Hoofdsponsor

1/35 Vietnam guntrucks: Ace of Spades en King Cobra [wip]

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.452
Eerst een beetje geschiedenis...

Toen de Amerikanen zich vollop gingen moeien in het Vietnamconflict, moest ook het materieel verdeeld worden over land vanuit de havens Qui Hon en Cam Ranh Bay naar het binnenland toe. De behoefte aan materiaal was groot, en convooien van meer dan 200 trucks waren geen uitzondering.

De 8[SUP]ste[/SUP] transport groep gelegerd in Qui Hon was regelmatig het slachtoffer van hinderlagen, omdat het landschap er zich toe leende (1 locatie was genaamd: devils hairpin in de An Khe pas, omdat de trucks daar moesten vertragen, en een ander was “Ambush Alley” in de Mang Giang pas…)

In het begin was de militaire politie veranwoordelijk voor de bescherming, maar die waren onderbemand en hadden niet genoeg materiaal om de volledige weg te beschermen. Gevechtseenheden beschermden bepaalde zones van de weg, en konden dienst doen als “snelle“ reactie-eenheden in geval van problemen, maar responstijd was dikwijls 20-25min… Als eerste beschermende maatregel werden gewapende jeeps ingezet, maar deze waren niet afdoende, omdat ook de bewapening van de vietcong zwaarder werd, vooral door de RPG’s die ze meehadden.
Na een verwoestende hinderlaag waarbij 30 trucks uitgeschakeld werden, 7 bestuurders gedood en 17 verwond, werden de eerste bewapende trucks meegenomen… deze bestonden uit 2.5t trucks met zandzakken en 2 M60 machinegeweren. Bij een aanval moesten de trucks uitwijken en de guntrucks naar de killzone laten rijden om daar lokaal bescherming te bieden. De zandzakken werden algauw vervangen door pantserplaten, omdat ze bij regen teveel water opnamen en te zwaar werden. Naarmate de trucks zwaarder bewapend werden, nam ook het gewicht toe en helden de 2.5t trucks eerder de colonnes op. Hierop werden ze tenslotte vervangen door 5t trucks. Door een tekort aan pantserplaten werden ook hulken van M113 ACAV’s gemonteerd op het truckbed. Naast .50’s werden ook granaatwerpers, M60’s, miniguns, etc.. gemonteerd, zo’n beetje alles waar ze konden aan geraken..

5b031dc2e89a3.image.jpg

full?d=1521502489.jpg

De bouw:

Hiervoor gebruik ik 2 keer de niewe AFV-kit van de M54 5t truck, 1 keer de AFV-kit van de M113-ACAV, LM-decals voor de King Cobra en een Real Models guntruck conversie voor de Ace of spades.

1102723-10244-99-720.jpg

1004959-12741-87-720.jpg

1165016-13385-87-720.jpg

Nu ga ik me vooral concentreren op de beide chassis van de trucks, gaandeweg als ik aan de andere delen begin ga ik deze daar toevoegen

A-5.jpg

B-8.jpg

C-8.jpg

D-7.jpg

E-6.jpg

F-8.jpg

FFFF.jpg

H.jpg

I.jpg

K-7.jpg

Klarsichtteile-1.jpg

Decals-2.jpg

Fahrerverdeck.jpg

Verdeck.jpg

En verder nog touw, PE, metalen ketting...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en de bouw tot nu toe... Voorlopig ben ik bezig met de eerste truck, alles samenbouwen in aparte delen, klaar om te schilderen, dus alles zit vast als dryfit of kan nog uit elkaar genomen worden om meer stukjes te kleven of te schilderen... dus scheef gemonteerde stukken... er is een reden ;-).

Verdict tot nu toe... zalige kit. Uitstoters zitten meestal onzichtbaar of zijn miniem en met een eenvoudige schraap-/schuursessie te verwijderen, passing is geweldig. Soms veel kleine deeltjes (assen bestaan uit 25 deeltjes elk, maar zijn wel geel mooi na samenbouw...), maar toch...

624746-11032-16.jpg
Het basisframe, met de ophanging in dryfit, moet achteraan nog opgeschoond worden... Er zitten een paar uitstoters op de binnenzijde, maar die zijn eenvoudig af te schrapen.

624747-11032-33.jpg
Achterophanging, de cardans moeten nog gemonteerd worden. ferm gedetailleerd, bestaat uit zo'n 21 stukjes per as... moet ook nog de veren een schraapbeurt geven.

624748-11032-40.jpg
Vooras, blijft volledig beweegbaar...

624750-11032-17.jpg

624752-11032-22.jpg
Basis opbouw van de cabine, de spruerestjes die je ziet is om breuk te voorkomen. Momenteel bestaat deze uit 3 delen als dryfit.

624751-11032-40.jpg
Bovenzijde van het cargobed... de putten en bulten repliceren schade die op de echte ook te vinden was...

624749-11032-25.jpg
Onderzijde, denk dat dit de enige plaats is waar je effectief plamuur (misschien) zou kunnen gebruiken...

624753-11032-45.jpg
Zijplaten cargobak, ik heb de houten verhogingen verwijderd

624754-11032-37.jpg
Hier moet ik nog de openingen maken (toch voor 1 versie), bij de M113 versie komen de spatborden erover...

624755-11032-21.jpg
Carter, transmissie en lier vooraan... er is geen complete motor meegeleverd, maar dat is geen probleem

624756-11032-60.jpg
Toolboxen, tanks, persluchtreservoirs, ...

624757-11032-68.jpg
Luchtfilter, er komt nog een uitgaande buis, totaal aantal delen: 7

624758-11032-86.jpg

624759-11032-58.jpg

624760-11032-78.jpg
De hoofddelen gewoon los op elkaar gezet... veel merken kunnen daar nog een puntje aan zuigen...
 
Interessant , eens wat anders hee. Benieuwd naar het vervolg.

Greetzzzz Modest.
 
Nice guntrucks ook weer zoiets waar je bijna alle kanten mee op kan als je dat wil. Zet geen stoeltje bij want ben er al drie hier kwijt geraakt :)
 
Deze ga ik ook met interesse volgen.
Een Guntruck van AFV staat hier ook tussen de stash te wachten, en de versie met de M113 is er ook ene die ik wil maken...
Zie net dat ik de King Cobra tussen mijn referentie zitten heb.
Mocht je referentie nodig hebben, ik heb een 7-tal foto's van de King Cobra :)

attachment.jpg
 
Ik heb ook net een M35 guntruck gekocht, dus heb ik er ook net wat over bijgelezen. In Brasschaat staat er een M62 truck, afgeleid van de M54, maar ik heb daar zondag geen foto's van gemaakt. Ik vraag me af waarom je er twee in een klap maakt, komt er ook een groot dio bij dan?
 
hey, bedankt voor de interesse...

@Ron: staat uw naam niet op uw stoel? geen probleem, er zijn nog banken ook ;-)

@Beyond: foto's mogen altijd ;-)

@Steven: geen diorama... maar ze moeten toch beiden in het zwart komen, en of je nu 1 chassis spuit of 2...
 
Blijft me ook steeds bekoren dit soort conversies (trucks die stekelvarkens worden).
Mooi gedetailleerde kit ja, AFV-club weet wel hoe dat moet (fraai detail ook die doorleefde laadvloer!)

Veel plezier :), ik ga lekker vanaf die bank toekijken...kan ik mijn stoel in de tuin laten ;)
 
Ok, hier enkele foto's dan ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
(Bron: FB M113 interest group. For reference purpose only, will be deleted on demand)
 
Zeer interessant.
Heb hier nog 2 conversies liggen van het merk KIRIN voor op M35 2,5 ton trucks.
De ene voorzien van dubbele wanden gevuld met zandzakken, een twin .50 en 2 single .50 mitrailleurs.
De andere voorzien van een Quad .50.
Straks kunnen we een groepsbouw opstarten ! Gun Trucks of Vietnam in het algemeen.
 
De foto's van Beyond tonen aan dat de kleur van de truck niet zwart, maar donkergroen is. Alleen het gedeelte boven de tracks van de M113 is zwart rubber.
 
De foto's van Beyond tonen aan dat de kleur van de truck niet zwart, maar donkergroen is. Alleen het gedeelte boven de tracks van de M113 is zwart rubber.

Zou best kunnen en hierbij verwijs ik naar een set van AK Interactive "Vietnam" waarin de zeer donkere AK4011 US Army Olive Drab en AK 4013 USMC Forest Green.
 
Ik schuif een stoeltje bij, heel veel succes met de bouw
 
Silenoz

Verhelderende uitleg over de geschiedenis van uw voertuig.
Maakt het voor de leek interessant genoeg om uw project te volgen. Ik maak op die manier ook even kennis met kits (en merken) waar ik totaal niet in thuis ben.
Succes met de bouw.

Mvg

Airbus56
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan