Hoofdsponsor

1/35 2A3 Kondensator (wip)

De passie waarmee je dit stuk weet te bewerken waardoor het zeer realistisch toont siert je telkens weer.
nog veel bouw en schilder plezier met de, vermoedelijk, laatste toevoegingen.
 
Ik kan weinig toevoegen dan dat ik het mooi vind. Als ik dan toch mag mieren*** dan vind ik de drybrush wat te fel. Ik vond het beter zonder eigenlijk maar dat is persoonlijke smaak. Het is prima uitgevoerd hoor.

De zaag erin zetten zal wel spannend geweest zijn zeker :)
 
Bedankt voor de reacties! Er zat echter iets niet snor met de Kondensator.

attachment.jpg

Bestudeer even goed deze en de volgende foto van mijn exemplaar en van de echte Kondensator, let daarbij vooral op wat er in het rode kadertje zit.

attachment.jpg


Door de dynamische weergave van de bouwstappen in de handleiding ben ik de mist in gegaan met een onderdeel dat in twee richtingen kon gemonteerd worden. Ik heb het ook nu maar pas ontdekt, gelukkig was het model nog niet helemaal af en moet er hier en daar nog wat vernist worden.

attachment.jpg

Dat moest er dus terug vanaf, gelukkig lukte dit na vijf minuutjes wrikken.

attachment.jpg

Omdraaien lukte dan ook nog niet zo goed zonder een andere hendel in zijn bewegingen te hinderen. Hij staat er nu terug stevig op. Ik heb ook de tracks definitief op hun plek gezet, er bleek nog een link van tussen gehaald te moeten worden. Dit gaat makkelijker dan verwacht, als er een resin pin vast zit, geeft die net genoeg mee om de link te ontwrichten. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik maar nèt genoeg pinnetjes had. E is ook een lichte track sag bereikt. Hoe ik de Kondensator op de plank ga vastzetten, is nog in beraad, maar het zal weer met pinnetjes door de trackopeningen tot in de plastic onderdelen zijn. Ik heb met de chromestift alle schurende delen opgeblonken, maar de stift begon te lekken. Verder is het met een grafietpotlood afgewerkt.

attachment.jpg

Nu komt er een plaatje dat gaat illustreren hoe ondoordacht het is als je er zomaar van uitgaat dat een foto nemen op een achtergrond van wit papier wel een goeie fotosetting zal opleveren.

attachment.jpg

De belichting is zo sterk en het onderwerp zo donker, dat er van het onderwerp maar weinig textuur en kleur te herkennen is. Laat in zo'n geval de witte fotostudio voor wat ze is en leg je onderwerp op een gekleurde ondergrond.

attachment.jpg

attachment.jpg

Die rechtse kerel werd ondertussen nog wat bijgewerkt, hij kijkt te dronken.

attachment.jpg

De verfinstructies waren zwart voor de drie meerijders en donkerblauw voor de bestuurder. Ik heb voor het drybrushen van het zwart (dat ook al wat opgelicht was met paars) wat paars en grijs gemengd. Ik heb ze ook ingelijnd met bijna zwart. Voor de bestuurder heb ik redelijk lichtblauw gespoten en dan nog lichter gedrybrushed en daarna heb ik nog een donkerblauwe wash gebruikt waarin puur blauw zat. Ik moet wel de figuren nog mat vernissen.

Ik heb geen foto's bijgehouden van de knoeiboel die het was om de kabel van de takel tien keer om zijn klos te winden. Dat heeft meer dan een uur geduurd, want de klos zat al op zijn plek en er was minder dan een millimeter ruimte om de garendraad door te steken. Het hielp wel om de eindjes met secondelijm te verharden, maar de windingen bleven niet op orde en moesten een voor een aangetrokken worden. Omdat er ook steeds minder plaats was om een draad door te trekken, moest dat gebeuren door een knoop in de vorige winding te leggen en de volgende daar door te steken en mee te trekken. Ik kreeg dit weekend nog eens een uitnodiging om een houten liniezeilschip te maken (zie de marktplaats), neen bedankt voor dit soort werk. Op de koop toe ben ik de haak ergens kwijt geraakt. Misschien wordt dat scratchen.

Wel krijgen jullie nog wat mooie plaatjes van de Kondensator met de tracks er onder, hij staat nog los op de plank. Ik denk ook over een naambordje in de stijl van het atoomkanon, al moet het kleiner nu. Ik heb op aanraden van Michel de drybrushing terug ietsje afgezwakt met verdunde Olive Drab verf.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Echt een topstuk! Wel opletten met clear plastic uit verpakkingen, ik heb dat ook ooit eens gedaan, en na verloop van tijd begon dat te vergelen. Is waarschijnlijk niet zo met alle plastic, hopelijk niet bij jou!
 
Ben het volledig eens en vind het ook een topstuk.
 
Het ziet er werkelijk prachtig uit Steven.
 
Man, man, man, da's weer een prijzenpakker Steven, prachtstuk.
Vind het korte voetstuk ook goed, dat accentueert beter de lengte van de enorme loop.
 
Iedereen bedankt voor de reacties, we zullen zien hoe de tand des tijds op de venstertjes zal spelen, maar het eerste jaar zal het nog wel meevallen.

Er was nog iets dat me weerhield van het afwerken van de Kondensator, ik was de haak van de munitietakel kwijt. Dat gaf echter wel de gelegenheid om die eens helemaal te scratchen met al zijn onderdelen. Ik printte een foto in het groot af en zag dat ik dat op ongeveer 1/7 moest nabouwen. Het lastigste was de haak.

attachment.jpg

Dan moest ik het garendraadje door de fijne opening steken en de takel opspannen. Door in te smeren met houtlijm kon het touwtje dan in gespannen stand gehouden worden.

attachment.jpg

De figuren waren bijna klaar, ik heb nog wat aan de gezichten gewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het voetstuk moest doorboord worden, zodat er vier pinnetjes net op de juiste plek kwamen om door de binnenste rij trackopeningen te steken.

attachment.jpg

De Kondensator paste er goed op en ik zal jullie de eindfoto's niet langer onthouden. Er moet wel nog altijd een naambordje gebouwd worden, dat komt boven dat ronde gat in de plank.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Al een aantal bouwers hebben naar de afmetingen gevraagd, bij deze.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alweer een prachtwerk Steven, proficiat.

PS: denk dat er een foto ontbreekt onderaan.
 
Bedankt, Erwin. Dat was gewoon iets dat ik vergeten te verwijderen had, het is weg nu.
 
Steven, ik heb dat hier in de diepte gevolgd.
Je hebt er serieus werk aan gehad maat uiteindelijk is alles goed gekomen.
Het is een prachtstuk geworden die we wel eens zullen bewonderen nadat het hele gedoe achter de rug is.... ;)
 
Hallo is dit een prachtstuk , voor mij goud hoor
Knap gedaan en indrukwekkend oorlogstuig
Marc
 
Deugddoende woorden, dat moeten we belonen met een serieuze update! Vandaag is het naambordje grotendeels gebouwd geraakt.

attachment.jpg

Het letterontwerp hield rekening met een profielbreedte van 2,5 millimeter, C-profielen met de opening naar voren. Ik wilde dat het wat Russisch aandeed, dus daarom een drietal letters omgekeerd. Een eerder ontwerp leek me te radicaal, waarbij ik de D door een delta had vervangen en de S door een Russische C. Niet Russisch-sprekende mensen moesten de naam ook nog kunnen herkennen.

attachment.jpg

De rechte letters waren in een uurtje aangemaakt en gelijmd.

attachment.jpg

Voor de ronde letters waren er andere materialen nodig, want die kan je niet met C-profielen maken. Ze moesten uit styreenplaat gesneden worden.

attachment.jpg

De letters snijden is nog het relatief gemakkelijkste deel. Dan moeten er strips van 1 mm gesneden worden en tegen de randen van de letters geplakt. Ik kon wel gebruik maken van een venn-diagram maar het is toch een geduldwerkje, dat op een tegel uitgevoerd moet worden wegens de Tamiya ultra thin.

attachment.jpg

Voor de beide O's was er een uur werk nodig. Ik wist dat de S het moeilijkste zou worden, dus die hield ik voor het laatst. Door de spanning scheurde ze ergens in twee, dat kon gelukkig weggewerkt worden.

attachment.jpg

De letters werden op een L-profiel met de opening naar onder geplaatst, zodat ze een hoek van 45 graden aannamen.

attachment.jpg

Als statief voor mijn billboard wilde ik een gekantelde Sovjetster. Door die te projecteren vanuit 45 graden krijg je een verkort stervormig basisvlak. Een deel van de ster zou onder de bodemplaat terechtkomen, dat deel wilde ik dus omplooien.

attachment.jpg

Ik had in de ster ook het typenummer uitgesneden, met een extra plaatje onder de cijfers omdat daar ook verstevigingsribben zaten. Ik heb de letters demonteerbaar gehouden, da's makkelijker te spuiten.

attachment.jpg

Het was verstandiger geweest om het model er terwijl eens bij te pakken, dan had ik kunnen constateren dat de twee onderste punten over de rand zouden komen. Dit was gelukkig niet al te stevig bevestigd. Ik dacht het dan maar zonder onderstuk te doen, het had zo ook wel iets.

attachment.jpg

Uiteindelijk heb ik de punten gelijk met het steroppervlak gekleefd, aangezien die dan beter over de rand van de plaat vallen. als primer heb ik Motip gebruikt. De uitgehaalde letters zijn niet opgevuld geraakt met verf, dat ga ik achteraf met een penseel doen.

attachment.jpg

De letters zijn met Armypainter Gun Metal gespoten, wat eerder een aluminiumkleur is. Ook aan deze inkleuring kan nog iets gewijzigd worden. Maar dat zien jullie morgen vast.
 
Prachtig stukje! Zeer mooi gedaan

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.2 met Tapatalk
 
Bedankt, Jeff! Het bordje is nu af en bevestigd op de plaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De Kondensator heeft zijn plek ingenomen naast de Amerikaanse M65. Hij wordt er wel wat door overweldigd. Er gaat nu eerst wat gewerkt worden aan de Vietnam- en andere projecten, maar er staat al een volgend Koude-oorlogmonster in de startblokken, dat qua afmetingen vergelijkbaar is met de Kondensator. Da's voor later dit jaar...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Steven hoe is het toch mogelijk je blijft me verbazen iedere keer
Goed gedaan hoor
Marc
 
Fantasie dat da ventje heeft, je moet er maar op komen, en het resultaat ,zoals altijd verbluffend.
Steven, nog een DIKKE PROFICIAT voor wat je hier de afgelopen periode weer hebt laten zien.
 
Proficiat met dit wondermooie model Steven. Een echte blikvanger als je het mij vraagt.
 
Meer of in orde en die naam + ster maken het volledig af!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan