Hoofdsponsor

1/35 Revell LCM3 Landing craft & 4x4 Jeep

Dat heb je al mooi gedaan, van de ejector pin marks is niets meer te zien zo op de foto's.
 
Dat ziet er goed uit ! eNseHX.gif

Niet bedoeld als kritiek maar iets ter overdenking in verband met verweren (mocht je dat gaan doen) :
Verwering zal meer visueel effect hebben en is makkelijker uit te voeren wanneer je was begonnen met een wat lichtere tint.
Het verweren maakt de basiskleur vaak donkerder, dus lichter beginnen is het idee.
Het eindresultaat zal daardoor ook meer duidelijk zijn (vooral qua contrast op grotere kijkafstand).

veel plezier verder ! :)
 
Ziet er goed uit, persoonlijk zou ik een tintje lichter gekozen hebben.
 
Zelfde hier, sorry, vind hem te donker en te blauw.
 
Het is inderdaad wat donker en aan de blauwe kant, maar ik heb geprobeerd de kleur zoals op de boxart van Revell te benaderen.
De kleur zoals in de instructies beschreven zijn zou misschien minder blauw maar wel donkerder zijn uitgevallen.
Ik heb op youtube gezien dat er op sommige plaatsen een wat lichtere kleur opgezet is om wat contrast te bekomen, dat ga ik nog eens proberen.
Achteraf is het nog de bedoeling om te verweren ( niet te veel ), eerst de rest goed krijgen.
 
Zoals Peter zegt, is het als je gaat verweren een goed idee om een een iets lichtere kleur te gebruiken dan waar je uiteindelijk naartoe wilt, omdat verweren bijna steeds zorgt voor verdonkering.

Je kunt proberen de tint wat lichter te krijgen door gebruik (met mate) van witte olieverf.
 
Mooi werk zover en ben benieuwd naar vervolg .
 
Ik heb alles terug overspoten met hetzelfde mengsel aangevuld met lichtgrijs en iets donkerder grijs.
Het is me wel opgevallen dat de kleur op de foto afhankelijk is van de hoek en afstand tot het onderwerp, dat ligt misschien aan de instellingen van m'n smartphone.
Op onderstaande foto's lijkt alles nu helemaal grijs, maar het is toch nog naar de blauwe kant, alleen veel lichter.
Ik ben nu bezig met het schilderen van de accessoires en de crew, morgen vermoedelijk de rode onderkant.

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Dat is een hele verbetering Gerry ! goed dat je dit extra werk niet uit de weg bent gegaan :)
 
Hele mooie kleur zo, ziet er goed uit
 
Het bouwen vordert langzaam en ik heb wat problemen met de foto's. Ik vermoed dat het aan de nieuwe ledverlichting ligt, het komt nogal donker over en de kleur is afhankelijk van de afstand tot het onderwerp.
In werkelijkheid ziet het er toch iets blauwer uit dan op de voorgaande foto's, daar lijkt het gewoon grijs. Ik vind het nu best ok.
De 'rode' onderkant staat er intussen ook op. Er zijn 3 kleine uitlopertjes onder de maskeertape, maar dat is makkelijk weg te werken.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de schroef zit in een kleurtje, ik dacht dat dit in meestal in een ijzer of messingkleurtje was maar volgens de instructies moest deze in Kakhi.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik ben nu filmpjes en dergelijke aan het opzoeken over de verwering van zo'n landingsvaartuig.
Verweren is nog relatief nieuw voor mij, en een 'boot' is toch nog wat anders dan een tank.

De crew begint ook al een basiskleurtje te krijgen, het zijn niet de exacte kleuren maar ik heb die zo dicht mogelijk proberen te benaderen met verf die ik al had ( allemaal Tamiya )

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Terwijl er alles stond te drogen is er ook al een begin gemaakt van de Jeep.
Hier ook redelijk wat ejector pin marks en iets meer flash, maar na de primer ( US Olive Drab van Vallejo ) is daar niks meer van te zien.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Achteraf gezien had ik eigenlijk ook al de aanhangwagen in elkaar kunnen zetten en primen, maar die was ik even vergeten.
Ondertussen bouwen we rustig verder en ga ik wat filmpjes en zo opzoeken.
Tot de volgende.
 
Goede vooruitgang hoor.

Verweren... het is in feite niet heel moeilijk om een mooi resultaat te krijgen. Er zijn echter twee mitsen:

- Mits 1: het is wél moeilijk om een 'perfect' resultaat te krijgen. Probeer dat voor later te bewaren.
- Mits 2: het is ook moeilijk, vooral in het begin, om verwering te matigen. De eerste pogingen zijn bijna altijd overdone. Zoek een punt op waarvan je denkt 'ok nu nog een paar puntjes extra verweren en dan hou ik op' en hou, in plaats daarvan, meteen op.

Ondergewaardeerd en eigenlijk een middel waar je bijna alle verweringssoorten mee voor elkaar krijgt, is olieverf. Ook niet moeilijk in het gebruik, maar om de een of andere reden is het een afschrikwekkende techniek; veel modelbouwers ervaren het als een hele stap vinden ermee te beginnen. Ten onrechte, is mijn mening.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb in mijn Krupp Titan-topic een index gemaakt van hoe ik verschillende verweringstechnieken heb gebruikt. Zie hier: http://www.modelbouwen.be/threads/12449-Krupp-Titan-wip. De desbetreffende deelindex:

- Pinwash: #272-273, #355-356, #379-380
- Koperoxide: #345-346
- Insecten in radiateur: #352, #353
- Verbleking en verkleuring met olieverf: #381-387, #397
- Chipping met penseel: #399
- Olievlekken: #387-388
- Vet: #393-394
- Pigmenten: #404-405, #408.
- Metaalschijn met grafiet: #389-392

Dit was het resultaat dat ik met deze methoden verkreeg:

16834184280_83dd5cde9f_b.jpg

17031995215_3ec74ca236_b.jpg

16409574574_4cfc2efa3b_b.jpg
 
Ziet er zeer goed uit.
 
Bedankt.

Roy, ik ga die verweringstechnieken zeker eens bekijken.
Ik had in het begin enkel 3 'potjes' Vallejo wash, op filmpjes makkelijk te gebruiken maar ik vond dat niet zo.
Ondertussen ben ik overgeschakeld op enamel wash en enkele oilbrushers, veel makkelijker in gebruik.
Fouten zijn simpel terug weg te werken.
Ik heb ook nog olieverf, maar die heb ik nog niet geprobeerd.
 
Het bouwen vordert langzaam en ik heb wat problemen met de foto's. Ik vermoed dat het aan de nieuwe ledverlichting ligt, het komt nogal donker over en de kleur is afhankelijk van de afstand tot het onderwerp.
In werkelijkheid ziet het er toch iets blauwer uit dan op de voorgaande foto's, daar lijkt het gewoon grijs. Ik vind het nu best ok.
.

Met de foto's vele vinden mij er vervelend om vooral op facebook. Als je foto's maakt altijd zorgen voor een effen achtergrond. Zelf maak ik even een opstelling van witte A4 tjes om voldoende licht te vangen. Maar ik ken er ook die een kleed in een effen kleur gebruiken. Door de werkkamer op de achtergrond te tonen, krijg je weerspiegeling of absorbtie van de flits en je lampen. Maar ook bij een telefoon deze weten dan niet eens waar ze scherp op moeten stellen. Dan stellen ze het brandpunt vast of op de bouwtekening of een tang, een verfpotje. Waardoor de kleuren anders tonen op de foto, maar ook de lijnen en onderdelen kunnen vervagen.

Verder hele mooie bouw
 
Mooie vorderingen Gerry.

Voor fotograferen gebruik ik bijna altijd een stuk zwart papier als neutrale achtergrond :
attachment.jpg
 
Foto's zijn inderdaad veel beter met een egale achtergrond, licht of donker, ik heb al veel mooie resultaten gezien met beide.
Voor de eindfoto's maak ik ook gebruik van een witte achtergrond, maar niet op m'n werkplek.
De verlichting is daar anders en beter te richten met als resultaat betere foto's.
Maar je kent dat hé, volop aan de bouw bezig en vergeten foto's te maken en dan nog even snel ......
Nu heb ik onlangs andere verlichting geplaatst, 2 lange LED lampen van bij de Action ipv 1 bureualamp zoals die van Peter. ( de groene op de voorgrond )

attachment.jpg

De werkplek is nu veel beter verlicht maar het komt de (tussendoor)foto's niet ten goede. De verlichting komt enkel van boven en is wit ipv het iets gelere van de bureaulamp. ( deze laatste kon ik wel beter op het onderwerp richten.
Ik heb wat geëxperimenteerd met verschillende instellingen op m'n fotoapparaatje, maar uiteindelijk waren de beste resultaten met een donkere ondergrond.
Dit gaf een juistere weergave van de kleuren.
Dus ga ik in het vervolg de bouwplannen toch even opzij leggen en de foto's maken op de onderliggende groene snijmat.
 
Beste Gerry,

Dit wordt een mooie bouw.
Je hebt de ware ingesteldheid van de goede modelbouwer. Je staat open voor suggesties en je bent niet snel tevreden over het resultaat, getuige daarvan de behandeling van de “pin marks” en het opnieuw overspuiten van de verflaag.
Doe zo verder.

Mvg
airbus56
 
Tja Gerry, pas in de praktijk kun je goed uitvinden wat goed werkt.
Goed gevonden om 2 LED balkjes op een arm te monteren :)
Is een LED paneel niet wat voor je ? Geeft een bult licht en weegt weinig.
Ook te verkrijgen met 6500K licht (CRI 80+).
Boven mijn werktafels gebruik ik als algemene verlichting panelen met 5500K.
Het is ook persoonlijk bij welk licht men graag werkt, het beïnvloed immers ook de kleurperceptie tijdens schilderen.

In mijn gebruikte bureau lampen zitten daglicht lampen (type spaarlamp)

Ik improviseer mijn 'studio' dus altijd op de werktafel zelf.
Vaak met een stuk zwart papier variërend in formaat.
Kleine voorwerpen fotografeer ik zo :
attachment.jpg

Veel plezier :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan