Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
1/12 Honda RA273 formule 1 (1967) - Pagina 6
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456
Weergegeven resultaten: 76 t/m 79 van 79

Discussie: Honda RA273 formule 1 (1967)

Standaard

Wegens uitstapjes met fiets niet op tijd maar heb het filmpje juist bekeken en is al mooi gevorderd.
    Karmijn doet het uitstekend onder kundige leiding van papa.
    Knap hoor en ben benieuwd naar vervolg .
    Pascal

Standaard

Helaas ik had het wel gezegd maar was er ook niet bij. De manier van op prikkers lijmen gebruik ik ook, alleen in gebruk er een pritt stift voor, word wel hard, maar breekt ook los. Voordeel, waar er lijm moet komen is dit beschermd door de prit. Scheelt weer schoonmaken. Karmijn werkt heel erg netjes, complimenten.
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

Beste Roy (en Karmijn).

Ik ben ondertussen (na enkele weken verlof) weer een beetje bij met de vorderingen in jullie project.
    Het blijft leuk om te volgen en om te zien hoe Karmijn onder deskundige begeleiding haar eerste stappen zet in de modelbouw. Zoals ik vorige keer heb aangehaald is dergelijk initiatief de ideale manier om jonge kandidaat modelbouwers de nodige interesse bij te brengen in onze hobby (er bestaan inderdaad nog andere leuke vormen van tijdverdrijf buiten het spelen van videospelletjes…).

Ik kan mij 100 % vinden in jullie voornemen om de filmpjes een beetje in te korten. Zoals reeds door anderen werd aangehaald (en je zelf ook aangeeft) is 17 minuten voor één filmpje toch wel veel en loop je het risico dat volgers hun interesse gaan verliezen.
    Wat de toegepaste technieken betreft ga ik proberen om enkele constructieve aanvullingen te geven (zonder daarom te belerend te willen overkomen) omdat deze aanvullingen misschien toch wel een klein beetje kunnen bijdragen aan jullie initiatief.

1. Schrapen
    Voor zover ik op het filmpje van 24-07 kan zien gaat Karmijn een stukje plastiek schrapen met een X-acto mesje met scherpe punt. Persoonlijk gebruik ik hiervoor een papiermes van Olfa (met daarin de 9 mm bladen die je kunt afbreken). Deze papiermessen zijn steviger, veiliger in gebruik en beter te manipuleren (zeker voor jongeren die nog niet alle vaardigheden bezitten).

2. Schuren van de onderdelen als voorbereiding voor het zetten van de primer.
    Bij het schuren van specifieke onderdelen met schuurpapier kan het risico op het wegschuren van oppervlakte details worden vermeden door het schuren met schuurpapier te vervangen door een schuurbeurt met fijne staalwol. Een prop staalwol gaat zich gemakkelijker aanpassen aan het reliëf van het te schuren oppervlak en zodoende het risico op wegschuren van details verminderen (op voorwaarde dat ook hier niet te hard wordt geschuurd). Op deze manier kan je ook gelijkmatiger schuren en bereik je ook de plaatsen die met schuurpapier (of een schuurstick) moeilijker te behandelen zijn.
    Bij het gebruik van staalwol is grondig afwassen en spoelen van de onderdelen achteraf wel noodzakelijk omdat staalwol vrij veel stof achterlaat.

3. Volgorde van het schilderen (zwart/wit of wit/zwart). Filmpje van 26/07.
    Het is inderdaad niet altijd even gemakkelijk om te beslissen in welke volgorde men bepaalde onderdelen gaat verven. Dit hangt veelal af van de bouwvolgorde en laat soms weinig keuzemogelijkheden.
    Er is wel een basisprincipe waar men steeds rekening mee moet houden.
    Wanneer je verschillende lagen verf over elkaar gaat zetten (vb bij een camouflage schema) zet je eerst de lichte kleuren en daarop de donkere kleuren. Zodoende ga je vermijden dat donkere kleuren (onderlagen) gaan doorschemeren in lichtere bovenlagen. Indien je dus moet kiezen voor wit en zwart op eenzelfde onderdeel, dan ga je eerst voor de witte verflaag en zet je daarop de zwarte verflaag.

4. Grove schuurbeurt (filmpje van 28/07).
    Soms is het (om oppervlakken in de juiste vorm te zetten) noodzakelijk om te schuren met een grove korrel waarbij je het risico loopt om oppervlaktedetails te beschadigen.
    In dit geval kan je de delicate zones waarop niet mag geschuurd worden beschermen met een stukje tape. Dit bespaart je een hoop miserie wanneer je toch per ongeluk iets te ver gaat met de schuurmiddelen.

5. Gebruik secondelijm voor het opvullen van gaatjes (filmpje 28/07) en vastkleven van onderdelen voor het verven (filmpje 13 aug)
    Ik sluit mij volledig aan bij jullie techniek voor wat het gebruik van secondelijm betreft. Zelf gebruik ik geen accelerator en laat ik de lijm voldoende uitharden (enkele uren). Hierdoor vermijd ik dat de accelerator gaat reageren met de plastiek. Het lijmen gaat dan uiteraard wel minder snel dan bij jullie.

Nog veel succes met jullie project.

Mvg
    airbus56
    Laatst gewijzigd door airbus56; 15-08-19 om 01:50

Bijna Goddelijke forum Lid Roy vd M.'s schermafbeelding

Standaard

Korte reactie alvast: dank voor jullie feedback; zodra we tijd hebben zullen Karmijn en ik een aparte video opnemen voor het beantwoorden. De vraag van Silenoz komt hoe dan ook langs, een opmerking op Modelbrouwers ook en zo te zien een aantal nuttige kijkerstips van Airbus. Ik geloof dat ik niets te weerspreken heb op wat je aandraagt, Airbus, wellicht op tip 3 na (hoewel ook die in de kern te volgen is).

Sommige dingen heb ik nooit geprobeerd en dat gaan we dus ook testen in een toekomstige vlog!
    * Mijn dochter Karmijn en ik bouwen een Tamiya 1/12 Honda F1-wagen en vloggen hierover op Youtube.
    * Ben je beginnend of wat gevorderd modelbouwer en zoek je eenvoudige maar nuttige tips?
    * Bekijk dan onze video's, hier is een afspeellijst. Of klik hier om je te abonneren, zodat je niets mist.

Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten