Hoofdsponsor

1/35 Revell LCM3 Landing craft & 4x4 Jeep

Bibolann.

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jul 2019
Berichten
157
Hallo allemaal,

terwijl ik aan het worstelen ben met de kleur en laklaag van de Ford Torino, wou ik toch aan iets nieuws beginnen.
Ik wou eens iets anders dan een voertuig en de keuze is gevallen op de Revell LCM3 Limited edition.
Het landingsvaartuig is vooral gekend van Operation Overlord, D-Day, de landing in Normandië.
Er is ook een Jeep bij, zo blijven we toch een beetje bij de voertuigen.

Dit is de boxart:
attachment.jpg

attachment.jpg

En de inhoud:
Alles van het landingsvaartuig is in het grijs, er zitten zelfs enkele figuren bij.
Op het eerste zicht geen flash, wel een heleboel sinkmarks. Dat wordt putty en schuren, iets wat ik helemaal niet graag doe.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dat van de Jeep in het kakhi-groen
attachment.jpg

Er zit ook nog een velletje decals en touw bij :
attachment.jpg

De bouwplannen zijn nog niet de nieuwe in kleur, maar wel duidelijk.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen ben ik al aan de eerste stapjes begonnen, de schroeven.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En ook is er al begonnen met het opvullen van de "rondjes"

attachment.jpg

Dit is iets anders dan auto's, maar ik vind het nu al tof om te bouwen.
Ik zal ook maar een nieuwe tube putty kopen, want die lijkt mij nodig nu ik de onderdelen wat beter bekijk.
Tot de volgende.
 
Of i.p.v. putty secondenlijm, zie onze vlog #10 (link onderaan).
 
Heel veel succes met bouwen van deze mooie kit
 
Mooie set, heel wat anders dan die blinkende bolide ;)

Happy modelling !
 
Ziet er een mooie set uit.
Kan je eens kijken of je originele markeringen kan zien op de jeep sets? Heb ergens een vermoeden dat dit wel eens Heller of Italeri als origine kan hebben.
Veel succes met de bouw.
 
Bedankt allemaal.
Roy, er zitten ontzettend veel sinkholes op lastige plaatsen. Ik vind putty in dit geval net iets makkelijker schuren dan secondenlijm.
Erwin, het kan best zijn dat deze van Italeri zijn, de originele LCM3 is van Italeri en Revell heeft veel heruitgaven van andere fabrikanten dus kan dat ook bij de Jeep.
 
Ondertussen is de bouw wat verder gevorderd.
Het meeste werk is het opvullen en schuren van alle sinkholes, ik het begin dacht ik dat de meeste niet zichtbaar zouden zijn maar dat viel tegen.
Na de primerlaag vallen de oneffenheden beter op en zal er nog een en ander moeten opgevuld worden.
Ziehier de vorderingen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog de kabels goed plaatsen en de stuurhut binnenin in een kleurtje zetten en kan het primen beginnen.
 
Proper werk hoor ! Benieuwd naar de verfklus

Greetzzzz Modest
 
Het gaat goed vooruit hier :)
Ja minder leuke klus al die ongewenste 'putjes' egaliseren....geef nix !...wordt een bouwer hard van 7CMHhx.gif

Ter leering ende vermaeck : die mooie strakke verdiepte rondjes noemt men Ejector Pin Marks (EPM).
De Sinkholes zijn gladde 'verzakkingen' in het plastic, varieëerend formaat, ietwat trechtervormig maar ook wel langgerekt.

Meer over het modeleer jargon kan men vinden in ons "Vademecum"

Veel plezier verder !
 
Gaat inderdaad snel en toch proper.
volg met plezier.
 
Ha, Ejector Pin Marks.
Hoe je het ook noemt, ik vind er niks aan. OK, soms zijn beide zijden zichtbaar en kan daar al eens een ' rondje' in de weg zitten, maar heel vaak is het net te zien aan de goeie zijde en is het super glad aan de kant waar je niks van ziet.
Bij deze kit zijn ze jammer genoeg rijkelijk aanwezig, ook op plaatsen waar je amper of niet kan schuren.
Nu zijn de nieuwere kits veel beter geworden, maar deze is toch niet zo oud . ( Oorspronkelijk uit 2004 van Italeri volgens Scalemates )

De binnenkant van de stuurhut is in het grijs gezet, die ga ik er straks opzetten en dan kan alles in de zwarte primer. ( Ergens gezien op Youtube en dat kwam goed uit )
Ik ben er nog niet helemaal uit over de kleur achteraf, het wordt wel de US Navy versie dus iets blauw-grijsachtig.
Volgens de handleiding 2 keuren Revell mengen ( blauw 56 en panzer grijs 78 ) maar ik ben niet zo'n fan van mengen van Revel aqua . Die verf is redelijk dik en juist afmeten met een pipet lukt niet goed.
Ik gebruik daarvoor liever Tamiya verf.
Liefst van al één bestaande kleur, dus als er iemand een sugestie heeft......
 
Om dusdanig veel en grote, lastig geplaatste ejector pin marks aan te pakken, kun je een volgende keer stukjes Evergreen plastic card van de juiste dikte uitponsen met een leertang (te koop in elke bouwmarkt) of, als je kleinere diameter schijfjes moet hebben, een punch&die-set.

Je kunt daarmee 90% van het oppervlak van de ejector pin mark alvast krimpvrij vullen, de rest kan alsnog en makkelijker met putty of secondenlijm.
 
ah roy . dat is pas een interessante tip !
 
Leuke kit. Dit is nog een militaria kit die ik ook zou bouwen. Ik ga mee volgen.
 
Dit is best een plezante kit om te bouwen,het is wel helemaal anders dan voertuigen alles is wat groter.
De stuurhut is in het grijs gezet en de eerste decal zit op z'n plaats.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Daarna kon het primen beginnen. Het geheel was een stuk te groot voor m'n spuitkabientje en werd in 2 delen bewerkt. Het was nogal onhandig maar alles staat uiteindelijk in het zwart.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het drogen komt de bovenzijde in het blauw-grijs en onderaan in het rood.
We kunnen ondertussen al verder met de crew en de 'aanhangsels'
 
Laatst bewerkt:
In de primer alweer, het schiet goed op :)

Hoe ga je deze neerzetten ? met een strand ondergrondje misschien ?
 
Peter, het geheel staat ondertussen zelfs al in de basiskleur ( Mig 227 Sea Blue ) maar die valt nogal donker uit. Ik ga alles overspuiten, het zal toch een mengsel worden in een lichtere kleur.
Een 'ondergrondje' ga ik deze keer niet maken, daar heb ik helemaal de plaats niet voor. Ik zal nu al een plek moeten zoeken, vandaar heb ik ook gekozen voor de gesloten uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd naar vervolg want is inderdaad een toffe kit.
 
De Basiskleur staat er ondertussen op.
Ik heb geprobeerd een kleurtje te maken zoals op de Boxart.
Ik had geen mat blauw meer, het is dus een mengeling geworden van Tamiya X4, XF20 en XF24 in een verhouding 3-2-1 en dan ongeveer 35% à 40% verdunner.
Ik vind dit best meevallen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het 'geschut' heeft ook al een kleurtje gekregen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Voor de zekerheid en dagje laten drogen alvorens af te plakken en dan kan de onderkant in het 'rood'.
Daarna komen de details aan de beurt en kan ik nu al een begin maken met de crew en het preparen van de onderdelen van de Jeep.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan