Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Goedemiddag :)

(voor zwakke magen : op de 5e foto naar beneden is bloed te zien... ik zeg het maar even 8))

Het is tijd voor een broodje hardtail jawel KY7Am0.gif

De aanloop naar hier kun je lezen in dit topic

Sorry, geen zin in een Harley-Davidson introductie... wil je graag het hele verhaal kun je dat hier lezen.

Maar wel zin in bouwen en verslag doen :)

Het wordt een verbouwing van een reeds lang geleden gebouwd 1:6 model van Tamiya.
Jaaren na die OOB bouw is er begonnen met een verbouwing maar belandde op de plank en heeft daar inclusief
twee verhuizingen vele jaren staan te verstoffen.

↓ Hier nog even de eerste plaatjes van het begin :

▼De kit van Tamiya :
(zo heb ik die dus oorspronkelijk OOB gebouwd)
attachment.jpg

▼Jaren later was dit zo'n beetje het plan... ik maak er een chopper van... chop chop dus..
attachment.jpg

attachment.jpg

▼En een maand geleden heb ik dit ermee gedaan :
attachment.jpg


Tot zover een peuleschil...

▼Maar wanneer er geschild wordt met een 'sloopscalpel' en men let even niet op tijdens kracht zetten...
Ik plaats dit omdat ik onlangs op het forum mijn bezorgdheid uitte over het gebruik van een scalpel door een junior bouwer .
En loop ik me daar nu zelf even mooi tegen de lamp CpAzCC.gif
(wond stelde weinig voor maar was diep in een vinger gestoken, oorzaak : onzorgvuldige ondersteuning van het werkstuk en
daardoor instabiel waardoor slechte controle over het mesje)

attachment.jpg

Nu nog het zweet en de tranen :P

↓ Bij verdere inspectie der onderdelen begon er iets op te vallen, wat eerst op lijmresten leek.
Ik kwam het her en der tegen en allemaal gelijk van vorm.... dit zijn helemaal geen lijmvlekken...
het kwartje viel : het zijn 'afdrukken' van de vinyl slangetjes die de leidingen en kabels vertegenwoordigen.
De afdruk in het plastic ontstaat door inwerking van de weekmaker die in het vinyl zit.
Weekmaker zit in bijna alle plastics en zweet er met de jaren langzaam uit en waar het contact heeft met
ongeverfd plastic zal het langzaam verder gaan met zacht maken.

▼Dit is dus weekmaker schade na 33 jaar.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat het uitzweten hier heel langzaam gaat wordt bewezen door het feit dat alle gedemonteerde vinyl slangetjes nog behoorlijk soepel zijn.
Dat zegt ook wat over de kwaliteit van het vinyl (of rubber).
Bij onnauwkeurige productie van het vinyl kan het gebeuren dat er door overmatig zweten ernstige schade ontstaat aan modellen.
Ik heb dat meegemaakt met bandjes van Italerie waar een
velgrand opzwol door de weekmaker (die velgrand is nu, na 35 jaar, nog steeds zacht!)
Ook de banden van een motorfiets (Protar) gaven problemen : binnen een paar jaar stond de bike op heuse platte banden en het (holle)
rubber was 'krokant' geworden.
Sindsdien ben ik wat banden en rupsbanden betreft huiverig geworden vinyl of rubber exemplaren te gebruiken (en ik ben niet de enige ;))


▼Eerste mockup, nog niets definitiefs :
attachment.jpg

attachment.jpg


Tot zover..
Ik heb nog wel meer te melden maar moet daar nog wat plaatjes bij schieten, dus dat komt binnenkort.

Mazzels kW58Vc.gif
 
Peter heb juist hetzelfde meegemaakt met de motor van de M1 BMW ook een snijwondje en let op met mijn rechterhand in mijn rechtervinger gesneden
Hoe kan dat zal je zeggen , wel ik had een onderdeeltje vast en wilde mijn mes draaien , maar het draaide in de verkeerde richting
Ok verder met de bouw van de Harley , raar he dat die vinyl nog zweet dus dat moeten we onthouden voor onze volgende projecten , wat betreft de banden ook ik heb opgemerkt dat de rubberen bandjes stilaan beginnen te barsten sommige heel erg
Ik kijk weeral uit naar het vervolg
grt
Marc
 
Interessant en nieuwsgierig naar bouw .
 
Kijk al uit naar deze verbouwing.
Raar toch dat het ene plastiek het andere als het ware aanvalt en invreet.
 
In navolging van Airbus56 een snedige opmerking te maken over het gebruik van verschillende soorten mesjes, doet me besluiten eens te kijken of ik Karmijn een ander type kan toeschuiven.

Vinyl is desastreus voor plastic inderdaad, sommige soorten althans. Om die reden kiezen veel bouwers voor kitjes waar geen vinyl bandjes in zitten maar 'gewoon' plastic, dat dit effect niet of niet noemenswaardig kent. Vooral in de jaren '80 en '90 zijn veel kits uitgebracht met dit soort 'agressieve bandjes'.

Veel plezier met deze kit gewenst.
 
Leuk dat jullie meekijken :)

Coachke:
heb juist hetzelfde meegemaakt met de motor van de M1 BMW. ook een snijwondje en let op : met mijn rechterhand in mijn rechtervinger gesneden
Knap hoor Marc, om in de hand te snijden die het mes vasthoudt :laugh: gelukkig is ook dat goed afgelopen :)

Silenoz :
"meat chopper"
... leuk gevonden:laugh:

Erwin:
Raar toch dat het ene plastiek het andere als het ware aanvalt en invreet.
Het zij zo Erwin en ik wil er dit nog aan toevoegen : de schade treedt dus (meestal) alleen op bij het aangeraakte plastic,
de vinyl slangetjes mankeert helemaal niets aan.
 
In navolging van Airbus56 een snedige opmerking te maken over het gebruik van verschillende soorten mesjes, doet me besluiten eens te kijken of ik Karmijn een ander type kan toeschuiven.
Goed plan Roy, ik wilde er niet weer over beginnen maar ik zat toch ietwat huiverig te kijken hoe Karmijn die romphelften schoon maakte.
Nix mis met scalpels, maar owee als men even niet oplet.
 
Knap hak en breek werk, zoawel aan de kit als je hand, ga zo voort!
 
veel suc6 peter en oppassen voor je andere vingers
 
4 bier voor de zagerij ..!..
 
Thanx Rudi :) weet je wat ?... zet het hele rampenbestrijdingsteam maar vast standby :))
 
Heb altijd graag harley's gezien dus mijn interesse is gewekt en ga dit zeker volgen.Veel succes.
Marc S.
 
Dat weet ik toch Marc, je was hier als eerste aangeschoven (als collega 'slager' :D)
 
Voornamelijk onderdelen overzicht, maar ik ben op weg !

Hallo XQEIeV.gif

Ben weer iets opgeschoten, al is er van vormen en bouwen nog geen sprake.
De eerste klus is het inspecteren van alle onderdelen en verzamelen van onderdelen uit de scrapbox en referenties verzamelen.

Inspectie :
Vooral de onderdelen die uit 2 helften bestaan hebben aandacht nodig in de vorm van naden vullen en egaliseren.

Een aantal onderdelen uit de kit kunnen met kleine aanpassingen en/of verbeteringen direct hergebruikt worden :
  • motorblok
  • versnellingsbak (incl. tandwielen+ AM ketting)
  • stuur
  • achterspatbord
  • bobine
  • stroomregelaar
  • carburateur
  • voetsteunen
Ook een aantal kan gebruikt worden maar hebben meer ingrijpende aanpassing(en) nodig :
  • frame,
  • voorvork
  • zadel
  • verlichting
  • remcylinders
  • remschijven
Dan zijn er nog delen die nieuw gescratched moeten worden :
  • olietank
  • accu
  • voetkoppeling
  • handschakeling
  • kickstarter
  • primaire beltdrive
  • remtangen
Deze lijst is voorlopig en onvolledig, het is nog vroeg zal ik maar zeggen :8

▼Enkele plaatjes van de ingrediënten :
Uit de scrapbox een extra blok gevist (rechtse), beiden iets verder ontleed voor meer comfort bij het detailleren.
Dat extra blok is qua afwerking iets beter dus die ga ik gebruiken.
attachment.jpg

▼Wat er zoal gebruikt kan gaan worden, al dan niet aangepast :
attachment.jpg

▼Aan deze delen is al hard gewerkt om naden netjes weg te werken.
Dat wordt gedaan met Milliput, CA-lijm en Mr.Surfacer.
attachment.jpg


Voor deze Tamiya kit zijn niet veel AM-extra's te vinden (ook niet bepaald nodig) maar vond toch iets lekkers.

▼Als eerste een setje schakels om een beweegbare aandrijfketting te maken.
Er kan dus een (geringe) doorhang toegepast worden en het geeft tevens ietsje speelruimte bij de
correcte plaatsbepaling van de achteras in het nieuw aan te bouwen hardtail frame deel.
Omdat ik nergens de totale lengte van deze modelketting kon vinden zijn er twee setjes aangeschaft voor de zekerheid.
Ik ben benieuwd hoeveel schakels er gaan overblijven...
attachment.jpg

▼4x deze sprue.
attachment.jpg

Metalen busjes. In het echt fungeren deze als een soort rol/glij lager.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

▼Als tweede verwennerij zijn er twee setjes vloeistofleiding, afgewerkt met een ommanteling van "braided steel" (gevlochten staal).
attachment.jpg

attachment.jpg


Voor nu dus nog vooral bezig met verfstrippen, vullen van naden en uiteraard zal ik het niet laten
om ook een begin te maken met die fraaie aandrijfketting KY7Am0.gif

toe bi kontinjoed...

Mazzels :)

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan