Hoofdsponsor

1/12 Honda RA273 formule 1 (1967) [wip]

De vlog wordt steeds leuker, mede omdat Karmijn meer vertelt, en dat doe je goed Karmijn :)
Je kleurt graag en kijkt ook graag films, leuk om te horen, net als dat je van plan bent een tank te gaan bouwen :)
Ik ben al benieuwd welke dat gaat worden...

Maar voorlopig nog genoeg te doen aan de Honda, dus ik zeg : veel plezier jullie twee :D

Aan de volgers van deze vlog : duw eens op die like knop, dat is geloof ik gunstig voor de ratings ;) soort van basic 'sponsoring'.
 
Hehe, was weer leuk om volgen. Ook benieuwd welke tank Karmijn uit papa's stash zal weten te plukken.....
Heb maar ook eens op die knop gedrukt.
 
Wees gerust het zijn leuke filmpjes en jullie zijn een goed team.
Goed gebracht.
 
@Silenoz: ja we zijn vandaag begonnen met primen, maar er komt eerst een andere vlog tussendoor. Ik denk dat ik die aanstaande dinsdag plaats.

@Peter: ik probeer Karmijn iets meer aan het woord te laten, dat lijkt me zelf ook leuker kijken :D Ik ben ook benieuwd welke tank Karmijn het leukste zou vinden. Ik denk dat we weer voor een Tamiya zouden gaan en dan zo'n jaren '70-kit die je voor twee of drie tientjes kunt aanschaffen maar die wel de befaamde Tamiya-kwaliteit heeft. Misschien zet ik er op Youtube een peiling over op. Maar ze moet eerst dit model 's afronden, voor een 7-jarige is die weg erg lang ;)

Je hebt gelijk wat de Youtube-like knop betreft. Druk je daarop, dan heeft dat invloed op de manier waarop Youtube de video in de zoekresultaten plaatst. En omdat we altijd op zoek zijn naar nieuwe kijkers, is zelfs het simpele liken van een video iets waar we blij mee zijn. Daar hoef je overigens geen abonnee voor te zijn.

Dank je wel Erwin en Pascal voor het volgen en het reageren!
 
-U I T N O D I G I N G-


Aanstaande dinsdag om 15:00u. gaat onze nieuwe video 'in première'. Dit is iets nieuws van Youtube dus we willen dat eens proberen.

Het werkt zo: er is een chatfunctie bij de nieuwe video. 20 minuten voordat de video 'in première' gaat, zijn Karmijn en ik aanwezig om te chatten. Vooral voor Karmijn is dat denk ik erg leuk, dus hopelijk komen jullie een kijkje nemen! Even voor 3 uur tellen we af en dan bekijken we samen de video. Deze duurt zo'n 5 minuten. Hierna zijn wij nog in de chatroom te vinden.

Dit lijkt me vooral voor Karmijn een leuke vorm van interactie. Tot dinsdag, tussen 14:40u.-14:59u.!

De première zal hier te zien zijn. Je kunt daar (nu al) ook een herinnering instellen.
 
Toch nog snel de laatste 5 min kunnen meepikken (vergadering met een klant die wat uitliep).
Project vordert mooi. Jullie zetten er een goeie vaart achter.
Succes met het primen Karmijn !
Dirk
 
Dank Dirk dat je er toch even bij kon en wilde zijn! Karmijn heeft het erg leuk gevonden :).


Vlog 12: voor het primen
- Te primen onderdeeltjes worden op stokjes gelijmd (secondenlijm + accelerator).
- We beschrijven waar je gratis oplijmstokjes kunt halen.
- Welk type stokjes gebruik je voor welke onderdeeltjes?
- Hoe reinig je een applicator op simpele maar effectieve wijze?
- De onderdeeltjes worden gewassen en op hun stokjes in het schuin gestoken. Waarom hiervoor best geen oase te gebruiken?
- Deze vlog is best kort, maar bevat wel tien tips (#25-#34).

Dank aan hen die bij de eerste vertoning van de video aanwezig waren!


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/pfty7LwjgAo
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEFNXD28NgWvazzPNa9X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA5ECe53qUoOoejG33RuPA?sub_confirmation=1
 
Tja... ik heb de premiere dus gemist helaas...excuus...volgende keer dan maar ;)

Heb zojuist gekeken en was weer een geslaagde aflevering !
Lekker kort (moet niet korter worden) en vol met tips.

Onderdeeltjes op stokjes plakken vind ik voor mijzelf wel een goeie tip !

Klein dingetje : de inleiding (plaatje Honda) mag wel terug van mij... nu val je er met je neus zo abrupt in.

Op naar de volgende !

Groeten :)
 
Leuke en leerzame video weer.

Kleine vraag toch in verband met het lijmen op de stokjes, moet je dan achteraf de secondenlijm wegschuren waar de stukjes tegen elkaar komen? Ok, bij een 1/12 zal er meestal wel voldoende plaats zijn tussen bepaalde stukken. Zelf werk ik veel op een kleinere schaal en meestal met blutack. Niet heilig, verre van, want je hebt soms veel te weinig contactvlak waardoor je je stukjes wegblaast...

Op naar de primer Karmijn, benieuwd naar de volgende stap.
 
Karmijn doet het beter en beter!
Het systeem van onderdelen op stokjes gebruik ik soms ook maar ik verlijm ze niet, ik gebruik hiervoor bolletjes BlueTack welke steeds weer herbruikbaar zijn.
 
Wegens uitstapjes met fiets niet op tijd maar heb het filmpje juist bekeken en is al mooi gevorderd.
Karmijn doet het uitstekend onder kundige leiding van papa.
Knap hoor en ben benieuwd naar vervolg .
 
Helaas ik had het wel gezegd maar was er ook niet bij. De manier van op prikkers lijmen gebruik ik ook, alleen in gebruk er een pritt stift voor, word wel hard, maar breekt ook los. Voordeel, waar er lijm moet komen is dit beschermd door de prit. Scheelt weer schoonmaken. Karmijn werkt heel erg netjes, complimenten.
 
Beste Roy (en Karmijn).

Ik ben ondertussen (na enkele weken verlof) weer een beetje bij met de vorderingen in jullie project.
Het blijft leuk om te volgen en om te zien hoe Karmijn onder deskundige begeleiding haar eerste stappen zet in de modelbouw. Zoals ik vorige keer heb aangehaald is dergelijk initiatief de ideale manier om jonge kandidaat modelbouwers de nodige interesse bij te brengen in onze hobby (er bestaan inderdaad nog andere leuke vormen van tijdverdrijf buiten het spelen van videospelletjes…).

Ik kan mij 100 % vinden in jullie voornemen om de filmpjes een beetje in te korten. Zoals reeds door anderen werd aangehaald (en je zelf ook aangeeft) is 17 minuten voor één filmpje toch wel veel en loop je het risico dat volgers hun interesse gaan verliezen.
Wat de toegepaste technieken betreft ga ik proberen om enkele constructieve aanvullingen te geven (zonder daarom te belerend te willen overkomen) omdat deze aanvullingen misschien toch wel een klein beetje kunnen bijdragen aan jullie initiatief.

1. Schrapen
Voor zover ik op het filmpje van 24-07 kan zien gaat Karmijn een stukje plastiek schrapen met een X-acto mesje met scherpe punt. Persoonlijk gebruik ik hiervoor een papiermes van Olfa (met daarin de 9 mm bladen die je kunt afbreken). Deze papiermessen zijn steviger, veiliger in gebruik en beter te manipuleren (zeker voor jongeren die nog niet alle vaardigheden bezitten).

2. Schuren van de onderdelen als voorbereiding voor het zetten van de primer.
Bij het schuren van specifieke onderdelen met schuurpapier kan het risico op het wegschuren van oppervlakte details worden vermeden door het schuren met schuurpapier te vervangen door een schuurbeurt met fijne staalwol. Een prop staalwol gaat zich gemakkelijker aanpassen aan het reliëf van het te schuren oppervlak en zodoende het risico op wegschuren van details verminderen (op voorwaarde dat ook hier niet te hard wordt geschuurd). Op deze manier kan je ook gelijkmatiger schuren en bereik je ook de plaatsen die met schuurpapier (of een schuurstick) moeilijker te behandelen zijn.
Bij het gebruik van staalwol is grondig afwassen en spoelen van de onderdelen achteraf wel noodzakelijk omdat staalwol vrij veel stof achterlaat.

3. Volgorde van het schilderen (zwart/wit of wit/zwart). Filmpje van 26/07.
Het is inderdaad niet altijd even gemakkelijk om te beslissen in welke volgorde men bepaalde onderdelen gaat verven. Dit hangt veelal af van de bouwvolgorde en laat soms weinig keuzemogelijkheden.
Er is wel een basisprincipe waar men steeds rekening mee moet houden.
Wanneer je verschillende lagen verf over elkaar gaat zetten (vb bij een camouflage schema) zet je eerst de lichte kleuren en daarop de donkere kleuren. Zodoende ga je vermijden dat donkere kleuren (onderlagen) gaan doorschemeren in lichtere bovenlagen. Indien je dus moet kiezen voor wit en zwart op eenzelfde onderdeel, dan ga je eerst voor de witte verflaag en zet je daarop de zwarte verflaag.

4. Grove schuurbeurt (filmpje van 28/07).
Soms is het (om oppervlakken in de juiste vorm te zetten) noodzakelijk om te schuren met een grove korrel waarbij je het risico loopt om oppervlaktedetails te beschadigen.
In dit geval kan je de delicate zones waarop niet mag geschuurd worden beschermen met een stukje tape. Dit bespaart je een hoop miserie wanneer je toch per ongeluk iets te ver gaat met de schuurmiddelen.

5. Gebruik secondelijm voor het opvullen van gaatjes (filmpje 28/07) en vastkleven van onderdelen voor het verven (filmpje 13 aug)
Ik sluit mij volledig aan bij jullie techniek voor wat het gebruik van secondelijm betreft. Zelf gebruik ik geen accelerator en laat ik de lijm voldoende uitharden (enkele uren). Hierdoor vermijd ik dat de accelerator gaat reageren met de plastiek. Het lijmen gaat dan uiteraard wel minder snel dan bij jullie.

Nog veel succes met jullie project.

Mvg
airbus56
 
Laatst bewerkt:
Korte reactie alvast: dank voor jullie feedback; zodra we tijd hebben zullen Karmijn en ik een aparte video opnemen voor het beantwoorden. De vraag van Silenoz komt hoe dan ook langs, een opmerking op Modelbrouwers ook en zo te zien een aantal nuttige kijkerstips van Airbus. Ik geloof dat ik niets te weerspreken heb op wat je aandraagt, Airbus, wellicht op tip 3 na (hoewel ook die in de kern te volgen is).

Sommige dingen heb ik nooit geprobeerd en dat gaan we dus ook testen in een toekomstige vlog!
 
Vlog 12: reacties en (kijkers)tips
- De meest inhoudelijke reacties op de vorige vlog worden besproken.
- Er zijn vier nieuwe kijkerstips en twee reguliere tips.


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/RlgXIb9ae0I
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEFNXD28NgWvazzPNa9X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA5ECe53qUoOoejG33RuPA?sub_confirmation=1
 
Mooie blog en aangenaam om te volgen .
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan