Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Het tandwiel is door twee oorzaken mislukt.

Ten eerste is het aantal tanden te klein en ik heb geen idee hoe dat kan. Ik heb -dacht ik- gewoon de verdelingsformule gevolgd met de juiste schijf.

Ten tweede zijn de infrezingen die ik wilde maken, schuin hoewel ik heel langzaam heb ingefreesd. Het wordt eerder een soort zaagblad. Ik vermoed dat dit iets te maken heeft met het freesje, dat 4 euro kostte waar de standaard exemplaren 8 euro kosten. Ik had niet verwacht dat dit invloed zou hebben op de flexibiliteit van het freesje, maar schijnbaar toch wel.

Ik ga nog eens mijn hersens kraken over hoe de verdeling precies mis kon gaan. En waarom ging het eerst, met freesje 1mm., wél goed? Ik doe toch niks anders... of het nu 1 mm. of 5mm. is, het aantal verdelingen is 50 maar ik kom nu uit op ongeveer 38 of zo, zou ik het doortrekken over de hele schijf.

Nu ben ik niet zo van het opgeven, maar ik ben bang dat ik dat wel ga doen; omdat ik denk dat het toch makkelijker (en tijdbesparender) is om dit onderdeel te 3D-printen én ik eigenlijk geen zin heb om al het afdraaiwerk nóg een keer te doen met mogelijk défait in het vooruitzicht.

Misschien dat het te maken heeft met de snijkant van de frees; ik zal nog eens kijken hoe het gaat zijn als ik van de andere kant frees.

48860937897_f63786b99e_b.jpg

Het mag voor zich spreken dat ik hier enorm van baal. Soms lukt het gewoon niet...
 
Lijkt me dat je niet naar het center van de schijf gefreesd hebt, maar parallel eraan. Verkeerde slede verplaatst of verzet geweest?
 
Beide problemen bleken één en dezelfde oorzaak te hebben.

Laten we er gezellig een quizje van maken. Het was niet, zoals Silenoz noemt, dat hij niet loodrecht op het center stond. Het was ook niet de verdeelschijf, die stond netjes op 50 verdelingen ingesteld en daar heb ik me aan gehouden. Het was evenmin het freesje. Ook was het niet, dat de verdeelschijf of de freeskop niet was vastgeklemd. Wat blijft er dan over... gaat uw gang.

Als ik nou een 1mm. dikke schijf aluminium had liggen, liefst als ronde schijf... ik vind het moeilijk iets op te geven en ga er nog eens over peinzen.

Dit is de juiste afstand, zonder afwijking in de infrezing.

48861414702_ee4d00a5cb_b.jpg
 
Maak daar trouwens liever een 1,5mm. schijf van, want de schakels vallen wat groot uit en passen om iets van 1,66mm. dik. Als het mijn tandwiel was, zou ik er 1,5mm. dikte van maken want dan vallen de schakels (die trouwens prima passen) mooier en egaler op hun plek.
 
mmmm... ik was al bezig een grafschrift voor het experiment te schrijven, maar er zit nog leven in zie ik ;).... KY7Am0.gif

De oplossing kom ik niet uit... kan me de werking van jouw machinerie niet goed genoeg voorstellen...misschien iets zeer voor de hand liggend ?

Ik zie wel verschillend uitgefreesde delen... ben benieuwd...

je zei : Maak daar trouwens liever een 1,5mm. schijf van, want de schakels vallen wat groot uit en passen om iets van 1,66mm. dik. Als het mijn tandwiel was, zou ik er 1,5mm. dikte van maken want dan vallen de schakels (die trouwens prima passen) mooier en egaler op hun plek.
Klinkt aannemelijk en goed ! Akkoord Roy :)
 
13. Het antwoord c.q. de oplossing is te zien in de volgende video, waar ik ook uitleg hoe het frezen in z'n werk gaat en hoe de verdeelschijf werkt. Video's tonen toch veel beter dan tekst hoe het werkt.


14. Een klein uur na de start van de video had ik alle 50 freesbewegingen klaar. Het gaat allemaal niet snel want het is een dun freesje en dat breekt gauw. Daar kwam ik achter na gaatje #10 of zo, zodra het afknapt denk je altijd 'o had ik maar wat rustiger aan gedaan' maar ja, te laat. Gelukkig had ik er drie besteld. Het tweede heeft het een heel tandwiel volgehouden... :)

48862890757_6750f9c94a_b.jpg

48862688096_060c908a88_b.jpg

15. Elk tandje wordt 15x van de ene kant en 15x van de andere kant gevijld met een nagelvijltje.

48862687911_327f0cb41d_b.jpg

16. De tekening van Silenoz (en dus de meting van Peter) is precies goed, de ketting past er mooi op. De dikte, ca. 1,5mm., blijkt ook beter dan 1,0mm. want de ketting ligt stabieler en natuurgetrouwer.

48862890687_43a7ba616e_b.jpg

48862688081_75e19d6375_b.jpg

48862167168_2370896e56_b.jpg

17. Dan nog het spannende werkje van afdraaien van het steeltje dat nodig was om het tandwiel in een spantang te kunnen vastzetten.

48862167103_1d4a9d81a5_b.jpg

18. Gelukkig gaat het goed. Rest nog het boren van een gaatje in het midden. Daarvoor moet eerst een centreerboor worden gebruikt, want een dun boortje 1mm. gaat 'zoeken' op het aluminium en zal uiteindelijk misschien zelfs afbreken.

48862890532_9abf493897_b.jpg

19. Daarna dus het effectieve boren. Ik heb gekozen voor 1mm. omdat Peter dan zelf een groter gaatje kan boren indien gewenst. Ik dacht dat het 2mm. moest zijn, maar dat is nu dus makkelijk bij te boren.

48862890772_7dfa8c58ac_b.jpg

Er is nog wel wat schuurwerk aan als je het tandwiel mooi wilt krijgen Peter; de draaibank deed niet steeds wat ik wilde. Maar dat werk laat ik graag aan jou over :D
 
WAUW schitterend man gzs5J1.gif
Opkuisen van het tandwiel zal ik graag doen, dat is een slok bier vergeleken bij jouw werk ! thanks gQwAz7.gif


Enne... zie je dat kleine tandwiel nog zitten ?
 
Ja het kleine tandwiel is makkelijker en minder werk. Probeer het deze week te doen.
 
Wat een prestatie weer .
 
Zoals men zegt: A winner never quits & a quitter never wins !
Prachtig resultaat !
 
Wow , geweldig zou Eddy Wally zeggen , maar ik ook hoor ik was van mening dat het niet zou lukken , ongelooflijk knap werk Roy
Marc
 
Ja, inderdaad zeer knap werk. De juiste tools helpen wel, maar toch, je moet het maar doen.
 
Schitterend werk, mooi resultaat zoals de ketting op de 1,5 mm ligt
 
Dank jullie wel; het was een lastige exercitie. Het kleinere tandwiel ging zoals verwacht een stuk makkelijker. Ik had niet verwacht dat het zóveel makkelijker zou zijn. Denk dat ik weet wat er mis ging met het afsteken bij het grote.

20. Ik heb wel geluk met de aluminium staf die ik heb liggen, daar hoeft steeds niet veel vanaf.

48870814788_5d88159da1_b.jpg

21. Het afsteken gaat nu veel beter, waarschijnlijk omdat ik veel beter koel met olie. Het onderdeel krijgt niet de kans om te verhitten. Ik vermoed dat er een verharding plaats vond bij het grote tandwiel. Bij het kleine let ik er beter op dat er constant wordt gekoeld (per penseel). Het afsteken gaat nu probleemloos tot een veel kleinere diameter dan eerst (en kan nog verder).

48871535647_b14dff7c23_b.jpg

22. En zo gaat het ineens een stuk sneller. Wel een kleine caveat...

 
23. Duidelijkere uitleg over werking verdeelschijf, nu de simpele versie met 20 gaatjes.

 
24. Overzicht van de 'workflow' van twee kanten bekeken.


25. Ook op dit tandwiel past de ketting, zij het dat hij flink klemt. Peter zal de tandjes nog moeten bijvijlen om de ketting niet te beschadigen. Het heeft waarschijnlijk te maken met de kleinere diameter.

48871535592_b9f46162f7_b.jpg

48871535602_06735eccc1_b.jpg

Peter, het pakketje is naar je onderweg! Veel plezier :) Ook en vooral met vijlen / schuren van 1) het grote tandwiel qua oppervlak; en 2) het kleine tandwiel wat de tanden betreft.

48871340576_62fab66ccc_b.jpg
 
Prachtig werk Roy (en bedankt voor de extra uitleg) ! ik ben bijzonder in m'n nopjes dat je dit voor me hebt gedaan ^^
Samen met het tekenwerk door Silenoz heeft me dit een hoop werk bespaard... Beiden hartelijk bedankt attachment.gif attachment.gif

Het afwerken zal ik met plezier doen en kijk al uit naar het moment dat de pakketbus komt voorrollen RT1kQe.gif

Wordt vervolgd :8
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan