Hoofdsponsor

1/35 POH #5 (what if) E-100 in U.S. service. (Trumpeter)

Peter van Dijk

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jan 2011
Berichten
3.013
Hoi Pipeloi :)

Nóg maar één in de groep gooien :P

Ik kocht een E-100 (Trumpeter) van een collega bouwert, maar alleen omdat het ding er zonder Schürtzen zo vet uitzag mOxMmg.gif
(hier met Schürtzen)
attachment.jpg

De extra AM in de doos bestond uit 3 resin setjes van "Infinity Studio" voor het loopwerk, maar zag er
weinig belovend uit helaas.
De resin rups schakels........:ohmy::@ slééécht.
In de kit zitten vinyl trackveters die goed van detail zijn, maar voor een dio plannetje (zie "mijn plan" verderop) wil ik de tank neerzetten
alsof die zich van voren uit z'n z'n vering trekt door de keihard werkende motor, dus toch liever een werkbare track.
Gelukkig bestaan er Friul trekkies voor de mastodont en hiermee wordt meteen 440gram aan het model toegevoegd tr8crT.gif

De kit zelf is niet bijzonder uitgebreid of complex. Bouwt vlot en prettig weg.
Details zijn goed, maar vrij standaard omdat niet veel bekend is over de uitvoering van het echte voertuig.
Men kan dus naar eigen goeddunken zelf detail toevoegen (maar niet vereist hoor).
Het is per slot een model van een tank die nooit voltooid is dus er is ontwerp ruimte voor de hobby-ist :8
Deze E-100 van Trumpeter heeft bijvoorbeeld
een torenontwerp dat (gebaseerd op die van de Königstiger) mede bepaald is door Mike Rinaldi.
Dragon heeft een E-100 uitvoering met de toren van de Maus, wat destijds het originele ontwerp was van de duitse ingenieurs.

What-if achtergrond bedenksels :
Generaal Patton heeft zijn zin gekregen... na de ondertekening van de Duitse capitulatie had hij geopperd korte metten te maken
met de 'commies' nu het nog kón ! (Russen zouden juist nu niet op kunnen tegen de geallieerde strijdkracht).
Wel...
De strijd is dus voortgezet om de sovjets te verdrijven, de duitse industrie enz. is weer gangbaar gemaakt en het vernieuwd aanpakken
van de E-100 'leek men wel wat'...
(Tja, wat áls niewaar ?...verzin het maar ! tot en met een alien interventie aan toe bijv.)

Mijn plan :
De tank vertrekt richting oorlog. Tank is van een vers opgerichte gevechtseenheid (voor Patton dus 'new toys')
Het gevaarte (ruim 140ton) rijdt omhoog (van de kijker weg) op een redelijk stijgende helling.
Een VW scoutcar (Kever) staat te wachten om te kunnen volgen.
Patton (incl. aanhang) kijkt toe (en Patton roept waarschijnlijk wat).

Genoeg gekletst, nu tank plaatjes !

attachment.jpg

Inderdaad hoog en Trumpeter heeft geen opstap voorziening bedacht, dus DIY ! Opstap ring (strip PE) + handgreep.
attachment.jpg

Achteraan ook een 'klimrek' verzonnen.
attachment.jpg

attachment.jpg


Heb met figuurtjes uitgeprobeerd, maar de crew moet welhaast atletisch zijn om alleen hiermee boven te geraken...
attachment.jpg

Vooraan opstappen lukt wel zonder extra trapje, maar achteraan is dat echt nodig. Liefst inklapbaar of uitschuifbaar.
Meest solide leek me een opklapbaar trapje. Eén die vanaf het motordek omhoog te halen moet zijn met bijv. een stuk ketting (eenvoudig).
Aldus :
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo zal het wel gaan....een (nu nog) werkend opstapje. Gemaakt met een kitpart en wat stukjes plastic.
attachment.jpg

attachment.jpg


Arbeid aan de toren

Nieuw luik voor de CO koepel. Wapenrail bij laderluik in ontwikkeling.
attachment.jpg

De kijkglazen in de koepel zijn op maat gevijlde stukjes spiegel disco decoratie (plastic, zelfklevende spiegel 'tegeltjes').
attachment.jpg

Verdere uitwerking mg-rail + affuit.
attachment.jpg

Omdat ik het luik toch liever naar achter wil laten openen zijn de scharnierpunten gespiegeld gekopieerd.
Maar dan moet ook de mg-rail opnieuw worden gemaakt.
attachment.jpg

En de infra-rood (IR) kijker uit de kit, gepimpt met parts en scribing.
attachment.jpg

attachment.jpg


Nog te doen :
Er is een begin gemaakt met een IR schijnwerper naast het kanon,
de luiken voorop is werk aan, ook iets interieur maken vanwege de inkijk,
een tweede IR kijker is onderweg (voor de chauffeur),
de rail voor een close combat mg moet nog,
wielarmen zijn nog niet verlijmd aan de romp,
ketting aan het opstapje achterop,
als laatste : er zal nog één en ander aan details verzonnen gaan worden, maar dat is nu nog toekomstmuziek.
Het what-if gehalte van dit verhaal gaat nu meer over iets als : Wat-als ik het terug op pak...
Maar nu voorlopig nog een Project On Hold dus 7PV5ZR.giftr8crT.gif

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Tiger I is hier de ware Maus ;)
attachment.jpg


Heb ook nog iets zitten fantaseren over hoe zo een kolos te camoufleren met verf.
Heeft dat nog zin voor zon enorme machine ? Hangt ook van de inzet af waarom, waar en hoe...
Ikzelf ga de tank waarschijnlijk in Olive Drab of Feld Grau of iets dergelijks afwerken. Met bijv. opgerolde camo netten aan boord.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

WYSIWYG zegt men dan, en meer heb ik hier dus niet over, maar wie weet.... on hold is wat anders dan hung up toch ;)

Hoop dat jullie deze POH's leuk vinden...
Zo ja... heb er nog wat op de plank...

Bedankt al voor het bekijken en vragen zijn altijd welkom maar dat weten jullie wel hè :)
Mazzels !
 
Daar zitten een paar prachtige camo's tussen. Imposant project ook. Mooi uitgevoerd tot nu toe. Ook ooit gestart aan deze, en toen dacht ik ook om de metalen schurtzen eraf te halen (gewicht) en te vervangen door een soort Thoma schurtzen. Over de MG's daar was ik nog niet uit, ik dacht daar eerder aan de nahverteitigung gebruikt op de hetzer en bediend van binnenuit.... Maar dan moet je hem ook genoeg naar beneden kunnen kantelen, want deze is echt wel groot.... Die opstap vind ik goed gevonden, daar had ik nog niet bij stilgestaan..
 
Mooi werk 👍🏻 Olive drab zou ik niet doen, t gaat een groene blob kolos worden. Dat grijs met wit vind ik wel wat hebben.

Greetzzzzz Modest.
 
Je weet dat de Amerikanen hiervoor ook de Super Heavy Tank ontwikkeld hadden. Die was gewoon Olive Drab. Die ideetjes zijn goed voor een moderne camouflage, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Een sneeuwcamo kan natuurlijk ook, of misschien kan je hem eerst in menierood zetten, dan haarlaktechniek doen en dan olive drab met ster-roundels, wat je dan grotendeels weer kan weghalen. Te haastig overschilderd ofzo. Nog een idee: bedekken met graffiti.
 
Flinke jongen dan. Ik vind meerdere camouflages die je laat zien de moeite waard; de allereerste vind ik vooral erg bruut.
 
Niet echt mijn ding maar kan het appreciëren.
Olive Drab camo zou logisch zijn maar die urban camo foto 4 vind ik wel iets hebben.
 
Met een POH waar waarschijnlijk ook een POW in de buurt is, zou ik deze eens proberen

attachment.jpg

Geen schot word er verschoten...

Naar sinds he jaren 60 is dit ook wel wat

attachment.jpg
 
Bedankt voor de reacties jongens,

Silenoz :
Over de MG's daar was ik nog niet uit, ik dacht daar eerder aan de nahverteitigung gebruikt op de hetzer en bediend van binnenuit.... Maar dan moet je hem ook genoeg naar beneden kunnen kantelen, want deze is echt wel groot....
Daar zat ik dus ook mee. Het 'luikje' voor de Nahverteidigung zit wel op de toren maar ver naar rechts. En zoals je al zegt, door de omvang van de tank lijkt effectief vuur me te betwijfelen. En hoe ziet de schutter het doel..
Behalve een mg met kromme loop voor dat Nahvert. luikje was er ook een lanceerbuis voor te gebruiken. In ieder geval voor rookgranaten, weet niet of er op die manier ook HE granaten werden gebruikt, maar ik zou zeggen, waarom niet ?
Stel je voor dat een E-100 inderdaad gevaarlijk dichtbij genaderd wordt door vijandelijke infanterie.
Misschien dat een soort hagel granaat goed effect heeft.
Goed dat je dit aanhaalt Silenoz, nu wil ik ook nog granaatwerpers toevoegen (rook en HE).


Een Rundumfeuher affuit installeren (zoals bijv. op de Hetzer) kan ook. Eventueel van amerikaanse makelij (krijgt dan al gauw de nickname 'Maggy go round' ;))
attachment.jpg

Eventueel een mg toevoegen op het achterdek :
attachment.jpg

Mijn motivatie voor de naar voren gerichte mg :
Zoals ik mij de inzet van deze tank voorstel (niet in de voorste linies) heeft de bemanning minder dreiging van achteren te vrezen.
Daarom komt het luik van de lader dus aan de andere kant.


Modestforest :
Mooi werk 👍🏻 Olive drab zou ik niet doen, t gaat een groene blob kolos worden. Dat grijs met wit vind ik wel wat hebben.
"Blob kolos" :laugh: ik zie wat je bedoeld. Maar wat is qua camo nu werkelijk functioneel op zo'n rijdende bunker ?
In beginsel is voertuig camo (met verf) bedoeld om lijnen te breken en vormen te verhullen zodat
het moeilijker wordt te herkennen om wat voor voertuig het gaat.
Dit is goed te zien op de volgende pix..
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


StevenVD :
Je weet dat de Amerikanen hiervoor ook de Super Heavy Tank ontwikkeld hadden. Die was gewoon Olive Drab. Die ideetjes zijn goed voor een moderne camouflage, maar dat lijkt me niet de bedoeling. Een sneeuwcamo kan natuurlijk ook, of misschien kan je hem eerst in menierood zetten, dan haarlaktechniek doen en dan olive drab met ster-roundels, wat je dan grotendeels weer kan weghalen. Te haastig overschilderd ofzo. Nog een idee: bedekken met graffiti.
Bedankt voor de suggesties Steven :)
De graffiti klinkt me 'not done', maar wellicht stel ik het me dat anders voor dan jij.
Wat voor graffiti heb je voor ogen dan ?


Roy vd M. :
Flinke jongen dan. Ik vind meerdere camouflages die je laat zien de moeite waard; de allereerste vind ik vooral erg bruut.
Fat Boy indeed sir, en interessant om te horen dat je dat patroon "bruut" vind :)


Erwin:
Niet echt mijn ding maar kan het appreciëren.
Olive Drab camo zou logisch zijn maar die urban camo foto 4 vind ik wel iets hebben.
Bedankt Erwin :)
Camo op foto 4 vind ik gaaf maar de Olive Drab vind ik tot nu toe gevoelsmatig de beste keus, maar
waarom vind jij die kleurkeuze logisch ? Vanwege het U.S. management ? of ?


Met een POH waar waarschijnlijk ook een POW in de buurt is, zou ik deze eens proberen

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=122310

Geen schot word er verschoten...

Naar sinds he jaren 60 is dit ook wel wat

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=122309
Leuke kleurige suggesties :D ik zeg : kleurnummer is RAL E100 ;)
Enne... die POW ben ikzelf dus... Prisoner Of Whims :|

Bedankt Pascal :) hoe staat het jouw bouwlust ?


Enorme GROET :laugh:
 
Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan