Hoofdsponsor

1/35 Revell LCM3 Landing craft & 4x4 Jeep

Ziet er mooi uit tot nu toe... welk een kleur hebben je schroeven momenteel? Die lijken we weinig blinkend voor messing?

In verband met de verwering... heb je ergens een goedkoop kitje, of een afvalstuk van een vroegtijtig gestopt project? Oefen daar eens op voor je naar je effctieve model overstapt...
 
Bedankt voor alle reacties.

Peter, ik heb de arm van een oude halogeenlamp gebruikt, die was 300 watt en dat is niet meer van deze tijd hé.
In het begin werkte ik enkel met die bureaulamp maar dan was er maar een beperkt gedeelte van m'n werktafel verlicht.
Ik gebruik die nu eigenlijk niet meer, maar ik ga eens op zoek naar een spotje of als extra verlichting. Met mijn beperkt zicht lijkt mij dat van pas komen.

Silenoz, volgens het bouwplan moeten de schroeven in het kakhibruin en ik heb die dan ook zo geschilderd.
Ik heb wat filmpjes bekeken voor de verwering, ik denk dat ik het simpel ga houden. Wat afgelopen roest of zo en wat 'vuil' op het dek.
Eerst een laagje vernis en dan zien we wel.
 
Ik heb wat filmpjes bekeken voor de verwering, ik denk dat ik het simpel ga houden. Wat afgelopen roest of zo en wat 'vuil' op het dek.
Eerst een laagje vernis en dan zien we wel.

Verstandig, beter te weinig dan te veel.
 
Roy,
ik heb wat zitten snuisteren in jouw Krupp Titan topic. Wat is dat een mooie motor geworden zeg, het zou zo een echte kunnen zijn.
Als beginnende modelbouwer is dit toch een paar ( zeg maar veel ) niveautjes te hoog voor mij.
Dat wordt nog veel oefenen en proberen, want met alleen lezen en filmpjes bekijken lukt het niet.
Ik ben er ondertussen wel al achter gekomen dat verwering ed met enamel veel vlotter werkt dan met acryl. Je kan nagenoeg alles wat bvb niet goed is er achteraf terug afhalen.

De (eenvoudige) verwering van het landingsvaartuig is ook al wat gevorderd. Ik ben nog op zoek naar een plaats waar ik goede foto's kan maken, ik probeer die straks nog te uploaden.
 
Hierbij de vorderingen van de verwering. Ik moet toch dringend op zoek naar een goede plaats om foto's te maken, kleine onderwerpen lukt wel maar voor deze had ik niet direct een geschikte achtergrond.

De zijkanten vind ik al best ok, op het dek is nog wat werk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Suggesties zijn van harte welkom, zeker voor het dek want dat vind ik niet zo goed lukken.
Ondertussen werken we verder aan de crew en de Jeep.
 
Hier mijn suggestie: roest kruipt waar het niet gaan kan. Het zal niet automatisch stilvallen aan de waterlijn, neen, het zal doorlopen maar natuurlijk minder erg. De waterlijn komt ook af en toe boven water en dus loopt roest verder. Het is geen duidelijke demarcatielijn.
Anderzijds zal er ter hoogte van de waterlijn een lichte algenvorming zijn, boven en onder de lijn, en dus zal je daar met enkele groentinten aan de slag moeten. Niet overdrijven, deze boten lagen niet constant in het water en werden ook redelijk goed onderhouden wanneer terug aan dek van grotere schepen.
 
Voor een eerste keer vind ik het helemaal niet verkeerd uitzien Gerry eNseHX.gif

Erwin geeft al goede suggesties, gestoeld op de praktijk oftewel uit het 'dagelijks leven' van zo'n boot.
Probeer je in te leven in het object en hoe mens en natuur er mee omgaan, dat helpt bij plannen van de verwering.
Het begrijpen van externe invloed op materie helpt met het kiezen van kleuren en de uitvoering van
effecten zoals roest en vuil en hun aflopers.

Probeer ook eens olieverf. Mijn ervaring is dat dit iets makkelijker werkt dan enamel verf, vooral bij de meer subtiele of zachte effecten.
Komt meen ik vanwege het fijnere pigment in olieverf.
Enkele tubes met basiskleuren kost geen vermogen en doe je heel erg lang mee.

Vooral proberen eentonigheid te vermijden.
Bijvoorbeeld :
-roest komt voor in vele tinten, kan oppervlakkig zijn of gelaagd, is jong of oud,
-laklagen verbleken, vervuilen, verslijten, worden hersteld (soms plaatselijk)

Inspiratie vind je overal, in de echte wereld, op plaatjes, in films, eigen belevenissen, werk van andere bouwers..

Mislukken kan eigenlijk niet, want alles wat je doet kun je van leren ;)

Veel plezier :)
 
@ Erwin,
het was niet de bedoeling om de roest net aan de waterlijn te doen stoppen, ik heb dat een centimeter of zo dieper doorgetrokken. Ik heb het gedeelte onder de waterlijn wel veel meer verdund doorgetrokken en er is inderdaad niets of amper roest te zien. Dat is makkelijk aan te passen.
Aan de algen had ik ook niet gedacht, dat moet ik nog eens opzoeken hoe dat er juist op zit want mezelf kennende komt er anders veel te veel groen op.

@ Peter,
Ik heb enkele potjes wash van Ammo Mig (enamel) maar voor de roest en de andere aflopers gebruik ik een oilbrusher. Ik heb dat ook als enamel bestempeld maar mogelijk komt dat meer in de buurt van olieverf. Ik heb daar maar enkele exemplaren van waaronder oa "rust". Je voelt 'm al komen hé, een roest afloper duuuus : de oilbruscher "Rust" gebruiken hé.
Maar inderdaad, roest is niet 1 kleur. Ik begin nu stilaan te begrijpen waarom men daarvoor olieverf gebruikt, is makkelijk te mengen en de kleurmogelijkheden zijn eindeloos.
Ik ga voorlopig nog even verder met de oilbrusher, dan heb ik die niet voor niks gekocht, maar ga eens uitkijken naar wat tubes olieverf.
 
Dit gaat zeker de goede richting uit. Ik vind de verwering erg overtuigend en realistisch. Ik volg ook de hierboven geschreven commentaren. Vooral ook de tip van Roy: foto's, foto's, foto's... Dat is de enige goede referentie en inspiratiebron, beelden van het echte ding.

Met betrekking tot de binnenkant, zeker niet vergeten daar ook modder, zand, steentjes enz te voorzien. Voertuigen die in en uit rijden laten zeker een spoor na van wat aan en tussen de banden / rupsen zit.

Succes met dit project,

Dirk
 
Voor de eerste keer niet slecht hoor.
 
Hey,

Ziet er inderdaad mooi uit die verwering.
Persoonlijk zou ik hem nog meer 'verflauwen' zodat die opgaat in het volledige plaatje, maar da's persoonlijk natuurlijk.
Voor je algenvorming zou ik opteren voor een groen/bruine filter die je rondom je 'waterlijn' zet.
Heb ik ooit gedaan bij mijn diorama van de brengun carrier, iop de straatstenen die eveneens de scheiding waren tussen land en zee...
 
Alvast heel erg bedankt voor alle tips en reacties.
Ik probeer de tips zo veel mogelijk te gebruiken, maar soms gaat het nog iets te snel voor mij. Dan wil ik dat allemaal tegelijk doen en is het resultaat niet hetgeen ik voor ogen had.
Ik denk dat ik de verwering aan de buitenkant voorlopig zo ga laten, (misschien nog eens proberen voor het groen van de algen ...), maar ga wel nog wat modder en zo op het dek aanbrengen.
Dat doet me er aan denken om foto's te maken, dat vergeet ik steeds. Die komen straks nog wel.
 
Ik zit bijna in de eindfase van het landingsvaartuig. Nog wat testen voor de groene algenaanslag en nog wat 'modder' op het dek.
Zo ziet het dek er nu al uit.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu valt mij ook op dat de decals er nog niet opzitten, het zijn er niet veel maar toch.
Daarna kan alles in de matte vernis.

Ook de accessoires zijn in een kleurtje gezet, over het algemeen nogal basic , enkel op de 2 vaten heb ik wat 'engine oil' van MIG gebruikt.
Die zat in de doos die ik cadeau gekregen heb.

attachment.jpg

Ik ga deze ook gebruiken om de Jeep te verweren, alles staat mooi geïllustreerd in het bijgeleverde boekje.
Misschien ga ik nog wel een Sherman kopen, nu ik die doos heb....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de crew is is nagenoeg klaar, figuren is echt niet m'n ding, zeker het gezicht niet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik me bezig houden met de Jeep, daar is ook al een begin van gemaakt en in de basiskleur gezet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot zover de vorderingen.
 
Ziet er goed uit tot zover chapeau
 
Mooie werken maar met de figuren heb ik de indruk dat het allemaal heel rap moet gaan wat spijtig is .
5 jaar geleden kon ik er niets van maar na wat opzoeken en het begrijpen van schaduw en oplichten ging het snel beter.
een goedkope buste of groot figuur kan er bij helpen om die eerst te schilderen om het idee vast te krijgen.
Dit gezegd zijnde ben ik zelf ook nog in de leer maar elke kleine vooruitgang is er een .
 
Goed bezig Gerry ! en om dat zo te houden is het belangrijk dat je (zoals je zelf al aangeeft) niet te veel tegelijk wilt kunnen.
Neem er op je gemak de tijd voor.

Hou bij alle goed bedoelde tips (en allerlei kant en klare producten) in gedachten dat er geen recept voor succes bestaat.
Wat qua technieken en materialen voor de één goed en comfortabel werkt kan voor een ander juist niet of onprettig werken.

Laat je inspireren door van alles en probeer dingen uit die je aanspreken.
Al doende leert men, en zolang je dat met plezier en interesse doet zul je telkens stapjes van vooruitgang maken.

Happy Modelling :)
 
Ondertussen zit alles aan het vaartuig gebonden en is het dek wat modderiger gemaakt.
Ik had ook wat geprobeerd ivm het groen van algen, een groene wash, maar daar is haast niks van te zien.
Ik durfde het niet groener maken om toch niet te overdrijven en heb het dan zo gelaten.
De crew staat al op z'n plaats, maar ik ga op de beurs in Affligem wat materiaal aanschaffen om de gezichten nog wat beter te maken.
Ziehier het resultaat.
De foto's zijn niet optimaal, die lukken het beste met een donkere achtergrond maar blauw was het donkerste wat ik voorlopig kon vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de Jeep is wat verder geraakt.
Alles zit in de basiskleur en na een laklaagje zitten ook de decals erop.
Die mogen nu wat drogen en dan kan alles nog eens in een laklaagje (semigloss) om de decals te beschermen.
Dan kan er een begin gemaakt worden met het verweren. Zoals eerder aangegeven probeer ik het boek van Ammo Mig wat te volgen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Even een opmerking op je jeep.
Het frame van de stoelen was niet blinkend maar gewoon olive drab. Ook de kussens waren groen doch vermits deze van stof gemaakt zijn mag je een andere tint olijfgroen gebruiken, eventueel iets bruiner of geler.
Op je aanhangwagen staan de markeringen van een 2 ster generaal en dat heb ik nog nooit op een aanhangwagen zien staan, wel op een jeep. Vermits je markeringen verwijzen naar 29 Infantry Division (29-X) Headquarters Company voertuig 1 (HQ-1) is dit dus best mogelijk maar dan wel op de jeep.
 
knap gedaan ziet er zeer goed uit
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan