Hoofdsponsor

1/35 2A3 Kondensator (wip)

Heel indrukwekkend werk. Inzetten als naked kit is zeker geen slecht idee Steven.
 
Bedankt voor jullie opwekkende commentaren! Hier de volgende aflevering, we zijn er nog steeds niet.

attachment.jpg

Nu moesten er een paar flexibele leidingen gelegd worden. Deze bestaan uit een stalen spiraal die in rubberbuis ingegoten wordt. Dit is moeilijk op schaal te reconstrueren, ik heb dit ooit bij de M-ATV nog eens nodig gehad. Daar heb ik de ribbels toen gewoon opgeschilderd, het was ook geen spiraal maar een harmonicabuis. Nu wilde ik het reliëf er echt in hebben. Dit is mogelijk door een heel dunne koperdraad van een spoel uit een "oortje" op te winden over een andere, beweeglijke draad, in dit geval een elektriciteitsdraadje met vinylmantel.

attachment.jpg

Dit eindje van zo'n 10 centimeter heeft me volgens de fotodata anderhalf uur gekost om in te wikkelen, de spoel regelmatig vast te lijmen zodat hij niet terugschiet en de draadjes zo gelijk mogelijk te verdelen over de kronkelige draad. Bovendien zouden er nog een aantal van die flexibels komen.

attachment.jpg

Hier wordt het resultaat vastgelijmd aan de rammer.

attachment.jpg

Bij die rammer had ik al twee steunbuisjes vastgelijmd aan de kettingbak, maar dit was niet correct verlopen omdat ik de buisjes er onbewerkt op had gekleefd. Als je naar de foto kijkt, moeten de buisjes verzonken zitten in de bak. Daarom moest ik op vier plaatsen de messing buisjes half doorvijlen.

attachment.jpg

Nu zitten ze dieper zoals op de foto. Er is nog steeds een fout in de PE-structuur, het voorste schot hoort er niet in te zitten, maar ik ga hem niet meer openbreken en leeghalen om dat te verwijderen.

attachment.jpg

Een foto van de twee volgende flexibels die ik gemaakt heb. Het gaat wel een stukje sneller als het een rechte metaaldraad is om in te wikkelen.
 
Ik heb jaren geleden eens met gitaarsnaren uit de koopjesbak in mijn handen gestaan, maar ik kon me niet voorstellen dat ik dat ooit nog eens nodig kon hebben. Maar ik moest toch ies anders bedenken, omdat de flexibels van de Kondensator verschillende diktes hebben, zoals je op de volgende foto kan zien, waar ik een hydraulische en twee flexibele leidingen gescratcht heb.

attachment.jpg

Over de vorige leiding moest nog een klem geplooid worden waarmee ze aan de fender gehangen kan worden.

attachment.jpg

En dan is het alleen nog wat klein grut, dus de schilderwerken zouden kunnen beginnen. Er komen echter 2 beurzen aan begin maart, dus denk ik er over om er nog even mee te wachten en hem daar zo tentoon te stellen. Hier een kleine toevoeging die Trumpeter blijkbaar vergeten was. Ze hebben wel PE boutkoppen meegegeven, die gebruik ik hier dan maar voor.

attachment.jpg

En dan nog iets dat op de foto's opgevallen was. De grote borgmoeren op de affuit hebben daar borgpennen die in gleufjes zitten. Die wilde ik er in zagen met mijn vertrouwde Airwaves-zaagje.

attachment.jpg

Met wat lijm worden de zaagsnedes verzacht.

attachment.jpg

Nu heb je plots veel meer detail op deze plek.

attachment.jpg
 
Indrukwekkende bouw.
Ik volg dit project met zeer veel interesse alhoewel het onderwerp zelf niet echt mijn ding is.
Succes verder. Dit wordt een topmodel.
Mvg
 
Hey,

Jawade, er ligt een leidingske op....:)
 
Altijd spectaculair als er een hoop leidingen en pe bijkomen .
Plezierig om te volgen .
 
Bedankt voor de complimenten, ik heb hier nu ook foto's van de dry-fit die ik voor de beurs van vandaag gemaakt had. De tracks zitten er helemaal op, ik heb wel nog meer links moeten gebruiken dan ik eerder nodig achtte. Ik heb er nog maar een vijftal over. Ik heb ook net niet voldoende pins over om dat op te lossen, dus ik zal er een paar moeten knutselen. Deze opstelling ga ik proberen om volgend weekend nog eens te plaatsen in Hoboken, waarna de schilderwerken kunnen aanvatten. Ik kan al wel een spoiler op mijn topic voor de beurs van vandaag geven, de Kondensator heeft de speciale prijs van MKB voor de naked kits gewonnen. Ik kreeg er een gouden trofee voor.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Proficiat met de behaalde prijs.
Ben benieuwd naar de verdere afwerking.
Mvg
 
Proficiat makker, meer of verdiend he....
ben dan ook benieuwd naar zijn kleurjasje...
 
Welverdiend proficiat steven.
 
Proficiat met de prijs Steven, had eerlijk gezegd niet anders verwacht.
 
Iedereen nog eens bedankt. Nu ben ik maar beginnen schilderen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu wordt het tijd om een kleurtje te kiezen. Het lijkt wel typische olive drab.
 
Ziet er al helemaal anders uit nu he , Hoboken zit er nu niet meer in he , ok pluspunt dat we lekker kunnen bouwen he
Ben weeral zo nieuwsgierig als een hond voor het volgende
Marc
 
Dan zal ik je na een week geschilder weer een koekje toewerpen. Het is weer Tamiya Olive Drab geworden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Dit heb ik geschaduwd met een paar druppels blauwe verf en dan gehighlight met wat geel erbij.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook alle track pins en de baanwielvlakken in Tamiya Gun Metal gezet, met de airbrush. Achteraf bekeken kan je de pins beter op voorhand doen, ook al gaat er wat verf af bij het aanbrengen.

attachment.jpg

Dan was het P+ aanbrengen. Dit deed ik met een penseel, de kurkdroge matte verf slokte dit gretig op. Je krijgt daardoor meteen een ander, donkerder uitzicht.

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik merkte wel een probleem als ik nu een dry-fit wilde laten zien, want een van de draaipunten waar de loop op rust, was tijdens het schilderen in het affuit gebleven. Zelfs daarvoor zat die nogal vast, want Trumpeter heeft de passing erg nauw gemaakt en de buisjes aan deze scharnier lopen wat taps uit tegen de flens aan. Om dit er uit te duwen zou er toch hier en daar wat detail of lak sneuvelen, plus dat er door de klap van het lossen delen van de net geplaatste reling weer af zouden komen. Hier was wat techniek voor nodig, met behulp van een spanvijs.

attachment.jpg

Deze vijs heb je in meerdere uitvoeringen. Ik heb er met een metalen schijfje en dit is de plastic tip-versie.

attachment.jpg

Voordeel van deze is dat je die helemaal uit elkaar kan halen. Ik had er twee nodig omdat ik de schroef uit de kleinere achterstevoren in die van de grotere moest schroeven, de andere paste er zo niet in.

attachment.jpg

Nu kon ik met het uiteinde van de schroef tegen de buis duwen als er een houten speld tussen gehouden werd. Toen ik dit aandraaide, klonken er even geluiden alsof de Kondensator uiteen zou klappen.

attachment.jpg

Gelukkig betekende de volgende klap dat de buis losgeschoten was, zonder de reling aan te raken.

attachment.jpg

Nu kon ik hem makkelijk aanschroeven tot hij niet meer verder kon.

attachment.jpg

Ik heb nog wel een stukje van de buis moeten afzagen om de loop er uiteindelijk tussen te krijgen. De andere buis heb ik maar geschuurd tot de tapse kant terug recht was, die schuift nu makkelijk in en uit. Daardoor kan ik nu het voorlopige resultaat tonen van de glanzende laklaag. Ik heb niet alles twee beurten gegeven, dus is er wat verschil tussen bijvoorbeeld de loop en de hull. Ik heb wel de wielen volledig in de P+ gedompeld, daardoor glanzen die wel goed.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu ga ik een Sovjetster op de romp spuiten, dit kan met mijn PE stermasker. Ik ga een binnen- en een buitenrand hebben door twee maskers met verschillende afmetingen na elkaar te gebruiken, want ik meen dat op de foto's in mijn boek een witte rand rond een rode ster te herkennen is.

attachment.jpg
 
Knap gevonden met die spanner en mooi bezig.
 
Dat ziet er weeral helemaal anders uit
Steven ge hebt chance ( geluk ) gehad als je zulke kracht moest zetten om dat stuk los te krijgen kon gemakkelijk iets anders afbreken he , eind goed al goed he
knappe werkzaamheden
Marc
 
Bedankt voor de reacties, de Kondensator is ondertussen al half verweerd. Maar eerst moest de beschildering nog verder uitgewerkt worden. Er waren voor parades wat accenten aangebracht die het saaie groen wat moesten afwisselen.

attachment.jpg

Je ziet de Sovjetster in twee kleuren, ik veronderstel rood met een witte rand, waarbij ook alle wiel- en rollercenters wit geschilderd waren. Op deze foto niet zichbaar (maar aan het begin van het topic wel) is dat ook de fenders wit ingekleurd waren. De rand van de sponsons is hier ook wit, wat ik niet gedaan heb omdat het me niet duidelijk is op de foto of dit wel of niet een opgekleefde rand was.

attachment.jpg

De ster werd gespoten met een geallieerd PE-stencilsetje dat afgeplakt was om de cirkel rond de ster er niet bij te hebben. De rondjes op de wieldeksels zijn gewoon met een punch&die uit een stukje tape geslagen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze foto's werden gemaakt na een vraag op Scalemates op welke afmetingen men zijn showcase moest afstemmen om er een Kondensator in te kunnen krijgen. De positie van de ster aan deze kant is meer in het midden gelegen dan aan de andere kant, bepaald door de opbouw boven de sponsons.

attachment.jpg

Met een rol 2mm-tape worden de fenders gemaskeerd.

attachment.jpg

Er wordt nog een voorziening gemaakt uit kneedgom om overspray te vermijden.

attachment.jpg

attachment.jpg

De drie andere fenders worden ongeveer hetzelfde afgeplakt, al zijn er een paar obstakels zoals de kooi rond de koplamp en een trapje over de fender rechts achteraan.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit ziet er wel geslaagd uit, zo. Het verschil in breedte valt nu extra op.

attachment.jpg

Het rood wordt nu gespoten door de kleinere ster onder de grote te schuiven, waar met een potloodpuntje het center en de horizontale lijn van de ster gemarkeerd zijn. De uitlijning moet namelijk perfect zijn om de witte rand overal even breed te krijgen. Dat wordt mee bepaald door hoe het masker daarvoor geplaatst was. Door per ongeluk te oversprayen links en rechts kon ik het wel op dezelfde plek terug zetten.

attachment.jpg

Het resultaat is wel treffend, al heb ik hier later nog even op gewerkt om de witte buitenlijnen wat scherper afgelijnd te krijgen. Door de embossing krijg je daar een ongewenst verzachtend effect. De andere kant was gedeeltelijk niet goed uitgelijnd, al kon dit gecorrigeerd worden.

attachment.jpg

Dit stadium is altijd weer traumatiserend om te bekijken, de donkere wash. Gelukkig bleef het niet zo, anders was dat fijne schilderwerk niet meer te zien geweest. Ik heb fotograferen na de verdunning van deze wash overgeslagen, we gaan meteen naar een interessantere bewerking. Ik kreeg vroeger bij de bouw van het M65 atoomkanon de kritiek dat er nergens gedry-brushed was, wat volgens mij ook meegespeeld heeft in de jurering van bepaalde wedstrijden. Je krijgt namelijk een nogal eenkleurig resultaat waarbij je sommige details heel goed moet bekijken om ze nog te herkennen. Bij het dry-brushen worden die details aangestipt met een uitgedroogde verfborstel, zodat er lichtere accenten ontstaan. De gebruikte verf is lichter dan de basiskleur. Voor olijfgroen gebruik ik meestal een potje acrylverf van Aleene's, Dusty Sage, dat een afgesleten effect veroorzaakt. Die kleur zie je ook wel eens als primer tevoorschijn komen bij Sovjetvoertuigen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De volgende foto's tonen hoe het hele voertuig gedrybrushed is, élk randje of klinknageltje dat ik kon vinden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu dit achter de rug is, kan het kanon eindelijk op zijn plek vastgezet worden.
 
Ik ben even gestopt met verweren en heb de ruitjes voor de cabine uit plastic gesneden. Ik vond dat realistischer dan de clearparts van Trumpeter gebruiken, al waren die eigenlijk prima van kwaliteit. Je zou toch zien dat het clearpart in het open portier te dik is. Met een stuk plastic van een wegwerpverpakking kon ik de vier ruitjes reproduceren, bijvijlen tot ze pasten en dan met vloeiende secondelijm vastzetten. Dan kon het kanon op zijn plek. Uiteraard dook er ook nu weer een probleem op met de bevestigingspin, degene die ik nog niet bijgevijld had. Toen ik beide pinnen wilde aandrukken, kon ik er eentje niet tot tegen de affuit krijgen. Er zat wel maar een millimeter ruimte meer tussen, maar zelfs met een Wolfcraftklem durfde ik het niet harder aandrukken uit schrik dat ik de gewrichten aan de loop zou doen inklappen. Die millimeter moest natuurlijk wel weg om een realistisch gewricht te verkrijgen. Lostrekken was er ook niet meer bij, want ik had lijm op de pin gesmeerd voor het aandrukken. Dus zat er niks anders op dan de pin door te zagen achter de flens.

attachment.jpg

attachment.jpg

Dan kon het overschot weggedremeld worden en de flens er terug tegenaan gelijmd worden. Ik was niet vergeten dat er ergens op die flens een smeernippel zit, waar Trumpeter niet voor waarschuwt. Die heb ik bovenaan uitgelijnd. Na een stofzuigersessie en een auditie met de half afgewerkte crew konden deze voorlopige foto's genomen worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het open windscherm heb ik van een van de referentiefoto's gehaald, dit detail valt niet meer te achterhalen van de walkarounds op het net, doordat alles dichtgetimmerd is. Nu nog de plaatjes van de net gespoten tracks. Ik besloot dat het burnishing toch niet voldoende donker uitgeslagen was, dus ik heb de tracks overgespoten in een mengsel van Gun Metal en NATO black. Aan de binnenzijde, waar de baanwielen over de track rollen, is een strook gemaskeerd en Tamiya Chrome Silver gespoten. Dat ging wel wat stroef door de kleine nozzle-opening maar het resultaat is dat dit nu duidelijk afgelijnd is.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog even iets doen aan de buitenzijde van de tracks, en dan kunnen ze er op.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan