Hoofdsponsor

1/35 Revell LCM3 Landing craft & 4x4 Jeep

Bedankt Marc.

Erwin, die sterren op de aanhangwagen staan zo in de handleiding van Revell.
Op de voorkant moeten die er nog op, daar moet eerst nog een plaatje voor gezet worden .
De kleur van de stoelen is inderdaad niet juist. Er was ook een versie voor de Royal Navy mogelijk en ik heb de kleuren omgewisseld.
Dat moet ik dus nog aanpassen, het wordt wat friemelen maar het zal wel lukken zeker.
 
Handleiding van Revell, of de opinie van Erwin... denk dat ik voor de zekerheid toch onder alle omstandigheden die laatste zou kiezen.
 
Ik volg dit project vooral in stilte omdat ik kwa verwering zelf nog in een beginfase zit en omdat ik kwa militair materiaal helemaal geen kennis heb.

Maar toch even mijn bescheiden mening. De binnenkant ziet er ondertussen redelijk vuil uit en de recentste foto's lijken me zelf mooi realistisch. Echter het gedeelte waar de figuren staan, vind ik dan in vergelijking nog heel proper. Ga je de figuren ook nog vuiler maken? Denk dat die soldaten ook niet met hun pas gewassen tenue daar stonden.

Verder treed ik ook Roy bij. De handleidingen van Revell zeker niet blindelings volgen. Tussen mijn bouwprojecten door zoek ik ook al referentiemateriaal voor toekomstige projecten. Zo heb ik een Revell kit liggen van een Ford Coupe politie wagen 1948. De decals van de politielogo's op de zijkant van de wagen die in de doos zitten, kloppen van geen kanten met de foto's die ik vind van de echte wagen. Revell heeft een "algemeen state police logo" gebruikt, terwijl de echte wagens een typisch logo per Amerikaanse staat hadden. Dus zeker niet op de handleidingen vertrouwen als je een realistisch model wil maken. Zoals door anderen al aangegeven: foto's zoeken, Google gebruiken, websites van musea raadplegen, boeken zoeken, ...
 
Ik sluit me bij de uitgebreidere verhaling van Firewolf 100% aan. In aanvulling daar nog op, wil ik opmerken dat nagenoeg alle kitproducenten te maken hebben met tijdkrapte en een drang om kits te maken. Het is altijd schipperen tussen research / ontwikkeling enerzijds en produceren en omzet genereren anderzijds. Er is een handjevol kitproducenten waar het meer lijkt te gaan om detail en accuratesse dan iets anders, en ik wil enkele die ik ken even noemen:

- Zoukei-Mura.
- Wingnut Wings.
- Mini Art.

Meteen daarachter komen de kwaliteitskits van bijvoorbeeld Tamiya en Dragon. Maar zelfs van Wingnut Wings, een hobbyproject van een bekende miljonair c.q. filmmaker die erop staat dat alles zo perfect mogelijk is, sluipt zo nu en dan nog een foutje. Zoukei-Mura brengt zo ongeveer één kit per jaar uit, waar ze dan intensief onderzoek naar hebben gedaan. Er vertrekt een compleet researchteam van Japan naar de VS om daar één vliegtuig op te meten, te fotograferen, de archieven in te duiken en te bestuderen. Ze schrijven er een boek over, elke welving wordt in kaart gebracht en elke klinknagel wordt geteld. Twee jaar geleden was het, meen ik, dat de productie van een kit drie maanden werd uitgesteld omdat er bij het in elkaar zetten van het prototype één fout was gevonden in de belijning van het desbetreffende toestel, volgens mij de Horten. Waar Revell of Airfix gewoon de kit in productie zouden laten gaan, besliste Zoukei-Mura om voor de desbetreffende sprue een nieuwe mal te produceren (!). Ga er bij dit soort fabrikanten vanuit dat álles of bijna alles klopt.

Bij het gros van de kitproducenten is het dus anders. Die extra decal voor op de aanhangwagen zal iemand er wellicht bijgedacht hebben ("lijkt me logisch", horen we hem/haar denken). Of hij zag zoiets op een aanhanger die gerestaureerd was en toen foutief dat teken aangebracht heeft gekregen. Je weet nooit hoe zoiets gaat, maar bedenk er altijd bij dat voor een kitproducent tijd geld kost. Plus, veel modelbouwers zijn niet zo veeleisend. Zeker vroeger niet! Je betaalt er overigens ook naar: een Zoukei-Mura kit is vijf keer zo duur als eentje van Revell.

Referenties nagaan is, zoals Firewolf zegt, een must als je realisme nastreeft. Omdat Erwin een wandelende encyclopedie is op het gebied van dit soort voertuigen, zou ik me minstens laten inspireren door zijn mening. Natuurlijk kan hij het mis hebben in een enkel geval, reden om tegenbewijs te zoeken in foto's et cetera. Maar de wijze waarop instructies zijn vormgegeven of hoe een kitmaker het suggereert, is dat geenszins.
 
Ja ik zou met zekerheid ook Erwin volgen in deze.
Verder mooi werk al.
 
Gerry, de hierboven aangehaalde commentaren met betrekking tot de handleiding van Revell houden zeker steek. Komt er nog bij dat de gebruikte jeep waarschijnlijk de oude Italeri kit is en in de loop van de tientallen jaren dat deze bestaat zijn de decals nog steeds dezelfde. Enige groot verschil is dat deze hier op 1 decal vel zitten samen met deze van de boot.

Modelbouw is echter ook eens logisch nadenken. Weet niet of je een auto hebt en of je ook een aanhangwagen hebt. Indien wel dan zal je weten dat je niet altijd met die aanhangwagen rond rijdt.
Bij een landing worden de voertuigen één per één of in een groep aan land gebracht, afhankelijk van het type schip/boot dat gebruikt wordt. In het geval van een jeep is het logisch dat men de resterende ruimte opvult door of een tweede jeep of een aanhangwagen, wat hier het geval is. Een jeep kan gebruikt worden door een generaal (in casu dit geval) maar de aanhangwagen is niet generaal gebonden. Het kan zijn dat hij het persoonlijk materiaal van de generaal vervoert maar daar blijft het bij.
Een generaal kan in de loop van tijd veranderen van voertuig naargelang de noden. Mooiste voorbeeld hiervan is Patton die een hele serie voertuigen liet ombouwen naar zijn eigen wensen maar dat was dan ook de meest excentrieke generaal van de hele US Army.

Ik heb nog eens de decal opties bekeken in deze kit en gezien dat er 2star general decals zijn voor zowel de jeep als de aanhangwagen. Zoals je al weet heb ik nog nooit dergelijke markeringen gezien op een aanhangwagen; dat waren alom gebruikte tuigen én, nog meer, op foto's heb ik nog nooit een voertuig gebruikt door een generaal met een aanhangwagen zien rijden.

Een andere fout in mijn ogen wat betreft de instructies is dat men aangeeft om de 2star decal op de jeep te plaatsen op de jerrycan. Totaal onlogisch want er is niets dat zo vlug vervangen kan worden dan een jerrycan.
Een "star plate" was een plaatje voorzien van de nodige sterren, in metaal of geschilderd. Dergelijk plaatje werd bevestigd vooraan en achteraan op het voertuig maar dus nooit op een afneembaar item als een jerrycan. De enige optie zou kunnen zijn dat het bevestigd was op de jerrycanhouder die vast aan de jeep bevestigd was.
In kitvorm is de jerrycanhouder het dikkere deel aan de onderzijde van de jerrycan. De houder heeft doorgaans dezelfde kleur als het voertuig, de jerrycan kan (en zal vermoedelijk) iets van kleur verschillen vermits gespoten in een andere fabriek dan de jeep. Op die manier bekom je subtiele kleurverschillen op een anders uni kleur voertuig. De kussens zijn verschillend en de jerrycan ook, zo kan je drie verschillende kleuren groen aanbrengen op één en dezelfde jeep. Voeg daar het canvas dak aan toe en je hebt 4 verschillen.

In de opmerkingen heb ik gelezen dat aangeraden wordt om de jeep ook te verweren. Hierbij de bemerking dat de jeep van de generaal altijd proper werd gehouden, tenminste zoveel als mogelijk. Hij werd in Engeland aan boord gebracht van het schip en zal dus proper geweest zijn op wat stof na maar modder zal er vermoedelijk nog niet aangehangen hebben. Mijn advies hier is een lichte wash en wat stof aan de onderzijde en zijkanten.

Zo, dit was een hele boterham! Mijn dank aan de leden die mij op dit vlak een expert vinden maar ik weet het ook maar door constant in de boeken te zitten neuzen hetgeen ik zeker ook een deel van onze hobby vind.
Gerry, mijn bemerking is zeker niet de bedoeling om jouw hier de les te lezen, zeker niet en sorry moest dit zo overkomen, het is enkel om je op de goede weg te helpen en aan te sporen om niet blindelings de instructies te vertrouwen want die zijn dikwijls fout (ook tot mijn grote ergernis).

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust, op het forum of via pb.
 
Bedankt voor alle reacties en opmerkingen. Allemaal 100% correct natuurlijk.
Als beginnend modelbouwer zou het wel straf zijn mocht ik nu alles al perfect kunnen en bouwen.
Nu is het (voorlopig) niet direct mijn bedoeling om alles zo natuurgetrouw en historisch juist te bouwen, ik begin het airbrushen stilaan onder de knie te krijgen en doe al voorzichtige stappen in het verweren.
Door m'n half zicht is dat niet altijd even makkelijk, soms zie ik niet eens of de verflaag er nu volledig op zit of niet, met als gevolg dat het er soms wat te dik op ligt. (met aflopers tot gevolg). Ook te lang naar een computerscherm kijken of lezen is best vermoeiend.

Erwin,
alles over de jeep is inderdaad logisch, op de boxart staan de sterren op een plaatje dat op de voorbumper is geplaatst, maar in de handleiding van Revell is van dat plaatje niks te bespeuren en lijkt het of je die op het radiatorrooster moet plaatsen. Dit vond ik zelf al raar, daar komt nog een plaat. Ook achteraan moet ik nog iets voorzien.
Nu valt die Jeep wat klein uit in het landingsvaartuig en is het de bedoeling dat daar een Sherman in komt. Ik ga eens rondneuzen op de beurs in Affligem.
Ik leer alle dagen bij, maar het gaat denk ik nog net iets te snel voor mij, we doen rustig verder, zonder stressen, en het moet nog plezant blijven ook hé.
 
Dat leren komt vanzelf als je jezelf amuseert .
Geef het zijn tijd want je bent al zeer goed bezig.
 
Ik leer alle dagen bij, maar het gaat denk ik nog net iets te snel voor mij, we doen rustig verder, zonder stressen, en het moet nog plezant blijven ook hé.

Da's inderdaad het belangrijkst. En je kunt ook niet met alle tips rekening houden. Ik leer ook met ieder project en krijg soms ook meerdere tips tegelijkertijd. Ik pik er dan die uit waar ik op dat moment het gevoel van heb iets mee te kunnen doen. Anderen blijven in mijn achterhoofd hangen en komen later (bij een ander project) wel eens aan bod...
 
Eigenlijk is het belangrijkste wat we wilden zeggen, neem niet alles wat in de instructies staat automatisch voor waar aan.

Echter, laat je ook het plezier in het bouwen niet ontnemen. Wil jij iets op een bepaalde manier bouwen, dan doe je dat gewoon want het is jouw bouw en jij bent daarover de baas. Zoals je zelf heel terecht opmerkt, het gaat om het plezier in bouwen. Voorlopig ziet het er naar uit dat je dat plezier goed aan het beleven bent en je leert gestaag, je verwering bijvoorbeeld gaat echt de goede kant op.
 
Ondertussen zijn we iets verder geraakt met de Jeep.
De stoelen hebben een ander kleurtje gekregen en de details zijn aangebracht. Deze moeten nog afgewerkt worden.
De verwering zal heel licht gehouden worden, zoals Erwin al voorstelde.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het is de bedoeling om een gesloten versie te maken en dat moet er zo uitzien.
Alles zit nog los want ik moet de chauffeur nog afwerken.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het gaat langzaam maar zeker verder.
 
Een mooi Jeepje Gerrie, ik zou zeggen, een generaal waardig ;)

O, enne... leuk om weer eens een Jeep te zien met huifje. Zie je niet zo vaak.
 
Hallo allemaal, het Jeepje is afgeraakt.
De kleurtjes zijn wat aangepast en de verwering is beperkt gebleven tot de banden en wat stof.
De 'chauffeur' moet nog wat gefinetuned worden, maar hier al enkele foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En met aanhangwagen. Het is de bedoeling om daar nog wat attributen en dergelijke in te leggen.
Daarvoor kijk ik al heel erg lang uit naar de beurs in Affligem volgende week.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

In het vaartuig valt de Jeep nogal klein uit vind ik, daar komt dus een Sherman in de plaats.
Ik weet nog niet of ik die nu al ga beginnen ( moet trouwens nog gekocht worden ) maar een verslagje komt er wel van.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit was (voorlopig) het einde van de LCM3.
Ik ga nu nog wat proberen aan de figuurtjes die ik nog moet afwerken.
Het is niet zo m'n ding en ik stel dat dan ook steeds uit, maar het moet een keer afgewerkt geraken hé.
 
Gerry da hebt ge ferm gedaan , proficiat
Marc
 
Heel mooi geworden knap werk
 
Ben je van plan de aanhangwagen te vullen?
Mooi bezig in ieder geval.
 
Mooi resultaat.

Enige opmerking die ik heb is dat het niveau dat je haalt met de figuren niet in verhouding staat tot de boot & jeep.
Het niveau van de figuren doet helaas afbreuk aan het niveau van boot & jeep.

Dit is niet negatief bedoelt hoor, het is een kwestie van je even te verdiepen in het schilderen van figuren. Figuur schilderen is nu eenmaal een ander verhaal dan 'hardware'. Vooral wat betreft gezichten, handen enz zijn hier een aantal technieken die niet al te moeilijk zijn maar toch een realistisch resultaat geven.

Ik kan je enkel aanraden om je even te verdiepen in volgend boek: https://documents.pub/document/verlinden-the-system-vol-1-figure-painting.html

Ik pas deze technieken al jaren toe en ben steeds tevreden van het resultaat.

Vriendelijke groeten,

Dirk
 
Bedankt voor alle toffe en nuttige reacties.

@Pascal, het is nog de bedoeling om iets in de aanhangwagen te doen. Daarvoor ga ik eens rondkijken op de beurs in Affligem.

@Dirk, aan de figuren is inderdaad nog wat werk. Hiervoor ga ik ook nog wat materiaal kopen op de beurs.
Door het gebrek aan detail ( bvb de overgang tussen vest en broek is niet of nauwelijks te zien, enz ) is het niet zo makkelijk om schaduwen en highlights aan te brengen. Op filmpjes lijkt dat allemaal makkelijk, maar ....

@Rudi, de verwering van de Jeep is inderdaad zeer summier. Dit op aanraden van Erwin, het is namelijk de Jeep van een generaal en die zou steeds (relatief) proper zijn. Ik heb enkel de banden wat vuil gemaakt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan