrijp ik niet goed; ik koop een model om te bouwen en niet om er de 10 procent onderdelen uit te halen die je eventueel ook voor iets anders kan gebruiken. Ik schat dat ik uit mijn scratchmateriaal maximaal 5 procent ga gebruiken, ik denk dat je vooral bezig bent met styreenplaat snijden, waarin dan de stukjes modelbouw moeten passen zodat het opzettelijk ontworpen lijkt en niet een ineengepuzzelde verzameling stukjes. Hout zou ik alleen in ondergrondjes gebruiken omdat het niet goed aan plastic lijmt en onnodig zwaar is.

Op deze schaal had ik je AK water gel aangeraden voor water, dit kan er in een uurtje op geboetseerd worden. Ik ben benieuwd wat deze techniek gaat opleveren. Je zal inderdaad een stukje van de benen moeten zagen om enige diepte te suggereren.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik ook opteren om eerst een schets / plan te maken voor het dio.
Ik kan het mis hebben, maar ik vermoed dat je nu je dio gaat inrichten volgens de grootte van de plank die je hebt.
Dat maakt het er niet eenvoudiger op maken aangezien je dan zaken moet gaan verzinnen om het dio op te vullen / klaar te krijgen.

Ik kan enkel aanraden om, los van de plaats die je hebt, even een schets te maken van wat je in geachten hebt voor je scène.
En vervolgens van daaruit gaan bepalen welke plaat, modellen, gebouwen, reliëf, water enz. je nodig hebt.

Succes,

Dirk
 
Er is een plannetje gemaakt hoor voor dit diorama. De tweede Mech is er gekomen doordat Peter terecht opmerkte dat het water wat groot was. De bedoeling was vooral om water te maken, om een nieuwe techniek te kunnen gebruiken. De grootte van het water is bepaald met het oog op de grootte van het volledige diorama zodat het wat in evenwicht was.

De plank die ik gebruik is 64cm x 24cm. Het originele plan was 60cm x 30cm maar de plank lag zo in de schuur en kwam dicht in de buurt. De grootte van het diorama is dan weer bepaald aan de hand van de grootte van de Mech, die is 30cm hoog. Een kleiner diorama heb ik overwogen maar dat kwam niet mooi over.

Nee, het is niet dezelfde ondergrond als de nederzetting, die is zo groot als een tafel en staat aan de linkerkant van m'n werktafel. Daar werk ik af en toe eens aan als het diorama van de Mech vastgelopen is. Twee projecten tegelijk dus.

Wat betreft de afwerking van de figuren, daar denk ik nu al aan (en ben ik ook mee bezig) omdat er soms dingen moeten drogen en zo moet ik niet wachten. Nu ben ik bezig met de tweede Mech die in het water zal komen en als ik nadenk over een bepaald onderdeel of iets moet drogen dan werk ik wat aan de figuur die zit te vissen. Ik denk er trouwens aan om het diorama te vernoemen naar deze vissende figuur. "The lonely fisherman" of zoiets, daar ben ik nog niet uit. Lijkt me origineler dan het te noemen naar de Mechs, dat is nogal evident en niet verrassend terwijl er dan kan gezocht worden naar de visser terwijl die anders onopgemerkt kan blijven.

Zo'n watergel heb ik al eens getest en dat is me niet bevallen, vandaar dat ik gekozen heb voor deze methode van toiletpapier en lijm en vernis. We zien wel hoe het afloopt.

Het hout van de Mech is heel goed gegaan en qua gewicht valt het ook mee. Ik gebruikte het omdat ik zo niets nieuw moest kopen, nu probeer ik in de eerste plaats low- tot no-budget te bouwen. Ik heb al genoeg voorbeelden gezien van mensen die met geld gooien en toch niets speciaals neerzetten (ik ben lid van verschillende facebookgroepen). Ze geven veel geld uit, bouwen standaard dingen strikt volgens het plannetje zodat er 13 in een dozijn van zijn in die groepen en ze doen hun beklag dat hun vrouw teveel zaagt omdat ze zoveel geld uitgeven. Dan bouw ik liever dingen zonder geld uit te geven, dingen die uniek zijn.

Ik heb het geprobeerd om te bouwen volgens het plan en volgens de geschiedenis (juiste kleur voor het juiste jaar) maar dat ligt me niet. Vandaar dat er geen enkele complete kit meer in de kast zit.

Ik ben heel tevreden over de eerste Mech. Is er ruimte voor verbetering, daar ben ik van overtuigd maar het was een goede leerschool en daar gaat dit diorama grotendeels over: nieuwe technieken proberen, de spare parts gebruiken en voor mezelf bewijzen dat er iets moois kan gebouwd worden zonder geld uit te geven. Een manier om m'n creativiteit naar buiten te laten komen en ontspanning te vinden na die helse 6 maanden. Kortom, ik heb de fun weer teruggevonden in de modelbouw en er is een diorama aan het groeien waar ik heel tevreden over ben. Misschien zet ik het ooit eens in op een wedstrijd, misschien ook niet.

Het is weer een hobby geworden, niets moet en alles mag.
 
Vandaag de bouw van de tweede Mech afgewerkt. Het is een halve Mech geworden omdat die zo beter past op het diorama. Liggend in het water. Nu komt het schilderen en verweren, ik wil er een roestbak van maken met een paar plekjes verf.

attachment.jpg
 
Even de hoofdonderwerpen op het diorama gezet om een beter overzicht te hebben. Rechts is het water en op de voorgrond is het vissende figuurtje te zien. De staande Mech komt op een betonnen parking te staan en de betonplaten zal ik maken volgens de methode van dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=uEquJ3ffYRQ

Dergelijke betonplaten zullen goed passen op dit diorama en door groen in de barsten toe te voegen zal het allemaal een verweerd uiterlijk krijgen.

De volgende zaken op de agenda zijn:

- het water maken met toiletpapier en houtlijm
- de staande Mech voorzien van decals, washes en drybrush
- de Mech in het water verder verweren

De rest van de werkjes zijn voor later, daar zal ik al een paar avonden mee kunnen vullen.

attachment.jpg
 
Een zeer nuttige stap deze mockup !

Geeft ruimte om te spelen met de objecten wat helpt bij het zichtbaar maken van het verhaaltje.
En je komt erachter hoe groot de grondplaat moet zijn.

Nu heb jij de grondplaat al definitief. En die is behoorlijk groot.
Links heb je een groot stuk wat nu ook interessant gemaakt moet worden.

Mijn idee is om dat open deel aan de linkerkant eraf te halen. Dat stuk invullen voegt op zich niets toe aan het verhaal :
Die twee imposante mechs trekken eerst de aandacht, maar daar tussenin zal men toch het vissertje steeds opmerken.
Dat lijkt mij een geslaagde compositie, zeker omdat het vissertje vrij vooraan zit.

attachment.jpg

Is maar mijn duitje hé ;) Ga lekker je gang zeg ik :)
 
Laatst bewerkt:
Het plan is om op het voorste stuk een aardeweg te maken met misschien een kapot voertuig tussen het groen. M'n enige poging tot nu toe voor een aardeweg was mislukt en hier wil ik de technieken die geleerd zijn via youtube toepassen. Een verlaten overgroeide battlestation is ook een optie voor de draad, dan kan ik met zandzakjes werken.

Het is een feit dat dit stuk niet veel bijdraagt tot het verhaal maar de draad kan nog verzet worden waardoor het stuk kleiner zal worden. Ik bekijk het nog en denk er nog over na.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan