Hoofdsponsor

1/32 BELL X-1 (Revell) Vader en zoon projectje

baenske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 nov 2014
Berichten
375
Hey luitjes,

Even een luchtig topic tussendoor.
Onder het motto "belofte maakt schuld" plaats ik een draadje met daarin de bouw van de Revell Bell X-1 door mijn zoontje van 7 en wat hulp van mezelf.
Het zal een absolute "basic" bouw worden gezien de leeftijd van onze bengel. Het spuitwerk van de body zal ik nadien grotendeels voor mijn rekening nemen, denk dat de AB nog wat hoog gegrepen is voor zoonlief. Verder zal hij ze zoveel mogelijk zelf proberen bouwen.

Allereerst de kit:
attachment.jpg

Sorry voor de gedraaide foto, die wou echt niet meewerken. Deze kreeg ik van Pascal op de laatste ledendag nadat hij ze gewonnen had met de tombola. Waarvoor dan ook hartelijk dank Pascal !! Op de volgende ledendag heb je er eentje tegoed van mij.

Op zich wel een relatief simpele kit en de kwaliteit zal niet superieur zijn vermoed ik, maar het is meer dan goed genoeg voor hetgeen het gaat dienen. Zo kunnen jullie zien in onderstaande foto's. Onze bengel heeft er alvast zin in.

attachment.jpg

En de bouwer in kwestie kon zelfs niet eens meer rustig poseren voor de foto, hoog tijd om te gaan bouwen.

attachment.jpg

Moesten er van jullie uit nog tips zijn om een zevenjarige wat simpele zaken bij te brengen zijn die natuurlijk zeer welkom. Het is natuurlijk wel niet de bedoeling om alles tot in de puntjes te perfectioneren, dat zou het bouwplezier voor hem aanzienlijk verminderen. Er zal dus ook weinig tot geen putty en dergelijke gebruikt gaan worden, cockpit volledig hand geschilderd (gekliederd) en zulke zaken.

Off we go....
 
Ziet er best een groot tuig uit, veel plezier met de zoon. En als je uitgebouwd bent kun je met zoonlief kun je de film “ The right stuff “ bekijken daar komt deze machine uitgebreid aan bod.

Greetzzzz Modest.
 
Dat treft, ik ben al een paar weekjes bezig met een vader-dochterbouw. Zie de video’s in de link hieronder, met veel bouwtips.

Leuk project, ik ben benieuwd of je zoon het leuk vindt.
 
Beste baenske (en zoon).

Ik zal met zeer veel interesse jullie bouw volgen.
Een mooi initiatief als aanvulling op het project dat Roy vd M onlangs samen met zijn dochter heeft opgestart en de gepaste manier om de jeugd de interesse voor de modelbouw bij te brengen.
En voor wat het onderwerp betreft, pure nostalgie.
Bell X-1. Het toestel dat eind jaren 40 de geluidsbarrière doorbrak en daarmee een belangrijke stap zette naar de moderne luchtvaart en de aanzet tot de ruimtevaart. Als je samen met uw zoon nog even de geschiedenis van dit toestel gaat bekijken is naast het aspect modelbouw ook het educatieve luik van het onderwerp belicht.

Succes met jullie project.

Mvg
Airbus56
 
@ modestforest: Bedankt voor de tip, die film kende ik zelf nog niet. Het proberen waard.

@Airbus56: Ik zal proberen om hem wat geschiedenis bij te brengen, maar of hij het helemaal gaat begrijpen betwijfel ik.
Maar hij vond het altijd al fascinerend om mij bezig te zien met bouwen en wilt er altijd bij zijn. Helaas krijg je dan zelf niet veel meer gebouwd.
Aan interesse zal het alvast niet ontbreken.

@Roy vd M: Jullie project is van een hoger niveau dan het onze, maar de insteek is wel min of meer hetzelfde ja. Heb al wat stukken van je filmpjes gezien maar nog niet alles, dringend eens bijbenen nu ik verlof heb. Hoe oud was je dochtertje nu? Kwestie van te weten of ik een vergelijkbaar resultaat kan verwachten van onze energiebom met concentratiestoornis. Dat laatste alleen is al een behoorlijke uitdaging.
 
weer een duo bouw ook weeral zeer leuk om te volgen
Even een zijsprong maken
Ben juist terug van Luxemburg en de interesse van de jeugd was 0,0 erg vond ik dat , de grote mensen een beetje maar zeker geen interesse in het bouwen zelf
Dus beste kerel geniet van elk bouwmoment met je zoon het is zalig
Marc
 
Geniet van deze tijd met je zoon. Succes met deze recordmachine.
 
Leuk Baenske, nu ben je modelbouw leraar :)
Niets zo leuk als een liefhebberij delen ! zeker nu het met je zoon is.

De vlog van Roy en Karmijn is zeker de moeite waard, bevat veel basic modelbouw tips.

Veel plezier samen ! :)
 
Hey Tim, da's een mooi initiatief. Laat je zoon maar eens kijken naar de filmpjes van Roy en Karmijn, kan nooit kwaad!
Heb hier nog de Tamiya 1/72 versie liggen dus ga zeker met interesse volgen.
Veel succes aan beiden.
 
Ervaring nummer 1: Dit wordt voor beiden nog een proces met de nodige uitdagingen. Voor hem veel aanleren. Voor mezelf, hem toelaten om fouten te maken.
Ik was wel al blij toen hij vroeg hoe we de kleuren erop gingen zetten. Blijkbaar zag hij het probleem tijdig in dat je niet alles kan schilderen eenmaal het op z'n plaats staat. planning kent hij dus wel al, zeer positief!

attachment.jpg

attachment.jpg

De opmerkzame kijker heeft ook gemerkt dat ik voor het gemak de Tamiya potjes dezelfde kleurcodes heb gegeven als Revell. Het is niet 100% de juiste kleur, maar het zal dicht genoeg in de buurt zitten en we streven dan ook niet naar perfectie.

Vervolgens kon het schilderen dan beginnen. Hier moet ik toch echt moeite doen om stil te blijven zitten als ik hem zie werken met mijn goeie penselen. Vermoedelijk dienen er wel enkele nieuwe aangeschaft te worden na deze bouw. Er is nog wat werk aan de winkel qua techniek maar dat zal wel komen door de tijd (hoop ik). Ook oog voor detail is er nog maar met mate en dus zijn de gordels ook opeens dubbel zo breed geschilderd. Ik noem het maar een leercurve...

attachment.jpg

En dan merkte ik dat de concentratie weer begon weg te vallen, dat zal altijd een probleem blijven met hem. Tijd om de spullen dus voor vandaag aan de kant te leggen en morgen verder te werken.

En vader moet nog even op zoek naar de juiste kleur oranje voor de body van deze geleide raket. Zal hij toch niet alweer naar de modelbouw winkel moeten gaan seg...
 
Heel veel succes en plezier.
 
Dank voor het abonneren!

Karmijn is 7,5 jaar. Ik vind het verschil in aanpak intrigerend en erg interessant, elk heeft gelijke charme! Heb je overwogen ook YouTube-filmpjes op te nemen en te publiceren? Dat is toch echt een medium van de jeugd... als je zou gaan vloggen was ik je eerste volger!

Hoe dan ook, ik volg deze bouw met bovengemiddelde interesse en zal regelmatig aan Karmijn laten zien.
 
Leuk om te lezen, leuk topic :) tja die penselen :laugh:;)

Het gaat kennelijk plezant aan tafel daar, dus doe zo verder.

Compliment aan de junior bouwer, goed bezig knul :)
 
Concentratie is wel een probleem bij vele kinderen , ze zijn snel afgeleid dat is wel normaal hoor
Even stoppen en iets anders doen of het een bepaalde tijd per dag bouwen , komt wel goed hoor
Vind het wel tof vader en zoon , wij hebben een kleindochter ( 14) en daar heb ik ook al geprobeerd om ze iets te laten bouwen een Minion maar daar kwam niet veel van , daarom heb ik hem maar zelf verder gebouwd
Ik heb misschien nog een kans om het bouwen te promoten aan de kids , onze nieuwe buren hebben een zoon van 1
en de papa is Militair en als je hem hoort ( de zoon ) is het al leger wat uit zijn mond komt dus ????????
Ik had het al aan zijn papa voorgesteld en ging het eens voorstellen zou leuk zijn
Suc6 verder vader en zoon of vader en dochter ZALIG
Marc
 
Karmijn vindt het heel leuk dat je zoon even oud is als zij.

Zij vraagt zich af waarom jullie al aan het schilderwerk zijn begonnen. Ik denk het antwoord te weten, maar kan niet voor jullie antwoorden natuurlijk en misschien vindt je zoontje het leuk om zo nu en dan eens een vraag te krijgen. :)
 
Karmijn, Die mooie oogjes van jou hebben goed gezien dat het een beetje vreemd lijkt om nu al bepaalde onderdelen te schilderen.
Ik heb je enkele foto's gemaakt van hoe deze delen uiteindelijk in elkaar komen te zitten. Zoals je daar kan zien wordt het heel moeilijk om deze delen nog te schilderen als het vliegtuig in elkaar staat. Natuurlijk zijn de onderdeeltjes ook eerst even zuiver gemaakt alvorens we ze schilderden. Ik moet wel zeggen dat dit tegenwoordig handig staat aangegeven in de Revell bouwplannen dat je dit op voorhand best doet, en met een duidelijke kleurenplaat erbij telkens. Dit maakt deze kit wel heel geschikt voor beginnende bouwers zoals jij en Sam

attachment.jpg

En eenmaal in elkaar komt het er dan zo uit te zien, daar kan je echt niet meer bij met een penseeltje.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook hebben we een beetje gezondigd door geen primer te gebruiken, maar met de Tamiya verf vind ik dat geen absolute noodzaak. Deze bijt voldoende vast op het model.

Zoals Roy het al voorstelde vindt ook Sam het wel leuk om wat vragen van jullie te beantwoorden. Dus laat ze gerust komen!

wij gaan alvast verder met bouwen. Het onderstel is als volgende aan de beurt.
 
Ingepikt en bijgelezen en ben benieuwd naar het resultaat van jullie samenwerking.
Volger bij.
 
Ok dat wist Karmijn niet, zegt ze. Ze vindt het leuk om te weten en wenst jullie succes met verder bouwen (insgelijks van mij natuurlijk).
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan