Hoofdsponsor

1/24 Ferrari 458 Italia [DONE]

Schaal 1/24 - 1/25

Modestforest

Well-known member
Registered
Lid geworden
27 nov 2014
Berichten
1.065
Beste medebouwers

Zoals eerder aangegeven in mijn Porsche topic , wilde ik ook hier wat meer leven in de brouwerij brengen. Daarom geef ik zelf het goede voorbeeld en ga ik nog een bouwverslag maken (en ook een auto:D )
Ik volg al geruime tijd " Goonzquad " op Youtube , dat is een kanaal waar twee jonge gasten (Amerikanen), exotische wagens die total loss verklaard zijn terug herbouwen en meestal beter maken dan toen ze van de band rolden. Wie autofan is moet dat zeker eens checken. Daar haalde ik inspiratie om ook eens een Italiaans paardje te gaan bouwen. Toen ik in de winkel was heb ik er maar ineens twee meegebracht , de eerste en simpelste van de twee is deze :

attachment.jpg

Ik was eigenlijk geen Ferrari fan , maar als je hier auto's bouwt kan zo'n Italiaantje niet ontbreken he , dit is ook mijn eerste Fujimi kit dus ben ik zeer benieuwd naar het resultaat en de kwaliteit van deze doos. Revell heeft deze ook maar de Fujimi zou wat beter zijn en mooiere velgen hebben.
De inhoud van de doos dan :

attachment.jpg

Alles kan op één foto, dus heel veel zit er niet in , let op de kleur van de bodemplaat : bruin , nog niet tegengekomen in mijn bouwdozen

Een bouwplan mag ook niet ontbreken :

attachment.jpg

attachment.jpg

Als het kriebelt moet je bouwen:D dus ben ik maar meteen begonnen aan het raspaardje
Eerst de body geïnspecteerd op gietlijnen en gemarkeerd met een alcoholstift

attachment.jpg

Dan schuren, schuren schuren met een oude nagelvijl die ik schaamteloos van mijn madam heb gepikt (is niet waar hoor ze ging hem weggooien ,want niet meer genoeg reliëf op voor nagels ) Als het zwart van de stift weggeschuurd is ,is de lijn dat meestal ook

attachment.jpg

Dezelfde vijl heeft een kant om te buffen, dus weer schuren om de oneffenheden en krassen weg te krijgen

attachment.jpg

Ik maak er ook een gewoonte van om alle paneellijnen dieper te krassen met de achterkant van mijn hobbymesje

attachment.jpg

De kunst bestaat er in om niet hard op het mes te duwen, en een diepere lijn te maken in één keer ,ik ga een keer of tien over de lijn en zet zachte druk op het mes ,het is ook opletten geblazen om niet uit je lijn te schieten ,anders krijg je een diepe kras en die kan je dan gaan vullen met putty en dan heb je nog meer schuurwerk. Vervolgens de achterbumper en sideskirts aan de body gelijmd

Als alles ok is schuur ik de hele body met 4000 schuurpapier ,en het ding is klaar voor de primer , ik heb hiervoor teruggegrepen naar de grijze primer van Zero Paints , hier is het de kunst om zeer dunne lagen te spuiten en zeker niet te overdrijven ,anders kom je bij het spuiten van de kleur in de problemen en krijg je barsten en kraken in de verflaag ( zelf al tegengekomen, het vervolg was een remoliebad en herbeginnen )

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een nachtje drogen alles weer opgeschuurd met 5000 schuurpapier tot alles zo effen als een babyhuidje is , en dan was het model klaar voor wat kleur.....

En om het Ferrari cliché te bevestigen ben ik voor het volgende kleurke gegaan

attachment.jpg

Het word dus een rode Ferrari , die zijn volgens mij nog altijd het mooist , al zijn er natuurlijk ook andere mooie kleuren zoals wit (ga ik doen op mijn ander Italiaans paard , of is het nu een stier ;) ) of een metaalkleur ,maar geen geel voor mij

Hier en daar had ik al gelezen dat rood niet de gemakkelijkste kleur is om te spuiten , maar moeilijk gaat ook he ! Al viel het eigenlijk goed mee
Ook hier is de boodschap : dunne lagen en liever een laagje meer dan een dikke laag spuiten.
Ik ben gisterennamiddag beginnen spuiten om een uur of zes en was klaar om half negen, telkens een laagje en dan een kwartier tot half uur drogen voor ik de volgende laag gespoten heb

attachment.jpg

laag 1

attachment.jpg

laag 2

attachment.jpg

laag 3

attachment.jpg

laag 4

attachment.jpg

laag 5

attachment.jpg

en een laatste laagje om alles egaal rood te hebben

attachment.jpg

attachment.jpg

Tot slot nog een tipje voor iedereen met een AB : overal vind je producten om je AB te reinigen, de een al beter dan de ander en de prijs kan ook wel eens tegenvallen , daarom gebruik ik dit productje uit de lokale doe het zelf zaak :

attachment.jpg

Kost slechts 3 € voor een fles en werkt supergoed voor alle ZP verven en clearcoat , ik doe alle onderdelen in een kommetje en met een oorstokje en een klein borsteltje (type tandestoker) is de AB in een wip proper , dan giet ik het vervuilde goedje door een stukje keukenrol in een bokaal en het is klaar voor hergebruik de volgende keer, let wel op als dit goedje aan je vingers hangt en je komt aan je model heb je een mooie ingevreten vingerafdruk , het eet als het ware modelbouwplastic , de plastic pipetten die ik gebruik hebben hier geen last van ,ook de rubbers en de teflon van de nozzle zijn veilig met dit product

Dat was het voor nu , tot de volgende update


Greetzzzzzzz Modest
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat heb je netjes gedaan Modest !

Inderdaad is rood een lastige kleur om te spuiten, menig auto spuiter zal dat beamen.

Veel plezier met dit Italiaanse raspaard :)
 
Mooie uitleg en strak gespoten Modest.
Ook blij eens te lezen dat iemand de moeite neemt om de portieren en dergelijke wat meer te accentueren door de paneellijnen dieper te krassen. Is toch iets dat heel veel autobouwers geen aandacht aan besteden.
 
Beste Modest nog een tipje
Als je nog eens primer spuit doe dan een beetje kleur in de primer dan heb je een goede basis om te beginnen
Pas op met " Synthetische thinner deze kan behoorlijk tegenwerken en niet alle verven kan je ermee verwijderen of oplossen , beter gebruik je cellulose thinner die lost alle verven op
Let op in uw AB voor dichtingen
Wat ik veel gebruik om ABtjes te reinigen is aceton heb twee weken geleden Marc ( Oldieman ) zijn AB 's volledig uit elkaar gedaan en in de aceton laten weten wel je kan niet geloven wat er in zo een toestelletje zit
Spuitwerk ziet er weer ongelooflijk knap uit
Marc
 
Mooie uitleg en volg op de voet.
 
Mooi model en heldere uitleg waarvoor dank.
Ik kijk uit naar het vervolg en ben erg benieuwd naar het resultaat.
Dirk
 
Bouwers,

Gisteren wat tijd gevonden om de verfspuit uit te halen , wat clear te mixen en de body te laten blinken ,eerst wat decals geplakt en dan spuiten maar. Denk dat dit mijn beste resultaat is tot nu toe, maar oordelen jullie maar :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

De orange peel is minimaal , maar belangrijker deze maal is alles egaal gespoten , ik heb 3 laagjes gespoten met een tiental minuten tussenpozen waarbij ik de bij de eerste twee de spuit half open heb getrokken en de laatste volle gas , weliswaar goed uitkijkend om niet te dik te gaan en zeker geen druipers te spuiten als is dat bij deze clear bijna onmogelijk tenminste als je de verhoudingen respecteerd.

Toch één plekje gevonden waar er een stofje of luchtbel zit ,juist naast de het luikje waar de benzinedop zit

attachment.jpg

Ga de body toch schuren en polijsten zoals ik altijd doe. Dit kan vandaag nog niet daar ik altijd alles min 48 uur laat uitharden

Ging ook aan de velgen beginnen :

attachment.jpg

Dit zijn ze op de echte auto

attachment.jpg

Deze zitten in de kit , de kleur zit echt heel dicht bij het origineel , echter ik heb al altijd mijn velgjes ontchroomd en zelf opnieuw van een kleurtje voorzien en een laagje clear , maar nu twijfel ik , hoewel het niet van dat speelgoedchroom is wat je vaak ziet in een kit ben ik niet echt zeker van het resultaat , daarom vraag ik het maar aan jullie : zo gebruiken of herspuiten ,en zoja waarmee ?


Hoop van jullie te horen
Greetzzzzzzzzzzzz Modest
 
Heel mooi spuitresultaat, jammer van dat puntje maar dat krijg je wel weg.
Wat je chrome velgen betreft: ik ben nog van die oude garde en ik heb tot nu toe gewerkt met Alclad, geen ondervinding met Zero Paints of andere autolak.
Voor de spiegels van koplampen gebruik ik nu wel die Molotov stiften, veel properder en direct af.

Die velgen vind ik er wel goed uitzien, beetje accentueren met een wash om de diepte er in te krijgen en dan misschien een laag satijn vernis?
 
Amai.
Ben benieuwd wanneer en hoe je de binnenkant gaat aanpakken want is al zeker ferm geslaagd .
 
Modest kameraad ik weet zoals bij Tamiya dat de chroom werkelijk het naturel benaderd zeker voor de velgen het is een soort matte chroomlaag wat wel behoorlijk mooi is , mijn mening : zo laten ze zijn mooi zo , ge weet ik ben een bling bling fanaat maar vind ze voor deze wagen zeker en vast goed
Een Ferrari met chroom wielen " hhmmm not done " he
Suc6 verder
Marc
 
Rudi het meeste gebruiken we een 3 delig setje van Tamiya , maar er zijn die in het oneindige gaan en de duurste polijst producten gebruiken voor auto's
Marc
 
Zelf ben ik geen ferrarifan maar ik vind hem prachtig gespoten.Succes verder.
Marc S.
 
Mooi spuitwerk met wat polier jullie het spuitwerk als ik vragen mag? geen ervaring mee omdat ik meestal matte kleuren gebruik bij militaria spullen

Als alles uitgehard is (min 3 dagen ) schuur ik de body met achtereenvolgens 2000 3000 4000 5000 en 7000 schuurpapier. Ik schuur altijd nat dwz een potje water met wat afwasmiddel in.
Dan gebruik ik een dremel met een wollen polijstwieltje om de body te polijsten. Eerst met commandant nr 5 ( dat is polijst voor echte auto’s ) en vervolgens met de polijstpasta van Tamiya ( fine en finish ). Tot slot heb ik nog een soort Simonis die ik ook voor mijn echte auto gebruik om het model te doen blinken.

Greetzzzz Modest.
 
Laatst bewerkt:
Zo moet het he !!!!!
Die commandant ik wist niet dat dat nog bestond , ik krijg dat spul van ne kameraad die legt de lat nog hoger die kuist exclusieve auto's op als nevenberoep en die gebruik nog beter spul dan Mc Guiers of zoiets das ne maniak op dat gebied en ik krijg daar altijd zowat restjes van
Goed bezig
Marc
 
Mooi lakwerk Modest ! velgen zullen mooier uitzien in aluminium finish, chroom zal kitsch uitzien denk ik.

groetzz ;)
 
Bouwers , na een weekje Griekse zon terug in grijs en druilig Belgie en ik heb nog een up date van mijn Italiaans paard , eerst heb ik de bodemplaat onder handen genomen

attachment.jpg

Veel was er niet aan , gewoon gespoten met Valleyo zwart met een paar druppels German Grey , alles geseald met wat matte vernis uit een spuitbus , de difusor heb ik zwart gespoten en hoewel de bouwinstructies dit niet aangaven heb ik hem in de clear gezet zodat hij blinkt ,is om wat variatie te hebben

De motor dan

attachment.jpg

Veel is het niet en na wat spuitwerk heb ik dit als resultaat

attachment.jpg

attachment.jpg

omdat de decals van de kit niet echt van topkwaliteit zijn heb ik een AM setje gekocht speciaal voor dit model , ik dacht dat het gewoon metal transfers waren maar het zijn metal decals ,dus weken in water en er zit een draagfilm over

attachment.jpg

die heb ik al gebruikt voor de Ferrari letters op de motor , benieuwd hoe ze er gaan uitzien op de body

Omdat de kit nogal basic is heb ik een en ander gemodifieerd , te beginnen met de achterkant , daar horen zoals bij de echte auto zwarte roosters te zitten , echter door de verf en de clear is de roosterstructuur in de plastic zo goed als verdwenen

attachment.jpg

Gelukkig heb ik nog flink wat mesh over van de GTR die ik laatst heb gebouwd , dus eerst een stukje tape geplakt en afgetekend

attachment.jpg

vervolgens de body afgeplakt en zwart gespoten met Valleyo zwart ,dit omdat eventuele overspray dan gemakkelijk met wat verdunner kan verwijderd worden van de gelakte en geclearde body

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

ook de andere delen aan de achter en zijkant werden in een moeite meegespoten in mat zwart

Nadat alles gedroogd was de mesh op zijn plaats geplakt met secondenlijm van de Action (goed spul en goedkoop :|)

attachment.jpg

testfitje van het achterlicht

attachment.jpg

achterlichtkuipje met wat silver van Valleyo bewerkt omdat er anders niet veel anders dan rood zal te zien zijn na eindmontage

attachment.jpg

Dan nog wat mesch aangebracht aan de luchthappers achteraan ( wie deze kit RUDD bouwt heeft hier twee zwarte gaten )

attachment.jpg

Verder vooraan nog wat zwarte accenten aangebracht naast de koplampen

attachment.jpg

attachment.jpg

even niet op het stof letten , die zitten niet onder de laklaag

Zo dat was het voor nu , laat maar weten wat jullie ervan vinden

Greetzzzzzzz Modest
 
Heb even niet op het stof gelet en dan zien de vorderingen er weeral goed uit ! ;)

groetzz :)
 
Mooie vorderingen en ja, je moet het toch maar weten hé.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan