Hoofdsponsor

1/35 Weimar T174 groen

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.126
Weimar T174 groen Bagger

Als Nachfolger des Seilbaggers T172 leitete der Weimar T174 eine neue Ära der Mobilbagger in der ehemaligen DDR ein. Gebaut wurde das Grundmodell ab 1965 im VEB Weimar Werk (VEB = Volkseigener Betrieb). Die Produktion hielt in diversen Modellvarianten weitgehend unverändert an bis nach der Auflösung der DDR. Die Produktion wurde erst 1992 eingestellt, obwohl bereits ab 1979 auch der Nachfolger produziert wurde.



Die Einsatzgebiete umfassten neben dem normalen Bauwesen auch diverse Bereiche der Landwirtschaft, als auch in diversen Industriezweigen und war in der DDR weit verbreitet. Das Grundmodell konnte je nach Verwendungsbereich wahlweise für hydraulische Greifer oder Baggerschaufeln, alternativ aber auch für die Verwendung eines mechanischen Seilzugbetriebs ausgerüstet werden. Am Baggerarm konnten diverse Anbaugeräte wie bspw. mehrteilige Greifer, ein- und zweiteilige Baggerschaufeln montiert werden. Die maximale Geschwindigkeit bei Eigenantrieb betrug 18km/h bei einer Motorleistung von 25kW. Die Eigenmasse betrug 8,5t.



Im Laufe der Jahre wurden diverse "Modellpflegen" des Weimar T174 vollzogen. Das Modell T174-1 wurde im Hinblick auf die Materialökonomie verbessert um eine effizientere Wartung zu ermöglichen. Der T174-2, der ab 1972 als Weiterentwicklung angeboten wurde, erhielt einen neuen Unterwagen mit hydraulischen Stützen zur Steigerung der Stabilität im Arbeitseinsatz sowie der Tragfähigkeit auf nunmehr 2,5t. Erst die Modelle T174-2A und 2B erhielten weitreichende technische Modernisierungen, wie beispielsweise einen luftgefederten Fahrersitz, Hydraulikölkühler, eine LKW-Anhängerkupplung und einen zusätzlichen Hauptbremszylinder. Das letzte, gefertigte Modell T174-2B wurde fast ausschließlich in Maisgrün ausgeliefert. Neben dem "Fortschritt"-Schriftzug erhielt dieser erstmals auch den Schriftzug "Weimar".


https://weimar-werk.de/mobilkran-t174/

https://de.wikipedia.org/wiki/T_174


Vreemd begin, maar dit is de inleiding, wat ga ik doen, ingeschreven bei ein modelbauwetbewerp OOB. Out of the Box, keine Zufügingen.

De start, alles wat in de doos is mag ik gebruiken, al snel kwam ik erachter dat iedereen op tracks begint, De KZF oder Tigger und immer mitt eine Flakk dabei, terwijl het Civiel muss sein.

Goede raad is dus altijd duur, hoe iets op te lossen, ik heb de doos terug gestuurd naar Balaton-models, met de vraag um schlauch und Kürpferdräht in die boxe zu tun. Daa stimmt und ab 01-09-19 mach schau ich in die boxe und start.

Vorstellen bei demm wetbewerp zwischen 1-0 und 9-9 --2019 und fertig vor der sein ab 1-3-2020.

Am 1-9 maak ik de kit open met een datum foto van een krant.

Wat sien ik nu?
In ieder geval de heen en weer stuur doos.

|En wat nog meer Eine Bagger, klinkt veel beter als excvucilbrator, wat draaie en slange en ergens onderin een Bagger-geval.

Nu even wachten om alles verder uit te pakken


attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer een special beestje alla Aris en is steeds tof om die te zien langskomen .
 
Mooie machine Aris, helemaal vanwege het jaren '60 ontwerp.

Nu nog enkele nachtjes slapen tot het startschot val (niet stiekum openmaken hè 8))

im Voraus viel Baugenügen :)
 
Dank,

Het onderstel is gereed en zou gespoten kunnen worden. Wat ook in mijn planning ligt. De besturing van de voorste wielen is opgebouwd uit een stangenstelsel. Waarbij aan de achterkant van de vooras de bediening dmv een cilinder gaat die het linker en rechter wiel bedient. Aan de voorkant van de vooras zit nog een extra stangenstelsel die de wiel sturing ook bedient. Ik vermoed dat dit is om sneller recht vooruit te kunnen rijden en een directere sturing te hebben.
Breekbare delen zoals trapjes komen er nog aan. De uitzet poten heb ik in een hoge stand geplaatst.
Zit nu te twijfelen verder te gaan met de cabine, of direct aan het motor compartiment te beginnen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg



attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Volg in stilte want word weer knap tuig.
 
Gerealiseerd dat ik tot nu nog niet gereageerd heb maar volg de werken met veel belangstelling Aris.
Zal er weer eentje zijn dat de aandacht trekt. Je zal toch ooit eens moeten uitpakken met al dat mooie materiaal op één of andere beurs hoor!
 
Interessant werkpaard. Details zien er goed uit, net als jouw vorderingen.

Ganz schön weitermachen jah ?
 
Goed begin, zoals ik al eens zei hou ik van dit soort bijzondere kitjes die je niet alle dagen ziet.

Ga zo door :)
 
Dank voor de complimenten. Erwin een beurs zit er niet in verwacht ik zal hoogstens een modelbouwdag worden.
Roy en Peter heel leuk bouwen zulke kits en werkpaarden.

De motor is ook klaar. Het volgende is gaan spuiten. Aan de voorkant van de motor zit een kleine v-snaar. Hier heb ik 0,25 voor gebruikt. Voor degene die iets missen, er komt geen ventilator bij of een radiator. De achterkant heeft aan de motorzijde 4 snaren, waarvan er 1 louter het spanwiel aandrijft en de andere drie de overbrenging maken naar het hydraulische deel.

Bij de laatste 2 foto's is de motor geplaatst op de draaikrans.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ik zou de (V-)snaren nog wel even in de juiste vorm buigen. Voor de rest ziet het er keurig uit.
 
Ziet er goed uit en (zoals Roy al aangaf) met 'gespannen' v-snaren zal het alleen maar beter uitzien.

Carry on :)
 
Geweldig die machinerie daar hou ik enorm van , inderdaad de riempjes hangen er nogal losjes bij , komt wel goed ben er zeker van
Suc6 maat
Marc
 
Dank aan allen. De V snaren zijn nu in positie gebracht en aangespannen.

Ondertussen verder met: De grijpbek.

Hierbij telt, weinig foto's hoe die er werkelijk uit ziet, gelukkig ook een onduidelijk bouwschema en resin eigen, zoeken om te herkennen. Eenmaal gevonden, iets mist en dat de paspunten. Maar ook de manier hoe het geheel in elkaar gaat grijpen, gevolg 10 plaatsen waar er een verbinding moet komen en maar 2 handen. Onderste rechter paspunt, staat rechtstreeks verbonden met linker paspunt 3 van boven.

Het lijkt niet veel maar wel 20 uur werk, dryfitten, passen bewerken, en drogen van de CA lijm.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Het ziet er niet erg ingewikkeld uit, maar wanneer men bedenkt dat dit in elkaar gefreubeld moet worden met CA ?
Netjes gebouwd Aris ! eNseHX.gif
 
Toch weer even slikken als je bekijkt hoe het allemaal moet
Toch weer een mooie voorruitgang
Marc
 
Mooie voortgang.

Misschien dat dit sfeervolle filmpje je kan helpen iets duidelijker te krijgen hoe het zit.


Zie vooral vanaf 1:09, daar zie je de grijper in redelijke close up-actie. Mocht je er niets mee opschieten, dan is het in elk geval een leuk filmpje ;)

48797428787_8307aa4ac0_b.jpg
 
Een prachtige walkaround is ook deze (helaas de grijper niet in detail gefilmd, wel nuttig voor motorruimte bijvoorbeeld; op 2:55 is de werking van de grijper wel goed te zien):

 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan