Hoofdsponsor

1/24 Chevrolet Corvette C4 - Indy pace car 1995 [WIP]

Schaal 1/24 - 1/25

Firewolf

Well-known member
Registered
Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
398
Een nieuw project wordt de Chevrolet Corvette C4.

Ik start dit topic alvast omdat ik misschien een aantal vragen ga hebben. Bij dit project ga ik niet direct scratch builden wat betreft de plastic onderdelen; hoogstens zeer kleine correcties. Een meer passende set velgen zal wel aan de orde zijn.

Mijn leerdoel in dit project: ik ga zelf de decals maken op basis van referentiefoto's. Dat is voor mij een nog onbekend terrein. Hier ga ik me tussendoor al mee bezig houden. Pas als ik daarmee succes heb, ga ik met de bouw beginnen. Als die decals niet zouden lukken, wijzig ik het project naar een andere versie van de C4.

Eerst een woordje over de C4 versie.
Chevrolet is een onderdeel van GM (General Motors). De Corvette is een sportwagen voor het eerst geïntroduceerd in 1953. De eerste generatie is commercieel een beetje moeizaam op gang gekomen, maar uiteindelijk is de Corvette wel een icoon geworden in de auto- en autosportgeschiedenis. De C4 is de vierde generatie die in 1984 geïntroduceerd werd. Wat de vormgeving betreft een totale vernieuwing t.o.v. van zijn voorgangers. Hij werd geproduceerd t.e.m. 1996. Voor het modeljaar 1992 (de versie van de bouwkit) werd de 300 pk sterke LT1 motor geïntroduceerd.

De versie die ik wil bouwen is er eentje van 1995. In 1995 werd de C4 gebruikt als officiële pace car van de Indy 500 race.
Een foto zegt meer dan tekst. En een video zegt meer dan een foto. Vandaar een YouTube referentie:



De bouwkit van Arii uit 1992

Box art.

48700649496_ceec854d27_c.jpg

De onderdelen.

48700649346_2c661c0277_c.jpg

48700649246_a24751bcb0_c.jpg

Een sumiere handleiding in het Japans.

48700309688_e8a78f3914_c.jpg

48700309603_b4bcd3477b_c.jpg
 
Heel veel succes en plezier met de bouw
 
Pittige wagen !

Interessant dat je zelf decals maken gaat uitproberen.
Ik zou het wel waarderen als je daar ook verslag van doet.

Als dat lukt ga je het model dan ook ombouwen naar een cabriolette of is dit een convertable waarbij het dak afgenomen kan worden ?

Have Fun :)
 
Zet een stoeltje bij.
 
Suc6 met je decals , heb zelf in China 2 pakken decalpapier gekocht , werkt wel maar het is zeer dun decalpapier en bij het loslaten krult de decal meteen op dus enorm gefoefel om deze terug in zijn vorm te krijgen , grote stukken gaat ietsje beter
Ben zeer nieuwsgierig hoe deze Corvette gaat worden , dus blijf rustig op mijn stoeleke zitten
Marc
 
Als dat lukt ga je het model dan ook ombouwen naar een cabriolette of is dit een convertable waarbij het dak afgenomen kan worden ?

De bouwkit is voor een hardtop. Het dak is een los onderdeel. Geen probleem om er dus een convertible van te maken.


Suc6 met je decals , heb zelf in China 2 pakken decalpapier gekocht , werkt wel maar het is zeer dun decalpapier en bij het loslaten krult de decal meteen op dus enorm gefoefel om deze terug in zijn vorm te krijgen , grote stukken gaat ietsje beter

Daar ga ik dus ook mee moeten experimenteren. Ik ga binnenkort al eens zo'n decalpapier bestellen om te testen.
 
Als Corvette-liefhebber, is dit topic er voor mij eentje om bij te houden natuurlijk.

Je zegt dat je een pace car wilt bouwen, maar daarmee kun je twee dingen bedoelen. Mogelijkheid 1 is de officiële (echte) pace car zoals die werd gebruikt tijdens de Indy 500 in 1995. Mogelijkheid 2 is de replica die Chevrolet uitdeed. Elke pace car-opdracht die Chevrolet kreeg voor de Corvette, bekroonde het bedrijf (en zette het commercieel in) door aan het publiek een gelimiteerde oplage van een pace car-replica aan te bieden. Deze auto's zijn echter geen exacte replica's van de tijdens de race gebruikte pace cars.

Hier bijvoorbeeld een foto van de echte:

Jim-Perkins-in-the-1995-Corvette-Pace-Car.jpg

(copyright https://www.corvsport.com/indy-500-pace-car-replica/, educational purposes only, picture will be deleted upon first request)

Je ziet hier dat dit eigenlijk een soort targa-versie van de C4 is maar dan met een toegevoegde rolbeugel. Volgens mij zit er geen achterruit in. Het targadak kan niet worden geplaatst omdat de rolbeugel in de weg zit (en er waarschijnlijk ook geen targa-aansluitingen zitten).

De replica is -om duidelijke redenen van nut/doel/productie- een convertible, zonder rolbeugel. Daarvoor hebben ze gekozen omdat dit bodytype nog het meest op de 'echte' pace car lijkt.

1995_Corvette_Pace_Car_Interior.jpg

Welke verschillen er nog meer zijn tussen beide varianten weet ik niet uit mijn hoofd, bovendien liggen mijn boeken momenteel nauwelijks toegankelijk op stapels in een berging.

De vraag komt in elk geval op, welke van beide versies je wilt bouwen: de replica of het origineel. Amerikanen spreken in beide gevallen over 'pace car' of 'official pace car' en er is beduidend minder beeldmateriaal te vinden over de officiële versie (misschien 0,5% van alles online). Die is echter wel historisch belangrijker dan de replica natuurlijk. Wil je die bouwen dan maak je het jezelf niet makkelijk; ik heb een vriend van mij geholpen bij research voor zijn 1964 Ford Mustang pace car, die verschilde ook flink met de productieversie. Helaas was er online niet veel van te vinden, maar uiteindelijk konden we veel afleiden uit foto's van de reguliere auto's in combinatie met het beschikbare fotomateriaal van de officiële pace car, online en in een boek.

Hoe dan ook, een bewuste keuze te kunnen maken is in dit soort gevallen prettig, vandaar deze toelichting. Ik ben benieuwd welke versie je kiest.
 
Laatst bewerkt:
Mooi onderwerp... ook benieuwd naar het werken en ontwerpen van de decals... mocht je daarvan een verslag willen bijhouden, zodat we ook kunnen leren van de eventuele mislukkingen...
 
@Roy, ik ben me bewust van de versies. Naast de originele zijn er een 500-tal replica's aangeboden. De kopers kregen er de decals apart bij en konden zelf kiezen om ze te plaatsen. De foto van de originele die je gepost hebt, had ik ook al in mijn referentiemap. Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk materiaal rond de originele; dat is inderdaad de versie die ik eigenlijk wil maken.

Ik heb een aantal boeken rond Indy 500 pace cars in het vizier op eBay, maar de verzendingskosten vallen een beetje tegen. Ik ga wel proberen één of meerdere boeken te pakken te krijgen. Ik wil nl nog een aantal van die pace cars bouwen. Van de Chevrolet Bel Air pace car 1955 heb ik de kit ook liggen. En de Mustang, als Ford fan, staat uiteraard ook op mijn lijstje.

@Peter, @Silenoz, e.a. ik zal verslag maken van mijn decal avonturen.

Voor het ontwerp van de decals ga ik alvast gebruik maken van InkScape, een open source vector based grafisch pakket.
 
Succes met de bouw en de decals natuurlijk.
Marc S.
 
Ook ik ben benieuwd naar die decals , vraag me eigenlijk af of je thuis met een huis tuin keuken printer hetzelfde resultaat en kwaliteit kan halen als de fabrieksdecals die professioneel gemaakt worden met machines die een veelvoud kosten. Ik volg met grote belangstelling.

Greetzzzz Modest.
 
Een setje decal papier is binnen. Heb 5 clear en 5 witte besteld. Experimenteren kan beginnen...
 
Mijn eerste decal is in vectoren gemaakt in Inkscape. Inclusief Inkscape leren kennen en met Bezier curves leren werken heeft dit me ongeveer 6 uur tijd gekost. Ik ben vertrokken van een PNG-afbeelding die ik overgetekend heb. De volgende decal zal sneller moeten gaan. Maar ben alleszins tevreden van het resultaat.


48808911441_06469db928_c.jpg
 
Dat heb je mooi gedaan. Ik vind Inkscape wat minder prettig om mee te werken, maar dat komt misschien doordat de interface Windows-geïnspireerd is en ik met een Mac werk.
 
Zes uur werk voor een decal ? ! Zo zie je maar veeeeeeeeeeeeeeel geduld heb je nodig om een mooi model te maken. Keep up the good work

Greetzzz Modest.
 
Inclusief het programma leren kennen en de technieken leren, schrijft hij he.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan