Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/6 Harley-Davidson "Chopper" - Pagina 6
Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 23456789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 76 t/m 90 van 121

Discussie: Harley-Davidson "Chopper"

Standaard

Wow , geweldig zou Eddy Wally zeggen , maar ik ook hoor ik was van mening dat het niet zou lukken , ongelooflijk knap werk Roy
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Ja, inderdaad zeer knap werk. De juiste tools helpen wel, maar toch, je moet het maar doen.
    Grtz Gerry

Standaard

Schitterend werk, mooi resultaat zoals de ketting op de 1,5 mm ligt
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Bijna Goddelijke forum Lid Roy vd M.'s schermafbeelding

Standaard

Dank jullie wel; het was een lastige exercitie. Het kleinere tandwiel ging zoals verwacht een stuk makkelijker. Ik had niet verwacht dat het zóveel makkelijker zou zijn. Denk dat ik weet wat er mis ging met het afsteken bij het grote.

20. Ik heb wel geluk met de aluminium staf die ik heb liggen, daar hoeft steeds niet veel vanaf.

21. Het afsteken gaat nu veel beter, waarschijnlijk omdat ik veel beter koel met olie. Het onderdeel krijgt niet de kans om te verhitten. Ik vermoed dat er een verharding plaats vond bij het grote tandwiel. Bij het kleine let ik er beter op dat er constant wordt gekoeld (per penseel). Het afsteken gaat nu probleemloos tot een veel kleinere diameter dan eerst (en kan nog verder).

22. En zo gaat het ineens een stuk sneller. Wel een kleine caveat...

* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Standaard

23. Duidelijkere uitleg over werking verdeelschijf, nu de simpele versie met 20 gaatjes.

* Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Standaard

24. Overzicht van de 'workflow' van twee kanten bekeken.

25. Ook op dit tandwiel past de ketting, zij het dat hij flink klemt. Peter zal de tandjes nog moeten bijvijlen om de ketting niet te beschadigen. Het heeft waarschijnlijk te maken met de kleinere diameter.

Peter, het pakketje is naar je onderweg! Veel plezier Ook en vooral met vijlen / schuren van 1) het grote tandwiel qua oppervlak; en 2) het kleine tandwiel wat de tanden betreft.

Standaard

Prachtig werk Roy (en bedankt voor de extra uitleg) ! ik ben bijzonder in m'n nopjes dat je dit voor me hebt gedaan
    Samen met het tekenwerk door Silenoz heeft me dit een hoop werk bespaard... Beiden hartelijk bedankt

Het afwerken zal ik met plezier doen en kijk al uit naar het moment dat de pakketbus komt voorrollen

Wordt vervolgd
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Mooi werk, en graag gedaan... misschien iets dieper uitfrezen indien mogelijk, gewoon een paar tienden om die spanning weg te nemen... Langs de andere kant moet het niet bewegen...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Silenoz Bekijk bericht
    Mooi werk, en graag gedaan... misschien iets dieper uitfrezen indien mogelijk, gewoon een paar tienden om die spanning weg te nemen... Langs de andere kant moet het niet bewegen...
    Het klemmen van de ketting lijkt me te komen door de nog vrij brede uiteinden van het kleine tandwiel ?
    Dat zal met het nabewerken wel in orde komen lijkt me.
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Ja dat zou kunnen, ik heb nochtans dezelfde vijlmethode toegepast. Maar ik denk dat het met wat frezen of vijlen snel opgelost wordt. Groot tandwiel is meer werk om mooi te krijgen, maar des te groter is het plezier als dat straks helemaal strak en blinkend is. Ik zou overwegen om beide handelingen (voorzichtig) met de multitool te doen, het aluminium kan wel wat hebben.

Om de illusie te vervolmaken, zou ik trouwens de ketting aan het grote tandwiel vastlijmen, schakel voor schakel. Daar zit op sommige plekken wat speling, viel me op en door te lijmen valt die weg.

Standaard

Lijkt me een goed plan, bedankt voor de tips

Standaard

Mooi resultaat en knap teamwerk kijk al uit naar vorderingen.
    Pascal

Standaard

Goedemiddag

wel, laat ik zeggen dat de pakjesman weinig kans kreeg om op de deurbel te drukken

Twee mooie tandwielen voor m'n neus later zat ik al rap met vijltjes klaar
    (De ketting past mooi op het grote tandwiel en het uiteindelijk erop verlijmen zal idd een mooie zit bewerkstelligen)

Aan de slag met het kleine tandwiel.
    Na een paar keer te zijn rond gegaan even passen, maar het bleek geen effect te hebben gehad.
    De ketting is er alleen op te krijgen door maximaal de 'rek' van de ketting te gebruiken, als het ware de ketting op het tandwiel te persen.
    Het resultaat is dat de ketting er ietwat ge-zigzagd op zit, zoals te zien op de foto van Roy.
    In weze ging het passen exact eender als op het originele plastic tandwieltje

Ik heb dat plastic exemplaar erbij gepakt en op het aluminium tandwieltje gelegd en zag een verschil in diameter.
    Met de schuifmaat beide gemeten.
    Het plastic tandwiel is Ø20,83mm en het aluminium tandwieltje is Ø19,94mm.
    Ik denk dus dat het verschil in diameter van ±0,8mm het pasprobleem heeft veroorzaakt...oeps ?

Ben nog even verder gegaan met vijlen om te kijken of het op maat te 'smokkelen' viel, maar helaas lukt dat niet.

Is niet erg :
    Het fraaie aluminium tandwiel is degene die opvalt en die heb ik nu dus
    Het kleine zit tussen de versnellingsbak en het koppelingshuis verstopt en mag daarom minder chique zijn, dus Roy,
    tenzij jij je niet kunt inhouden met aluminium draai- en freeswerk, ga ik dit kleine tandwiel uit plastic maken.
    Voel je geenszins bezwaard wanneer je geen zin hebt ! Waar het wezenlijk om ging heb ik nu immers

Standaard

Hoi Peter, voor het kleine tandwiel, als het de afstand tussen de gaten is die problemen geeft, kan je proberen de gaten iets naar het center te vijlen. De koorde verminderd dan iets, waardoor het wel kan passen.

Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 23456789 LaatsteLaatste

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten