Hoofdsponsor

1/24 Ford Torino[wip]

Schaal 1/24 - 1/25

Bibolann.

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jul 2019
Berichten
157
Hallo allemaal,

dit wordt m'n eerste verslagje op dit forum.

Ik bouw eigenlijk van alles, maar toch het meest voertuigen, in de brede zin van het woord (moto's, auto's, militaire voertuigen, vrachtwagens, ...)
Deze keer de '76 Ford Torino van Revell, beter gekend als de wagen van Starsky & Hutch.
In m'n jeugdjaren was dit een veel bekeken serie op TV en vooral hun wagen is bijgebleven.

Dit is een release van 2017 met de nieuwe handleiding van Revell, alles in kleur en klaar en duidelijk uitgelegd.

attachment.jpg

Dit is een release van 2017 met de nieuwe handleiding van Revell, alles in kleur en klaar en duidelijk uitgelegd.
Dit is de boxart

attachment.jpg

en de inhoud

attachment.jpg

zelfs transparante delen in het rood

attachment.jpg

de decals zijn voornamelijk wit en daar had m'n fototoestelletje blijkbaar moeite mee

attachment.jpg

de handleiding

attachment.jpg

attachment.jpg

Ondertussen is er reeds aan de bouw begonnen.
Een groot gedeelte in de primer gezet en de motor afgewerkt.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze is ook al gemonteerd op het chassis

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit zijn de vorderingen tot nu toe, het volgende gedeelte wordt de binnenkant.
Tot de volgende
Grtz Gerry
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zalig knap gedaan , nu nog enkele washkes en dat zit snor
Doe zo verder
Marc
 
Dat ging vlug, misschien iets te vlug waardoor je vermoedelijk toch enkele zaken uit het oog verloor zoals het wegwerken van uitwerppunten (die vele cirkels) en enkele lasnaden die wat meer aandacht mochten krijgen.
Verder zoals Coachke zegt, enkele washes op de motor en ophanging zouden het geheel wat meer diepte geven.
Maar voor iemand die lang stil gelegen heeft zeker niet slecht.
 
Erwin ik moet wel even vermelden dat de meeste uitwerppunten langs de bovenzijde zijn en volledig onzichtbaar zullen worden de cockpit komt er helemaal over
Marc
 
Mooie wagen Gerry en het werk eraan ziet er ook goed uit.

tja, op de plekken waar de uitwerppunten zitten zou ik ze zelf ook niet aangepakt hebben 8)

De naad op de transmissie valt over te discussiëren...laat ik zeggen dat wanneer je jezelf aanleert geen genoegen te nemen
met dergelijke (on)afwerking het je later tijd bespaart.
Soms lijkt het ongeverfd wel OK maar dan gaat men schilderen...de naden worden duidelijk...en moet er opnieuw bijgewerkt worden.

Wanneer ik lijmnaden glad maak controleer ik het werk met een natte vinger erover te strijken (simuleert een verflaag).
In het licht bekijk ik dan of de glans egaal is.
Helemaal zeker weten doe je het door de naad met een likje middelgrijs te verven. Een oneffenheid zal dan overduidelijk zichtbaar worden.

In het geval van de transmissie hier zal het eenmaal ingebouwd niet meer te zien zijn, dus laat het lekker zo.
Mijn vriendelijk bedoeld advies is :
maak er een gewoonte van om de lijmnaad van delen die uit 2 helften zijn samengesteld strak af te werken.

Carry on :)
 
Heel veel pelzier met deze mooie bouw
 
Ik vind het wel geslaagd , benieuwd naar de body

Greetzzz Modest
 
Bedankt allemaal,

@Peter, Erwin, voor lasnaden en pinholes moet ik inderdaad meer opletten. Gelukkig valt het hier allemaal best mee, zowel de pinholes als de lasnaad op de motor zijn niet zichtbaar meer na het plaatsen van het binnengedeelte.

@Modest, de body wordt een ander paar mouwen, het glad krijgen heb ik nog helemaal niet onder de knie.
De primer lukt best goed maar de kleur is alles behalve glad. Voor het rood heb ik Tamiya XF-7 gebruikt met een airbrush en is het een heel ruwe structuur geworden.
Nu heb het het wel ( lichtjes ) opgeschuurd maar ik had het gladder verwacht van in het begin.
 
Tamiya verf voor de body heb ik ook geprobeerd , met hetzelfde resultaat als jij. Ik vermoed dat ze meer moeten verdund worden en met zeer dunne laagjes moeten gespoten worden. Ik,heb ze voor de bodys niet meer gebruikt en ben overgestapt op ZP , tot grote tevredenheid. Neem eens een kijkje in mijn Ferrari topic. Supergladde afwerking van de body. Eerlijkerrwijs moet ik wel bekennen dat Ik heb moeten leren met ZP werken, maar eens je er mee weg bent zijn ze top.

Greetzzz Modest.
 
Ha, eentje op te volgen... heb dezelfde bouwdoos ook in mijn kast liggen...
 
Modest, van Zero Paints zie ik inderdaad veel goeds voorbij komen.
Als ik het goed heb is een 'lacquer' verf en dus nogal toxisch en dat schrikt me wat af.
Ik gebruik nu enkel verf op waterbasis, enkel de washes die ik gebruik zijn enamel.
Ik gebruik soms ook wel Revell verf om te airbrushen en die lijkt me wel gladder, enkel de juiste verfdikte vinden is wat moeilijker.
De body is nu lichtjes glad geschuurd, ik ga toch eens als laatste laag een Revell verf proberen, we zien wel.

Grtz Gerry
 
Zp zijn inderdaad lakverven , met Valleyo verfjes kom je ook al een eind op weg , zeer glad resultaat ook. Maar het is jouw model hè ,dus jij moet je keuze maken. Voor je clear laag zul je denk ik toch naar iets moeten grijpen wat niet op waterbasis is. Veel bouwplezier met deze , echt benieuwd naar de body.

Greetzzzzz Modest.
 
Voor je clear laag zul je denk ik toch naar iets moeten grijpen wat niet op waterbasis is.

Precies mijn gedachte, het beste kun je een 2k-vernislaag aanbrengen (bestaande uit meerdere dunne laagjes). Misschien is het tijd voor een kleine spuitcabine, je hebt ze al voor heel weinig.
 
Dat antwoord vreesde ik al, ik heb al verschillende lakken geprobeerd op waterbasis maar die geven nooit het resultaat van 2k lak.
Ik zal die dus toch maar eens moeten aanschaffen, deze ga ik nog eens proberen met Humbrol Aqua Gloss.
Een spuitcabientje ( zo'n opplooibaar ) en masker gebruik ik reeds.

Ondertussen zijn er ook wat vorderingen gemaakt aan het binnengedeelte.
Bodem in mat grijs, zetels en console in satijn grijs van Revell.
Dit alles met de bijgeleverde decals.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Die wielen zitten ook al op het chassis.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nu is de body aan de beurt, ik zag ook op het forum dat er een velen eerst met de body beginnen maar dit is voor mij toch het moeilijkst en laat ik voor het laatst.
 
Vind het zeker niet slecht voor een eerste maal.Zelf gebruik ik voor de body revell aqua waarna ik dan vernis gebruik van sencys(brico)
Marc S.
 
- Met spuitcabine en gasmasker heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt. Gewoon ervoor gaan, zou ik zeggen. Ik vind lakverf vaak prettiger en makkelijker airbrushen dan andere soorten verf, dus daar hoeft het niet aan te liggen.
- Vooruitgang ziet er toch prima uit hoor.
- Wat de body betreft als laatste onderdeel om te spuiten... hou dat erin zou ik zeggen. Het probleem waar degenen die de body beginnen te spuiten mee kunnen kampen (en dat weet je nooit tevoren) is dat hij later niet blijkt te passen. Een dryfit heeft nog niet plaatsgevonden. Als jij straks klaar bent om de body te spuiten, weet je precies of hij gaat passen dan wel niet.

Op deze laatste opmerking is het inmiddels niet moeilijk te voorspellen wie er een andersluidend standpunt tegenin zal willen brengen. Die reactie lees je dan hieronder. Bekijk een en ander op je gemak en trek dan je eigen conclusie.

Voorlopig ziet dit er erg goed uit en ben je verdienstelijk op weg.
 
Ten eerste ieder zijn manier van werken :) Zelf spuit ik de body wel als eerste inclusief de acryl vernislagen, een paar laagjes vernis lekker laten drogen terwijl je de rest van het model afwerkt.
 
Wel beste Gerry dat ziet er hier veelbelovend uit en je ziet de meningen zijn hier zeer verdeeld over verf he
Doe lekker je ding wij zullen wel op de kantlijn staan kijken
Suc6 makker
Marc
 
Merci allemaal,
ik heb wel al een dikke fout gemaakt, op het kofferdeksel was een spat donkere verf gekomen.
Geen probleem , dacht ik, wat afschuren en dan terug de witte primer en de verflaag.
Maaaaaaar, er is een kleurverschil met de body.
Ik ga nu proberen alles te overspuiten met rood van Revell, hopelijk komt dat goed want anders moet alles er eerst terug af en moeten we opnieuw beginnen.

Grtz Gerry
 
Gerry zou het niet doen , eerlijk smijt hem in de remvloeistof of alcohol en begin gewoon opnieuw
Sorry maar ge gaat er achteraf spijt van krijgen
Marc
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan