Hoofdsponsor

1/35 Opel Olympia Model 1937 [wip]

De snoep zelf vind ik niet interessant, die papiertjes wel .... 😀😀

Sorry zelfs de papiertjes zijn mij veel te zoet, dat kraakt en ruikt naar suiker. Kouwe rillingen krijg ik ervan
 
Af en toe toch nog even naar deze gekeken.

attachment.jpg

Interieur geschilderd in mat zwart, zetels en bodem in rood bruin zoals vermeld in de instructies.
Het mat zwart dient ook als basis bodemkleur, er moeten nog roodbruine panelen op komen.

attachment.jpg

Hier ben ik niet zo gelukkig mee, de wielen bestaan uit niet minder dan 8 stukken waarvan 5 schijven die de band met zijn profiel moeten voorstellen.
Positief: door de plaatsing en locatie van pinnen en gaten kan je ze niet verkeerd lijmen.
Negatief: het lukt niet om 1 wiel in 1 keer samen te stellen en de groeven zijn veel te diep waardoor de band irreëel over komt.
 
een collega op de club is aan dit model bezig, is een beetje stukken maken om stukken te hebben die men dan kan tezamen plakken.
Ik begrijp wel een auto bestaat uit veel onderdelen, maar men hoeft het niet echt 1 op 1 te kopiëren in de modelbouw. Een velg blijft een velg en 8 stukken op deze schaal is gewoon friemelen, mijn korte gedachten.

Toch goed bezig Erwin
 
Nu ja, sommigen willen het wel zoveel mogelijk 1 op 1 verkleinen. Ieder z'n smaak toch?

Ik ben in elk geval er in mijn nopjes dat deze bouw hervat wordt! :)
 
@ Grijze Wolf: Vind het ook wat overdreven maar denk de oplossing gevonden te hebben.
Eerst lijm je C2 en C8 op elkaar en die vervolgens op de voorzijde van de velg. C6 verlijmen met C3. De middenste schijf C7 is in het midden echter wijder dan de andere en die moet derhalve over de middenrand van de velg komen. Beetje aanspannen maar het zit dan toch goed vast. Daarna is het gewoon de combinatie C6-C3 verlijmen op C7 en de achterzijde van de velg.

@ Roy: Lag niet echt stil hoor maar het dio ging effe voor.
 
Omdat Pascal binnenkort ook te maken zal hebben met de samenstelling van deze wielen wil ik hierbij deze fotografische hulp geven:

attachment.jpg

C2 is de buitenzijde van de band, dus richting straatkant. De bolle kant moet naar buiten wijzen, de vlakke zijde met de twee pinnen naar binnen.

C8 heeft een vlak stuk en een gekartelde ring (foto). Het vlakke stuk moet verlijmd worden met C2.

C1 betreft de velg. Op de foto ligt deze met de buitenzijde naar onder. De combinatie C2-C8 moet verlijmd worden op de smalste zijde van de velg waarbij de bolle kant van C2 en de bolle kant van de velg naar buiten staan.

C7 is het midden van de band en moet bevestigd worden over het breedste stuk van de velg, in feite de rand in het midden. Let er op dat de tekening van de band past in de tekening van C8.

C6 heeft net als C8 een vlakke en een gekartelde ring. Deze ring moet aanpassen op de tekening van C7.

C3 is opnieuw een buitenzijde. Het vlakke stuk met de pinnen moet aansluiten op het vlakke stuk van C6, de bolle kant moet naar buiten staan.

Het lijkt ingewikkeld maar leg en teken je onderdelen op een blad zoals ik het gedaan heb. Het zal je hopelijk een pak mislukkingen besparen.
Ik heb twee banden tot 2x toe moeten herschikken eer ik het goed had.
Elke ring is voorzien van pinnen of gaten en het is niet moeilijk om het te doen passen maar forceer niets want dan ben je slecht bezig.

Hoop dat het kan helpen.
 
Een band in schijfjes snijden om daarna aan elkaar te kleven blijf ik zoeken naar stukken vinden, maar Roy heeft gelijk ieder zijn ding.
Misschien een idee voor bronco, "een ronde schijf waar men dan de noppen of het profiel in stukken kan op kleven." :ph34r:
bedank Erwin voor de uitleg aan medestrijders.:
 
Dat sommige kitproducenten dit doen, heeft te maken met de scherpte van het bandprofiel die je zo verkrijgt.

Als ze dit al doen, moet het natuurlijk wel goed uitgevoerd worden, in plaats van dat ze de diepte te groot maken...
 
Super tof dat je aan mij dacht Erwin want volg deze om bij te leren.
Ik was al volop begonnen maar ben gestopt om die van u eerst te volgen .
De wielen had ik al gemaakt en zijn zo gemaakt dat ze elk op zich kunnen draaien wat eigenlijk voor mij geen must is.

attachment.jpg

Ik heb zo veel werk met tram dat ik uw topic rustig kan volgen om bij te leren want met auto's heb ik geen ervaring genoeg.
 
Is het samenstellen van de wielen vlot gegaan?
Ik heb gisteren nog gesukkeld met de kleine stukjes van de voorwielen.
 
Met 1 band problemen gehad daar ik wat veel geschuurd had maar is goed gekomen.
 
Oei, tijdje geleden dat ik hier nog gepost heb.

De laatste dagen is de bouw redelijk vlot verlopen en zijn ook veel kleine stukken gemonteerd.
De bodembekleding uit Chocotoff papier werd verwijderd en de bodemplaat werd grijs geschilderd, net als bij echte gerestaureerde modellen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het portier werd nog niet geplaatst ten einde een betere toegang te hebben in het interieur want de zonnekleppen moeten wat bijgeschilderd worden.

attachment.jpg

De schijnbaar natte vlek is de weerkaatsing van wat Klir en dit zal nog weggewerkt worden.

attachment.jpg

Het voertuig moet nu nog zijn decals krijgen, beschermlaag Klir en washes. Daarna nog algemeen nazicht en plaatsing van de laatste stukken zoals ruitenwissers, reservewiel, jerrycans, enz...
 
Mooi autootje, beter ook zonder vloerbedekking.

Wat zijn die bakjes of houders achterop ? voor telefoondraad spoelen misschien ?
 
Mooi modelletje wordt dit, leuk om te zien. Ik hou wel van dit soort auto's. Hopelijk inspireert dit resultaat je tot een vervolg binnen dezelfde categorie.
 
Mooi, de banden mogen naar mijn mening iets donkerder. Ik snap waarom je ze zo gedaan hebt, maar nu heb je iets te weinig contrast...
 
Beter en een geweldig model toch he.
 
Dank aan de volgers.

@ Peter: dit zijn houders voor jerrycans. De decalopties bieden kans een voertuig te maken behorende tot de Organisation Todt en deze heeft die beide houders. Toevallig onlangs nog een foto tegengekomen van een ander civiel type voertuig dat daar ook met was uitgerust.

@ Roy: aan wat had je gedacht? Simca 5/Topolino , Austin Tilly, Opel Kadett, Mercedes 170, M151 Mutt, Jeep, noem maar op....

@ Silenoz: de banden zijn geschilderd in Vallejo Dark Rubber. Eens er wat stof op de onderzijde van de wagen zal liggen zullen deze waarschijnlijk iets beter uitkomen.

@ Pascal: Ja leuke modellen zijn het zeker.
 
@ Peter: dit zijn houders voor jerrycans. De decalopties bieden kans een voertuig te maken behorende tot de Organisation Todt en deze heeft die beide houders. Toevallig onlangs nog een foto tegengekomen van een ander civiel type voertuig dat daar ook met was uitgerust.
Interessant. Is dus niet zomaar een aanpassing maar officieel als ik het goed begrijp ?
 
Organization Todt. Het architecten organisatie buro en uitvoerend orgaan, benieuwd welke gedachte er achter zat. Opvallend is het zeker
 
Ik gebruik die dark rubber ook, maar ik doe er (persoonlijke smaak) nog een beetje zwart bij om het iets donkerder te hebben...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan