Hoofdsponsor

1/12 Honda RA273 formule 1 (1967) [wip]

Leuke aflevering weer :) en het beeld ziet er beter uit ook.

Mooi om te zien hoe je Karmijn begeleidt bij allerlei handelingen die voor een volwassene 'vanzelfsprekend' zijn.
Ik doel op het gebruik van de fijne motoriek en modelbouw is een uitstekende bezigheid om die te trainen en in conditie te houden.
Erg leuk dus om jullie beiden zo bezig te zien :)

Nog even dit :
ik ben niet bezig met iets waar oorlog in voorkomt, eerder het tegenovergestelde.
Een Crazy Racer in de verre toekomst waar vrede heerst :)

groeten en veel bouwlol samen :D
 
Vlog 7: witte stukken deel 1
- Markeren, verwijderen en schoonmaken van de wit te spuiten onderdeeltjes
- Hier en daar worden bouwtips gegeven
- Tussendoor worden reacties besproken


(Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier)
 
Toch zalig om te kijken naar het leuke duo modelbouwers , en wat een interesse dat die kleine dame heeft er ontgaat haar niks
Volg met veel aandacht en mijn subscribe is ook aangeklikt dus ????
Grt
Marc
 
@Marc: ja ze is erg nieuwsgierig en houdt de aandacht er goed bij. Ik was daar tevoren niet heel zeker van omdat ze niet steeds haar interesse erbij weet te houden, maar hier gaat het tot nu toe goed. Wat betreft je subscription, denk ik dat je die al eerder had aangeklikt (misschien al in het kader van de Delage-bouw). Jij bent dus een van de 44 volgers, waarvoor ook namens Karmijn hartelijk dank!

Vlog 8: kortere video's
- De volgende vlogs worden korter en compacter, ik leg uit wat hier de reden voor is.
- Ook beschrijf ik in welke drie gevallen reacties / dingen wél besproken worden (=vragen aan Karmijn, nieuwe subscribers, inhoudelijke vragen/opmerkingen).


(Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier)
 
Roy sinds ik met een dashcam rondrij, weet ik ook hoeveel schijfruimte een film kost. Hoeveel uur knip en plakwerk Dan ook nog zoals de cam op een scoot, hoeveel uur film ik niet gebruik, maar wel na moet kijken. Om dan tot de ontdekking te komen, dat na 4 minuten de aandacht begint te verslappen bij het kijken.
Bij jou is die kritieke tijd waarschijnlijk iets langer, maar ik kan je alleen maar groot gelijk geven.
 
Weeral bij gekeken.
Handig telkens die link eronder (althans voor mij toch bedankt.)
 
reductie in tijd is wel een goed idee. Hoewel interessant is 17min toch wel een beetje lang.

Opschuren voor het primen, heb ik nog nooit expliciet gedaan, maar onbewust wel moet ik eigenlijk toegeven...
Sowieso benieuwd naar het vervolg...
 
@Aris: goed om te lezen dat je je kunt vinden in de nieuwe opzet. Het is voor mij, als iemand met verstand van sommige dingen waartoe echter zeker niet behorende Youtube-video's, toch een beetje spartelen en proberen, om te kijken wat men leuk vindt. Dan is het prettig om (positieve of negatieve) feedback te krijgen op keuzes, waarvoor dank.

@Pascal, naast de link naar de video plaats ik vanaf deze post ook een link naar de afspeellijst, zodat je de video's achter elkaar kunt kijken en niet hoeft te zoeken.

@Rudi, dank voor het aanhaken en hopelijk heb je er veel plezier van.

@Silenoz, ja het begon een beetje te veel te worden wat alles betreft: kijktijd, opslag, bewerkingsduur, verwerkingsduur, uploadduur etc. De nieuwe video is 6 minuten en 42 seconden... ik denk dat het beter is zo. Ik heb vanaf de video hieronder ook een duidelijk in beeld komende serie modelbouwtips opgenomen. Ben benieuwd wat jullie daarvan vinden!

Opschuren alvorens te primen hoeft denk ik niet, vooral niet als je later niet gaat afplakken en ook niet als je goede primer gebruikt (maar lang niet alles is een goede primer...). Ik heb het ook wel eens nagelaten, bijvoorbeeld bij die 6 uursbouw en de weekendbouw, toen was er geen tijd voor en ik moet toegeven dat de modellen nog steeds in hun lak staan.


Vlog 9: de witte stukken, deel 2
- Deze video is een stuk korter en bondiger dan de vorige (6 minuten en 42 seconden).
- Vanaf deze video worden de concrete in de video voorkomende tips in het scherm weergegeven als tekst.
- De witte onderdeeltjes worden gelijmd, waar mogelijk.


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=dXAi7PJJSEA&feature=youtu.be
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEFNXD28NgWvazzPNa9X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA5ECe53qUoOoejG33RuPA?sub_confirmation=1
 
Vlog 10: de neus poederen
- De neus van de Honda wordt gecorrigeerd, allereerst door de hoekigheid te verminderen.
- Daarna wordt een putje gevuld en strak gemaakt.
- Tips #12-19 worden tussendoor gegeven.


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/wCwuA1ZFmGM
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEFNXD28NgWvazzPNa9X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA5ECe53qUoOoejG33RuPA?sub_confirmation=1
 
Laatst bewerkt:
Mooi filmpje duidelijk werk. Toch een klein puntje zou kunnen zeggen, van kritiek. In de film hiervoor zie ik Karmijn telkens het deksel van het potje lijm erop draaien. Nu gebeurd het helemaal niet. Als ik uit mijn eigen praat, en werk met mijn hand vrijwel tegen het open potje aan had ik hem wel 10x om gestoten en de complete kit en tekening een lijmbende van gemaakt
 
Mooi uitgelegd en gedaan. Zelf gebruik ik ook de lichtinval als controle en mijn vingers, ongelofelijk hoe fijn je kan voelen... Zelfs als je het niet ziet...

Ik denk dat het voor Karmijn bij het schuren gemakkelijker gaat werken als ze ook de stukken zelf vasthoudt, dan heb je iets meer controle.
 
duidelijke uitleg en toffe filmpjes.
 
@Aris, je hebt helemaal gelijk, ik had het potje accelerator moeten sluiten. Totaal niet op gelet.. ik zal in de volgende video een tip opnemen hierover, dank voor je oplettendheid.

@Bart: de vingers kunnen de lichtste oneffenheden voelen, je houdt het haast niet voor mogelijk. Toch zijn die van mij niet in staat de functie van het zicht volledig over te nemen. Ik ga ook nog even met de zilvermarkeerstift over de Honda-neus heen als ik dat ding kan vinden, zo wordt duidelijk of het putje strak gevuld is.

Karmijn had inderdaad kort erna het onderdeeltje zelf vast, dat is op de videosamenvatting niet te zien.

@Pascal: dank je wel ;)

Als jullie nog tips / advies hebben over hoe de filmpjes beter kunnen worden, dan hou ik me zeer aanbevolen. Ik probeer de opgedane ervaring steeds toe te passen zodat er een mooi format komt te staan, maar zie zelf natuurlijk lang niet alles wat beter kan (kijk maar naar de tip van Aris). Tot nu toe moet ik jullie ook zeker bedanken voor het volgen, vanuit Modelbouwen.be komt het meeste volk kijken zag ik al, en vaak worden de filmpjes helemaal afgekeken. Leuk om dat te zien!
 
Effe bijgebeend en graag 2 vragen:

1: Zie dat je een schuurstick van CMK gebruikt. Zijn die beter dan andere van bv. Brouwers of was dit een niet berekende aankoop?

2: Je vermeld zelf dat de secondelijm die je gebruikt om putjes op te vullen, harder uitdroogt dan het omliggende plastiek. Heb deze methode zelf ook al toegepast maar op ronde vlakken ben ik er toch van afgestapt en dit juist om reden dat je meer risico loopt het omliggende plastiek te beschadigen door het ongewild in te schuren. Om die reden blijf ik bij putty maar ik gebruik wel de Motip putty uit de autohandel. Vind deze tot nu toe de beste van allemaal en je kan deze heel precies schuren, net als bij carrosserie werk.

Voor de rest alleen maar ++++++ voor het geleverde werk en de tijd die jullie beiden er in steken.
 
Dank je wel voor het compliment Erwin.

Wat de schuurstick betreft, de reden dat ik die van CMK gebruik is dat je daar zeker drie modellen mee kunt schuren en dan is 'ie nog niet op. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Verder vind ik het superhandig dat er vier verschillende, ook nog eens handzame, korrelgradaties op zitten. Deze schuursticks bevallen mij zo goed, dat ik er op beurzen naar op zoek ga als ze bijna op zijn.

Secondenlijm... ik heb me dat ook eens afgevraagd, hoe het komt dat ik op curves probleemloos kan schuren; eigenlijk klopt er dus iets niet zou je kunnen zeggen. Of het plastic is zachter en dan krijg je een 'bultje' daar waar secondenlijm zit, ofwel het plastic is niet zachter, ofwel ik schuur niet te fel. Ik denk dat het laatste geldt; misschien hebben anderen hier nog gedachten over, maar ik denk dat ik door zacht te schuren (met diverse korrels) ik alsnog zorg voor egale verwijdering van het materiaal (plastic en secondenlijm).

Wat putties betreft, ik vind ze niet prettig werken. Nagenoeg alle putties (met een enkele uitzondering, zoals Milliput) krimpen en dan moet je na een paar uur opnieuw vullen, opnieuw schuren etc. Het grote voordeel van secondenlijm bijvoorbeeld, is dat die niet krimpt. Maar goed, ieder z'n techniek en materiaal natuurlijk.

We zullen deze putty-secondenlijmaandachtspunten kort behandelen in de volgende vlog.
 
De curves schuren, ook al is de seconde lijm harder, je gebruikt een stick, deze is recht en zal ten alle tijde recht blijven. Volgens mij verwijderd hij dan het materiaal wat het hoogste is. Dus op het moment dat hij eventueel plastic weg kan vijlen, zal hij nog steeds de hoogste kant volgen, wat altijd de seconde lijm is. Onder welke hoek je ook werkt de seconde lijm blijft het hoogste punt. Daartegen als je met schuurpapier en uit de losse pols schuurt, zal door het slappe papier, het schuurpapier als eerste zich vormen om het plastic, want papier kan wel de weg van de minste weerstand nemen en van de seconde lijm niets verwijderen.
 
Leuke afleveringen weer en moet zeggen dat het zelfs voor een gevorderde prettig is om de basistechnieken
allemaal voorbij te zien komen. Werkt soms heel verfrissend vind ik :)

Video's zitten goed in elkaar, al doende leert men niewaar ?
Voor jullie plezier (en om geen afleveringen te missen) ben ik nu ook abonnee.

Paar vraagjes aan de junior bouwster :

Hoi Karmijn wat doe je het liefst in jouw vrije tijd ?
nog een vraagje : als deze racewagen klaar is, zou je dan een model helemaal zelf willen bouwen ? en zo ja,
wat voor model zou je willen maken ?

Doe zo voort en veel plezier :D
 
@Aris: ik denk dat we hetzelfde bedoelen ongeveer; als ik met die schuurstick harder zou drukken, denk ik dat het plastic eerder zou worden verwijderd dan de secondenlijm. Denk dat we op één lijn denken. Ik zal dit punt ook bespreken in de volgende vlog, best interessant eigenlijk.

@Peter: soms een geheugensteuntje, soms iets net wat anders gebracht, vind ik ook altijd wel interessant. Om voor mezelf te spreken, ik leer elke dag nieuwe dingen en zo is het waarschijnlijk met iedereen (zolang je er maar voor open staat).

De video's vind ik ook wat prettiger kijken zo, maar de eerste hebben ook wel hun nut (de lengte) want daar zie je Karmijn het hele proces doorlopen, beetje een evolutie in de filmpjes denk ik.

Dank voor het abonneren, erg leuk... we zitten nu al op 49 abonnees. Ik ga het tijdens de volgende video aan Karmijn vertellen. Ik zal haar dan ook (pas) je vragen voorleggen, dan krijg je het spontaanste antwoord :)
 
Vlog 11: plaatjes 1 en 2 voorbereiden
- Karmijn en ik gaan in op putty vs. secondenlijm als vulmiddel; en hoe te schuren als je secondenlijm gebruikt.
- Aris geeft een tip over de vorige vlog. De eerste kijkerstip is geboren ;)
- De body van het model is gedryfit.
- We bekijken een methode om te controleren of het opgevulde stukje perfect straks is.
- De bouwvolgorde wordt besproken aan de hand van een kijkje in de instructies.
- De laatste 16 onderdeeltjes worden losgeknipt en schoongemaakt voordat we kunnen beginnen.
- Karmijn beantwoordt twee vragen van Peter.
- Tips #20-24 worden tussendoor gegeven.


- Als je een zwart scherm ziet of als je de video op volledig scherm wilt bekijken, klik dan hier: https://youtu.be/h1tXycBOqIE
- Wil je alle video's achter elkaar zien in een afspeellijst, klik dan hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLEFNXD28NgWvazzPNa9X9bkuGfPOEMR27
- Wij vinden het erg leuk als je je abonneert op ons kanaal. Zo mis je geen enkele video. Klik om te abonneren hier: https://www.youtube.com/channel/UCpA5ECe53qUoOoejG33RuPA?sub_confirmation=1
 
Die gaat best snel vooruit... bijna aan de primer reeds... ik kijk al er al naar uit. Doe zo verder Karmijn (en pa natuurlijk ook niet vergeten...)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan