Hoofdsponsor

1/72 Mech (kitbashing 1/72) [wip]

MrArtex

Well-known member
Registered
Lid geworden
23 jan 2014
Berichten
2.896
Iets dat al heel lang in m'n hoofd zit is het bouwen van een Mech. Een foto zegt meer dan woorden en daarom hierna verschillende Mechs op een rij:

attachment.jpg

Het hoofd van de Mech is de cockpit en daar zit de piloot in. De Mech die ik bouw is puur gebaseerd op fantasie en is gemaakt van spare parts. Het komt er op neer dat ik alle spare parts en de verschillende kits waar ik al onderdelen heb uitgenomen (90% van m'n dozen dus) op de tafel heb uitgestald en zo ben ik beginnen bouwen. Er zitten onderdelen van tanks in, van vliegtuigen en zelfs spatborden van een truck. De basis van de romp bvb is de hull van een tank. Daar op heb ik dan andere onderdelen gekleefd zoals ik vind dat ze er passen.

Het hoofd en de armen zijn al helemaal klaar en liggen te wachten tot de benen afgewerkt zijn. De benen was een probleem want ze moesten de Mech kunnen dragen en hij moest op zichzelf kunnen staan. Dat heb ik opgelost met hout waar ik nu plastiek onderdelen op kleef om het hout te verbergen.

Op de volgende foto's de romp met de benen. Het hoofd en de armen zet ik er pas later op omdat er anders teveel kans op schade is. De Mech durft nogal eens omvallen omdat er nog geen voeten onder staan. En ook omdat ik die in alle richtingen draai om de verschillende onderdelen er op te kleven.

Alles samen is de Mech zo'n 30cm en toch is het gemaakt voor schaal 1/72. In het hoofd, de cockpit dus, is er plaats voor een zittend figuurtje van die schaal. Omgerekend is dat ding dus zo'n 21m hoog. Er is discussie over de juiste hoogte van de "officiële" Mechs en die van mij is groter want de hoogste die ik tegenkwam online is 18m. Maar de meesten zijn tussen de 8m en 11m. Nou ja, het is fantasie dus speelt het niet zo'n rol.

De voorkant tot nu toe:

attachment.jpg

De achterkant:

attachment.jpg
 
Goed begin !

Misschien spreek ik voor m'n beurt maar vergeet je de knie scharnieren niet ?
 
goeie start

zelfde 'opmerking' als Peter.. zijn die stukjes hout enkel de bovenbenen? of hoe ga je de knieën oplossen?
 
Dat zijn de volledige benen, de beenscharnieren moesten nog bevestigd worden. Ik had er op voorhand aan gedacht maar wilde de benen in één stuk maken voor de stevigheid. Nu heb ik er stukjes op gekleefd en ziet het er net uit alsof er een scharnierpunt is. Foto volgt later, het is een beetje een gedoe nu m'n fototoestel het heeft begeven.
 
Een poging om het kniegewricht te fotograferen met behulp van de Mac (photo boot). Er moet dus dringend een ander fototoestel komen, met de ipad kan ik foto's nemen maar die krijg ik dan niet gepost. Technologie...

attachment.jpg
 
Mooi begin.
Tip voor je foto’s : neem gerust foto’s met je IPad ( doe ik ook ) via de USB kopieer je die dan naar de pc en van de pc uploaden naar het forum. Werkt perfect hoor.

Greetzzz Modest.
 
Dat zijn de volledige benen, de beenscharnieren moesten nog bevestigd worden. Ik had er op voorhand aan gedacht maar wilde de benen in één stuk maken voor de stevigheid. Nu heb ik er stukjes op gekleefd en ziet het er net uit alsof er een scharnierpunt is.
OK duidelijk :)

Carry on !
 
We zijn er, het is gelukt om iets te bouwen met enkel spare parts en wat hout. Nu begint het schilderen en verweren om die dan te gebruiken op een diorama als abandoned mech. Op dat diorama wil ik gebruik maken van allerlei technieken die ik nog nooit heb toegepast. Zoals bvb water en statisch gras.

De Mech in de grondverf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooi werk en knap bedacht.
 
Beste Alain aan fantasie heb jij toch genoeg he , eerlijk ? Ik ben niet echt gewonnen voor zulke zaken maar ik vind het toch gelukt zelfs knap de echte 3 die Hards " zullen wel iets vinden ter verbetering maar ik vind deze al ok
Grt
Marc
 
Een geslaagde Mech ! leuk om hier en daar onderdelen te herkennen :)

Veel plezier met het verweren, de basiskleur is al goed daarvoor.

gemechaniseerd groetje ;)
 
Ik vind het super goed gedaan,welke kleuren ga je gebruiken voor deze rakker. ..😉
 
Het kleur zal afhangen van de uitslag van een test die nu bezig is.

Ik heb een teststukje gespoten in bordeaux met een spuitbus. Het doel van die test is om te zien als die soort verf ook kan verweerd worden. Aan de ene kant van het stukje heb ik houtlijm aangebracht (the white glue method: zie youtube) en op de andere kant enkel verf. Nu wil ik proberen als de houtlijm in staat is de verf te doen verdwijnen en indien niet wil ik proberen met white spirit.

Dit omdat ik niet zo'n fan ben van de airbrush en wel van spuitbussen. Maar als die verf niet kan verweerd worden zal het toch de airbrush worden en zal ik gaan voor een woestijnkleur, zoals de Amerikaanse tanks tijdens de Golfoorlog. Ongeveer hé, ik zal niet het internet afzoeken om de juiste tint te vinden.
 
The white glue method werkt dus. Link naar youtube filmpje (de methode begint op 7:30):
https://www.youtube.com/watch?v=XgqEnzU8Xl8&t=722s

Het bordeaux vind ik toch wat aan de donkere kant dus morgen zal ik eens in de doehetzelfzaak kijken voor een lichter kleur van spuitbus. En ook de houtlijm dunner aanbrengen, nu waren het wat grote klodders. De test met de white spirit hoeft dus niet.

attachment.jpg
 
Hey, leuke mech... benieuwd naar de gekleurde versie...
 
De gekleurde versie is er en het eerste deel van de verwering is ook een feit. Als de vernis droog is kan ik verder verweren. Het bevalt me tot nu toe, zowel qua kleur als verwering.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
hallo, is dat een M4 sherman koepel die je gebruikt hebt voor het hoofd?
 
hallo, is dat een M4 sherman koepel die je gebruikt hebt voor het hoofd?

Ik denk dat MrArtex (tijdelijk?) niet online (on-forum) is geweest..
Maar om op je vraag te beantwoorden, ja, hij heeft een Sherman koepel gebruikt als hoofd ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan