Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Mooi werk, en graag gedaan... misschien iets dieper uitfrezen indien mogelijk, gewoon een paar tienden om die spanning weg te nemen... Langs de andere kant moet het niet bewegen...
 
Mooi werk, en graag gedaan... misschien iets dieper uitfrezen indien mogelijk, gewoon een paar tienden om die spanning weg te nemen... Langs de andere kant moet het niet bewegen...
Het klemmen van de ketting lijkt me te komen door de nog vrij brede uiteinden van het kleine tandwiel ?
Dat zal met het nabewerken wel in orde komen lijkt me.
 
Ja dat zou kunnen, ik heb nochtans dezelfde vijlmethode toegepast. Maar ik denk dat het met wat frezen of vijlen snel opgelost wordt. Groot tandwiel is meer werk om mooi te krijgen, maar des te groter is het plezier als dat straks helemaal strak en blinkend is. Ik zou overwegen om beide handelingen (voorzichtig) met de multitool te doen, het aluminium kan wel wat hebben.

Om de illusie te vervolmaken, zou ik trouwens de ketting aan het grote tandwiel vastlijmen, schakel voor schakel. Daar zit op sommige plekken wat speling, viel me op en door te lijmen valt die weg.
 
Mooi resultaat en knap teamwerk kijk al uit naar vorderingen.
 
Goedemiddag :)

wel, laat ik zeggen dat de pakjesman weinig kans kreeg om op de deurbel te drukken :D

Twee mooie tandwielen voor m'n neus later zat ik al rap met vijltjes klaar :)
(De ketting past mooi op het grote tandwiel en het uiteindelijk erop verlijmen zal idd een mooie zit bewerkstelligen)

Aan de slag met het kleine tandwiel.
Na een paar keer te zijn rond gegaan even passen, maar het bleek geen effect te hebben gehad.
De ketting is er alleen op te krijgen door maximaal de 'rek' van de ketting te gebruiken, als het ware de ketting op het tandwiel te persen.
Het resultaat is dat de ketting er ietwat ge-zigzagd op zit, zoals te zien op de foto van Roy.
In weze ging het passen exact eender als op het originele plastic tandwieltje 2vHjZd.gif

Ik heb dat plastic exemplaar erbij gepakt en op het aluminium tandwieltje gelegd en zag een verschil in diameter.
Met de schuifmaat beide gemeten.
Het plastic tandwiel is Ø20,83mm en het aluminium tandwieltje is Ø19,94mm.
Ik denk dus dat het verschil in diameter van ±0,8mm het pasprobleem heeft veroorzaakt...oeps ? ;)

Ben nog even verder gegaan met vijlen om te kijken of het op maat te 'smokkelen' viel, maar helaas lukt dat niet.

Is niet erg :
Het fraaie aluminium tandwiel is degene die opvalt en die heb ik nu dus ^^
Het kleine zit tussen de versnellingsbak en het koppelingshuis verstopt en mag daarom minder chique zijn, dus Roy,
tenzij jij je niet kunt inhouden met aluminium draai- en freeswerk, ga ik dit kleine tandwiel uit plastic maken.
Voel je geenszins bezwaard wanneer je geen zin hebt ! Waar het wezenlijk om ging heb ik nu immers :)
 
Hoi Peter, voor het kleine tandwiel, als het de afstand tussen de gaten is die problemen geeft, kan je proberen de gaten iets naar het center te vijlen. De koorde verminderd dan iets, waardoor het wel kan passen.
 
Het plastic tandwiel is Ø20,83mm en het aluminium tandwieltje is Ø19,94mm.
Ik denk dus dat het verschil in diameter van ±0,8mm het pasprobleem heeft veroorzaakt...oeps ? ;)

Nee, dat is het niet. Volgens de tekening van Silenoz moest de diameter 19,97mm. zijn. Het gemaakte tandwieltje zit er dus slechts 0,03mm. vanaf.

Ik neem dat het plastic tandwiel een afwijkend aantal tanden heeft (het aluminium exemplaar heeft 20 tanden).

Wellicht is het aantal van 20 te klein voor zo'n ketting, wegens te steile curve. Hoe dan ook, zou ik zeker de laatste oplossing van Silenoz eens proberen.
 
Dieper invijlen helpt niet want de pinnen van de schakels stuiten na 2 of 3 passende pinnen bovenop de tanden.
Om dat passend te krijgen helpt alleen de tand te verwijderen.

Diameter op de tekening van Silenoz geeft de diameter van 20,862 wat overeenkomt met mijn meting.
Volgens die tekening zijn er dan 23 tanden.
Het aluminium tandwiel heeft 21 tanden.
 
Ik heb gebruik gemaakt van deze aangepaste tekening. 23 tanden kon ik niet frezen, omdat mijn verdeelschijven daar geen stand voor hebben. Het zijn er overigens geen 21, maar 20.

48877514482_d41bd6fcb1_z.jpg

Hieronder een weergave van wat Silenoz bedoelt.

48877545962_f98f203707_b.jpg

- Groen is de freesbeweging.
- Geel is het vijlwerk tot nu toe.
- Rood is wat Silenoz bedoelt, het verder uitvijlen met bijv. een rond modelbouwvijltje richting het center van het tandwiel.
- Blauw is dan extra vijlwerk, bijvoorbeeld met een nagelvijltje.
- Paars is de slotstap, het kort vijlen van de tandjes.

Het zou mij verbazen als dit niet tot passing zou leiden. Natuurlijk staat het je vrij om het tandwieltje niet te gebruiken, maar ik denk dat hetgeen je wilt er wel in zit; dus het is aan jou...
 
Vergissing met de tanden..inderdaad 20.

Ik ga het gewoon proberen...al kan ik nu nog niet geloven dat het dieper vijlen zal helpen... ik snap het wel maar begrijp het niet :nowink:
De pinnen van de schakels stuiten namelijk regelmatig juist op het gedeelte wat in jouw tekening paars is.

Ik ga eens kijken hoever ik kom met mijn verdeelhandjes ;)

never surrender 0c6UAB.gif wordt vervolg dus..
 
Kun je eens een foto maken van de ketting om het kleine tandwiel heen, maar zonder aan te drukken?

Ik heb zojuist de infrezing berekend en als ik het goed heb, is die anders dan bij het grote tandwiel en wel zo, dat de ketting wat meer OP het tandwiel zou komen liggen. In plaats van 1,5mm. zou ik 1,35mm. moeten frezen. Als alles goed past behalve dat de infrezingen te diep zijn, heb ik hier overheen gekeken (ik ging er, ten onrechte, vanuit dat dezelfde infrezing moest worden gemaakt) en kan het tandwiel inderdaad niet gebruikt worden.

Ben benieuwd naar de foto. Als dit het euvel blijkt, maak ik een nieuw tandwieltje; het is een uur werk (dat grote daarentegen...!).
 
Ik zal dadelijk even de gewenste foto maken Roy..

Even het resultaat laten zien van schuren en polijsten van het grote tandwiel (dit was de gegroefde zijde) :
attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, wat een spiegel! Welke korrel begon je?

Wat klein wiel betreft, gelieve de ketting op evenredige hoogte te tonen op de tanden (= concentrisch) en dan zonder enige druk te zetten.
 
eerst korrel 320 om alle krassen weg te schuren
dan nat met verse 1000
dan nat met oud stuk 800
dan nat met oud stuk 1000
dan mototool polijsten met universeel metaalpoets pasta (3x per zijde)
stevig opwrijven met schone zachte doek.

Maar ik heb dus gemerkt dat mijn voorraad schuurpapier niet fijner gaat dan 1000..
Mijn systeem van gladschuren is basic : van grof naar fijn. Met mijn assortiment heb ik me altijd goed gered,
maar voor efficiënt werken en/of krasvrije afwerking mag het wellicht iets uitgebreid worden.

Tandwiel blinkt wel maar er zitten nog enkele heel fijne krasjes en een ragfijn 'schuurspinneweb'.
Wellicht eerst nog een schuurronde met 2000 vooraf aan polijsten ? Heb nooit fijner dan met 1000 gewerkt, dus wordt schuurpapierboodschappen doen.
Zal ook nog eens een fijner polijst middel uitproberen.

Is dit wat je bedoeld ?▼

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, maar dan om de tanden heen tot hij niet meer verder kan worden aangedrukt. Als de tekening klopt, moeten alle busjes van de ketting wel binnen de infrezingen passen (maar vallen ze niet helemaal op hun bedoelde plek).

Belangrijk is dat de schakels concentrisch zitten, zoals op je laatste foto, en dat ze een zo klein mogelijke diameter vormen zonder dat er enige kracht op uitgeoefend wordt.
 
da's een ferme spiegel. Ik controleeer nog even mijn tekening ook van deze.

De inkepingen zijn niet even diep op de twee kettingwielen. Tekening bevat 22 tanden van het kleine tandwiel als ik het goed heb.
 
Daar ligt het probleem en niet zozeer in het 0.15mm. infrezingsverschil... op de tekening staan inderdaad 22 tanden getekend (dus moeten er 2 bij) maar er staat geschreven ‘1,5x20’ zoals op de andere ‘1,5x50’ stond. Daarom ben ik automatisch van 20 i.p.v. 22 uitgegaan :)

Ik maak een nieuw tandwieltje ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan