Hoofdsponsor

1/35 If.5 Maschinengewehrwagen 36

Makamba

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
19 mei 2012
Berichten
638
Goedemiddag Medebouwers,

Ik moet het met jullie over het milieu hebben.
Want al die zware tanks, kanonnen, vrachtauto's en tractoren zorgen voor een flinke milieuvervuiling. Gelukkig had de Wehrmacht ook toen al oog voor het milieu. En daarom ben ik begonnen aan dit milieuvriendelijke tweelingsluchtafweergeschut.

attachment.jpg

Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte meer dan twee derde van de Heer (Duitse Landmacht) paardentractie voor de mobiliteit. Ook de andere onderdelen van de Wehrmacht (Luftwaffe, Kriegsmarine) gebruikten paarden. Dit voertuig, dat uit de Eerste Wereldoorlog stamt, werd de hele oorlog door gebruikt door de gewone infanteriedivisies. De opbouw van de 2 wagens kon van hout of metaal zijn (in de kit, metaal).
De bewapening bestaat uit 2 MG.34 mitrailleurs. De munitie hiervoor werd vervoerd in de voorste wagen.
De bemanning bestaat uit 3 man en er zit een 2 pk motor voorin.

Het is een leuk en makkelijk te bouwen kitje, maar er zit volledige tuigage bij, dus dat zal nog puzzelen worden.
Ik ben begonnen met de achterste wagen.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

Onder de wagen zit een systeem om deze stabiel neer te zetten, wat bij deze kit ook mogelijk is. Echter dan zal je wel de after-market op moeten gaan om bemanning in een realistische pose te krijgen.

Het chassis van de voorste wagen is vrijwel hetzelfde opgebouwd, alleen de opbouw is anders en er geen systeem om deze stabiel neer te zetten.

attachment.jpg
attachment.jpg
attachment.jpg

En dan natuurlijk de aandrijving

attachment.jpg

Volgens de beschrijving kan deze getrokken worden door 2 of 4 paarden, afhankelijk van het terrein, maar hoewel er een tweede juk bijgeleverd wordt om er een 4-span van te maken, worden er maar 2 paarden geleverd.
Om alles goed te kunnen positioneren en het tuig goed te houden zal er ook een ondergrondje bijkomen, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

Peter
 
Leuk kitje zie je niet zo vaak
 
Inderdaad een leuke kit die je niet veel tegenkomt.
Mooie combinatie en ik kijk vooral uit naar de beschildering en afwerking van de paarden.
 
Mooi kitje ! fijn ook dat er tuigage bij geleverd wordt, is dat in plastic en/of PE ?

Ziet er al goed uit ook,

veel (hinnikend) plezier verder :)
 
Het probleem van paardenschilderen is, dat ik daar nergens een handleiding voor kan vinden.
De zoekterm painting miniature horses geeft resultaten voor wargaming en dat is te klein en te egaal, de zoekterm painting horses levert uitgebreide beschrijvingen op voor het maken van paardenschilderijen.

Het tuig bestaat uit PE, touw en kettingen.
Er zitten ook 8 hoefijzers bij, maar aangezien de meeste hoeven op de grond staan gebruik ik die niet allemaal.

Peter
 
leuk werkstukje,is inderdaad eens iets anders dan al dat motor aangedreven geweld.
Je start ziet er alvast prima uit.
 
Het probleem van paardenschilderen is, dat ik daar nergens een handleiding voor kan vinden.
De zoekterm painting miniature horses geeft resultaten voor wargaming en dat is te klein en te egaal, de zoekterm painting horses levert uitgebreide beschrijvingen op voor het maken van paardenschilderijen.
Onlangs is er ergens in een bouwtopic een boek vermeld over figuurschilderen.
Dat boek was als downloadbare PDF te vinden ook nog.
Ik zoek me momenteel een slag in de rondte waar de link is gebleven....heb het destijds kennelijk zelf niet eens opgeslagen :O

zoektip : gebruik ook termen zoals bijv. "figure painting horse" of meer algemeen "painting animal oils"

Ik hoop het boek nog te vinden...
 
Heel veel succes met deze kit
 
Heb het boek gevonden (ander forum), "Painting Miniatures" met een hoofdstuk speciaal gewijd aan paarden schilderen.
Het is inderdaad gratis te downloaden maar je moet je daarvoor
wel registreren voor een gratis 30 dagen proef account. Mocht je ervoor willen gaan, zie hier

Heb tevens gezien dat de zoekterm "painting miniatures horse" wel het één en ander oplevert...

Have fun :)
 
Mijn ervaring met paarden schilderen is nat op nat schilderen in dunne lagen.
 
Een bult informatie achter die link, meteen bij favo's gezet :)

Veel schilder genoegen !
 
Goedemiddag allemaal,

Nu het gisteren weer wat koeler was op mijn hobbykamer, heb wat verder kunnen schilderen aan de paardjes.

attachment.jpg

attachment.jpg

Aangezien ze niet blijven staan, heb ik ze tegen elkaar aangeleund.

attachment.jpg

Nu het tuig om hen heen nog verweren en een glanzende lak eroverheen, alsof ze al een tijdje aan het lopen zijn.

Peter
 
Netjes geschilderd, ziet er prima uit !

Persoonlijk had ik de paarden iets meer laten verschillen van kleur. Maakt het geheel ietwat interessanter. Is maar hardop denken van mij hè ;)
 
Heel mooi resultaat, mooi geschiderd
 
Paarden zijn moeilijk om te schilderen maar goed gedaan voor de eerste keer.
 
Goedemiddag allemaal,

Vorige week kreeg ik (eindelijk) mijn ondergrondje en kon ik verder met If.5.
Het ondergrondje is een MDF-plaatje met daarop een grasland-mat en daarop heb ik de paarden, de voorste kar en de boom met stukjes ijzerdraad vastgezet.
Dit is wel nodig om het tuig goed aan de paarden te krijgen. Ik heb ook de goulashkanone van Tamiya en een figurensetje van Dragon met een bespannen karretje met 4 PanzerSchrecks, maar daar zit alleen wat plastic tuig bij, hier zit elk paard vast met 2 staalkabels en een ketting naar de dissel en als straks de voerman is geschilderd, krijgen ze allebei nog een leidsel vanaf het hoofd naar zijn handen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De grasmat en de boom zijn gekocht op het afgelopen SMC, daar heb ik ook een set veldbloemen gekocht waarvan ik er ook nog een paar van wil toevoegen.

Peter
 
Ziet er al leuker uit, paarden staan beter op een ondergrondje hé.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan