Hoofdsponsor

1/35 YA 12 Soviet Army Tractor Early prod.

Aris5

Well-known member
Registered
Lid geworden
29 jun 2015
Berichten
3.126
De YA 12 startte zijn leven als een tractor van GAZ, genaamd YA 11, echter doordat de motor niet in staat was de tractor voort te bewegen werd de productie gestopt.
In '43 ging Amerika de GMC 4-71 verschepen naar Rusland en werd deze ingebouwd in de tractors. De YA 11 werd YA 12 genoemd en werd nu gebouwd door YAZ.
Dit model is een van de eerste die ging rijden in '43.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg
 
Ben echt niet voor leger voertuigen maar dit is wel een specialeke he
En deze kitjes zijn wel knap om te bouwen hier is er werk aan de winkel dat is het leuke er van
Suc6
Marc
 
Mooie machine en veel kuiswerk met miniart.
Volg graag .
 
Mooie kit Aris, veel plezier er mee.
Ter info GAZ en YAZ is in feite hetzelfde voertuig maar eerst werd deze geproduceerd in Gorkovski (Ghorki) en, na evacuatie omwille van de optrekkende Duitsers, in Yaroslavl (Yaroslav).

GAZ= Gorkovski Automobilje Zavod: Autofobriek van Gorki.
YAZ= Yaroslacl Automobilje Zavod: Autofabriek van Yaroslav.
 
Marc, Silenoz, Pascal, Peter en Erwin dank voor de aanmoedigingen, Erwin dank voor het research.

Het werk tot dit moment, heel veel werk was het samenstellen van de stangen en die draaibaar houden in de tussenbalken, alleen de houders aan de zijkanten zijn gekleefd en de linker houder klemt daarmee de rechter, wielarm bevestiging.
Hier moest ik er 5 van maken die minuscule kleine verschillen hebben.
Dat zo gedaan de motor in elkaar gezet, en vergeten detail opnamen te maken, maar ik denk dat iedereen deze motor wel kent. Mooie passing zoals van miniart gewent en vloog in elkaar.
Ondertussen ook de voor en achter balken en platen in elkaar gezet en met de chassis balken er een vorm van een voertuig mee gemaakt.
Achterkant is de trekbek, voorkant is de plaat met schuine steunen. Laatste foto is onderkant voertuig.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
 
leuk dat het werkt, je hebt er weinig aan, maar vind torsie vering toch altijd wat bijzonder.
Toepasbaar met vele verschillende materialen en gebruik makend van hun eigen specifieke taaiheid.

bouwze :)
 
Leuk die torsiestangen , wel een indrukwekkend kitje als ik dat zo zie
Mooi om te volgen
Marc
 
Ik hou wel van legervoertuigen, en deze is iets speciaal, er staat wel tractor, maar daar lijkt het niet op.
Succes met de bouw hiervan Aris

tractor betekent net zo veel als "trekker", dus een voertuig vooral bedoeld om iets mee te nemen als aanhangende last, meestal een stuk artillerie.
In deze bedoeling vaak voorzien van een laadbak om bijv. de geschutsbemanning mee te kunnen nemen.
 
Proper werk en werkende torsie vering, wow, goed van MiniArt.
 
Imposant zo'n "traktor". Nog niet zo lang geleden heb ik nog zoiets gezien een documentaire over ivoorhandel (ivoor van mamoets wel te verstaan) in Rusland.
 
Bijzonder voertuig deze rupser, eentje die je in de modelbouw niet vaak gebouwd ziet worden. Des te leuker en interessanter is het, zo'n project van dichtbij te volgen. Ik hou wel van dit soort rariteiten.
 
Even een update, ik ben boos geschrokken en ...

Wat is er gebeurd, Ik Paula en frankie lekker wandelen in een losloop gebied. Iemand die zou komen is er niet. Blijkt die zich verstopt te hebben, loop Paula los, gaat iemand aan de overkant van een drukke weg staan roepen en lokken.
Dat ging net goed, vlak voor een auto rende de beide dames over, maar dat was niet voldoende.
Het stel waarmee ik afgesproken had, moest naar de kant van de weg waar ik was. Resultaat, ik heb 2 onaangelijnde honden, 2 personen vol met spoep en geschreeuw steken vlak voor een ayot de weg over. Nee nu gaan we naar het "veilige"gebied.

Maar het was niet ten einde, nu moeste mijn honden naar de "veilege"kamt van de weg geschreeuw en gelokt worden...was heel moeilijk om even te wachten met oversteken, misschien eerst alles bij een drukke weg aan de lijn...

En ik ben zo kwaad, nu ging het echt goed fout en Paula werd vol in haar flank en haar kont door de bumpers geraakt, rolde 6x over de kop. Frankie kon net op tijd stoppen, zo van wat is hier aan de hand. Net niet onder het wiel..

Dan volgt er nog een actie om Paula weer terig te krijgen en Frankie..

Helaas oorzaak en gevolg, de ene zegt ik ergerde me al zo lang aan de auto die voor mij rijd en de ander zegt, , nee ik riep je honden pas 5 muniten later.

Opeens is het mijn schuld dat mensen met wie ik een afspraak heb zich verstoppen, dat wisten ze weer wel. Nee we waren er wel maar je zag ons niet, nee we roepen niet. Wel ik dacht dat ik samen met mijn dames in een losloop gebied loop, en er niet geschreeuwd gebruld en geroepen word en met lolly's gezwaaid. Paul aa is als een kind en rent de weg over...

Paula leeft nog niets gebroken, wat schrammen schaaf en verdikkingen en koppijn, Nee werd er gezegt ik roep niet, ook vonden dezelfde personen dat en artsbezoek overbodig is, Kijk ze loopt,

Krijg ik nog ruzie, nee wij roepen niet, en delen geen hondensnoep uit, wachten altijd op je, en anders sturen we een sms tijdens het rijden...


attachment.jpg attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ferm gedetailleerde motor zo .

Ben nog niet helemaal mee met het andere verhaal... heeft zelfs een poos geduurd voor ik besefte dat Paula en Frankie honden waren... Gelukkig geen gewonden gevallen, en geen schade aan de auto....
 
Al met al heb je nog geluk gehad met je honden Aris, hoop dat ze (en jijzelf) er niets aan overgehouden hebben.

Mooi gedetailleerd chassis en motor, hou ik van!
(Gisteren gelezen dat Thunder Models de Stalinetz heeft uitgebracht maar dat wist je vermoedelijk al)
 
Jakkes heb je weeral een nieuw voertuig uit je mouw geschud, kan maar net bijhouden met de verslagen te lezen. :)
veel plezier met de bouw.

Je honden verhaal dat is andere koek, daar komt mijn haar recht van in mijn nek staan, zoiets doe je toch niet, en dan achteraf natuurlijk van alles vertellen om er onderuit te komen. Gelukkig is het niet nog erger afgelopen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan