Hallo beste bezoeker Als je dit leest betekent het dat je nog niet bent geregistreerd, er zijn toch een aantal voordelen door te registreren in onze vriendenclub, je kan er vele vragen stellen over uw project, je kan je foto's op het forum plaatsen en tonen, en er is een live chat functie, en nog vele meer mooie dingen om te zien. Registreer vlug, het is gratis :) Click here Onmiddellijk na registratie krijg je van het forum een E-mail om je registratie te activeren, vergeet dus niet je mail te bekijken. Ons forum is een actief forum, dus mensen die 7 dagen na registratie nog geen post naast hun naam hebben, worden terug delete, we doen een ledenstop als we 700 actieve leden hebben, we zitten op 450 ongeveer. Mvg
Andere schaal Cute Porsche 956/962
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Cute Porsche 956/962

Standaard Cute Porsche 956/962

In dit topic ga ik proberen om voor de eerste keer een rubber / siliconen mal te gieten en daarna te mal gebruiken om resin copies te maken. De produkten die ik hiervoor heb aangeschaft zijn van het merk Vosschemie (zoals beschreven in dit topic van Beyond : http://www.modelbouwen.be/threads/13...ght=vosschemie)

De kit die ik ga gebruiken is van het merk Mitsuwa, het is een kit uit de Mid Racer Collection serie :

Helaas bestaat de fabrikant niet meer en dit soort kitjes zijn flink duur geworden. Vandaar dat ik resin copies van de body wil gaan gieten, zodat ik een hele reeks van deze leuke Porsches kan maken.

De kit bestaat uit een paar onderdeeltjes die in elkaar geklikt en geschroefd kunnen worden. Het is een speelgoed autootje met een - door een veer - aangedreven motor die het model laat rijden als je eerst een paar keer met het model achteruit rijdt :

Als eerste stap ben ik begonnen met het open maken van de NACA ducts, openingen voor de radiators en het verwijderen van overtollig plastic :

Daarna de body effe op de banden gezet om te kijken hoe het er gaat uitzien. SUPER SCHATTIG :

Als het lukt om de resin copies te maken, ga ik een hele hoop verschillende modelltjes bouwen : short en long tails, 956's en 962's. Ik wil er ook een paar bouwen met volledig interieur (de raampjes worden gevacuformd) en met een gedetailleerd motorblok. Maar dat is voor later, eerst kijken of ik de mal kan maken.

Alle hulp is van harte welkom. Laat de tips maar komen.

De mal wil ik op deze manier gaan maken : https://www.youtube.com/watch?v=dBEK_Jyfvek

Groeten

Pascal

Standaard

Wow schattig ik hoop van harte dat het goed lukt enorm plezant
    Suc6 ermee Pascal
    grt
    Marc
    Met passen en meten word veel tijd verscheten wie het niet doet werkt niet goed

Standaard

Leuk idee om zo je eigen schattige collectie te maken

Heb wel ervaring met mallen maken en gieten, maar dat was klein spul (1:35 figuurtjes), zeker geen auto carosserie.
    Heb het filmpje bekeken en eenvoudiger kan het niet volgens mij.
    Als je het op eenzelfde manier doet kan het niet misgaan schat ik.

Enige tip die ik kan geven : werk nauwkeurig en zorgvuldig !

Waarschuwing : mallen maken + afgieten kan verslavend zijn

Veel plezier
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Standaard

Je hebt er veel moed op om deze mallen te maken. Maar ik denk als je er in slaagt het wel een leuk projectje gaat worden.
    alvast veel succes met de aanmaak van de mal.
    Bedankt en vriendelijke groeten
    Rudi 3290

Standaard

Heel veel succes
    Groet Aris.

Werk voorbereiders bereiden voor, voor dat er iets is, om voor te bereiden.
    Komt het idee, dat is voor bereid, even uit de kast pakken.
    Gedachten zijn wel krom, onnavolgbaar, maar binnen 5 minuten, ligt het voorbereide plan op tafel

Standaard

Succes en eentje om van bij te leren...

Standaard

Dat moet zeker lukken.
    Alles goed afmeten en wegen..
    Ga je alle onderdelen dan in resin gieten?
    Misschien de banden dan op de velg zetten om een mal te maken?
    Anders zal het misschien moeilijk zijn om de resin banden over de velg te krijgen?

Standaard

Leuk project. Veel succes. Ik kan je geen tips geven omdat ik dit zelf nog nooit gedaan heb. Maar ik ga wel volgen. Wss steek ik er nog wel iets van op.
    "Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Standaard

Dit weekend bezig geweest met het gieten van de rubber / siliconen mal.

Eerste deel van de mal :

Tweede deel :

En het eerste test shot in resin :

Voor een allereerste keer met siliconen en resin te hebben gewerkt, ben ik best tevreden.

Er zitten maar een paar kleine luchtbelletjes in de body, en de meeste details zijn perfect overgenomen.

Heb intussen een paar aanpassingen aan de mal gedaan. Vreemd genoeg zaten sommige lagen siliconen dubbel in de mal (over elkaar).

Die extra lagen heb ik verwijderd, ben benieuwd hoe het volgende test shot eruit gaat zien.

Ook heb ik geleerd dat 24uur droogtijd zeker niet voldoende is voor dit soort resin. Het was nog vrij zacht toen ik het uit de mal haalde.

Op de instructies staat : volledige uitharding na 7 dagen (!), auch.

Donderdag of vrijdag ga ik het tweede test shot gieten, dan plaats ik wat foto's van al de kanten van de body.

Standaard

Op het eerste gezicht een redelijk resultaat, leuk man

Wel erg lange uithardingstijd zeg ! Voor de kwaliteit zal het niet uitmaken ? maar ikzelf
    gebruikte een resin (giethars) dat in 45 minuten hard was. (deze)
    Deze is ondoorzichtig en van zichzelf beige van kleur. Ik mengde er grijze kleurpasta door.

Voordeel van een langere "potlife" is dat je voor het gieten de met resin gevulde beker kunt laten trillen om er
    zoveel mogelijk luchtbellen uit te laten ontsnappen.
    Dat kan door de beker met de bodem op tafel te tikken en zelf rondom tegen de beker te tikken.
    Tijdens mengen van de resin ook rustig roeren om te voorkomen dat veel lucht zich door de resin mengt.
    (Potlife staat voor de tijd dat een giethars vloeibaar genoeg blijft om te kunnen gieten)

Bij veel gietharsen kun je kleur mengen voor een ondoorzichtig resultaat.
    Dat kan met een kleurpasta of ook wel droog pigment en er zijn er ook waar je bijna alle soorten verf door kunt mengen.
    Dat zijn geen speciale harsen die moeilijk verkrijgbaar zijn of erg duur.
    Zul je moeten even moeten nalezen in de instructie of navragen bij de leverancier.
    Bovendien geeft pigment extra stevigheid aan de uitgeharde hars.
    Er zijn ook diverse vulmiddelen in de handel juist om die stevigheid te geven (of andere effecten zoals marmer of melkglas)

Ideetje voor een Mistery Cute Porsche : "Mr. Boat" heeft "glow in the dark" pigmenten (van goede kwaliteit) om door giethars te mengen

Have fun
    Laatst gewijzigd door Peter van Dijk; 15-07-19 om 23:23 Reden: link toegevoegd
    "The code is more what you'd call "guidelines" than actual rules..." (Capt. Barbossa, 1685)

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Publiceer dit draadje en maak Modelbouw@BE bekend op:

Regels voor berichten