Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Indrukwekkende ketting, zou je zo een sieraad van kunnen vormen.
Maar vergis ik mij of zie ik nog overal mold lines op de onderdelen? (foto 4 topic 36)
 
Indrukwekkende ketting, zou je zo een sieraad van kunnen vormen.
Maar vergis ik mij of zie ik nog overal mold lines op de onderdelen? (foto 4 topic 36)

Wel een fragiel sierraad hoor ;)
Inderdaad mold lines, maar die zijn superdun ! die zie je na een verfbeurt niet meer terug, zeker weten (denk ik :D)
 
Heel sjiek gedaan. Is er eventueel geen kant en klaar tandwiel te bekomen in bv R/C modelbouw? Dan kan je tijd besteden aan je model ipv aan twee tandwielen. Ik zou alleszins geen perfect tandwiel kunnen maken.
 
Thanks Yvdp :)

Een aardige suggestie, maar het zoeken naar een tandwiel bij de RC tak van de hobby
zal denk ik meer tijd kosten dan er zelf één te maken.
Dat zou voornamelijk komen omdat de cruciale maten niet bij de tandwielen vermeld staan..

Heb even een 'quick search' gedaan en wat ik al aangaf betreffende de maten is een feit : onvoldoende info.
Bovendien zag ik dat tandwielen voor RC veel dikker zijn uitgevoerd. Logisch want er moet daadwerkelijk kracht overgebracht worden.

Toch bedankt voor het meedenken ! niet geschoten is altijd mis niewaar ? ;)
 
Hi lijmsnuivers :)

heel klein updeetje :

Silenoz heeft 'templates' voor me gemaakt om nieuwe tandwielen met een juiste vertanding te kunnen maken ^^
Zowel voor het grote alsook het kleine tandwiel (aan de transmissie bak).

Hier een voorbeeld van de template voor het grote tandwiel.
Het verschil met het originele tandwiel in aantal tanden is 5. Het waren er 45, nu worden het 50 tanden.
attachment.jpg

Nogmaals dank Bart oNYSjg.gif

(nu eerst nieuwe inktpatronen verzorgen...)

mazzels :)
 
Prachtig tekenwerk van Silenoz, complimenten daarvoor.

Een van de linker tandwielen handmatig te maken (want om die gaat het, als ik het goed begrijp), is weliswaar mogelijk maar behoorlijk bewerkelijk. Ik zou ofwel aluminium ofwel messing gebruiken... ik bied nogmaals aan dat ik het voor je uitfrees; met het verdeelapparaat is dat stukken makkelijker dan het handmatig te doen (en natuurlijk nauwkeuriger). Ik doe het graag voor je, dat weet je. Zie http://www.modelbouwen.be/threads/1...nderdelen-DONE?p=324651&viewfull=1#post324651 en dan vanaf plaatje 6 voor een verdeelapparaat-klus. 50 vertandingen is mogelijk met mijn schijven.

Natuurlijk snap ik het ook goed als je het zelf wilt proberen c.q. doen.

Alternatief, zou je het onderdeel kunnen 3D-printen, bijvoorbeeld via een hub-printer ergens bij jou in de buurt (https://www.3dhubs.com/3d-printing/location/netherlands/).
 
Graag gedaan, is gemakkelijker met de pc dan met de hand. Dit is sowieso de gemakkelijkste stap, het maken is nog iets anders....
 
Ik ben 'gezwicht' voor het aanbod van Roy ;) en heb hem een bericht gestuurd voor verdere afhandeling.
Ook hier nog even : bedankt Roy :)

Wordt vervolgd...
 
Nou, meteen eens proberen hoe ver ik kom.

(Als je liever hebt dat ik dit in een nieuw topic post, laat maar weten he; ik wil jouw topic niet 'kapen' maar ga er vooralsnog vanuit dat je het prettig vindt om alles wat deze bouw betreft bij elkaar te hebben)

1. Met dit stuk massief aluminium beginnen we!

48835275967_4109ec96a2_k.jpg

2. Eerst een gaatje boren, om straks het center in te kunnen plaatsen.

48835275402_951140d553_k.jpg

3. Afvlakken van de kopse kant.

48835105976_be7bfa0118_k.jpg

4. Glad maken.

48835105596_7c354447a5_k.jpg

5. Diameter van 44,04mm.; ik doe het ervoor. De tekening van Silenoz zegt 44,038. Indien interesse, kun je er nog altijd 0,002 millimeter vanaf schuren :laugh:

48835275882_d67c5a4c78_k.jpg

6.Beetje bolling aan de tanden.

48835275447_145989d106_k.jpg

7. Center is geplaatst en er wordt een steeltje aan het werkstuk gemaakt, dat later nodig is om het op te spannen in een spantang.

48835275812_06d95a0bae_k.jpg

8. Hier is het steeltje in wording. De dikte van het tandwiel is een fractie groter dan 1 millimeter... beter te dik dan te dun, zo kan er eventueel nog iets van verspaand worden.

48834734638_d3269078a9_k.jpg

9. Ik zaag het steeltje eraf. Beetje onorthodox, maar het werkt.

48835275532_4560d56ce3_k.jpg

10. De andere kant wordt afgevlakt.

48835105536_08e23a060d_k.jpg

11. Dan is het tijd om te frezen. Ik kom erachter dat ik geen freesje 1,5mm. heb. Dat moet ik ergens op de kop tikken. Maar ik wil wel even kijken hoe het ongeveer gaat worden en daarvoor gebruik ik een freesje 1,0mm.

48834734663_625426a994_k.jpg

12. Ik gebruik een verdeelwieltje met 40 gaatjes. Daarmee kan ik het tandwiel verdelen in 50 tanden. Hoe werkt dat? Over het verdeelwieltje zit een hendel. Draai ik de hendel met de klok mee, dan draait de draaischijf met de klok mee. Draai ik het hendeltje tegen de klok in, dan draait de draaischijf ook tegen de klok in. Ik kan het hendeltje in een van de 40 pinnen van het verdeelwieltje steken. Dat verdeelwieltje zit dus vast en beweegt niet. Om 50 partities te kunnen maken, moet ik elke keer 32 gaatjes met de klok mee draaien. Dan frezen... dan weer 32 gaatjes met de klok mee draaien... frezen, et cetera. Als ik dat 50 keer heb gedaan, heb ik (50x32) 1.600 gaatjes met de klok mee 'gehad'. De hendel is dan 40 keer rond geweest (40x40 gaatjes = 1.600). 40 omwentelingen van de hendel staat gelijk aan één volledige omwenteling van de draaischijf, waar het onderdeeltje op gemonteerd zit. Zo krijg je dus een precieze verdeling.

48835275937_85f2c6c031_k.jpg

Ik zal eens kijken waar ik een 1,5mm. freesje kan bestellen of kopen. Het is in elk geval erg leuk om, na zoveel tijd, weer eens écht op de draaibank en freesmachine bezig te zijn.
 
Ja mannen.
Niet gewoon wat jullie hier uit steken en maakt het super interessant om volgen.
 
Nou Roy, je bent van harte welkom in dit topic !
Jouw uitleg met plaatjes erbij is altijd een genot dus ga je gang oNYSjg.gif
Interessante start al :8

Toch wel luxe eigenlijk... ik ben nu volger van m'n eigen topic :laugh:
 
Het freesje moest online besteld worden, hier in Haarlem noch in Amsterdam kon ik het vinden...

Wordt dus vervolgd.
 
Het freesje moest online besteld worden, hier in Haarlem noch in Amsterdam kon ik het vinden...

Wordt dus vervolgd.

Moet je nog boodschappen doen ook voor mij :$ ik zal proberen me niet schuldig te voelen :nowink:

Stukje ketting zal eerdaags bij jou op de mat liggen (een stukje ketting dat ik over hield zodat Roy de passing op de tandjes kan controleren)

Ik kijk al uit naar een volgend stukje freeswerk :8
 
Geen probleem, dergelijk gereedschap is nooit verkeerd om te hebben. Ik heb 1mm., 2mm. en verder, maar 1,5mm. dus net niet. Past prima in de verzameling :D

Als modelbouwers zijn we er om elkaar soms te helpen. Zo was het andersom ook en dat was ook met gesloten beurzen.
 
Hoewel de infrezingen 1mm. zijn en geen 1,5mm., waardoor de ketting nog niet om de tanden kan komen te liggen, ziet een dryfit op hoe het er nu is, mede gelet op de speling die op de schakels zit, er goed uit. Het lijkt erop dat dit de juiste vertanding is. Als dat het geval is, kudos aan Silenoz voor de tekening!

48841947021_9c0e146484_b.jpg

Peter, zou je eens een schets willen maken met daarop de locaties waar je de gaten wilt? (1 of 2 rijen, welke diameter en hoeveel stuks) Zonder gaten is misschien ook wel bruut (en eens wat anders), maar met gaten is volgens mij sterker en lichter en dus misschien realistischer. Maar he, het is jouw model natuurlijk.
 
of doe eens gek en frees schedels erin :p
 
Ik ben enkel voortgegaan op Peter zijn doorgegeven afmetingen, dus heel correct gemeten...
 
Ik zie het Roy, en het ziet er al uit als dat het goed gaat passen :)
Verdere afwerking doe ik graag zelf. Ik wil geen standaard gaten maar ga iets bijzonders verzinnen (en maken).

Leuk idee Jordic... wie weet, we gaan het zien :8

Thanks Silenoz, met een doorsnee digitale schuifmaat en goede bril komt men een heel eind ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan