Hoofdsponsor

1/12 Honda RA273 formule 1 (1967) [wip]

Roy, Ik zag dat nog niemand een compliment gegeven had over je badkamer, nu dat ga ik ook niet doen, maar mooi is hij wel.


Karmijn ben je behalve tanden ook al kiezen kwijt? Je heb er lekker de vaart in. Mijn dochter(tje) was ooit gevallen toen ze 3 was, kinderboven tanden weg. Wat was die blij dat ze eindelijk tanden kreeg. Toch moet er iets aan de vlog veranderd worden, namelijk eerst jij aan het woord en vertellen, en daarna je papa. Verder klopt het wel, jij het laatste woord.

In bad doen van bouwkits, meestal vergeet ik het, maar voordat ik ga verven gaan ze wel in bad, tijdens het bouwen heb ik hulp gehad van de honden en de katten, meestal ook wat haren er tussen gekleefd. Dan helpt een bad ook.
Hele mooie vlog, hoe zat het nou met die tractor? Er zitten er tussen dat is echt een crime, zoiets heb ik ook aan de kant gelegd. Nee Roy niet de Belorus. Die van Heller.

PS ik luister niet maar lees de ondertiteling
 
Jammer van de sprues. Meestal kan je deze via de importeur nabestellen, ook niet goedkoop, let wel.

De decals mochten die te geel zijn, als je even zoekt online is er dacht ik een Spaanse firma die vervangdeals maakt voor zo'n kit. Zou ik even moeten opzoeken....
 
Nou heerlijk weer om te kijken en oh ( ik weet dat je dit net zo graag hebt ) wat zonde van de ontbrekende onderdeeltjes , maar aah wat leuk dat je toch hebt kunnen vinden
En wat Aris betreft ik denk dat je van zo een oude dame niet veel meer zal kunnen bestellen he
Wat Karmijn betreft in 1 woord " zalig " hier bij ons thuis met woorden onze kleindochter vind dat allemaal wel mooi maar interesse neen , heb haar zo twee van die gele bananen figuurtjes gekocht ( ben de naam ook weeral kwijt ) eentje ervan heeft ze deels meegemaakt de andere ligt nog bij mij
Wat de vlog betreft leuk om te bekijken ik volg
grt
Marc
 
:06:Durf het haast niet schrijven maar zie alleen zwarte vakken dus ben aan het zoeken welk programma er ontbreekt op mijn laptop.
E aan de reacties te zien mis ik hier iets
 
Vlog 4: knippen en schuren
- Verrassing voor Karmijn: ze krijgt een grotere rol in de bouw
- Knippen van geselecteerde onderdeeltjes uit het gietraam
- Schoonmaken (mes / schuurstick) van de onderdeeltjes
- Bespreking van reacties

(Als je een zwart scherm ziet, klik dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=RaD7XB1uCMI)
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat gaat snel op die manier. Goed gevonden om de reacties te bespreken terwijl op de achtergrond het bouwprocess aan de gang is. Prima concept.
Dirk
 
Leuk in elkaar gezet deze aflevering en dat Karmijn de Honda gaat bouwen is een leuke verrassing :)
Met jouw supervisie komt het vast dik in orde, ik kijk al uit naar de volgende aflevering...

Ik huiverde licht toen je Karmijn voor deed de scalpel te gebruiken, maar
gezien er geen bloed gevloeid is bewijst dat de jonge bouwster een goed leerlinge is.

Ik gebruik NOOIT een scalpel om onderdelen van een sprue te halen.
Een sprue cutter van Xuron is veel veiliger en knipt bijzonder secuur en netjes. Een absolute aanrader !
Voor lastig te verwijderen onderdelen gebruik ik een ultra fijne zaagje.

Veel bouwlol samen :D
 
Mooie verrassing voor de meid, die was even met mond (bijna) vol met tanden.
 
Dank je wel Bart, je ziet dat Karmijn het zich later pas realiseert! :)

Bespreking van de andere reacties vindt plaats in de nieuwe vlog:

Vlog 5: het motorblok lijmen
- Het bouwplan bestuderen en begrijpen alvorens te lijmen
- Dryfitten alvorens te lijmen
- Lijmen met liquid poly
- Bespreking van reacties

(Als je een zwart scherm ziet, klik dan hier: https://youtu.be/SJVEYc-i410)
 
Beste Roy (en Karmijn).

Ik heb eindelijk de tijd gevonden om jullie verslag even rustig door te nemen.
Mooi concept en prettig om te volgen. Vooral de inbreng van Karmijn geeft aan het project een aparte insteek. Het lijkt mij de ideale manier om de jongere generatie bij de modelbouw te betrekken en op deze wijze hopelijk nieuwe en jonge leden te recruteren.
Wat het gebruik van filmpjes betreft krijg je op deze manier ook de mogelijkheid om zeer veel informatie op een aanschouwelijke wijze tot bij uw volgers te brengen.
Anderzijds vraagt het volgen van dergelijke projecten voor ons wel iets meer inspanning (voor het nazicht van de tot hiertoe gepubliceerde bijdragen had ik toch wel een uurtje tijd nodig), wat op zich dan weer geen probleem hoeft te zijn.
Tof dat jullie de inspanning doen om nagenoeg dagelijks een toch wel uitgebreide update van de vorderingen (+ nabeschouwingen) te geven.
Ik vind jullie project een mooie aanvulling op het aanbod op ons forum en ik zie absoluut de meerwaarde er van in (doe zo zeker voort :dry:).

Even terzijde voor wat het afwassen van onderdelen van een bouwkit betreft.
De anti-kleeflaag die op de matrijs wordt gezet om te beletten dat vreemde stoffen (in ons geval de plastiek onderdelen) zich gaan vastzetten aan de matrijs gaat in bepaalde gevallen ook haar invloed hebben op het latere verfproces.
Wij gebruiken grondverven (primers) om er voor te zorgen dat de verf zich goed gaat hechten op een model en dat latere verflagen zich op hun beurt beter gaan hechten op de grondlaag. In die zin kan je ook het zuiver maken van de plastiek onderdelen gaan bekijken. Indien ik op een airliner (= zeer gladde romp) een verflaag ga aanbrengen, deze verflaag ga afplakken met tape en daarop een andere kleur ga zetten, dan riskeer ik bij het verwijderen van de tape de onderliggende verflaag mee los te trekken (zeker wanneer ik de plastiek onderdelen vooraf niet heb afgewassen en geen grondlaag heb gezet).
Ik maak mijn modellen voor het verven steeds zuiver en zal op het eind van de bouw op het oppervlak altijd nog een lichte schuurbeurt toepassen (schuurpapier met fijne korrel en/of fijne staalwol). Door het schuren ga ik immers minuscule groefjes in het plastiek gaan maken waardoor de verflaag zich nog beter op het oppervlak zal hechten. Na deze schuurbeurt moet wel steeds het schuurstof nog afgespoeld worden.
Voor deze laatste schuurbeurt speelt het detail op het oppervlak van het model wel een rol en ik ben mij bewust dat dit niet voor alle modellen mogelijk is.

Dat bepaalde modelbouwers geen hinder ondervinden van het al dan niet zuiver maken van de onderdelen heeft mijns inziens alles te maken met de belasting die de verflagen op hun model ondergaan (+ het gebruik van tape) in de loop van het bouwproces.

Voor modellen die tal van bewerkingen hebben ondergaan (gebruik putty, update sets, PE, schuursessies enz…) zal op het einde van de bouw (juist voor het verven) een afwasbeurt noodzakelijk zijn om de onzuiverheden van de bouw (schuurstof en dergelijke) te verwijderen.

Afwassen van onderdelen is dus steeds noodzakelijk. Alleen kan het tijdstip van het afwassen en het aantal afwasbeurten verschillen.

Succes met jullie project.

Mvg
airbus56
 
Leerrijk en kan het via uw opgegeven adressen op you tube ook bekijken en zal dit zo verder zo doen om dit toffe topic te blijven volgen.
 
Dat ging redelijk vlot. Qua verrast zijn over de gespendeerde tijd... Denk dat dit bekend klinkt voor ons allen... Je bent gauw meer tijd kwijt dan gedacht...
 
Het gaat lekker aan jullie bouwtafel en de engelstalige uitdrukking "time flies when you're having fun" is zeker van toepassing :)

Het is me wel duidelijk nu dat de keuken gevaarlijker is dan de hobbyplek :D;) en ik me zorgen maken over een scalpel :nowink:

Mooi motorblok ! en @ Karmijn, leuk dat je er een beest in ziet :D is het ook wel een beetje hè ? maar dan eentje die benzine drinkt en uitlaatgas uitademt ;)

Goed bezig samen :)
 
1/12 Honda RA273 (Tamiya) #4: knippen en schuren

Weer bij gekeken en vind het knap dat Karmijn dit gewoon doet wat aangeeft dat zij niet bang is om te leren.
Vaardigheid blijft een belangrijk iets in het dagelijks leven.
Wij volgen.
 
Vlog 6: velgen en een stukje blok
- Reacties
- Wat doen onze volgers zelf eigenlijk?
- Bespreking van de opmerkingen van Airbus56
- Velgen schoonmaken en lijmen
- Stukje versnellingsbak toevoegen

(Als je een zwart scherm ziet, klik dan hier: https://youtu.be/S0rdpZ5l5PM)
 
Jong geleerd, oud gedaan.
Bravo Karmijn, je bent een goede leerling !
 
Mooie truc voor het rondschuren, soms zie je wel eens modellen waar zo'n vlakken rechtgeschuurd zijn in plaats van... (Eenvoudig, maar niet altijd gekend).
Nu ja, schuren, niet het leukste werk, maar het is de basis van je model... (Mijn pa zei steeds, als je iets niet graag doet, doe het dan direct goed, ben je er het snelst vanaf...)

Waren deze wielen verchroomd? Kan je deze dan zo lijmen?
 
Prachtig , men kijkt er naar uit om het vervolg te bekijken ( genieten )
Doe zo verder
Lieve Karmijn je bent al een hele film ster , en het gaat je goed af , prachtig
Marc
 
Op supscipe gedrukt, Project gaat lekker vlot,,,soms, maar beloofd heel wat. Wielen zijn heel mooi gedaa
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan