Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/35 2A3 Kondensator (wip) - Pagina 6
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456
Weergegeven resultaten: 76 t/m 89 van 89

Discussie: 2A3 Kondensator (wip)

Standaard

Iedereen nog eens bedankt. Nu ben ik maar beginnen schilderen.

Nu wordt het tijd om een kleurtje te kiezen. Het lijkt wel typische olive drab.

Standaard

Ziet er al helemaal anders uit nu he , Hoboken zit er nu niet meer in he , ok pluspunt dat we lekker kunnen bouwen he
    Ben weeral zo nieuwsgierig als een hond voor het volgende
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Dan zal ik je na een week geschilder weer een koekje toewerpen. Het is weer Tamiya Olive Drab geworden.

Dit heb ik geschaduwd met een paar druppels blauwe verf en dan gehighlight met wat geel erbij.

Ik heb ook alle track pins en de baanwielvlakken in Tamiya Gun Metal gezet, met de airbrush. Achteraf bekeken kan je de pins beter op voorhand doen, ook al gaat er wat verf af bij het aanbrengen.

Dan was het P+ aanbrengen. Dit deed ik met een penseel, de kurkdroge matte verf slokte dit gretig op. Je krijgt daardoor meteen een ander, donkerder uitzicht.

Ik merkte wel een probleem als ik nu een dry-fit wilde laten zien, want een van de draaipunten waar de loop op rust, was tijdens het schilderen in het affuit gebleven. Zelfs daarvoor zat die nogal vast, want Trumpeter heeft de passing erg nauw gemaakt en de buisjes aan deze scharnier lopen wat taps uit tegen de flens aan. Om dit er uit te duwen zou er toch hier en daar wat detail of lak sneuvelen, plus dat er door de klap van het lossen delen van de net geplaatste reling weer af zouden komen. Hier was wat techniek voor nodig, met behulp van een spanvijs.

Deze vijs heb je in meerdere uitvoeringen. Ik heb er met een metalen schijfje en dit is de plastic tip-versie.

Voordeel van deze is dat je die helemaal uit elkaar kan halen. Ik had er twee nodig omdat ik de schroef uit de kleinere achterstevoren in die van de grotere moest schroeven, de andere paste er zo niet in.

Nu kon ik met het uiteinde van de schroef tegen de buis duwen als er een houten speld tussen gehouden werd. Toen ik dit aandraaide, klonken er even geluiden alsof de Kondensator uiteen zou klappen.

Gelukkig betekende de volgende klap dat de buis losgeschoten was, zonder de reling aan te raken.

Nu kon ik hem makkelijk aanschroeven tot hij niet meer verder kon.

Ik heb nog wel een stukje van de buis moeten afzagen om de loop er uiteindelijk tussen te krijgen. De andere buis heb ik maar geschuurd tot de tapse kant terug recht was, die schuift nu makkelijk in en uit. Daardoor kan ik nu het voorlopige resultaat tonen van de glanzende laklaag. Ik heb niet alles twee beurten gegeven, dus is er wat verschil tussen bijvoorbeeld de loop en de hull. Ik heb wel de wielen volledig in de P+ gedompeld, daardoor glanzen die wel goed.

Nu ga ik een Sovjetster op de romp spuiten, dit kan met mijn PE stermasker. Ik ga een binnen- en een buitenrand hebben door twee maskers met verschillende afmetingen na elkaar te gebruiken, want ik meen dat op de foto's in mijn boek een witte rand rond een rode ster te herkennen is.

Standaard

Knap gevonden met die spanner en mooi bezig.
    Pascal

Standaard

Dat ziet er weeral helemaal anders uit
    Steven ge hebt chance ( geluk ) gehad als je zulke kracht moest zetten om dat stuk los te krijgen kon gemakkelijk iets anders afbreken he , eind goed al goed he
    knappe werkzaamheden
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Bedankt voor de reacties, de Kondensator is ondertussen al half verweerd. Maar eerst moest de beschildering nog verder uitgewerkt worden. Er waren voor parades wat accenten aangebracht die het saaie groen wat moesten afwisselen.

Je ziet de Sovjetster in twee kleuren, ik veronderstel rood met een witte rand, waarbij ook alle wiel- en rollercenters wit geschilderd waren. Op deze foto niet zichbaar (maar aan het begin van het topic wel) is dat ook de fenders wit ingekleurd waren. De rand van de sponsons is hier ook wit, wat ik niet gedaan heb omdat het me niet duidelijk is op de foto of dit wel of niet een opgekleefde rand was.

De ster werd gespoten met een geallieerd PE-stencilsetje dat afgeplakt was om de cirkel rond de ster er niet bij te hebben. De rondjes op de wieldeksels zijn gewoon met een punch&die uit een stukje tape geslagen.

Deze foto's werden gemaakt na een vraag op Scalemates op welke afmetingen men zijn showcase moest afstemmen om er een Kondensator in te kunnen krijgen. De positie van de ster aan deze kant is meer in het midden gelegen dan aan de andere kant, bepaald door de opbouw boven de sponsons.

Met een rol 2mm-tape worden de fenders gemaskeerd.

Er wordt nog een voorziening gemaakt uit kneedgom om overspray te vermijden.

De drie andere fenders worden ongeveer hetzelfde afgeplakt, al zijn er een paar obstakels zoals de kooi rond de koplamp en een trapje over de fender rechts achteraan.

Dit ziet er wel geslaagd uit, zo. Het verschil in breedte valt nu extra op.

Het rood wordt nu gespoten door de kleinere ster onder de grote te schuiven, waar met een potloodpuntje het center en de horizontale lijn van de ster gemarkeerd zijn. De uitlijning moet namelijk perfect zijn om de witte rand overal even breed te krijgen. Dat wordt mee bepaald door hoe het masker daarvoor geplaatst was. Door per ongeluk te oversprayen links en rechts kon ik het wel op dezelfde plek terug zetten.

Het resultaat is wel treffend, al heb ik hier later nog even op gewerkt om de witte buitenlijnen wat scherper afgelijnd te krijgen. Door de embossing krijg je daar een ongewenst verzachtend effect. De andere kant was gedeeltelijk niet goed uitgelijnd, al kon dit gecorrigeerd worden.

Dit stadium is altijd weer traumatiserend om te bekijken, de donkere wash. Gelukkig bleef het niet zo, anders was dat fijne schilderwerk niet meer te zien geweest. Ik heb fotograferen na de verdunning van deze wash overgeslagen, we gaan meteen naar een interessantere bewerking. Ik kreeg vroeger bij de bouw van het M65 atoomkanon de kritiek dat er nergens gedry-brushed was, wat volgens mij ook meegespeeld heeft in de jurering van bepaalde wedstrijden. Je krijgt namelijk een nogal eenkleurig resultaat waarbij je sommige details heel goed moet bekijken om ze nog te herkennen. Bij het dry-brushen worden die details aangestipt met een uitgedroogde verfborstel, zodat er lichtere accenten ontstaan. De gebruikte verf is lichter dan de basiskleur. Voor olijfgroen gebruik ik meestal een potje acrylverf van Aleene's, Dusty Sage, dat een afgesleten effect veroorzaakt. Die kleur zie je ook wel eens als primer tevoorschijn komen bij Sovjetvoertuigen.

De volgende foto's tonen hoe het hele voertuig gedrybrushed is, élk randje of klinknageltje dat ik kon vinden.

Nu dit achter de rug is, kan het kanon eindelijk op zijn plek vastgezet worden.

Standaard

Ik ben even gestopt met verweren en heb de ruitjes voor de cabine uit plastic gesneden. Ik vond dat realistischer dan de clearparts van Trumpeter gebruiken, al waren die eigenlijk prima van kwaliteit. Je zou toch zien dat het clearpart in het open portier te dik is. Met een stuk plastic van een wegwerpverpakking kon ik de vier ruitjes reproduceren, bijvijlen tot ze pasten en dan met vloeiende secondelijm vastzetten. Dan kon het kanon op zijn plek. Uiteraard dook er ook nu weer een probleem op met de bevestigingspin, degene die ik nog niet bijgevijld had. Toen ik beide pinnen wilde aandrukken, kon ik er eentje niet tot tegen de affuit krijgen. Er zat wel maar een millimeter ruimte meer tussen, maar zelfs met een Wolfcraftklem durfde ik het niet harder aandrukken uit schrik dat ik de gewrichten aan de loop zou doen inklappen. Die millimeter moest natuurlijk wel weg om een realistisch gewricht te verkrijgen. Lostrekken was er ook niet meer bij, want ik had lijm op de pin gesmeerd voor het aandrukken. Dus zat er niks anders op dan de pin door te zagen achter de flens.

Dan kon het overschot weggedremeld worden en de flens er terug tegenaan gelijmd worden. Ik was niet vergeten dat er ergens op die flens een smeernippel zit, waar Trumpeter niet voor waarschuwt. Die heb ik bovenaan uitgelijnd. Na een stofzuigersessie en een auditie met de half afgewerkte crew konden deze voorlopige foto's genomen worden.

Het open windscherm heb ik van een van de referentiefoto's gehaald, dit detail valt niet meer te achterhalen van de walkarounds op het net, doordat alles dichtgetimmerd is. Nu nog de plaatjes van de net gespoten tracks. Ik besloot dat het burnishing toch niet voldoende donker uitgeslagen was, dus ik heb de tracks overgespoten in een mengsel van Gun Metal en NATO black. Aan de binnenzijde, waar de baanwielen over de track rollen, is een strook gemaskeerd en Tamiya Chrome Silver gespoten. Dat ging wel wat stroef door de kleine nozzle-opening maar het resultaat is dat dit nu duidelijk afgelijnd is.

Nog even iets doen aan de buitenzijde van de tracks, en dan kunnen ze er op.

Goede topic beantwoorder marc w's schermafbeelding

Standaard

De passie waarmee je dit stuk weet te bewerken waardoor het zeer realistisch toont siert je telkens weer.
    nog veel bouw en schilder plezier met de, vermoedelijk, laatste toevoegingen.

sommigen hebben veel tijd andere dan weer minder.
    soms gaat het vlot en dan weer wat minder.
    maar belangrijkste is , dat het bouw plezier groots is.

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Ik kan weinig toevoegen dan dat ik het mooi vind. Als ik dan toch mag mieren*** dan vind ik de drybrush wat te fel. Ik vond het beter zonder eigenlijk maar dat is persoonlijke smaak. Het is prima uitgevoerd hoor.

De zaag erin zetten zal wel spannend geweest zijn zeker
    Groeten,

Michel.

Standaard

Bedankt voor de reacties! Er zat echter iets niet snor met de Kondensator.

Bestudeer even goed deze en de volgende foto van mijn exemplaar en van de echte Kondensator, let daarbij vooral op wat er in het rode kadertje zit.

Door de dynamische weergave van de bouwstappen in de handleiding ben ik de mist in gegaan met een onderdeel dat in twee richtingen kon gemonteerd worden. Ik heb het ook nu maar pas ontdekt, gelukkig was het model nog niet helemaal af en moet er hier en daar nog wat vernist worden.

Dat moest er dus terug vanaf, gelukkig lukte dit na vijf minuutjes wrikken.

Omdraaien lukte dan ook nog niet zo goed zonder een andere hendel in zijn bewegingen te hinderen. Hij staat er nu terug stevig op. Ik heb ook de tracks definitief op hun plek gezet, er bleek nog een link van tussen gehaald te moeten worden. Dit gaat makkelijker dan verwacht, als er een resin pin vast zit, geeft die net genoeg mee om de link te ontwrichten. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik maar nèt genoeg pinnetjes had. E is ook een lichte track sag bereikt. Hoe ik de Kondensator op de plank ga vastzetten, is nog in beraad, maar het zal weer met pinnetjes door de trackopeningen tot in de plastic onderdelen zijn. Ik heb met de chromestift alle schurende delen opgeblonken, maar de stift begon te lekken. Verder is het met een grafietpotlood afgewerkt.

Nu komt er een plaatje dat gaat illustreren hoe ondoordacht het is als je er zomaar van uitgaat dat een foto nemen op een achtergrond van wit papier wel een goeie fotosetting zal opleveren.

De belichting is zo sterk en het onderwerp zo donker, dat er van het onderwerp maar weinig textuur en kleur te herkennen is. Laat in zo'n geval de witte fotostudio voor wat ze is en leg je onderwerp op een gekleurde ondergrond.

Die rechtse kerel werd ondertussen nog wat bijgewerkt, hij kijkt te dronken.

De verfinstructies waren zwart voor de drie meerijders en donkerblauw voor de bestuurder. Ik heb voor het drybrushen van het zwart (dat ook al wat opgelicht was met paars) wat paars en grijs gemengd. Ik heb ze ook ingelijnd met bijna zwart. Voor de bestuurder heb ik redelijk lichtblauw gespoten en dan nog lichter gedrybrushed en daarna heb ik nog een donkerblauwe wash gebruikt waarin puur blauw zat. Ik moet wel de figuren nog mat vernissen.

Ik heb geen foto's bijgehouden van de knoeiboel die het was om de kabel van de takel tien keer om zijn klos te winden. Dat heeft meer dan een uur geduurd, want de klos zat al op zijn plek en er was minder dan een millimeter ruimte om de garendraad door te steken. Het hielp wel om de eindjes met secondelijm te verharden, maar de windingen bleven niet op orde en moesten een voor een aangetrokken worden. Omdat er ook steeds minder plaats was om een draad door te trekken, moest dat gebeuren door een knoop in de vorige winding te leggen en de volgende daar door te steken en mee te trekken. Ik kreeg dit weekend nog eens een uitnodiging om een houten liniezeilschip te maken (zie de marktplaats), neen bedankt voor dit soort werk. Op de koop toe ben ik de haak ergens kwijt geraakt. Misschien wordt dat scratchen.

Wel krijgen jullie nog wat mooie plaatjes van de Kondensator met de tracks er onder, hij staat nog los op de plank. Ik denk ook over een naambordje in de stijl van het atoomkanon, al moet het kleiner nu. Ik heb op aanraden van Michel de drybrushing terug ietsje afgezwakt met verdunde Olive Drab verf.

Standaard

Echt een topstuk! Wel opletten met clear plastic uit verpakkingen, ik heb dat ook ooit eens gedaan, en na verloop van tijd begon dat te vergelen. Is waarschijnlijk niet zo met alle plastic, hopelijk niet bij jou!

Standaard

Ben het volledig eens en vind het ook een topstuk.
    Pascal

Goede topic beantwoorder Michel's schermafbeelding

Standaard

Het ziet er werkelijk prachtig uit Steven.
    Groeten,

Michel.

Standaard

Man, man, man, da's weer een prijzenpakker Steven, prachtstuk.
    Vind het korte voetstuk ook goed, dat accentueert beter de lengte van de enorme loop.
    Share your knowledge, it's a way to immortality.

Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten