Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Inderdaad niet meer nodig Peter, het nieuwe tandwiel is klaar en stuur ik je vandaag toe, Deo volente.


26. Het afsteken van het onderdeel ging wederom goed. De clue is: constant koelen, lage toeren, langzaam afdraaien en regelmatig even stoppen met afdraaien (eventueel dan voelen hoe warm het aluminium is geworden).

 
27. Voor de diehards die, in navolging op mijn eerdere toelichting op het gebruik van de draaischijf, meer in detail willen weten hoe hij werkt bij het wat lastigere aantal van 22 tandjes (20 tandjes maken als de hendel 40x moet worden gedraaid is makkelijk: je draait voor elk tandje de hendel 2x rond... maar hoe zit het met 22 tandjes als de hendel 40x moet worden gedraaid?), heb ik nog een video gemaakt waarin dat wordt toegelicht.


(Overigens heb ik, anders dan ik meldde, niet de streepjes weggegumd; ik heb bij de 'oneven gaatjes-reeksen' het gaatje precies tussen twee streepjes in genomen. Zo werkt het ook prima en overzichtelijk.)

28. Dat ziet er een stuk veelbelovender uit.

48880249401_ff19306e8e_b.jpg

29. Na het vijlen en afsteken van het 'steeltje'. De tandjes zijn nu niet zo breed, vergelijkbaar met het grote tandwiel. Ik denk dat de ketting hierop wel gaat passen. In plaats van 1,5mm. heb ik nu de correcte infrezing gemaakt van 1,35mm.

Ter vergelijking, eerst het oude kleine tandwiel (naast het grote) en daarna het nieuwe kleine tandwiel:

48871340576_62fab66ccc_b.jpg

48879716848_da34347ddc_b.jpg

Peter, ik stuur het je vandaag toe (er vanuit gaand dat dat me lukt). Veel plezier en succes ermee ;)
 
Amai das mooi ! Het stuk en de samenwerking. Chapeau heren !

Greetzzzzz Modest.
 
Enorm bedankt Roy dat je nogmaals je tanden erin gezet hebt ! :D

Ziet er goed uit en ik ga alvast klaar zitten bij de brievenbus :yumyum:;)
 
Het is met de post meegegaan dus als het goed is komt het morgen binnen.
 
Hee :)

Niets zo heerlijk als de geur van verse tandwielen in de morgen MFwu94.gif

Vlotte service Roy, nogmaals hartelijk dank jongen ! :)


Onbewerkt een uitstekende zit !
attachment.jpg

En snel even een proefopstelling :
attachment.jpg


Nu eerst het kleine tandwiel glad afwerken en dan een mooi gaten ontwerp voor het grote tandwiel bedenken en uittekenen.

wordt vervolgd...
 
Nice!!!!

Roy sorry voor de verkeerde aanduiding op de tekening, vergeten aan te passen...
 
Laatst bewerkt:
Sjips liep ik nog met mijn bankstel te slepen om mee te wachten in het halletje, is het al binnen gekomen.
Maar verder heel mooi en ziet er goed geslaagd uit, complimenten.
 
Niets zo heerlijk als de geur van verse tandwielen in de morgen


Als het goed is, ruikt het wiel nog naar cutting fluid (koel-olie)... heb het wel een beetje schoongeveegd met een toiletpapiertje maar ja :)

Maar ik heb dus gemerkt dat mijn voorraad schuurpapier niet fijner gaat dan 1000..
Mijn systeem van gladschuren is basic : van grof naar fijn. Met mijn assortiment heb ik me altijd goed gered,
maar voor efficiënt werken en/of krasvrije afwerking mag het wellicht iets uitgebreid worden.

Tandwiel blinkt wel maar er zitten nog enkele heel fijne krasjes en een ragfijn 'schuurspinneweb'.
Wellicht eerst nog een schuurronde met 2000 vooraf aan polijsten ? Heb nooit fijner dan met 1000 gewerkt, dus wordt schuurpapierboodschappen doen.
Zal ook nog eens een fijner polijst middel uitproberen.

Nog even wat afterservice, want elk stuk van een Harley Davidson moet natuurlijk zo goed mogelijk blinken lol.

Ik stuur zo je een proefpakketje toe:

48887501288_a5933b1070_b.jpg

Schuurpapiertjes 1.500 tot en met 12.000. Ik heb ze nog wel lichter gekorreld, maar die gebruik ik in de praktijk nooit en eerlijk gezegd heb ik ze nooit iemand zien gebruiken dus waarom ik die ooit heb gekocht...

Daarnaast Novus 2, een gekend middel binnen de modelbouwmiddel. Daarmee kun je krasjes verwijderen. Vervolgens Menzema, dat is een professioneel polijstmiddel; in korrels 2.500 en 3.500. Ikzelf gebruik na Novus 2 meteen Menzema 3.500. Ten slotte Meguiar's Wax. Op de fles staat, dat het kan worden aangebracht op aluminium (anderzijds staat er, niet aanbrengen op onbeschilderde oppervlaktes, maar omdat het een autowaxmiddel is denk ik dat daar regulier autostaal en plastic mee wordt bedoeld). Met de wax kun je het aluminium beschermen.

48887501288_a5933b1070_b.jpg

Hopelijk houdt het allemaal stand in de envelop. Als een van de zakjes open barst, komt dat de kwaliteit van de schuurpapiertjes niet ten goede. In dat geval, voor gebruik eerst goed schoonspoelen (alle papiertjes zijn dry/wet te gebruiken). Maar ja, op hoop van zegen dan maar.

De ketting ligt mooi over de tandwieltjes, ik ben blij dat ik het kleine tandwiel heb gecorrigeerd. Silenoz, kan gebeuren en gebeurt mij elke dag dat soort kleine foutjes. Het toont maar weer aan hoe constant je geconcentreerd moet blijven als je zelf met de machines onderdeeltjes tekent en/of bouwt. Met zo'n tekening is het nog makkelijk aan te passen, maar eenmaal een klein foutje gemaakt aan de freesmachine of draaibank... iets te ver doorgefreesd of één keer het verdeelwieltje een slag te ver doorgedraaid of juist niet, en je kunt opnieuw beginnen. Soms is dan ineens twee uur werk voor niets geweest... en sta je met verbijstering naar je onderdeeltje te kijken terwijl het besef nog moet komen dat je helemaal opnieuw moet beginnen ;) Feitelijk geldt dit dus ook al voor de voorfase, van het tekenen dus. De verkeerde aanduiding is iets wat mij ook makkelijk had kunnen overkomen, had ik het tandwiel zelf CAD-getekend. Overigens vind ik eigenlijk, dat ik het aantal tandjes had moeten controleren. De tekening zelf klopt dan weer wél. Geen probleem dus, weer een leermomentje voor beiden denk ik.

@Aris: dank voor het compliment. Nu rollen we lekker de bal naar Peter, om iets moois te maken van deze custom Harley :D.
 
Overigens, om nog even terug te komen op de mould lines van de schakeltjes... misschien toch nog even een vlugge schuurbeurt geven allemaal. Al kost je dat twee of drie uur, ik denk dat het de moeite waard is want persoonlijk denk ik dat als je het gaat airbrushen, de mould lines daarna nog te zien zullen zijn. Maar uiteindelijk is die inschatting aan jou natuurlijk. Je kunt wellicht eens een proefstukje spuiten.
 
Wauw, welk één verwennerij :laugh:

Ben benieuwd hoe glad de tandwieltjes gaan uitzien na een traktatie met die middeltjes.
Het grote tandwiel blinkt als een spiegel feitelijk maar de lichtval tijdens het fotograferen maakt nu juist die fijne schuurkrasjes goed zichtbaar.
Ter verduidelijking twee foto's, elk genomen onder een andere kijk-hoek :
attachment.jpg

attachment.jpg

Gisteren heb ik met nat 1200 (fijner kon ik in Barneveld niet even snel scoren) nog opnieuw geschuurd en daarna
gepolijst maar veel gladder werd het er niet van. En eerlijk gezegd kan ik dan niet uitstaan dat ik die hele fijne krasjes maar niet glad krijg !
Ben dus zeker blij met deze introductie naar het 'goddelijk polijsten' :): apxmCs.gif

Overigens, om nog even terug te komen op de mould lines van de schakeltjes... misschien toch nog even een vlugge schuurbeurt geven allemaal. Al kost je dat twee of drie uur, ik denk dat het de moeite waard is want persoonlijk denk ik dat als je het gaat airbrushen, de mould lines daarna nog te zien zullen zijn. Maar uiteindelijk is die inschatting aan jou natuurlijk. Je kunt wellicht eens een proefstukje spuiten.
Misschien heb je gelijk... ik kan de moldlines wel zien maar niet voelen...om zeker te zijn zal ik wel even coaten ja.


Welnu, het balletje ligt weer bij mij dus maar niet zonder nog een keer zeggen dat jullie
meedenken en meewerken mij een waar genoegen was (is) :)

Vele getekende en gefreesde tandjes later kan ik nu ook verder met het hardtail gedeelte van het motorfiets frame.

U zult het vernemen alhier, deo volente (ja zelfs Latijn bijgeleerd :laugh:)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pipeloi :)

Poetspakket is ongeschonden gearriveerd en ben er nu mee bezig.

Wat gedaan :
Eerst uitproberen aan één kant van het tandwiel :
Eerst nog eens nat geschuurd met 2000
Dan met 3000
Toen polijsten met Novus 2
Dan polijsten met Menzema 3500

Resultaat : de onbehandelde kant blinkt mooier 2vHjZd.gif
Misschien gebruik ik de mototool niet juist :
Ik smeer het wieloppervlak licht in met polijstmiddel en polijst dan op 1500rpm.
Daarbij ga ik een aantal keer rond over het oppervlak zonder op één punt te blijven hangen.
Heb voor het afwisselen van Novus2 met Menzema3500 het polijstwieltje omgedraaid.

Suggesties ?
 
Wat het schuren betreft, daar is het de bedoeling om steeds de aanwezige krassen te doen verdwijnen. Je maakt dus steeds fijnere krasjes. Zie je nog krasjes zitten die je niet weg krijgt met een bepaalde korrel, dan zul je een korrel terug moeten. Dit is, zelfs op zo'n klein tandwiel, een heel gedoe maar ja wie mooi wil zijn... wat het polijsten betreft, daar heb ik geen ervaring mee op aluminium (schuren ook niet zodanig dat het moet glanzen, trouwens).

Misschien toch even Googlen hoe anderen aluminium polijsten. Ik weet niet of je hier iets aan hebt: https://www.wikihow.com/Polish-Aluminum
 
Dit is wel een nuttig filmpje. Misschien heb je toch een specifiek polijstmiddel voor aluminium nodig. Brezan?

 
Bedankt Roy, ik ga wat uitproberen.

Ik heb wel een aluminium poetsmiddel namelijk Belgom Alu, maar dat is tegenwoordig anders samengesteld.
Zoals ik het ken van vroeger kon je daar aluminium geweldig mooi mee polijsten.
De korrelige vloeistof brak tijdens het poetsen zover af totdat je eigenlijk met een aluminium pasta polijstte.
Ideaal spul was dat.
De huidige versie breekt niet volledig af zodat je met fijne schuurkrasjes blijft zitten.

wordt vervolgd..
 
Laatst bewerkt:
Het volgende geschiedde met de zijde die ik behandelde maar juist niet beter werd :

schuren nat 1200
schuren nat 2000
schuren nat 3000
polijsten novus 2
polijsten menzema 3500
polijsten metaalpoets
polijsten belgom alu (jawel)

Vooral het nat schuren met 1200 had zin omdat er toch redelijk wat fijne krasjes zaten die voor polijsten te diep waren.
Die zaten er dus nog omdat mijn allereerste schuurbeurten niet grondig genoeg zijn geweest (te snel naar
fijnere korrel gegrepen en ook die weer te kort toegepast).
Bij het nat schuren gebruikte ik nu WD-40 ipv water. Dan heb je langer profijt van het slijpsel wat een polijstend effect heeft.
Gebruik van water loopt eerder droog (stroef) zodat met een druppel water toevoegen het slijpsel weer weg spoelt.
Een volgende keer zou ik waarschijnlijk nat 3000 overslaan want Menzena 3500 had beter effect op fijne krasjes.

De vermelde volgorde van polijstmiddelen is bepaald door ze: voor en na, en door elkaar uit te proberen (niet gemixed).

De metaalpoets zou ik voortaan ook overslaan. Spiegeleffect wordt wel bereikt maar ragfijne schuurlijntjes blijven zichtbaar.
Toch nog 'ns Belgom Alu geprobeerd maar nu met de Dremel.
Niet te zuinig opbrengen (en af en toe herhalen) geeft tot nu het beste resultaat (en kan nog beter :$, maar dat ligt dan aan
de stof waarmee ik het tandwieltje als laatste bewerking oppoetste. Ik gebruikte een t-shirt 100% katoen maar toch ontstaan er superfijne krasjes.
Toch nog even verder naar kijken..

Polijsten werkt goed op 1500-2000rpm, polijstschijf rustig over het oppervlak blijven bewegen in 'banen' tot glans verschijnt.
Niet teveel druk en af en toe nieuw polijstmiddel opbrengen, daardoor wordt het dunne tandwiel ook niet te warm (wat polijsten bemoeilijkt).

fotootje komt nog,

mooi opgepoetst groetje :):
 
Laatst bewerkt:
Wat een resultaat mannen en volg dit avontuur van jullie graag op.
 
Hoi :)

heel klein bijspijker momentje :

Bezig met gaten ontwerp voor grote tandwiel...binnenkort de ontknoping...

Ik zat de ketting nog eens te inspecteren op het tandwiel.
Roy had namelijk eerder al de tip gegeven de ketting te verlijmen aan het tandwiel voor een strakke look.
Inderdaad ligt de ketting wat wiebelig op de tanden al past het goed.

Heb dat wat beter bekeken en toen een test gedaan met een los busje (wat de roller is in een aandrijfketting).
Het busje lag bij de meeste uitsparingen niet diep genoeg omdat de uitsparingen niet wijd genoeg waren.
Dat is ook zo bij het kleine tandwiel.

Het grote tandwiel is inmiddels handmatig bewerkt met een freesje en vijltje. De ketting ligt nu wel veel stabieler op
het tandwiel maar zal evengoed verlijmd worden want :
het is een mooie ketting maar geen echte en de speling op de plastic onderdeeltjes is toch dusdanig groot dat
een perfecte zit zonder lijm nagenoeg onmogelijk is, maar dat is verder geen probleem.
(Zou het met een perfecte zit ook verlijmen want ben geen fan van beweegbare delen aan een model)

Hier om te laten zien : op het kleine tandwiel zie je nog de onbewerkte tandjes en op het grote de iets geruimde uitsparingen.

attachment.jpg attachment.jpg


dank voor uw aandacht :)
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan