Hoofdsponsor

1/24 BMW Procar [wip]

Schaal 1/24 - 1/25

coachke

Well-known member
Reporter
Lid geworden
14 apr 2014
Berichten
10.832
Beste bouwkameraden zoals het begin van het schooljaar ga ik ook terug beginnen met bouwen ( proberen he want heb nog heel veel ander werk )
Ditmaal geen VW of iets in die richting maar een tweede liefde van mij met name een " BMW M1 procar deze wagen werd speciaal ontwikkeld als straatversie om vanaf daaruit een circuitwagen te bouwen
Sorry makkers er was iets verkeerds gegaan dus bij deze ga ik verder


De BMW M1 is een auto die vanaf 1979 tot 1981 geproduceerd werd door BMW . Het is dusverre de enige BMW met een middenmotor , een M88/1 3500cc 6 cilinder in lijn d.w.z. 6 cilinders mooi achter elkaar en niet in V vorm , en trouwens de eerste BMW met een middenmotor ( motor voor de achterwielen ) die in productie ging . De M1 is 1 van de weinige auto's waarvan vanuit het seriemodel een raceversie is ontstaan . Zo kon bijvoorbeeld het chassis zonder grote veranderingen worden gebruikt voor een raceauto . Het vermogen is afhankelijk van de versie en varieert van 277 pk tot 950 pk . De straatversie bedraagt 262 km/h en die ven het circuitmodel 310km/h
Het ontstaan van de M1 ligt in de autosport . BMW wilde de consument lokken die normaal een Ferrari , Aston Martin , Jaguar of een Lotus kocht . De fabriek wilde binnen de 2 jaar 400 stuks van de straatversie op de markt hebben ( voor de homologatie ) , en ging er vanuit dat dit doel in het voorjaar van 1978 zou zijn behaald
Er werd getwijfeld tussen een 8 of 12 cilindermotor . Uiteindelijk werd ervoor gekozen een bestaande 6 cilinder ( M30 ) van de bestaande voertuigen te modificeren ( tunen of opdrijven ) daarvoor werd een nieuwe cilinderkop ontwikkeld met een mechanische benzine- inspuiting
In die tijd was het wel een indrukwekkend voertuig , ik was toen nog werkzaam in Schoten ( Antwerpen ) en heb het geluk gehad er heel even te mogen met rijden
Beste lezers dat was het zowat over de geschiedenis van de M1 , piloten als Lauda , Piquet en Andretti waren toen de piloten in de Procar races
Ik ga de versie bouwen ter ere van Nikki Lauda een piloot met een geschiedenis
Word vervolgd
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel succes Marc. Naar het schijnt is de pasvorm van deze kit niet echt denderend. En de zijruiten moet je scratchen want die zijn er niet. Ga zeker volgen.

Greetzzzzz Modest.
 
Prachtige wagen. Mijn aandacht heb je. Wil deze wagen ooit ook eens bouwen, maar dan waarschijnlijk de groep 5 versie.
 
Zie geen foto`s :-/
 
Heel veel succes met bouwen.
Ook bij mij ontbreken de foto's
 
Beste vrienden er zijn nog geen foto's er is iets misgegaan , morgen ga ik het in orde brengen
Mijn excuses
Marc
 
Hier zijn dan de lang verwachte foto's van de Procar racewagen
De boxart zo zal hij worden

attachment.jpg

De inhoud van de doos


attachment.jpg



attachment.jpg




attachment.jpg


De decals



attachment.jpg


Ik was ongeduldig en had al een en ander klaargemaakt zoals de twee motorhelften gekleefd en de body van bramen en ongelijkheden geschuurd , eindelijk kan het echte werk beginnen he?
grt
Marc
 
Denk het niet want de decals zitten erbij , je kan kiezen Piquet of Lauda . Dit was wel tijdens de Procar races he daarna kan dat wel want die races hebben niet lang volgehouden maar de M1 's zijn blijven rijden
Ik zal het voor alle zekerheid opzoeken , dank u voor het toelichten
Marc

P.s. beste Frank ik heb zojuist nagekeken en we hebben allebei gelijk de M kleuren M1 heeft hij maar 1 seizoen gereden de andere races waren in de bekende Marlboro kleurtjes
Gevonden op Wikipedia
 
Lauda heeft enkel seizoen 1979 van de Procar BMW M1 gereden. Lauda reed voor Project Four Racing (Marlboro). Piquet reed voor BMW (M kleuren).

De M1 met M kleuren gereden door Lauda was bij een reünie in 2008 of 2016; dat is me nog niet heel duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Hier hou ik wel van om dat verder uit te zoeken (en lukt dat omdat ik 2 daagjes verlof heb... ;) ).

Blijkbaar heeft Lauda in de eerste race van 1979 (Zolder) wel in de M kleuren gereden. Vanaf de 2e race in Monaco waren het de Project Four Racing kleuren. Waarschijnlijk was Project Four Racing bij de eerste race nog niet klaar.
 
Ok Frank dat verklaart alles nogmaals bedankt om dit op te zoeken
Marc
 
Vanmorgen tussen boodschappen en wat karweitjes het motortje kunnen verder ineen steken , inderdaad de pasvorm laat wel wat te wensen over maar het is te doen , hier en daar wat kiertjes opvullen maar wel twee flinke " sinck holes " moeten opvullen
De motor is wel redelijk juist gedetailleerd , heb de gaten voor de bougiekabels ook al geboord

attachment.php


grt
 
Interessant project, ook ik heb niet te best nieuws gehoord over de paskwaliteit.

De organisatie (o.a. BMW) probeerde om, naast coureurs van andere klassen, met name ook F1-coureurs in deze auto's te lokken om mee te doen aan de races; en de drempel voor hen om mee te doen was dan ook zeer laag terwijl er toch een leuke prijs in het vooruitzicht stond (naast geldprijzen per gewonnen race, ontving de kampioen aan het eind van het jaar een 'gewone' M1).

Echter, niet alle coureurs mochten meedoen. De Renault- en Ferraririjders mochten bijvoorbeeld niet participeren omdat beide teams het niet zo zagen zitten dat hun coureurs als het ware rijdend reclame maakten voor een concurrerend merk. Andere rijders mochten niet meedoen vanwege contractuele verplichtingen met bandenleveranciers, omdat hun banden niet mochten worden gebruikt tijdens de M1-races. Toch vonden de nodige F1-coureurs hun weg richting een zitje in een race-M1 .

Deze auto's komen nog wel eens in actie, vorig jaar nog op Zandvoort. Inmiddels zijn ze nagenoeg onbetaalbaar.

Marc ik neem aan dat je in een straat-versie van de M1 hebt gereden en niet de Procar?! (Dan nog, een hele eer natuurlijk)
 
tuurlijk Roy het was de eerste M1 toen in België een Henna rode , ik was toen zo fier als een pauw ( nu nog een beetje ) zalige tijd daar in die garage , we hadden ook de racewagens van Juma bij ons staan en de 530 van Joosen Vermeersch de Carling black label later de Marlboro , er staat trouwens nog altijd eentje in het auto museum " autoworld " te Brussel
Marc
 
Ziet er goed uit die BMW, iets om te volgen.
 
Ben geen super liefhebber van auto's maar deze BMW is weer zo'n uitzondering.. gave racebak !!

Veel bouwlol Marc :)
 
Lijkt me leuk om te volgen.Veel succes ermee.
Marc S.
 
Heren bedankt , ben ook geen Ferrari, Lambo fan maar sommige bolides bekoren me wel en deze is wel een specialeke he
Marc
 
Vraagje , weet er iemand onder ons of ik P.E. zou kunnen vinden ? Of waar ik deze zou kunnen vinden voor deze M1
Thanks vrienden
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan