Hoofdsponsor

1/12 Honda RA273 formule 1 (1967) [wip]

Beste Roy,

Zoals gewoonlijk reageer ik iets later op je verzuchtingen die je de afgelopen week op het forum hebt geuit dan ik eigenlijk zou willen (ik loop dus weer eens “hopeloos“ achter :dry:).
Het verbaast me een beetje dat je aangeeft niet langer op het forum actief te willen zijn.
Ik heb je altijd ervaren als een van de sterkhouders (misschien wel de meest actieve) en ik zou het spijtig vinden dat we je tussenkomsten zouden moeten missen.
Anderzijds heb ik de indruk dat je soms iets te snel conclusies trekt inzake de actieve betrokkenheid van vele leden tot ons forum.
Ik weet dat je vrij gevoelig bent voor de interesse die op het forum wordt getoond doch ik vind het in deze wel een klein beetje voorbarig dat je het soms zogenaamde gebrek aan interesse verklaart door een gebrek aan betrokkenheid van deze leden.
Als voorbeeld neem ik even mezelf. De afgelopen weken heb ik zeer intensief aan mijn laatste model gewerkt (Apollo 11 – Translunar Injection) omdat ik dit model absoluut op de wedstrijdtafel van “Plastic & Steel” te Affligem wilde plaatsen. Nagenoeg al mijn vrije momenten gingen de laatste weken naar de bouw van dit model waardoor van enige activiteit op het forum weinig of geen sprake was (met uitzondering van enkele korte bezoekjes).
Tijdens het weekend van “Plastic & Steel” was ik drie dagen op deze beurs aanwezig (vrijdag een handje toesteken bij de opbouw van de beurs, zaterdag en zondag actieve deelname aan de beurs met een kleinere club).
Het weekend daarop (afgelopen weekend) was er een “weekendje uit” gepland met het gezin waardoor er weer geen mogelijkheid was om actief te zijn op het forum.
Ondanks het feit dat je daardoor zou kunnen stellen dat ik me niet (of onvoldoende) betrokken voel bij het forum durf ik te stellen dat ik wel degelijk zeer veel tijd steek in de modelbouw als dusdanig. Ik ben een actieve bouwer, ben lid van twee modelbouwclubs en werk actief mee aan randevenementen. De bouwverslagen die ik publiceer op het forum (zelfs al zijn het er niet zoveel) probeer ik zo goed mogelijk te documenteren en uit te schrijven (met teksten die soms vrij lijvig zijn en waar dus ook de nodige tijd in kruipt).
Ik geef wel toe dat mijn inbreng tot andere gepubliceerde verslagen beter kan…
Uiteraard is er buiten de modelbouw ook nog een gezins- en sociaal leven.
Het spreekwoord indachtig “iedere vogel zingt zoals hij gebekt is”, zou ik toch een klein beetje willen stellen dan niet iedereen de tijd heeft (of het talent) om grensverleggende activiteiten op het forum ten toon te spreiden doch dat we wel iedereen in zijn waarde moeten laten. We gaan er van uit dat het hier om een hobby gaat en dat iedereen er zijn inbreng in heeft naargelang zijn mogelijkheden. Het kan niet de bedoeling zijn dat we op alle vlakken gaan wedijveren en zoveel mogelijk gaan proberen om anderen te overbluffen.
Zoals in elke vereniging zijn er ook hier op het forum 1. “voortrekkers” (waarvan jij een der meest actieve bent), dit is meestal een zeer kleine groep… 2. een aantal “doorsnee werkbijen”. Deze groep is iets groter doch deze werkbijen zijn niet altijd even actief… en 3. een grotere groep “volgers” die wel de interesse hebben doch die om tal van redenen niet echt actief deelnemen (en dat kan in bepaalde gevallen ook wel gemakzucht zijn).
Ik weet niet of je vrees gegrond is dat het forum geen langer leven beschoren is door gebrek aan interesse. Ik maak me sterk dat het forum kan blijven bestaan (zelfs met een niet al te grote groep actieven), op voorwaarde dat de effectieve inbreng een voldoende kwaliteit garandeert. Voorwaarde is dan wel dat de kern (voortrekkers en werkbijen) hun inbreng niet als een last gaan beschouwen want dan gaat voor hen het plezier in de modelbouw verloren (met nefast gevolg voor hun inbreng tot het forum).
Voor zover ik het persoonlijk ervaar (doch wie ben ik…) vertoont de activiteit op het forum nog een gezonde (werkbare) mix van de hiervoor genoemde drie categorieën. Wat de bezoeken aan het forum betreft is er de laatste maanden zelfs een grote toename aan bezoekers (ik geef toe, misschien is de verhouding actieven en inactieven hier een beetje zoek…).
Voor wat de kern en de actieve leden betreft is het wel zo dat de groep soms een beetje moet worden aangepord om niet stil te vallen (een taak die jij je meer dan behoorlijk ter harte neemt). Mekaar stimuleren en ondersteunen is dus zeker een werkpunt.
Bovenstaande is niet bedoeld als enige vorm van negatieve kritiek doch geeft wel een beetje weer hoe ik de zaken (een beetje vanop afstand) ervaar (en hiermee gevolg gevend aan jouw vraag om de mening van iedere geïnteresseerde over de werking van het forum te delen).
En nu ga ik de volgende dagen proberen om even een aantal artikels (en het zijn er toch wel enkele…) door te lezen zodat ik terug bij ben :).



Met vriendelijke groeten,

airbus56
 
Allereerst, hartelijk dank voor je inhoudelijke en zeer uitgebreide reactie. Ik zal de voor mij meest in het oog springende punten beantwoorden. Lekker offtopic want het is toch m'n eigen topic haha

Het verbaast me een beetje dat je aangeeft niet langer op het forum actief te willen zijn.

Ik worstel met de (voor mij persoonlijk relevante) vraag hoe het forum verder zou moeten. Zelf ben ik, zoals je al wel hebt gemerkt, vaak bezig met het naar een hoger niveau tillen van vrienden en collega-modelbouwers. Ikzelf wil mijn eigen bouwkwaliteiten verbeteren en ik wil graag dingen leren; en ik vind het leuk om datgene wat ik al heb geleerd, te delen. Ik meen dat video's daar een onderdeel van zouden kunnen vormen, omdat juist video's mooi tonen hoe iets werkt. Vaak werkt dat beter dan foto's. Als ik dan weinig views krijg op mijn video's, hoewel ik mijn uiterste best heb gedaan de video's onder de aandacht te brengen (en als ik zie dat ook andere Nederlandstalige modelbouwkanalen weinig interesse krijgen), dan voel ik mijzelf tegen een soort muur opbotsen.

Er zijn verschillende opties. Ik kan video's blijven maken, in de hoop dat die dan op enig moment wél worden bekeken. Ze te maken voor een zeer beperkt aantal mensen, vind ik persoonlijk niet de voldoening geven die ik de grote energie die ik erin steek beloont. Een andere optie is, terug te gaan naar de methode van fotoverslagen schrijven. Makkelijker, op zich leuk om te doen, vaker geraadpleegd door forumleden dan de video's... maar naar mijn idee een beetje ouderwets en geen recht doend aan het grote palet aan mogelijkheden om kennis te delen. Jij en ik hebben denk ik gemeen, dat wij niet zozeer op zoek zijn naar waardering voor de resultaten die we bereiken, maar meer voor onze pogingen anderen uit te leggen hoe we die resultaten bereiken. Bij uitstek zijn video's daarvoor geschikt, dus waarom dan terug gaan naar sec foto's met tekst? Hybride topics (tekst en video's) zouden nog kunnen, maar dan zullen de video's nóg minder worden bekeken en om de video's gaat het nu juist vooral.

Nog een andere optie is, mezelf onder te dompelen in de snelle media zoals Facebook en Reddit. Voor mezelf zou dat erg onbevredigend zijn, wegens te vluchtig. Ik denk niet dat ik dat ga doen.

(...) heb ik de indruk dat je soms iets te snel conclusies trekt inzake de actieve betrokkenheid van vele leden tot ons forum. Ik weet dat je vrij gevoelig bent voor de interesse die op het forum wordt getoond doch ik vind het in deze wel een klein beetje voorbarig dat je het soms zogenaamde gebrek aan interesse verklaart door een gebrek aan betrokkenheid van deze leden.

Ik heb het al vaker aangehaald en blijf dat doen, het gaat mij niet zozeer om het gebrek aan interesse voor MIJN topics want die is er in bovengemiddelde mate. Het gaat mij erom, dat er -meer dan een paar jaar geleden- topics zijn die enkel worden aangevuld door de topicstarter, terwijl anderen er niet in reageren. Dat leidt tot een vicieuze cirkel. Ik hekel de verminderde responsiviteit die tegenwoordig op fora (niet alleen dit) waar te nemen is. Dit is al ruim anderhalf jaar onderwerp van PM-gesprek tussen mijzelf en enkele forumleden. Dit staat dus los van de eerder beschreven Youtubefobie, om dat verschijnsel plastisch en te kort door de bocht uit te drukken.

Als voorbeeld neem ik even mezelf.

Jij behoort zeker tot de mensen die ik bewonder wegens activiteit en inhoudelijke teksten in andermans topics. Op jou doel ik dus ook geenszins!!

Ik geef wel toe dat mijn inbreng tot andere gepubliceerde verslagen beter kan…

Ik zag toch al inhoudelijke en waardevolle teksten van jouw hand in andermans topics.

Uiteraard is er buiten de modelbouw ook nog een gezins- en sociaal leven.
Het spreekwoord indachtig “iedere vogel zingt zoals hij gebekt is”, zou ik toch een klein beetje willen stellen dan niet iedereen de tijd heeft (of het talent) om grensverleggende activiteiten op het forum ten toon te spreiden doch dat we wel iedereen in zijn waarde moeten laten. We gaan er van uit dat het hier om een hobby gaat en dat iedereen er zijn inbreng in heeft naargelang zijn mogelijkheden. Het kan niet de bedoeling zijn dat we op alle vlakken gaan wedijveren en zoveel mogelijk gaan proberen om anderen te overbluffen.

Ik weet niet waar je het hier precies over hebt, maar ga er gemakshalve vanuit dat dit ziet op reageren in andermans topics. Alsdan haal je een grote moeilijkheid aan... natuurlijk lezen er veel meer mensen de topics dan dat er antwoorden komen. Ik probeer er juist voor te pleiten, dat ook degenen die minder tijd hebben of die minder verbale kwaliteiten hebben eens wat vaker een anders topic van commentaar voorzien. Zie het 'Reactiedag'-topic waar ik onverdeeld achter blijf staan maar dat door omstandigheden onder water is komen staan. Overigens vind ik dat als je een sterk en kwalitatief hoogstaand forum wilt hebben met z'n allen, dat dit niet alleen een kwestie van 'kijken' en 'lezen' is maar dat er ook wel wat moeite mag worden verwacht. Ikzelf heb een bijzonder drukke praktijk, voer mijn eigen administratie, heb drie hobby's, kijk ook nog eens graag een film of serie en kom tóch nog toe aan zo hier en daar (al is het maar een kort) berichtje schrijven. Als ik het kan, kan een ander het ook. Maar ja, dwingen kun je het niet en dat zou ook niet goed zijn; maar op bepaalde manieren proberen deze leden tot meer activiteit te motiveren is een ander verhaal.

Zoals in elke vereniging zijn er ook hier op het forum 1. “voortrekkers” (waarvan jij een der meest actieve bent), dit is meestal een zeer kleine groep… 2. een aantal “doorsnee werkbijen”. Deze groep is iets groter doch deze werkbijen zijn niet altijd even actief… en 3. een grotere groep “volgers” die wel de interesse hebben doch die om tal van redenen niet echt actief deelnemen (en dat kan in bepaalde gevallen ook wel gemakzucht zijn).

Ik ken het principe. Maar het aantal roergangers begint wel héél erg klein te worden en is inmiddels op twee handen te tellen.

Ik weet niet of je vrees gegrond is dat het forum geen langer leven beschoren is door gebrek aan interesse.

Bestudeer eens de her en der te vinden discussies online over afsterving van de fora, op enkele groepen en typen na... ik constateer enkel de aldaar genoemde symptomen.

Ik maak me sterk dat het forum kan blijven bestaan (zelfs met een niet al te grote groep actieven), op voorwaarde dat de effectieve inbreng een voldoende kwaliteit garandeert. Voorwaarde is dan wel dat de kern (voortrekkers en werkbijen) hun inbreng niet als een last gaan beschouwen want dan gaat voor hen het plezier in de modelbouw verloren (met nefast gevolg voor hun inbreng tot het forum).

Daar heb je gelijk in; juist daarom dat er mijns inziens naar andere oplossingen zou kunnen worden gezocht. Momenteel worden de forumleden niet echt ge-enthousiasmeerd om (inhoudelijk) te reageren.

Voor zover ik het persoonlijk ervaar (doch wie ben ik…) vertoont de activiteit op het forum nog een gezonde (werkbare) mix van de hiervoor genoemde drie categorieën. Wat de bezoeken aan het forum betreft is er de laatste maanden zelfs een grote toename aan bezoekers (ik geef toe, misschien is de verhouding actieven en inactieven hier een beetje zoek…).

Dan staan onze ervaringen op dit punt dus lijnrecht tegenover elkaar. Wat betreft het aantal bezoeken aan het forum... ik denk dat je héél veel 'gasten' telt die er in werkelijkheid niet zijn. Bijvoorbeeld op het moment van schrijven van deze tekst, een dinsdagnacht 00:17u., zijn er in totaal 2 leden online en maar liefst 1.344 gasten. Op dit moment!! Dat is de halve modelbouwbevolking van België. In werkelijkheid zijn het vooral zoekbots en onverlaten die proberen het forum op te komen om spam te plaatsen. Hier wordt ook soms tegen opgetreden, maar ze blijven komen.

48938593171_81e6516faf_c.jpg

Voor wat de kern en de actieve leden betreft is het wel zo dat de groep soms een beetje moet worden aangepord om niet stil te vallen (een taak die jij je meer dan behoorlijk ter harte neemt). Mekaar stimuleren en ondersteunen is dus zeker een werkpunt.

Zelfs het belangrijkste onderdeel van mijn maagknoop, om het even lekker dramatisch uit te drukken. :laugh:

Bovenstaande is niet bedoeld als enige vorm van negatieve kritiek doch geeft wel een beetje weer hoe ik de zaken (een beetje vanop afstand) ervaar (en hiermee gevolg gevend aan jouw vraag om de mening van iedere geïnteresseerde over de werking van het forum te delen).

Ik ervaar het ook niet als kritiek en zeker uit jouw getalenteerde en goedbedoelde pen vloeiend, zie ik er ook wel een andere manier van denken in en helpt het mij misschien in enige mate om te relativeren; maar ik meen er al vrij genuanceerd over te denken. Nogmaals, het is iets wat me al zo'n anderhalf jaar bezig houdt.

Nogmaals dank voor je antwoord.
 
Bericht verwijderd in overleg
 
Laatst bewerkt:
Nu was heel de familie aan de gang wat knap is om zien.
Ben volledig bijgelezen en begrijp jullie volkomen, toch kan je dit niet forceren en is het belangrijk dat wij er plezier in blijven houden.
Want dat is uiteindelijk het streefdoel denk ik dan.
 
Wauw is weer duidelijk. Roy is kort door de bocht en Airbus zal nooit bij iemand schrijven die niet bezig in met een transluniar, met zilverpapier. Te druk met typen wat je met alu folie kan doen. Die 5 of 6 andere die wel reageren stellen niets voor..

Airbus is het mogelijk om van je voetstuk af te komen en gewoon Karmijn een compliment te geven en niet te zeuren om de redenen dat je het niet doet. Want je ben bezig in Karmijn haar topic!! en haar vlog! Haar auto en niet in je alufoliegewikkeld systeem naar Roy.

Haar radiator is wel schoon!! hoe heeft ze dat gedaan?? En na haar uitleg over decals, durf ik het ook, want alle andere beschrijvingen (decals plaatsen) zijn echt en hele hoop gewauwel en niet te volgen

Beste Aris5,

Ik kan je reactie in deze echt niet goed volgen en zal er dus verder niet op reageren. Ik wens wel te benadrukken dat mijn antwoord naar Roy toe een antwoord is op zijn bericht dd 13-10-19 om 23:34.
Dit is dus een reactie offtopic (zoals Roy zelf uitdrukkelijk aangeeft) en heeft dus niets maar dan ook niets te maken met de vlog van Karmijn. Het gaat hier over enkele bedenkingen die door Roy (nogmaals offtopic) zijn gepubliceerd en waarop ik heb gereageerd.
De conclusies die jij daaraan koppelt laat ik voor uw rekening.

Met vriendelijke groeten,

airbus56
 
Ik had het bericht van Aris net voordat ik ging slapen gelezen en hem daarop meteen per PM verzocht het ofwel te verwijderen ofwel radicaal te passen, maar dat zal hij niet meer gelezen hebben wellicht. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar het lijkt erop dat hij verkeerde conclusies heeft getrokken.

Pascal, ik heb nu al een paar keer beaamd dat je mensen niet kunt dwingen, en dat dat maar goed ook is, dus ik ga niet in herhaling vallen. We zijn het simpelweg op dát punt eens. Om het dan maar weer te houden op 'het belangrijkste is dat iedereen plezier houdt, dat is het doel' is te simpel en ziet over het hoofd dat er mensen zijn die op dit moment minder plezier belezen aan het forum juist ten gevolge van de genoemde leegloop en verminderde activiteit. Je kunt nooit iedereen tevreden houden. Je kunt wél op verschillende manieren proberen mensen tot (iets grotere) activiteit te motiveren en dat heb ik hier al meerdere keren genoemd. Maar ja, of het forumbestuur hier iets mee doet is niet aan mij.
 
knappe werken weerom. Jammer van die centrale decal, maar mooi opgelost. In verband met het verglazen van de wijzerplaten, kan je ook gebruik maken van met water verdunde houtlijm.

Ik dacht dat je die Lacquer Thinner kende, werkt heel goed en houdt je verf langer nat als het uit de spuit komt (minder kans op te droog spuiten), maar heeft als nadeel dat het redelijk k***kerverwekkend zou zijn (heb het toch opgevangen, dus enkel te gebruiken met maskers of in een goed geventileerde ruimte...)
 
Leuke video vader en dochter, doe zo voort zou ik zeggen:)
Mooi trucje met dat instrumenten paneel, zal ik onthouden

Greetzzzz Modest
 
Mooie vlog opnieuw.
Kon vroeger nooit spuiten met Tamiya verf tot ik de Lacquer Thinner leerde kennen; was toen nog verboden in België. Nadien nooit geen problemen meer met gehad.
Jammer van die ene decal, voor het verglazen gebruik ik dikwijls Humbrol Clear.
Honda ziet er al goed uit en de werkende onderdelen maken het nog interessanter.
 
@Silenoz: ja die centrale decal was weg, maar ik had die gelukkig een paar keer dubbel (ander velletje waarvan ik de linkervoorzijde-streepdecal had verpest, het originele Tamiya exemplaar en dan nog een velletje decals met instrumenten voor jaren '60-F1-auto's).

Het verglazen van de wijzerplaten kan inderdaad ook met verdunde houtlijm, of met clear, of Kristal Clear of... Maar wat in elk geval niet zo'n goed idee bleek, was 2K-vernis die ik als dikke laag aanbracht zonder bescherming van de decal... ;)

Ik kende de lakthinner wel maar wist niet goed waarvoor die moest worden gebruikt. Normaal gesproken gebruik ik nooit Tamiya verfjes, bijna altijd Vallejo Model Air. Maar ik moet zeggen dat het mooi werkt zo, vandaag ook weer met veel plezier zwarte laag gespoten. Ik denk dat het spul even slecht voor de gezondheid als Alclad lakverdunner, maar in de modelbouw is er zoveel slecht voor je... onderschat is bijvoorbeeld secondenlijm, nog net niet het grootste gif op aarde. Het beste is een goede ventilatie / spuitcabine met afzuiging te hebben en dan liefst nog een gasmasker op te zetten. Karmijn heeft steeds een gasmasker op tijdens het airbrushen. Niet alleen de K-ziekte, maar ook de schildersziekte ligt op de loer.

@Modest, ik weet niet welk trucje je bedoelt met het instrumentenpaneel; het verglazen? Dat was oorspronkelijk vooral in zwang bij de vliegtuigbouwers. Het geeft met kleine moeite groot realisme.

@Erwin: dank voor het blijven volgen, ook aan alle anderen trouwens. Tsja die decal had ik gelukkig nog een tweede pogingsmogelijkheid voor ;) Er komen nog meer mooi werkende onderdelen aan, vandaag de kruiskoppelingen gemaakt met Karmijn, voor alweer de laatste vlog (na onderstaande zijn er nog drie te gaan) en die werken erg mooi en soepel! Je kunt ook best veel van het model blootleggen, bijv. voorkant kan eraf, stoel kan verwijderd, klep voor potjes met vloeistoffen kan erafgeklikt... typisch Tamiya en fantastisch ontworpen (op de schroefjes voor de neus na).



VLOG 22: scratchbuilding
(8:44)

Een van de onderdeeltjes benodigd in de volgende stap (een steun voor de achterwielophanging) is een paar weken geleden kwijt geraakt. In deze vlog laten we zien hoe dit onderdeeltje kan worden nagemaakt ('gescratcht'). Hopelijk wordt duidelijk hoe je eraan kunt beginnen en dat het lang niet altijd moeilijk is om iets zelf te maken.


In de video worden (slechts) twee geschreven tips gegeven, de rest van wat je ziet ziet zo specifiek op scratchen -niet zijnde het onderwerp van deze serie vlogs- dat ik jullie verwijs naar wat er te zien is; vragen kunnen natuurlijk altijd gesteld worden.


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/DT_m631L0Dc
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?lis...X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA...confirmation=1
 
Weer een heel leerzame vlog, parket reiniger dat had ik nu juist geen lijmende krachten toegedacht. Word dat een krachtige/ langdurige verbinding of is de sealende kracht van de verf en primer nodig?
 
Bedankt voor blog en vermits ik het scratchten graag doe zal ik toch een investering moeten maken om klinknagels en moeren te maken.
Gereedschap is ook hier het halve werk maar door te doen weet ik wat ik nodig heb.
Knap dat je Karmijn volledig erbij betrekt door niet bang te zijn en haar met machine te laten werken.
 
Knap. In plaats van af te tekenen, kan je ook opmeten met de schuifmaat, met het schroefje zet je de schuifmaat vast en dan traceer je de afstand over op het nieuw te maken onderdeel, waarbij je 1 beentje van de schuifmaat gebruikt als geleiding langs de rand van het stuk styreen, koper, messing....

Zelf gebruik ik wel secondenlijm om deze vast te zetten, maar vanuit een druppel CA neem ik een heel klein beetje op met een fijn draadje. Als je ze dan aantikt zorgt de capilaire werking ervoor dat de CA onder het onderdeeltje kruipt en dat je niks meer ziet.

Ik zie maar 1 nadeel aan het scratchen van zo'n stuk...




Het ziet er beter uit dan het origineel ;-)
 
Leuke vlog opnieuw.
Heb toch zo mijn twijfels of die parket reiniger op lange termijn voldoende lijmkracht zal blijven houden maar het is wel goed om weten dat het een prima hulp kan zijn bij het plaatsen van o.a. rivetten die je eventueel nog eens even moet herpositioneren of uitlijnen. Goede tip die ik zeker ga onthouden.
 
Het 'lijmen' van dergelijke rivets doe ik nogal eens met gloss vernis. Na droging nog een laagje vernis erover...dan zit het geseald aan het oppervlak.
 
Het 'lijmen' van dergelijke rivets doe ik nogal eens met gloss vernis. Na droging nog een laagje vernis erover...dan zit het geseald aan het oppervlak.

Ja doe het ook al jaren zo en al vaak uitgelegd hier op het forum :)
 
Ik zal dadelijk op jullie reacties ingaan.

De première van de 23e vlog is straks om 19:00u. Karmijn en ik zijn er vanaf 18:45u. om te chatten, wees welkom!


 
Korte reactie op jullie antwoorden:

@Aris: ja de parketreiniger biedt een permanente hechting, voor zover iets permanent kan zijn. Zoals bij velen bekend, zal uiteindelijk ook een product als secondenlijm gaan loslaten. En zo kan ieder wel een voorbeeld bedenken. Wel vind ik het een fijn idee wanneer de klinknageltjes onder een deklaag van primer zitten, dan gaan ze echt nergens meer heen.

@Pascal: Ja en Karmijn vindt het ook juist leuk om met die apparaten te werken. Draaibank aan? Dan zijn de oortjes wel gespitst. Dat ze helemaal zelfstandig met de multitool kan werken, spreekt tot haar verbeelding. Je zult in de vlog hieronder ook wel een moment zien waarop de tenen gekromd worden en dat je zult denken... "gaat het kapot of blijft het heel?". Dit soort ervaringen moet je je kind toch ook gunnen ;)

@Silenoz: de door jou beschreven methode van 'aftekenen' met de schuifmaat is inderdaad ook een goeie. In dat verband is het goed op te merken dat 'mijn' methoden of werkwijzen bijna altijd kunnen worden vervangen door een (radicaal of enigszins) andere. Wat ik in de vlog toon, is slechts ter inspiratie bedoeld maar is zeker geen privatieve waarheid.

Als je die (lichte) klinknagels vastzet met secondenlijm, zou ik je toch echt eens willen aanraden de parketreiniger-methode te proberen. Niet door mij bedacht trouwens, zoals veel van wat ik toon niet door mij is bedacht. Ook de hele parketreiniger-affaire is niet door mij bedacht (wie komt daarop...) maar is iets wat ik van de vliegtuigbouwers heb geleerd op het Largescaleplanes forum. Zij gebruiken dat spul vooral voor het vernissen van hun model en ter voorbereiding van de decals. Het werkt als een vernis op waterbasis, is eerst een beetje melkachtig van kleur maar droogt transparant op. Doordat het spul in eerste instantie kleverig is, werkt het zoals gezegd daarnaast als een soort lijm. Volgens mij heb ik de klinknagels-vastzettip van het bedrijf dat dat klinknageltjesdrukding op de markt bracht.

@Peter en @Ron: reguliere vernis kan inderdaad ook; maar zie de parketreiniger (behoudens het wat onhandige woord) ook vooral in dit soort gevallen als vernis. Zoals ik hierboven al schreef, er leiden vaak meerdere wegen naar Rome en die van mij zijn niet steeds de beste of handigste.




VLOG 23: achterwielophanging en compressoren
(7:51)

De achterwielophanging wordt geïnstalleerd. Ook worden er wat aanvullingen geplaatst op de firewall. De video toont twee nieuwe tips, een aantal eerdere tips wordt herhaald.


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=aNMCcG1MvQE
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?lis...X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA...confirmation=1
 
Dat doen jullie weer heeeeeeeeeeeel goed. Keep it up boy and girl. Kijk al uit naar de volgende.

Greetzzzz Modest
 
Knap, wel een eigenaardig systeem die zuiger. Maar die ophanging zit reeds mooi in elkaar.

Zoals je aanhaalt in voorgaande, iedereen heeft zijn methoden, met hun voor- en nadelen. en soms is het wel eens handig om deze in het licht te stellen, want wat voor de ene de normaalste zaak van de wereld is, is voor de ander iets compleet nieuw...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan