Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Komt er ook figuurtje bij? 8)
 
Mooie ketting, daar ben je denk ik wel wat uurtjes aan kwijt!
 
Guud meuning :)

Lijkt me wel zo leuk Ron, ik heb nu een prima excuus voor zo'n 'action doll' :) zal zelf wel een bierbuik en baard moeten toevoegen :laugh:

Inderdaad Roy, ben al een paar uur bezig en heb 'al' een stuk van 5cm en dat stuk bestaat uit 65 onderdelen :D

Het is zo leuk dat ik gewoon maar niet in bed geraak :ph34r:
 
Dat laatste is wel een bekend probleem... :)

Veel plezier ermee, daar is de hobby voor bedoeld!
 
In navolging van Airbus56 een snedige opmerking te maken over het gebruik van verschillende soorten mesjes, doet me besluiten eens te kijken of ik Karmijn een ander type kan toeschuiven.

Vinyl is desastreus voor plastic inderdaad, sommige soorten althans. Om die reden kiezen veel bouwers voor kitjes waar geen vinyl bandjes in zitten maar 'gewoon' plastic, dat dit effect niet of niet noemenswaardig kent. Vooral in de jaren '80 en '90 zijn veel kits uitgebracht met dit soort 'agressieve bandjes'.

Veel plezier met deze kit gewenst.

Beste Roy,

Naar aanleiding van het kleine ongevalletje eerder in dit topic wens ik toch nog even te reageren.
Het is niet dat ik ten allen prijze mijn gelijk wil halen en ik weet dat iedereen in de loop der jaren zijn eigen technieken ontwikkelt om bepaalde taken uit te voeren. Ik respecteer dus 100 % uw mening aangaande het gebruik van een X-acto mesje voor wat het snijden van materialen en het schrapen van plastiek betreft.
Toch zou ik nog een kleine poging willen doen om je te overtuigen dat bepaalde mesjes veiliger in gebruik zijn dan andere en zeker voor jongeren die (zoals ik reeds heb gesteld) nog niet alle vaardigheden hebben verworven.
Ik zou willen voorstellen dat je eens de kleine bijgaande test uitvoert (jij, zowel als Karmijn).
Op bijgaande foto zie je een X-ACTO mesje en een OLFA 180 CUTTER STANDARD (foto 1).
attachment.jpg
Foto Nr 1
Probeer nu beiden eens een vrij hard stukje materiaal te snijden (foto 2 en 3) en een stukje plastiek te schrapen (éénmaal met een X-acto en éénmaal met een OLFA papiermes) (foto 4).
attachment.jpg
Foto Nr 2

attachment.jpg
Foto Nr 3

attachment.jpg
Foto Nr 4

Mijn eigen ervaring is dat voor deze twee taken het OLFA papiermes veel beter in de hand ligt en veiliger is in gebruik dan het X-acto mesje. Met het OLFA papiermes kan je (door de specifieke vorm) meer druk zetten dan met een X-acto mesje en voor wat het schrapen van plastiek betreft heb je een beter houvast dan met een X-acto mes.
Het is wel zo dat de goedkopere papiermessen (namaak OLFA cutters) niet zo handig zijn als de originele OLFA cutters. De papiermessen van OLFA bieden een ideale grip en de mesjes zijn stevig genoeg zodat zij niet onverhoeds afbreken wanneer je er een beetje druk op zet.
Indien ik je niet kan overtuigen ; “No hard feelings”. Ik probeer enkel mijn positieve ervaringen met een mesje van OLFA voor bovengenoemde taken mee te geven (en zal hier dus verder niet meer op terug komen).

Met vriendelijke groeten
airbus56
 
Toelichting was, hoewel zeer nuttig in het algemeen, voor Karmijn en mij niet meer nodig Airbus56 want ik heb voor Karmijn (naar aanleiding van jouw eerdere tip en Peter's bloedbad) al zo'n mesje gekocht en zal het in beginsel ook zelf gebruiken tenzij ik ergens niet bijkan en ik de scalpel erbij moet pakken. Zie onze nieuwste vlog, waarin Karmijn al met het nieuwe mesje aan de slag gaat.

Is ook een nieuwe kijkerstip geworden! Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=Q-SQfJ64PoE&feature=youtu.be
 
Naar aanleiding van dit wapengekletter wil ik er nog iets aan toevoegen.

Wanneer men een scalpel wil gebruiken voor wat zwaarder werk is goede grip belangrijk om controle te houden.
Hiervoor is een dikker en plat handvat beter dan een smal rond handvat.

Dit bijvoorbeeld (heb er zelf zo één en werkt erg prettig) :
attachment.jpg

Happy Cutting ;)
 
Toelichting was, hoewel zeer nuttig in het algemeen, voor Karmijn en mij niet meer nodig Airbus56 want ik heb voor Karmijn (naar aanleiding van jouw eerdere tip en Peter's bloedbad) al zo'n mesje gekocht en zal het in beginsel ook zelf gebruiken tenzij ik ergens niet bijkan en ik de scalpel erbij moet pakken. Zie onze nieuwste vlog, waarin Karmijn al met het nieuwe mesje aan de slag gaat.

Is ook een nieuwe kijkerstip geworden! Zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=Q-SQfJ64PoE&feature=youtu.be

Ok, Tof

Ik sta momenteel een tweetal filmpjes achter doch dat komt een dezer wel in orde.

Mvg
 
Dat zijn al een hoop onderdelen Peter, niet kwijtraken hé.
 
Wonder woman zag er in mijn gedachten toch iets anders uit... succes met deze Frankensteinerij...
 
Erwin :
Dat zijn al een hoop onderdelen Peter, niet kwijtraken hé.
dankzij de schaal is dat bijna onmogelijk ;)

Silenoz :
Wonder woman zag er in mijn gedachten toch iets anders uit... succes met deze Frankensteinerij...
En ze rijdt nog op een Triumph ook :O
Frankenstein meets Motorhead....oei oei...auw!

↓ Nu schakelen we over naar de update : het aaneenschakelen der schakels... ↓
 
Working in a 'Chain Gang' ;o)

Hallo lui :)

Zoals ik al zei : ik kan die ketting set waarschijnlijk niet ongemoeid laten :yumyum:
En eenmaal begonnen kwam ik gewoon m'n bed niet meer in...happy modelling indeed ^^

Wat ben ik blij met de spruecutter van Xuron, daarmee is snel een stapel kleine deeltjes los te knippen
en wel zodanig dat er minimaal plastic residu overblijft om weg te vijlen of schuren.

▼ De ketting wordt opgebouwd met de volgende onderdelen (in totaal 340).
attachment.jpg

▼ De sluitschakels moesten kennelijk gegoten worden zoals te zien is.
Misschien dat dit zo bedacht is vanwege de geringe dikte van deze onderdeeltjes ?
Opschonen ging toch vlot met behulp van Xuron platbek tangetje en sleutelvijltje.
attachment.jpg

▼ De onmisbare jig om om comfortabel 5cm ketting te kunnen breien.
Het vastplakken op iets zwaars is nuttig. De op te stapelen onderdeeltjes springen makkelijk van hun plek
al bij geringe aanrakingen van de jig.
attachment.jpg

▼ Hier is de opbouw te zien. Voor dit samenstellen is een fijnfuntig pincet onmisbaar !
Het ene schakeltje bovenop is een sluitschakel.
Deze wordt met een bijgeleverd tooltje licht aangedrukt en zit dan vast. 'Snap-action' zal ik het maar noemen.
attachment.jpg

▼ Op elke van de 4 sprues zit een jig en ze sluiten perfect op elkaar aan om een lang stuk op zijn plek te houden.
Dat is vooral handig bij het aaneenschakelen van de afzonderlijk samengestelde lengtes.
attachment.jpg

▼ Zodra er routine is kost het per 5cm ketting (65 onderdelen) ± 1uur 20min, dat is vanaf deeltjes losknippen t/m
het vast drukken van de sluitschakels.
Het maken van 29cm ketting duurde aldus ± 8 uur, maar dan heb je ook wat ^^
attachment.jpg

attachment.jpg

▼ Toen passen....:huh::ohmy::O:angryfire::17: op de verpakking staat : "for 1:6 motorcycles"..
..maar die hebben uiteraard niet allemaal dezelfde vertanding op de tandwielen :|
Elke derde schakel past maar half dus :dry:
attachment.jpg

Ach wel... skyte happens, dat is modelbouw ook af en toe niewaar :nowink:

Om dit op te lossen kan ik doen :
-Tanden afsnijden daar waar de ketting op het tandwiel zit en na plaatsing van de ketting de tandjes terug plaatsen tussen de schakels.
-Nieuw tandwiel maken.

Het tandwiel aan de versnellingsbak heeft hetzelfde probleem, maar die zit dusdanig uit het zicht dat het
aanpassen door (deels) verwijderen van tanden volstaat.

Wat ik ga doen moet ik nog even overdenken. De beslissende factor is of een draaiend geheel makkelijk of nodig is
bij de plaatsbepaling en montage van het complete achterwiel in het nieuwe frame gedeelte.

Tips en overdenkingen van harte welkom, in ieder geval bedankt voor het kijken :)

Ketting aangedreven groet ;)
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die sluitschakeltjes die op de ketting klikken heb je in het echte leven ook, toevallig een week geleden achter gekomen toen ik de ketting van de skelter een opknapbeurt moest geven.

Maar wat een ontzettende deceptie zeg, wat de tandwielen betreft.

Ik zou sowieso doorgaan met de ketting, niet per se omdat die veel moeite heeft gekost (denk aan die flaps van mijn Dornier, toen ik erachter kwam dat die niet klopten gingen ze ondanks het vele werk van het vliegtuig af en de prullenmand in) maar omdat hij er zeer geslaagd uit ziet en je waarschijnlijk niet echt andere opties hebt. Dus ik zou hoe dan ook iets gaan doen met de tandwielen.

De diameter van het grote tandwiel moet worden verkleind (of vergroot) omdat je anders niet uitkomt met de nieuwe plaatsing der schakels. Ik denk dat dit verreweg het makkelijkste en netste zou gaan met de draaibank. Daarmee zou je, nadat de tanden verwijderd zijn, net zolang stukjes eraf kunnen schuren totdat je de ketting (met ingeperkt aantal schakels) om het tandwiel zou kunnen leggen en dit precies zou uitkomen, plus nog tweemaal de afstand tussen schakel en tand (zie tekening hieronder: de 'tussenafstand'). Het is een kwestie van meten op het huidige tandwiel hoe groot die afstand is.

48800196016_fbfa5efb3a_b.jpg

Stel je hebt alle tanden van je tandwiel verwijderd en stel je hebt de diameter van het tandwiel verkleind tot precies 5 centimeter. Stel dat dan, dus zonder tanden, de ketting perfect sluit. Stel verder dat je tevoren hebt opgemeten dat elke schakel 1 millimeter 'zweeft' boven die diameter (liggend op een van de tanden). Dan weet je, dat je de diameter nog eens met 2 millimeter moet verkleinen. Hij wordt dan 4,8 centimeter (als mijn wiskunde hier goed is... alle rechten voorbehouden!).

Overigens weet ik niet zeker of die 'tussenafstand' er überhaupt is, misschien is het wel simpeler dan ik denk en raakt de ketting eigenlijk precies de genoemde diameter van het tandwielblad.

Maar afijn, als je hem hebt afgedraaid op 4,8 centimeter kun je de tanden er terug op lijmen. Met vulmiddel maak je ze dan strak en zie je uiteindelijk niks meer van de ingreep. Het is natuurlijk wel enorm veel werk, maar ja dat was het toch al.

Als je erbij gebaat bent, ben ik graag bereid om je tandwiel op mijn draaibank af te draaien tot de juiste diameter. Jij hebt mij in het verleden ook geholpen dus ik sta nog bij je in het krijt.

Zelf denk ik niet dat het een optie is, maar je zou het mooi strak kunnen krijgen door met de freesmachine nieuwe tanden te creëren door simpelweg de ruimtes voor de schakels weg te frezen. Ook dat wil ik wel voor je doen (ik heb een verdeelapparaat, dus het zou kunnen) maar én moet ik dan de precieze maten weten én denk ik dan dat de diameter van dit tandwiel te klein zou worden. Het is echter jouw project, dus jij kiest.
 
Hé Roy, bedankt voor de inzichtelijke uitleg ! dat helpt te beslissen :)

Ik ga een geheel nieuw tandwiel maken. Of dat gaat lukken is nog toekomstmuziek maar de uitdaging smaakt me al goed.
Mocht het secuur tandjes maken in een schijf niet lukken Roy, wil ik graag van jouw aanbod gebruik maken (thanks man!) maar voor nu
ga ik het eerst zelf proberen :8

knarsetandend....nee hoor, vrolijk groetje :D
 
Succes met het maken van het tandwiel; ben benieuwd hoe je dat gaat doen op dusdanige wijze dat het stevig genoeg is om de ketting te dragen. Ik zou willen aanraden om aluminium te gebruiken, daarop een cirkel te tekenen, die cirkel uit te knippen (en bij te werken met de multitool). Daarna zou je de tandjes, ook weer met de multitool, uit kunnen frezen (als je al het te verwijderen metaal met markeerstift intekent, moet dat niet teveel moeite kosten. Het lastigste lijkt me, de precieze diameter te bepalen en de zeven grote gaten te boren...
 
Bedankt voor de suggestie met tips.

Ik zat om te beginnen te denken aan een gelaagde schijf van plastic, maar aluminium is een interessante optie.
Het Tamiya tandwiel is van plastic en 1,3mm dik.
 
Hoi Peter, heb je een schuifmaat? Kan je eens de centers meten van de verbindingspinnen, de diameter van die pinnen en eventueel van het bestaande tandwiel? Ofwel als je me je email geeft scan ik je in hoe zo'n wiel getekend word, ofwijl kijk ik om je een tekening 1/1 door te sturen.
 
Hola grote werken op komst .
Succes en hoop dat je het opgelost krijgt maar u kennende gaat dit goed komen.
 
Thanks Pascal :)

Silenoz, ik zal er eens voor gaan zitten, zodra er gemeten is hoor je van mij.
Bedankt voor je aanbod :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan